Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
)

ellepel schreef:-15 is een beetje veel dacht ik.
Volgens mij is het tussen de 0 en 15.
Maflinger_S schreef:De beste winterdeken is wintervacht. Zo mooi hoe dat werkt.
Mijn vorige paard, een haflinger, was ook jaren de enige op stal die geen deken op had. Paard had haar, en voldoende ook. Ze ging wel zweten tijdens het werk maar als je daarna uitstapt tot de huid droog is, ben je klaar. Kan je je paard eventueel na het werk laten rollen (uiteraard na het afzadelen) in het zand om de buitenkant, het haar dus, ook wat te drogen, maar dat hoeft niet. Paard vond het zelf wel lekker dus het mocht.
Mijn huidige paard is een ander type, met minder haar, en wat sneller stijf. Dus die heeft nu wel een deken op. Ik moet nog erg wennen ...
Paarden kunnen zichzelf prima warm houden zo lang er voldoende ruwvoer in gaat om hun interne kacheltje brandend te houden.
AmoorM schreef:Volgens mij gebruik je eigenlijk alleen een deken als 't paard oud of ziek is, en kan niet meer zo goed tegen de koude.
Of als 't paard word geschoren en krijgt dekens op tegen de kou. Of als mensen willen dat hun paarden geen dikke vacht krijgen (want dat droogt trager) en leggen dan dekens op. Mijn paard zit in geen enkele catogorie. Als we wat meer doen, zweet ze wel, maar dan stappen we langer uit en krijgt ze zweet deken op. Maar op stal zijn er heel veel die een deken op doen bij hun paard die niet geschoren is, heel weinig worden gereden en gezond zijn. Dan denk ik echt huh? Zie ik iets over het hoofd? Ben ik echt verkeerd bezig? Voel ik mij soms best wel een beetje onzeker.
Met 't rijden wil ik 't wel even goed in de gaten houden. Ik wil niet dat ze last krijgt van haar wintervacht. Als ik zelf ga rijden, pas ik het rijden gewoon aan zodat ze niet zeiknat wordt, maar als ik les heb of we gaan mennen, dan zweet ze wel. Dan stap ik extra goed uit met een zweetdeken.
Ik wil haar nu meerdere dagen temperaturen, zodat ik de temperatuur in de gaten kan houden. En kijken of ze niet invalt, gaat trillen, haren omhoog.
Ze staat overigens niet overdreven veel buiten. Probeer haar dagelijks buiten te zetten. Dat is tussen 09:00 en 17:00 uur. Maar verschilt qua uren. Ene keer 9 uur per dag, andere keer 4 a 5 uurtjes.