Wat doen jullie met deze hitte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:34

SEtequila schreef:
Wat doen jullie aan training of leuke dingen met je paard tijdens deze hitte?

Het is nu 36 graden en hondsbenauwd! Mijn paard ziet me al aanlopen :+
Hij wil nu hoogstens een paar rondjes aan de longeerlijn sjokken, maar je ziet dat hij het er erg zwaar mee heeft... ja zwarte paarden zijn erg mooi, maar in de zomer heeft ie er duidelijk wel onder te lijden :')

Waarom zou je hem het aan doen om met deze hitte aan de longe te lopen in een snikhete bak?
Lekker laten staan, doe je je paard denk ik een groot plezier mee :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:37

'S ochtends 8 u haal ik ze naar huis en geef ze handje eten in de emmer. Dan mogen ze naar het voorste gedeelte grazen.
Ik vul de drinkbak en spuit op, in de stallen met water zowel binnen als buiten. Maak modder bij de ingang vd inloopstallen en ga ontbijten.
Na 2 uur sluit ik de voorkant en staan ze al in de schaduw in hun stalletjes.
'So middags op het heetst vd dag bied ik de merrie een douche aan en veeg het water n zweet eraf met zweetmes.
Ze hebben hooi en beetje gras. 'Avonds als het koeler wordt breng ik ze naar de wei. Rijden doe ik niet. Het wordt hier morgen 40 graden.

Er is een topic over douchen en afkoelen. Het helpt wel degelijk.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 19:40

eekhoornerik schreef:
SEtequila schreef:
Wat doen jullie aan training of leuke dingen met je paard tijdens deze hitte?

Het is nu 36 graden en hondsbenauwd! Mijn paard ziet me al aanlopen :+
Hij wil nu hoogstens een paar rondjes aan de longeerlijn sjokken, maar je ziet dat hij het er erg zwaar mee heeft... ja zwarte paarden zijn erg mooi, maar in de zomer heeft ie er duidelijk wel onder te lijden :')

Waarom zou je hem het aan doen om met deze hitte aan de longe te lopen in een snikhete bak?
Lekker laten staan, doe je je paard denk ik een groot plezier mee :j

Dat was vorige week, toen het wel warm was maar nog niet zo absurd. Hij staat nu ook al een weekje stil :+

Had alleen het gevoel dat ik de enige was, gezien de manege lessen hier wel doorgingen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:41

Ik heb maandag voor de hitte aan gereden. Lang leve een binnenbak die langer koel blijft.
Ik wilde morgenochtend weer gaan rijden, maar ik ga denk ik donderdagmorgen pas weer. Dan heeft hij een dag om echt even af te koelen na de hitte.

Ik heb zondag een wedstrijd, maar ik denk er over om die af te zeggen gezien de voorspellingen. Hij kan niet heel goed over de hitte. Organisatie houdt het ook in de gaten las ik, dus dat is top!
Ik had rond kwart voor 4 gemoeten, nou ik bedank bij 30 graden

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:43

Heel de dag lekker op de wei, water meerdere keren verversen en verder had ze vandaag vrij.
Morgen koelt het iets af en wil ik eigenlijk een stuk wandelen om het water op te zoeken in de avond. Wel wat ver voor haar (maand slecht gelopen en niet veel gedaan, nu weer vlot), maar ik hoop dat ze het toch kan waarderen :o

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 19:57

Ik laat ze lkkr met rust..
Vinden ze alle 3 niet erg

goldenarrow

Re: Wat doen jullie met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:05

Hier ook 's nachts naar buiten en overdag binnen. Verder niet zo heel veel :)

ginatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:08

Ik zat vanochtend om half 8 op mijn paard, toen was het prima te doen hoor. Gewoon wat licht werk, en daarna lekker een douch en op stal {:}
Laatst bijgewerkt door ginatje op 25-06-19 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:09

Net om 8 uur eventjes 20 minuutjes gereden in de schaduw van de bomen. Alleen wat gerekt en gestrekt in stap en draf en max een rondje gegaloppeerd, was prima te doen :)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:18

Ik ben de hele dag aan het werk en 's avonds gaat Netflix aan.
Geen idee wat mijn paard doet met deze hitte. Ik gok niet veel. Mij ziet ze in ieder geval niet. Veel te warm.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:22

Het paard wat ik nu doe heeft artrose dus ik probeer wel om de dag even 10 minuutjes te 'longeren' aan een halstertje. Maar rijden doe ik al dagen niet. Mocht de hitte lang aanhouden dan zal ik soms in de ochtend of avond gaan rijden zodat hij niet te lang stil staat.

Ik spuit hem elke dag af en laat hem dan rollen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:23

Hier hebben ze vrij met deze temperaturen. Ze staan buiten met schaduw, ik heb ze lekker gedoucht en verder hebben ze even een mini vakantie. Morgen is het alweer koeler dus dan gaan we weer in actie.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:28

Ik doe helemaal niks met hem met deze hitte. Overdag staan ze op stal en in de avond lekker op de wei.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 20:29

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 00:08

Volgens mij ben ik ongeveer de enige die vanmiddag heeft gereden, (of het durft toe te geven). Mijn ervaring met mijn huidige paard is dat hij alleen maar fanatieker word met warm weer en hij meer last van de warmte heeft als hij in de winter zijn berenvachtje nog heeft. Hij was na het rijden in zijn liezen, op zijn hals en onder het zadel nat. Liezen en hals waren na 10 minuten stappen weer droog. We hebben wel heel veel gestapt, tot zijn grote ongenoegen :+ . Met mijn vorige paarden zou er geen haar op mijn hoofd zijn die er aan denkt om serieus te gaan rijden. Odje lijkt het wel prima te vinden en was zelfs beledigd dat hij maar 1 rondje mocht galopperen :+

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 00:55

Lekker laten staan, :Y) . Paardjes hoeven geen stap meer te zetten in deze hitte, net zo min als ik. Hoewel ik hardgelopen heb vanmiddag, *D . Sproeier staat aan in de paddock en twee schuilstallen, en 24\7 buiten nou heb ik een jaarling en een 19jarige, dus zo noodzakelijk is bewegen niet(meer) voor ze.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 05:31

Ik heb te doen met de veulentjes die in de volle zon weiden staan zonder schaduwplek...
Hier doen we niets. Als we al wel wat zouden doen dan smorgens vroeg of savonds laat. Dat kan ook prima.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 07:10

Ik doe niks met dit weer en laat hem lekker staan. Hij krijgt een aai over zijn bol en ik spray hem wat extra in met anti vliegen spray en dat is het. Hij staat altijd dag en nacht buiten op een grote paddock met schuil stal in een groep, dus hij kan zelf kiezen wat hij prettig vindt. :)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 08:43

Hier hebben ze gewoon vrij. Kunnen ze lekker kiezen wat ze willen. Ze kunnen de hele dag naar buiten, wei gaan ze morgen weer heen omdat we daar geen schaduw hebben en het er tegen de avond stikvol met steekbeesten zit en ze duidelijk aangeven niet te willen. Dus graas ik elke dag een uurtje met ze aan de hand en spelen we met water. Vanaf morgen wordt het weer iets beter, dan kijken we wel weer verder.
Het is ook heel grappig om te zien, ons paard kan niet lang genoeg en vaak genoeg in de zon staan en liggen, terwijl onze shet toch veel de stal opzoekt. Ons paard zou ook rustig een staprondje kunnen doen met dit weer wat ze ook nog leuk zou vinden ook. Onze shet zou bij wijze van dood neervallen.
Ik kijk altijd naar mezelf als het gaat om de paarden met dit weer. Heb ik geen zin om te sporten omdat het zo warm is? Dan hoeven zij dat ook niet. En dat heeft niets met vermenselijken te maken, maar paarden kunnen nou eenmaal niet zo goed tegen warmte als dat ze tegen kou kunnen en zeker onze paarden die het niet gewend zijn.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:05

Hier doen we het ook een stuk rustiger aan.
Waar ik normaal 5 dagen in de week rij, heb ik het nu flink terug geschroefd.
Gisterochtend om half 7 zat ik erop. Alleen wat losgewerkt, paard heeft amper gezweet.
Heel misschien vanavond en anders morgenochtend spring ik er weer op.
Tot een uur of 11/12 staat ze op de wei en daarna in een door hagen/bomen omringd klein paddockje totdat de hitte weer wat meer weg is en gaat ze terug naar de wei. Onder het golfplaten dak van de stal is het namelijk ook niet uit te houden.

Paard krijgt van mij nu wel op regelmatige basis elektrolyten aangeboden, om dat toch een beetje op pijl te houden.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:57

Lekker niets, in de avond even lekker afspoelen.

Vandaag is het een stuk aangenamer!
Ze kan slecht tegen de warmte, ze zweet snel!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:59

De mijne heeft zomervakantie. Ze is toch met actief pensioen en een weekje extra vrij vindt ze niet erg. Gister in de avond even lekker afgespoeld en verder lekker met rust laten.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:21

Ik doe eigenlijk hetzelfde als anders, ik rij mijn paarden tussen 19u en 21u. Gisteren zelfs een crosstraining gedaan om 19u, er stond daar echt een goed windje en het voelde helemaal niet te warm aan. Hoe bizar misschien maar na uitstappen van kleine 10 minuten was paard zelfs al droog (alleen onder het zadel niet).
Ik heb wel eventingpaarden die hoog in het bloed staan, heeft hier misschien ook mee te maken, maar mijn paarden zijn ook absoluut niet slomer, integendeel, ik zeg vaak al lachend dat de zon hun volbloedgehalte extra opwarmt.
Na het rijden krijgen ze een douche en dan gaan ze op de wei. 's morgens komen ze binnen op stal en gaan dan na het rijden 's avonds buiten.
Ik heb ook koele, geïsoleerde stallen waar ook hier een windje doorheen blaast.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:39

Het is hier nog niet eens 18 graden :oo En bewolkt... Ik mis mijn zonnetje!

Vandaag krijgt hij nog een dagje extra vrij, morgen ga ik pas weer rijden.
Hij is al twee jaar achter elkaar bij warm weer flink ziek geweest, ik wil het liever niet pushen. Ben bovendien zelf ook aardig moe van de warmte

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:32

Vandaag was het hier in het noorden lekker fris dus even kwartiertje aan de longe gezet.
Hij heeft cornage dus je hoorde hem wel.

Weekend ook warm maar dan zit ik er ook rond 7 a half 8 op.
Ben toch altijd vroeg wakker dus dan kan ik me net zo goed nuttig maken.