Shetlander scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:18

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Ts lees dit eens voor je gaat scheren. Zweten is helemaal niet erg. Dat het lang duurt voordat het opdroogt is ook niet erg.

Als je toch perse wil scheren, bedenk je dan goed dat je je pony berooft van de mogelijkheid om zelf zijn temperatuur te regelen. Je zult meerdere dekens met en zonder hals moeten aanschaffen en 2x per dag naar stal moeten komen om te wissselen. Ik zou dus nog eens goed nadenken of het echt nodig is.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 10:45

cinniz123 schreef:
wilmatj schreef:
Ik heb zelf dit jaar de hals geschoren en geen deken op.
Mocht je um scheren zou ik persoonlijk een 100 grams dekentje opgooien.

Hoe kort scheren? Nou hoe standaard een apparaat scheert?

Messen zijn er in verschillende lengtes en grofheden.
En die van mij zou je met 100gram en het weer echt niet blij maken.
Ts zou zelf goed moeten voelen wat haar pony kan hebben dat kunnen wij niet vertellen van achter een scherm.

Een normaal scheer apparaat kun je amper tot niet verstellen, een tondeuse wel.
Maar een tondeuse zou ik een pony nou niet mee scheren :Y)

Nee het is deze week extreem warm, maar de nachten weer frisser.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 11:20

Ik ben helemaal geen fan van dekens, maar soms moet het helaas.
Als het nog een jonge pony is die een goede wintervacht aanmaakt kan je er voor kiezen om alleen de borst en eenstukje nek uit de vacht te scheren. Dan heb je geen dekens nodig. Tenminste als het temperatuur wat lager blijft, anders zweet hij nog natuurlijk. Ik heb mijn shet ook wel eens in een jachtmodel geschoren. Zij staat overdag ook buiten eb snachts binnen. Zie de foto in link (van internet)
Afbeelding
Dat jaar redde ik het zonder dekens! Ik heb haar ook wel eens geschoren enkel alles wat onder de deken zat. Dus benen, nek en hoofd gewoon vol in wintervacht en alles onder de deken geschoren. Dat is ook een optie. Dit jaar wilde ik in eerste instantie weer haar wintervacht houden, maar vorig jaar was haar vacht al niet goed (Cushing) dus ik weet ook niet of die de warmte goed vasthoud. Ze is ook al 32 jaar. Nu moet ik wel scheren en van de week is ze dan helemaal kaal gegaan! Moeilijke beslissing, maar het is te warm voor haar anders. Misschien had ik beter dit keer haar benen/ sokken ook in dr vacht kunnen laten staan, maar toch ervoor gekozen om helemaal te scheren.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 15:03

wilmatj schreef:
Een normaal scheer apparaat kun je amper tot niet verstellen, een tondeuse wel.
Maar een tondeuse zou ik een pony nou niet mee scheren :Y)

Nee het is deze week extreem warm, maar de nachten weer frisser.

Op een scheermachine kan je wel degelijk verschillende soorten messen gebruiken.
Ik heb het niet over een tondeuse maar een scheermachine.

Justme_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 23:26

Waarom zou je met de deken de haren willen tegenhouden ipv gewoon te scheren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 00:11

Gypsy schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Ts lees dit eens voor je gaat scheren. Zweten is helemaal niet erg. Dat het lang duurt voordat het opdroogt is ook niet erg.

Als je toch perse wil scheren, bedenk je dan goed dat je je pony berooft van de mogelijkheid om zelf zijn temperatuur te regelen. Je zult meerdere dekens met en zonder hals moeten aanschaffen en 2x per dag naar stal moeten komen om te wissselen. Ik zou dus nog eens goed nadenken of het echt nodig is.

Dat niet erg dat pony zweet en niet erg dat het lang duurt voor het opdroogt had hier rainrot tot gevolg. Boel ligt dus iets complexer en zeker met de rare weerspatronen tegenwoordig. Er bestaan minimale scheerpatronen (zoals enkel streepje hals en borst) waarbij dekens niet nodig zijn (dennis scheert har shetten zo en die lopen aangespannen z-dressuur zo), daar kan je altijd mee beginnen en kijken of dat genoeg is om pony binnen redelijke tijd weer droog te krijgen. Meer scheren kan altijd nog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 02:05

Onze shet heeft een dikke vacht, staat 24/7 buiten ( met schuilstallen ) en wordt gemend. Ik heb alleen halsje geschoren. Net als bij mn merrie die ook snel zweet. De 2 andere ruinen niet geschoren.

Als de shet heeft gewerkt is hij nat, maar ik zorg dat hij op adem is en zet hem gewoon terug. Hij rolt dan een paar keer en is het klaar. Ze zijn 24/7 in beweging, dus dat heeft veel voordelen.

Wij hebben er echt nooit problemen mee. De merrie wordt gereden of ik doe wat grondwerk, vrijspringen met ze en dan zweet zij ook heel erg. Als ze goed op adem zijn, is het gewoon goed.

De zweetplekken hou ik wel schoon en ze rollen veel na het zweten.

Mok hebben we echt nooit last van, in alle jaren nooit gehad ook. Mok komt door een hele slechte weerstand. Net als rainrot overigens. Vorig jaar ging eentje die kant op, maar die was nog niks gewend, verkeerd gevoerd, veel op stal gestaan, dik ingepakt etc etc. Nu gaat het super.

Ik heb alleen de halsjes uitgeschoren omdat het overdag nog zo warm was en zij zelf niet netjes op adem stappen na wat racen als ik er niet bij ben.

Ze hebben geen dekens op en liggen 's winters te rollen in de sneeuw.

Als je met dekens gaat werken, moet je het goed doen en wel de dikte goed aanpassen op de temperatuur, dus wisselen wanneer nodig.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 07:11

Ik raad je aan om een stukje te scheren, zoals onder de hals en ben je de singel tussen de voorbenen.
De rest laten zitten en dan is 200gram wel prima.

Onze shetlander is ook geschoren en ligt 300 gram op met hals. Als het nog kouder wordt, gaat er nog een deken bij.
Benen heb ik niet geschoren.
Maar zeker op zo'n dag als gister ben je ook in de weer met dekens voor en na het werken.