Nu nog geen deken gebruiken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lotje5lotje

Re: Nu nog geen deken gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:31

Ik gebruik sinds een aantal jaar geen dekens meer, behalve af en toe zweetdeken en vliegendeken tegen de dazen. Ideaal, geen gestress omdat er een deken verwisseld moet worden. Paard vind het prima, loopt er geen stap minder om, moet alleen wel iets langer uitstappen. Ik rij trouwens recreatief.

kydaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:34

Mijn 3 jarige heeft altijd zonder deken gestaan met 2keer daags voer en onbeperkt hooi en een fijn schuilstalletje.
Nu wou ik sowieso eens met een dekentje oefenen voor haar maar ze kwam nu slecht door haar wintervacht , dan kwamen er weer wat flinke haren was er weer wat zon , en waren ze verdwenen :')
Toen heb ik haar toen het hier een paar nachten rond het vriespunt was en flink regende een regendeken van 150 gram opgelegd ( in de veronderstelling morgen zal ie toch gesloopt zijn _O- )
Maar nee, mevrouw staat prima er mee heeft het niet te warm eronder, ze vind het nu niet erg om in bijv harde wind door te staan eten _O-

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:35

Ik wil dit jaar ook geen dekens gebruiken. Daarvoor deed ik het wel omdat paard op kale paddock stond zonder ruwvoer en het daarom snel koud had. Heb hem nu verhuisd en bij heeft onbeperkt hooi en schuilstal. Tot nu toe nog niet koud gezien.

Verder rijd ik recreatief, 3/4 keer per week zo'n 1,5/2uur per keer (buitenrit). Hij zweet wel, maar stap hem vanaf het bos uit. Dat is lang genoeg om thuis zo goed als droog te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:40

Volgens mij gebruik je eigenlijk alleen een deken als 't paard oud of ziek is, en kan niet meer zo goed tegen de koude.
Of als 't paard word geschoren en krijgt dekens op tegen de kou. Of als mensen willen dat hun paarden geen dikke vacht krijgen (want dat droogt trager) en leggen dan dekens op. Mijn paard zit in geen enkele catogorie. Als we wat meer doen, zweet ze wel, maar dan stappen we langer uit en krijgt ze zweet deken op. Maar op stal zijn er heel veel die een deken op doen bij hun paard die niet geschoren is, heel weinig worden gereden en gezond zijn. Dan denk ik echt huh? Zie ik iets over het hoofd? Ben ik echt verkeerd bezig? Voel ik mij soms best wel een beetje onzeker.

Met 't rijden wil ik 't wel even goed in de gaten houden. Ik wil niet dat ze last krijgt van haar wintervacht. Als ik zelf ga rijden, pas ik het rijden gewoon aan zodat ze niet zeiknat wordt, maar als ik les heb of we gaan mennen, dan zweet ze wel. Dan stap ik extra goed uit met een zweetdeken.

Ik wil haar nu meerdere dagen temperaturen, zodat ik de temperatuur in de gaten kan houden. En kijken of ze niet invalt, gaat trillen, haren omhoog.

Ze staat overigens niet overdreven veel buiten. Probeer haar dagelijks buiten te zetten. Dat is tussen 09:00 en 17:00 uur. Maar verschilt qua uren. Ene keer 9 uur per dag, andere keer 4 a 5 uurtjes.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:50

Als ze her nier koud heeft of niet bezweet is, zou ik het zo laten.
Bij ons staan ook de paarden die onder de hals ( en sommigen buik of flanken ) zijn geschoren ook zonder deken.

Ik heb het idee dat de dekens meer voor de mensen dan voor de paarden bedoeld zijn.
Paarden voelen zich gewoon het beste tussen de -15 en de +15, ook als ze geschoren zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 18:54

-15 is een beetje veel dacht ik.
Volgens mij is het tussen de 0 en 15.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:02

Tussen de -15 en de 15, is wat ik heb gehoord.
Afgelopen winter stonden ze vers geschoren toen het zo ging vriezen, geen een die het koud had, ze kunnen gewoon naar binnen of in een kluitje staan, dat deden ze niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:18

ellepel schreef:
-15 is een beetje veel dacht ik.
Volgens mij is het tussen de 0 en 15.

Nee hoor echt -15. ;)

Een aantal jaar geleden hadden we in de nachten deze temperaturen. Mijn fjord en haflinger stonden toen 24/7 op de wei. Met de bobcat een halve baal hooi in de wei gemikt en ik heb nog nooit zulke blije paarden gehad. OP de stal zelf allemaal zieke paarden en die van mij hadden nergens last van :D

Ik heb 2 winters met dekens lopen zeulen maar wat een gedoe. Heel blij dat ze nu gewoon weer zonder staan. Ja mijn oudje van 27 staat ook zonder. Ze hebben beide een mega vacht.
Na de arbeid goed uitstappen , ff rollen in de droge bak en zo weer naar buiten.
Smerig is hij wel dus de roskam gaat er elke dag ff overheen. Maar dit meer zodat het niet aankoekt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:28

Droge vrieskou gaat ze prima af idd. Die van mij vinden dat heerlijk en zijn dan in hun element. Regen en harde wind kunnen ze minder goed tegen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:35

Paarden zijn warmbloedige dieren met een constante lichaamstemperatuur van 37,2 tot 38,2 graden Celsius. Ze kunnen hun warmte goed reguleren bij temperaturen tussen de 5 graden onder nul en 25 graden.
Frisse stallen bevorderen het reguleren van de lichaamstemperatuur en daardoor de weerstand en de gezondheid. Voor paarden die hoge prestaties leveren, ligt de optimale omgevingstemperatuur tussen de 10 en 15 graden. Voor veulens wordt 15 tot 20 graden aanbevolen.

Allebei fout dus cowgirl

Bron:
https://www.levendehave.nl/

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:37

Laatst bijgewerkt door A3a1 op 26-11-18 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:41

Heb ik er net bij gezet.
Ik meende dat ik het vroeger op school zo geleerd had tussen de 0 en 15.
Maar dat is al lang geleden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:46

En ik heb net de link vanwaar ik mijn info had erbij gezet, had het trouwens niet helemaal goed onthouden.

Hier staat trouwens ook wat erover en hanteert, iets preciesere temperaturen
https://www.ruiterenenmennen.nl/N297-Ik ... VLg68dDeUM

In jou link kon ik er trouwens niks over vinden, kun je de link geven, als je bij het juiste kopje bent?
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 26-11-18 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:51

Wisselende info he?
Vind sowieso meer wisselende temperaturen.
Maar -15 is net teveel.
Maar maakt niet uit.
Goed op je paard letten is belangrijk :j

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:55

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:17

Maflinger_S schreef:
De beste winterdeken is wintervacht. Zo mooi hoe dat werkt :D.

Mijn vorige paard, een haflinger, was ook jaren de enige op stal die geen deken op had. Paard had haar, en voldoende ook. Ze ging wel zweten tijdens het werk maar als je daarna uitstapt tot de huid droog is, ben je klaar. Kan je je paard eventueel na het werk laten rollen (uiteraard na het afzadelen) in het zand om de buitenkant, het haar dus, ook wat te drogen, maar dat hoeft niet. Paard vond het zelf wel lekker dus het mocht.

Mijn huidige paard is een ander type, met minder haar, en wat sneller stijf. Dus die heeft nu wel een deken op. Ik moet nog erg wennen ...

Paarden kunnen zichzelf prima warm houden zo lang er voldoende ruwvoer in gaat om hun interne kacheltje brandend te houden.

Dit klinkt als mijn paard en pony.
Pony heeft nergens last van, kan het prima met haar wintervacht regelen.
Paard heeft meer moeite. Minder haar en sneller stijf. Heeft tot nu toe swinters dekens op gehad maar staat dit jaar voor alsnog zonder. Ik houd het goed in de gaten zodat de deken er op gaat zodra nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 19:48

AmoorM schreef:
Volgens mij gebruik je eigenlijk alleen een deken als 't paard oud of ziek is, en kan niet meer zo goed tegen de koude.
Of als 't paard word geschoren en krijgt dekens op tegen de kou. Of als mensen willen dat hun paarden geen dikke vacht krijgen (want dat droogt trager) en leggen dan dekens op. Mijn paard zit in geen enkele catogorie. Als we wat meer doen, zweet ze wel, maar dan stappen we langer uit en krijgt ze zweet deken op. Maar op stal zijn er heel veel die een deken op doen bij hun paard die niet geschoren is, heel weinig worden gereden en gezond zijn. Dan denk ik echt huh? Zie ik iets over het hoofd? Ben ik echt verkeerd bezig? Voel ik mij soms best wel een beetje onzeker.

Met 't rijden wil ik 't wel even goed in de gaten houden. Ik wil niet dat ze last krijgt van haar wintervacht. Als ik zelf ga rijden, pas ik het rijden gewoon aan zodat ze niet zeiknat wordt, maar als ik les heb of we gaan mennen, dan zweet ze wel. Dan stap ik extra goed uit met een zweetdeken.

Ik wil haar nu meerdere dagen temperaturen, zodat ik de temperatuur in de gaten kan houden. En kijken of ze niet invalt, gaat trillen, haren omhoog.

Ze staat overigens niet overdreven veel buiten. Probeer haar dagelijks buiten te zetten. Dat is tussen 09:00 en 17:00 uur. Maar verschilt qua uren. Ene keer 9 uur per dag, andere keer 4 a 5 uurtjes.

Je hebt natuurlijk ook nog de categorie koukleum :+

Mijn ruin vindt het vanaf -7 ongeveer echt niet meer zo tof. En dat is een IJSLANDER. Natuurlijk overleeft hij het wel. Maar overleven en comfort zijn verschillende dingen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:06

Hier krijgt de IJslander geen deken op. Wordt ook zo min mogelijk geborsteld. Ondanks zijn leeftijd, 27, kan hij dit prima hendelen.
Sterker gezegd heb ik het idee dat hij zelfs actiever en soepeler is nu. Hij wordt niet meer bereden

Elvira en Kelan hebben wel alle 2 een deken op. Met name Kelan is een teddybeer beide worden gepoetst, bereden zolang de bak het toelaat en gelongeerd/los gewerkt. Zweten alle twee minder in de winter. Kelan krijgt iets meer mineralenkoek. Hij valt wel sneller af. Is ook 27

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 22:23

Voel je niet schuldig! Je paard is misschien wel veel blijer zonder deken!
Als hij evt uit de regen kan staan, en uit de wind, en zolang hij niet bibbert heeft ie het niet koud.
Aan de oren voelen zegt mij nooit zoveel, die zijn dun en hebben minder haar en voelen als snel koud(er) aan.
Als het goed is groeit je paard nu gewoon met de temperatuur mee de winter in. Mocht het te koud zijn en zijn wintervacht niet volstaat of natgeregend zijn en in de wind staan met te weinig ruwvoer of hij ziek is, kan je altijd nog een deken erop leggen.

Ik snap je gevoel, ik ging de eerste winter zonder deken ook vaak twijfelen maar je ziet het echt als ie het te koud heeft!

Ze lopen zichzelf ook warm als het echt chilly is buiten.

Ik zou t gewoon proberen sowieso!
En schuldig voelen..... een paard is niet met een deken op geboren dus in principe zou hij een gezond paard t zonder deken moeten kunnen overleven in de winter!

(Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk!)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:23

In de basis heeft een paard vooral geen deken nodig. Er zijn enkele uitzonderingen.
- weinig weerstand, oud of te weinig ruwvoer
- extreem weer. Vooral extreem lang nat/ extreem koud icm harde wind
- ontbreken van een schuil gelegenheid.
- dusdanig hard werken dat hitte een te grote belasting is. (en dus scheren)

In de meeste andere gevallen is er geen betere deken dan een wintervacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:46

Mij paarden hebben ook geen dekens. Ik heb wel dekens, maar die zijn inderdaad voor geval van ziekte. En een zweetdeken omdat we wel 1x per week les hebben waarbij ze flink kunnen gaan zweten. Ik spoel ze dan bij deze temperaturen ook nog steeds (helemaal) af na het rijden/ zweten.
Ze staan bij mij nu 's nachts op stal, en overdags buiten. Ze beschikken overal over 24/7 hooi (om de inwendige kachel aan te houden) en hebben buiten ook een schuilmogelijkheid tegen de regen/ wind.
Vooral de 24/7 hooi vind ik zelf wel een vereiste bij dekenloos buiten staan in de winter. Bij ons gaat het al jaren goed zo!