Het effect van de winterdeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 10:57

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:02

Manadeluca schreef:
Wat mijn opgevallen is dat het hooiverbruik toch wel mindert bij een paard die onder een deken staat. Mijn paard staat nu zonder doordat hij en mijn vorige ruin altijd in de lente hoesten, dit was niet het geval wanneer ze dekenloos de winter liet overwinteren. Het kan toeval zijn, maar dit zijn mijn bevindingen.

Dat kan, want hooi eten zorgt ervoor dat het kacheltje blijft branden. Het lijkt dan juist andersom: dekenloos = meer hooi eten om het kacheltje aan te houden. Met deken = normale behoefte omdat er geen moeite gedaan hoeft te worden om het kacheltje aan te houden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 11:43

Bij mijn Fjorden en Shetlander werkt het in ieder geval niet om dekens op te doen om de wintervacht aanmaak te minderen :n Mijn Shet begint al eind augustus en stopt pas eind april. Wordt ook heel regelmatig geschoren om die reden.

Mijn fjord ga ik dit jaar ook scheren (hij is 3 dus 1e keer) en zit al flink in ‘t haar.

sneeuwpop

Re: Het effect van de winterdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:22

Type haar kan ook erg verschillen.
Wij hebben 2 Welsh pony's "lijnen" waarbij de 1 een dun vachtje heeft en de ander snel een teddybeer is.