Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:30

Die van mij staan gewoon buiten. Juist als ik ze ga opsluiten worden ze zenuwachtig. Even voor 12 uur krijgen ze een berg lekker hooi. Ze vinden het spannend en gaan poepen en schrapen maar rennen doen ze eigenlijk nooit

Maartje_M

Re: Vuurwerk: binnen of buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 10:35

Daar ben ik dus bang voor, dat opsluiten het alleen maar erger maakt omdat ze dat niet meer gewend zijn.
Ik heb ook een goede buitenlamp, das ook wel een idee om die aan te doen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:36

Maartje_M schreef:
Ik verwacht in de nabije omgeving niks. Bove dien ligt de wei achter het huis dus als de buren op straat wat afsteken, hebben ze daar al veel minder last van. Enige waar ik voor 'vrees' is dat ze het vuurwerk uit het dorp en vanuit de stad zien. En de doffe knallen die van ver komen dus

Hier die situatie en ook 24/7 buiten, maar die van mij gaan gewoon staan te kijken. Ze zijn nu al gewend aan s avonds knallen uit de stad want het gaat daar nu al los. En ik vind dat alleen maar handig voor het wennen. Het is niet van niks naar ineens heel veel, maar steeds iets meer elke avond.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:42

Maartje_M schreef:
Daar ben ik dus bang voor, dat opsluiten het alleen maar erger maakt omdat ze dat niet meer gewend zijn.
Ik heb ook een goede buitenlamp, das ook wel een idee om die aan te doen

Geen licht aan doen, paarden hebben het liever donker. Dan kunnen ze goed zien wat er eventueel in het duister aan gevaar loert. Als jij licht aan doet, krijg je enge schaduwen. Het licht zorgt ervoor dat de ogen van de paarden overstraalt raken waardoor ze niet meer in het donker kunnen zien. Dat maakt ze bang.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:50

Ik zou niet anders doen dan wat je normaal doet. Als ze op stal staan niet gewend zijn en zelf ook niet doen, dan vinden ze dat blijkbaar niet prettig. Dus niet doen dan ook. Extra voeren zodat ze niet en zonder eten zitten en overdonderd door vuurwerk worden is wel een goed idee.

Ze zijn hier deze week al steeds aan het carbid schieten. Diepe doffe knallen alsof er volledige mortier aanslagen zijn. Maar de paarden kijken vaak al niet meer op. De eerste paar keren nog wel. Maar nu eten ze gewoon verder.
Hier staan ze altijd ‘s nachts op stal, dus nu ook. Radio hooguit iets luider en het licht blijft wat langer aan. Maar verder geen halsbrekende toeren.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:52

Mijn paard staat ook altijd buiten. Ze heeft sowieso een hekel aan de stal en als ik haar juist dan opeens ga opsluiten, is het denk ik veel enger dan wanneer ze met haar kuddetje buiten staat om een baal hooi heen. Tuurlijk zal ze het spannend vinden, maar ze hebben elkaar en ze hebben de ruimte, wat ze op stal niet hebben.

Moet ik wel zeggen dat stal redelijk in een buitengebied ligt en er behalve buren een paar meter verder, er niet veel vuurwerk afgestoken zou worden in hun dichtsbijzijnde omgeving.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:54

Hier blijven ze gewoon buiten. Ze staan best ver achteraf. Normaal wordt er ook niet zo kort bij vuurwerk afgeschoten. Ze hebben ooit wel bij de buren afgeschoten maar dat is in vogelvlucht toch ook zeker 300 meter verderop. Ik heb zelf ook liever dat ze in de wei kunnen rennen en gek doen dan opgefokt en gestresst in stal staan waar ze niets kunnen zien. Maar dan moet je ook wel een veilige ruimte voor hebben om ze buiten te laten. Als ze overdag al wat aan het klappen zijn reageren ze ook amper.
Ligt echt aan de omgeving als het er druk is en vreemde kunnen makkelijk bij de paarden komen zou ik ze wel binnen zetten. Lopen zoveel gekken rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:56

Hier gaan ze altijd snachts op stal en dat zal nu niet anders zijn. Ik haal ze alleen eerder naar binnen omdat ze hier smiddags al beginnen met carbid knallen. Mijn merrie is nogal een paniekzaaier en naait mijn ruin dan op. Dus lekker vroeg op stal met een bult hooi en de deuren dicht, dan gaat het prima.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:59

CarolineCF schreef:
We wonen in een klein dorp midden in de bossen (Kootwijk) maar helaas zijn we gezegend met buren op een paar honderd meter van ons huis die uren lang voor duizenden in de lucht schieten. Hoewel onze paarden normaal gesproken 24/7 buiten lopen moeten ze dus bij ons naar binnen en ook nog onder de tranquilizers, er is gewoon geen andere optie.

Heb je ooit al eens aan die buren gevraagd of ze bv aan het eind van hun straat willen afsteken, of voor mijn part op de Brink, zodat het hele dorp er lol van heeft? Als ze weten dat jouw paarden er van de rel van zijn willen ze zich vast wel aanpassen. Meestal kennen de dorpen hier in de buurt wel een paar plekken waar de bewoners sowieso bij elkaar komen (wij hebben dat hier aan het eind van onze weg ook), en ze willen die plekken heus wel een beetje uit de buurt van dieren kiezen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:03

Mijn paarden staan in de paddock achter mijn huis en kunnen de schuilstal in als ze willen. Ik heb vorig jaar echter gemerkt dat ze dat juist niet doen. De chef gaat middenin de paddock staan zodat hij het overzicht heeft en mijn jonge paard blijft dicht bij hem. Gerend wordt er niet.

Hier wordt overdag met carbid geknald op zo'n 200 meter afstand, maar ook daar geven ze niet veel om. Ze zijn alert en op hun hoede, maar niet van slag. Om 12 uur is het eventjes veel herrie, maar dan zorg ik gewoon dat ik erbij ben om waar nodig de rust te bewaren en wat wortels te voeren.

Ik heb geen mogelijkheid om ze op stal te zetten, maar ik denk dat ik dat ook niet zou doen als ik die keuze wel had. Mijn jongste vindt het heel fijn om dichtbij de chef te kunnen staan en haalt daar steun uit. Hij is best wel een bangebroek, dus ik denk dat hij in paniek zou raken als hij 'alleen' in een box zou moeten staan.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:16

Mijn paarden staan aan huis op stal met uitloop. Tot 23.45 uur staan ze gezellig het vuurwerk te bewonderen wat in het dorp wordt afgestoken. Ik zit hier net buiten de dorpskern en aan het bos. Tegen 24.00 sluit ik ze even op in hun stal met hooi. Op de dijk wordt er soms wel wat afgestoken (is maar net welke buren er thuis zijn) en om 01.00 of zelfs eerder kunnen ze er weer uit.

Ze reageren niet heftig op het vuurwerk, maar wil absoluut voorkomen dat een verdwaalde vuurpijl in de stal terecht zou komen. Vandaar dat ik het al jaren op deze wijze doe ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:25

Hier gaan ze zoals iedere nacht op stal. De weilanden liggen langs jachtgebied, dus van knallen kijkt geen paard meer op of om en het vuurwerk kunnen ze zelf niet zien.
Ik zou paarden altijd binnenhalen als dat kan. En daarmee bedoel ik in een veilige afgesloten box.

LBLGypsyCobsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:33

Ik had ze altijd buiten het dorp staan en ging er rond half 12 heen.

Afhankelijk van het weer kon je van alle dorpen in de omgeving het vuurwerk horen en zien, maar het was ver genoeg weg en er waren ook stukken waar het rustig was.

1x op een boerderij op een paar 100 meter dat ze ook gingen knallen, dat was even raar en gaf een klein beetje onrust maar verder ook niet.

Ze hadden bij mij altijd onbeperkt hooi, maar vulde bewust op oudjaarsdag niet meer bij.
Ik liet ze niet zonder staan, ze hadden altijd wel wat, maar 5 voor 12 gaf ik weer volle netten met 'vers' hooi en daar waren ze dan zo druk mee dat ze maar weinig aandacht voor het vuurwerk hadden.

Jaren terug had ik een merrie in pension aan de rand van een woonwijk en die gaf er totaal niet om.
Ze gilde alleen wel terug naar van die vuurpijlen.
Dan ging er zo'n ding de lucht in, stak zij haar hoofd naar buiten en gaf echt zo'n merrie gil :roll: :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:34

Voor de zekerheid op stal met de halve deur dicht.Rond 13.00/13.30 gaan ze weer naar buiten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:03

Mijn haf stond 18 jaar binnen, toen verhuisde die naar mij en had hij een 24/7 buiten uitloop.
Stalbaas gaat altijd om 12 uur bij de paarden kijken en vertelde mij dat hij om 12 uur even onder het afdak vandaan kwam, naar de lucht gekeken heeft en bedacht heeft dat het geen kwaad kon en ging toen weer onder het afdak staan :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:08

Hier staan ze het hele jaar dag en nacht buiten maar met oudjaar staat alles binnen. Ook omdat het overzicht dan beter behouden kan worden dan alle 30 paarden in de paddocks te controleren. En gaat er dan wat fout heb je de poppen aan het dansen.

Lichten aan, deuren net voor 12 dicht en muziek hard.

Als mijne al eerder ongelukkig is buiten komt ze aantal dagen van te voren ook al snachts binnen.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:28

Op stal. Staat altijd 24/7 buiten maar met oud en nieuw toch echt op stal. Ze vind dat niet leuk maar de paarden in onze omgeving gaan ook allemaal op stal dus dan zou zei in haar eentje het uit moeten zoeken in de wei en ik denk dat dat nog 10x erger is dan haar tegen haar zin in stal zetten. Liever 1 nachtje op stal dan een paard door de omheining of dergelijke. Het is dan maar zo, ik krijg ook niet altijd mijn zin zeggen we dan maar :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:30

Die van mij blijven buiten, maar het boeit ze ook geen bal :') .

Ze kijken voornamelijk heel chagrijnig op van; moet deze herrie? Wil slapen!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:30

Britta31 schreef:
Voor de zekerheid op stal met de halve deur dicht.Rond 13.00/13.30 gaan ze weer naar buiten.

Ik bedoel 01.00/01.30.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:36

Ik heb ze ook gewoon buiten. Ze geven er eigenlijk niks om en mijn merrie is niet graag opgesloten.

Ik weet niet hoe het bij jou is maar hier begint het afsteken al een paar dagen van tevoren. Dan kunnen ze al wennen en kan jij zien of ze er zenuwachtig van worden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:38

Ons huis ligt tussen de bebouwing en dat geldt ook voor de weide en de stal. De stal ligt maar 3 meter van een weg. Die weg verbreedt zich daar en daarom steekt de hele buurt daar vuurwerk af. Het regent vuurpijlen op de stal en in de wei, je wordt doof van de knallen en blind van de lichtflitsen. Wij zetten de dieren op oudejaarsdag rond de lunch binnen, want dan begint het (gewoonlijk lopen ze de hele dag buiten). We doen de lampen aan, radio aan en deuren dicht. Door de transparante dakplaten zien ze nog steeds wel vuurpijlen en horen doe je altijd goed in een deels open stal, maar er kunnen zo nauwelijks vuurpijlen in de stal komen.

Ik geef de dieren hooi en water, maar ga geregeld kijken. Verder sta ik vanaf 11 uur 's avonds tot 01.30 uur in de stal met een zak wortels. Soms zijn ze te bang om te eten, maar meestal helpt het feit dat ik rustig blijf en ze aai etc wel.

Onze vroegere welshpony was al weken aan de diarree voor oud en nieuw. Ze vond het zo vreselijk. Ook onze geiten drukken zich tegen elkaar plat tegen de muren van de stal. Het is voor dieren (ook onze katten) en mensen eigenlijk een ellende.

Het risico dat ze in de wei van een vuurpijl schrikken of tegen zich aan krijgen is veel te groot. IK wil ook niet het risico lopen dat ze in de sloot vallen of op de weg terechtkomen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:11

Hier laat ik gewoon alles zoals het is. Ze hebben een paddock met inloopstal en die staat het jaar rond gewoon open. Ik heb ze voor ik de paddock had ook opgesloten gehad, maar ze zijn vele malen relaxer als ze gewoon buiten staan. Daar kiezen ze ook zelf voor. Ik ga wel rond kwart voor 12 altijd naar stal zodat ik er bij ben als het begint, maar eigenlijk geven ze er weinig om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:32

Als je weet dat er in de buurt veel afgestoken word zou ik ze binnen doen. Maar de meeste paarden staan achteraf en daar word amper afgestoken, dan zou ik ze lekker buiten laten staan :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:23

Absoluut buiten, ze staan in het buitengebied en de dichtstbijzijnde buren hebben dieren die overstuur gaan van vuurwerk (honden) dus die steken niks af. Ze zien en horen natuurlijk wel het vuurwerk in de stad in de verte.

Mijne staan ook altijd buiten. Zonder vuurwerk raakt mijn ruin al gestresst op stal, laat staan mét. Met oud en nieuw gaat hij meestal even als locomotiefje in het rond en als hij maar kan kijken is het al vrij gauw weer goed. En mijn merrie gaat waar mijn ruin gaat, als hij er is is het voor haar ook oké. Júíst als er veel wordt afgestoken laat ik ze buiten.

Mijne staan ook voor het eerst op de huidige locatie met de jaarwisseling. Voorgaande jaren heb ik 2 keer gehad dat mensen vlak bij de wei (op minder dan 2 meter afstand) rotzooi gingen staan afsteken. Die van mij hebben dus wel wat te verduren gehad. Mijn ruin is ook gewend aan carbid, mijn merrie weet ik niet. Dat gaan we maandag wel zien. Ik ben er maandag overdag een keer extra, en dan 's avonds laat natuurlijk nog een keer. Met de jaarwisseling zelf niet.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:17

Ik denk altijd even aan mijn checklist afwerken en daarvoor maakt het niet uit of je je paarden op stal, buiten, in de huiskamer of kelder hebt gelaten. Al is dit denk ik meer iets voor als je je paarden thuis hebt staan.

- Zorg dat ze halsters om hebben en je een touw binnen handbereik hebt liggen. Je weet nooit of je ze zomaar vast moet pakken/verplaatsen om wat voor reden en als ze dan in paniek krijg je een halster echt niet om.
- Staan je paarden in een weiland onbeheerd, doe zo'n simpel adres kokertje/label aan het halster. Mochten ze ontsnappen en gevonden worden scheelt dat veel zoekwerk. (Heb een paar jaar geleden na de jaarwisseling 5 ontsnapte shetlanders op straat gevonden en deze hebben 3 dagen bij mij gestaan. Zo lang duurde het om de eigenaar te vinden..)
- Doe een extra rondje rond de afrastering of zet wat extra prikpaaltjes voor de zekerheid als extra stevigheid van je draad. Of misschien je weiland door midden delen zodat ze minder vaart kunnen maken. Maar dan al wel een paar dagen eerder dat ze aan de ruimte kunnen wennen die ze dan hebben.
- Een laatste extra check rondje op het erf of er bijvoorbeeld geen hooi ligt dat kan gaan vliegen bij wat wind. Vonkjes/vuurwerk restjes uit de lucht kunnen genoeg ellende veroorzaken met dat soort dingen. Of als je je hooivoorraad kan afsluiten door een deur bv.
- Misschien overbodig, maar zorg voor iets van water/slang in de buurt van je stal. Je weet het nooit waar vuurwerk heen gaat en wie weet is dat net wat je nodig hebt.
- Vraag aan de buren of ze misschien net die paar meter de andere kant op willen lopen met het afsteken. Er zijn nog genoeg mensen op deze wereld die wel dat begrip op kunnen brengen om dat te doen maar er zelf niet aan zouden denken.
- In de stal licht aan en de radio om standje luid.
- Iets lekkers voor 00.00 wat ze niet standaard krijgen en dus toch meer aandacht voor hebben dan het standaard extraatje.

Misschien overbodig lijstje, maar ik vind het altijd wel fijn om te weten waar anderen extra aan denken, regelen of doen.