Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: Paard met deken -kouder bij regen of kouder bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:25

@ runmay, k zou mijn keuze niet zijn :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:33

Lijkt mij ook het meest ideale, naar binnen kunnen wanneer ze willen, maar helaas kun je dat niet altijd kiezen...
Hier ook overdag buiten, aan de kust, dus vaak harde wind, en de nacht binnen.
En buiten paddock en in de zomer ook wei. Maar geen schuilmogelijkheid.
Ik ben al blij dat ze zoveel naar buiten kunnen en met goede dekens op kan het prima.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:40

Vorige week met 8 graden stond hijprima onder de 350 zonder hals. Nu was hij vrijdag al niet warm dus ongevoerde regendeken erover en hals opgedaan.

Vandaag was hij koud en dus 150gr onderdeken erbij gedaan. Daarna voelde hij prima.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:44

Geschoren onder 350 met hals.
Ik leg niets extra bij.
Die van mij staan ook minimaal 10 uur buiten per dag.
En niet geschoren gewoon lekker zo met hun Teddy beren jasje.
Regen is veel vervelender

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:45

Mijn shet van 29 (ongeschoren, maar dunne vacht) stond gisteren te bibberen met 200 grams deken en staat nu dus onder 300 grams. Andere shet (28 jaar ongeschoren, met wintervacht en artrose) onder 200 grams. 4 jarige ongeschoren fjord zonder deken. Verschilt zo per paard, gezondheid en leeftijd.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:46

In mijn ogen is die regen altijd ellendiger dan dit weer.
Ze stonden lekker te suffen en knabbelen in het zonnetje.
Mijne heeft geen deken, die heeft een goede vacht. Die overigens alweer begint te verharen.
Ik heb ooit, in een onwijs nat najaar, een deken op die van mij gehad. Een nulgrams was echt geen succes. En 200 gram ook niet. Beest kreeg allemaal plekken waardoor we moesten wassen met betadineshampoo bij min 10.. Kan echt niet. Maar goed we zijn er doorheen gekomen.
Ook dat ie niet zo vies wordt met dit weer vind ik wel fijn :)
Die van ons staan nooit lang in dat druilerige weer. Dan gaan ze naar binnen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:47

Hier staan ze overdag buiten (ongeschoren & als het niet te slecht is) onder een 400g deken.
Normaal onder een 250g, maar momenteel is het dan ook -21 :=

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:50

Wow ik verbaas me over het dekenbeleid van sommige bokkers :=

Die van mij staat ongeschoren in haar blootje. Ik ga daar niet aan knoeien, de natuur kan zijn gang gaan. Ook geen lichte deken als het regent. Dan kan ze haar vacht niet opzetten en krijgt ze het alleen maar koud.

Natuurlijk verschilt het per paard, maar ik zou met deze temperaturen niet verder gaan dan 300 grams bij een gezond (niet oud) paard.

Paarden hebben (mits ongeschoren) een thermografische zone van tussen de -5 en 15 graden. Kunnen dus veel beter tegen koud weer dan wij.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 22:51

_Snow_White schreef:
Hier staan ze overdag buiten (ongeschoren & als het niet te slecht is) onder een 400g deken.
Normaal onder een 250g, maar momenteel is het dan ook -21 :=

[ [url=m/A2p58N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geheel begrijpelijk. Ben jaloers op de sneeuw :D

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:02

Mijn bejaarde staat sinds vandaag onder 400 gram. Ik wil dat alle energie gaat naar het op gewicht blijven en niet naar het zichzelf warm hoeven houden.
Grote paard die ook wat meer vetjes mag hebben sinds vandaag onder 370 gram. Andere 3 staan zonder deken en hebben een mooie dikke vacht.
Ze hebben onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer en en grote stal waar ze in en uit kunnen naar ze zelf willen.
Deze dekens zijn ook wel de max aan wat ik heb qua grammen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:08

Gimme_Joy schreef:
Wow ik verbaas me over het dekenbeleid van sommige bokkers :=

Die van mij staat ongeschoren in haar blootje. Ik ga daar niet aan knoeien, de natuur kan zijn gang gaan. Ook geen lichte deken als het regent. Dan kan ze haar vacht niet opzetten en krijgt ze het alleen maar koud.

Natuurlijk verschilt het per paard, maar ik zou met deze temperaturen niet verder gaan dan 300 grams bij een gezond (niet oud) paard.

Paarden hebben (mits ongeschoren) een thermografische zone van tussen de -5 en 15 graden. Kunnen dus veel beter tegen koud weer dan wij.

En juist dat laatste houd ik altijd in gedachte als ik me zorgen maar over mijn paard die 24/7 zonder deken staat.

Hij heeft wel gewoon zn wintervacht, schuilstal (waar ie volgens mij nooit/zelden in staat) en onbeperkt hooi.

Ben soms wel bang dat hij het koid heeft, maar denk dat dat meer tussen mijn oren zit. :o

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:13

Zit me wel af te vragen na hoeveel keer wassen een deken niet meer het aantal grams is dan staat aangegeven.

Tja dekenbeleid is persoonlijk zowel van het paard als de eigenaar en hoe en waar het paard staat.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:13

Ik heb het ook hoor! Maar als ik haar dan voel en zie vandaag heeft ze nergens last van. Anders wordt het natuurlijk wanneer het hard waait en regent. Ook als er niet onbeperkt ruwvoer aanwezig is. Maar dan nog zie je paarden met schuilstal gewoon buiten staan als het met bakken uit de lucht komt.

Als ze echt gaan rillen hebben ze het koud. Veel denlen ook dat vacht opzetten een teken is van kou, maar dat is juist niet zo.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:20

Waterkoude is vaak inderdaad pittiger voor een paard (maar ook voor mijzelf als ik eerlijk ben ;) ) dan heldere koude dag met een zonnetje. Het lastige met dit weer is alleen dat dat zonnetje helaas niet 24u schijnt en zodra die onder is het weer toch snel kouder wordt.
Qua dekenbeleid is het vooral kijken en voelen bij jouw paard, maar er zijn tegenwoordig ook betaalbare gadgets die de temperatuur van jouw paard in de gaten kunnen houden. Als je twijfelt of het lastig kan inschatten is dat misschien de investering wel waard :) Voor wat ik tot nu toe qua ervaringen daarover lees is dat men erachter komt dat ze toch snel te warm zetten.
Met dat in het achterhoofd heb ik vandaag niets bijgelegd maar de 200grams op gelaten bij mijn ongeschoren 24/7 buiten die iets koel voelde bovenop haar billen, maar prettig tussen de benen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:27

Mijn 25-jarige Portugese koukleum staat sinds oktober onder een oude 200 grams (effectief nog ongeveer 150gr.)

Sinds gisteren onder 400.

Heeft open stal met paddock en weiland uitloopstal, áltijd.
En onbeperkt ruwvoer.

Toen hij jonger was ging er maximaal 200 op in de winter.

Maar dit is wel een koukleum, en oud.
Vandaar sinds 2 jaar de keus voor nog wat warmer, als het echt koud is .

shettiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:28

Op dit moment staan ze alle 5 zonder deken 24/7 buiten (zijn ongeschoren). Vorige week met de regen hebben ze een bucas smartex rain op gehad en als het kouder is met neerslag een 200/300 grams deken. Beide Shetlanders krijgen eigenlijk nooit een deken op.
Ik kijk dus vooral naar of er neerslag komt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:32

Mijn 28 jarige staat onder 200 gram. Is enkele maanden geleden geschoren maar vacht is al volledig aangegroeid. Heb nog een 400g liggen maar denk niet dat ik die nodig zal hebben. Als ik er ben check ik altijd en hij staat altijd lekker warm eronder. Hoe koud ik het ook vind :')

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:35

Geschoren paard onder 300 sinds november. Staat hele dag buiten en snachts op stal. Maar merk dat het zonnetje vandaag echt al zijn werk deed qua warmte. Had ook wel onder een 100 gram gekund.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:50

Hilary schreef:
Mijn ongeschoren ruin staat nu onder 50 gram, mijn ongeschoren merrie onder 150 en de Shet (geschoren in september) onder 200. Maar: ze hebben onbeperkt ruwvoer, en dat is wel van belang. Dat ruwvoer houdt de kachel aan.

Een natte buitenkant lijkt me het probleem niet, zolang de binnenkant maar droog is.

Gelukkig nog 1 met 50 gram,dorst al niet te zeggen dat die van mij ook maar 50 gram draagt.Ik heb de dekens vooral voor de regen er opliggen.De 50 gram vind ik fijn omdat idd als de deken heel nat is ,je dit niet voelt aan de binnenkant.Dit heb ik wel met de 0 grams enkel regen deken.
Ik voel altijd onder mijn dekens hoe ze aanvoelt ondanks een fijn vachtje heeft ze het sneller warm als koud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:52

O men zeg, wat houden sommige er een bizar dekenbeleid op na.
Mijn bijna 26 jarige merrie stond ongeschoren met 50 grams op, vooral vanwege wind en regen, daar kan ze slecht tegen.
Vandaag deels geschoren (moet haar benen, hals en hoofd nog en onder 200 grams, als de rest geschoren is krijgt ze enkel als toevoeging nog haar halsstuk erbij op.
Helemaal prima hoor, en ze staat hele dagen buiten zonder schuilmogelijkheden en krijgt enkel op stal ruwvoer (niet mijn keuze qua ruwvoer trouwens, daarom gaan we binnenkort verhuizen naar een stal met onbeperkt ruwvoer)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:13

Of een dekenbeleid bizar is kan je toch pas beoordelen als je het individuele paard en diens situatie kent?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:22

ben ik dit jaar zo zuinig met dekens :+
die van mij staat dan niet de helle dag door buiten in totaal wel 5 uurtjes ofzo maar die heeft gewoon een 200 grams deken op met hals en een recuptex deken er onder normaal zou die eigenlijk rond deze perioden al op de 500 grams zitten maar het is zo'n warme winter. en ik heb het over een geschoren paard!

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:27

Mijn paard (ongeschoren) stond vorige week nog onder 200 gram en zonder hals. Nu staat ze onder 300 gram en een 200 gram hals. Nu moet ik wel zeggen dat ze een dunne wintervacht heeft en het snel koud heeft.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:47

Hier staat ze ook lekker ongeschoren zonder deken buiten. Die wintervacht zorgt voor warmte, die van ons hebben het dan ook echt niet koud. Ook al heeft de een een wat dikkere vacht dan de ander. Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 00:50

Hier staan ze eigenlijk ook echt onder een deken omdat ze 24/7 buiten staan in alle weersomstandigheden..

Ik vind het gewoon een fijner idee dat hun vacht niet doornat regent als het regent en dat ze geen directe last hebben van de wind..