Lange winterharen voorkomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 14:45

Koper schreef:
Je wil hem dus de hele week onder een fleecegevoerde regendeken zetten zonder hem tussendoor te luchten en zonder te voelen of hij het te koud of te warm heeft? Wees blij dat hij zonder deken kán!

Laat hem gewoon lekker bloot staan in z'n wintervacht. Daar heeft hij in de winter meer aan. In het voorjaar kun je hem scheren als hij lastig verhaart. Waarom doe je dat nu niet gewoon als hij er zo'n last van heeft? Ik heb bij mijn shet ook de keel uitgeknipt. Daar had ze last van (hals en buik gelukkig niet, daar zit ook nog wat winterhaar). Het heeft een functie, weet je. En als je er toch alleen in de weekenden bent hoef je ook niet de hele week tegen dat lange haar aan te kijken als je het niet mooi vindt.

Ik heb geen problemen met lang haar, dat heb ik nooit gezegd. Mijn andere paarden staan ook zonder. Hij heeft gewoon enorm last met verharen en had er dan ook die luizen boven op gekregen waardoor hij geschuurd heeft. Scheren doe ik liever niet aangezien hij 24/7 buiten staat en ik zijn zomerhaar daar dan ook mee beschadig. Voor mezelf wil ik echt niet aan dekentjes beginnen hoor, is ook niet goed voor de studentenportemonnee ;). Meer om het voor hem comfortabeler te proberen maken als dat enigszins kan.

Annienke

Re: Lange winterharen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:11

Als het puur voor verharen is, ik ben vanaf december tot ongeveer april iedere dag gemalen lijnzaad bij gaan voeren omdat mijn knollies graag naar graswortels graven (tegen zand dus). Dit voorjaar viel mij op dat ze beiden ontzettend soepel door de verharing kwamen. Lijnzaad is het enige wat aan het voer veranderd is ten opzichte van voorgaande jaren.

Hoor ook vaker dat lijnzaad met verharing kan helpen

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:18

Ik zou hem dus absoluut geen deken opgeven als er niemand is om hem hiermee te helpen reguleren. Scheren of niet, door een deken erop te leggen ontneem je hem de kans om zijn temperatuur zelf te regelen. Een deken houdt geen rekening met plotselinge zon, een deken houdt geen rekening met het betrekken van het weer. Een vacht kan hier wel mee omgaan. Ik zou hem lekker zonder deken laten maar kijken of je hem kan helpen met wat omega 3 en 6 vetzuren, deze helpen de vacht ook wat.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:24

Ik heb twee shetten die komen gewoon van een late lijn qua verharen. Je hebt pony's die staan in maart-april al kaal uit zichzelf, maar ook pony's zoals die van mij die pas juli-augustus in zomervacht staan. Ik voelde me dus genoodzaakt mijn jonkie ook te scheren. Mijn oudere shet wordt sowieso de winter door geschoren. Dus genetica heeft wel degelijk ook een invloed. Lijnzaadolie geef ik de mijne ook, maar zie er weinig effecten van, behalve dat ze lekker gaan glimmen. Ik heb mijn jongste halverwege april geschoren en dat heeft echt niet de zomervacht beschadigt. Ik zou scheren met een opzetstukje voor nu, zodat de winterharen wel ingekort worden maar de zomervacht intact blijft eronder. Mijn pony's staan nu overigens ook al twee weken gewoon bloot zonder dekens, ze hebben een schuilstal waar ze bij slecht weer in kunnen en hun rug is bij beide al bijna volledig zomervacht. Oudste is volledig in zomervacht op de ongeschoren delen na, jongste (3 jaar) alleen over de rug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:25

Dat zomerhaar groeit wel weer aan. Je kunt toch ook alleen de onderkant van de hals en de borst scheren? Dan kan hij z'n warmte kwijt.

Maar ik gok dat 't volgend jaar al beter zal gaan. Mijn pony is in de eerste lente dat ik d'r had ook heel traag verhaard en elk jaar wordt ze vlotter. Ze begint ook eerder, eerst zat het in maart nog muurvast en dit jaar is ze eerste helft januari begonnen. Omdat het nu beter met 'r gaat. Betere weerstand enzo. Eerste jaar had ze ook luis, heeft ze sindsdien ook niet meer gehad.

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:03

Heeft je pony last van de resterende wintervacht (je zegt dat het voornamelijk buik en nek is)? Zo nee, lekker laten zitten. Luis komt van een lage weerstand en niet alleen van een lange vacht.
Ik zou komende winter gewoon eens aankijken en lijnzaad bijvoeren. Scheren en/of dekens terwijl je er zelf niet meerdere keren per dag bent en er verder ook niemand is met verstand hiervan zou ik niet aan beginnen. Paarden moeten wennen aan andere omstandigheden en ook het wel of niet aanmaken van een wintervacht zullen ze aan moeten passen bij een nieuwe eigenaar en andere stal/voer omstandigheden.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 12:58

Dan zal ik het dit jaar nog zo laten in de winter en kijken hoe hij het dan doet en dan eventueel lijnzaad bijvoeren :)
Bedankt allemaal!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 14:30

Ik heb ook 2 mini's die altijd buiten staan. Zij zijn ook altijd laat met verharen. Helemaal dit voorjaar. Nu zijn al mijn paarden laat aan het verharen terwijl ze goed in hun vel zitten. Ik denk dat het komt door het wisselvallige winter/voorjaar. Dan weer ijskoud...dan weer warm...
Ik scheer de mini's alleen als het echt warm weer blijft en ze er last van krijgen. Verder nooit voor de winter.
Heb je je paardje al eens laten testen op Cushing? Dan blijven ze ook erg lang in de vacht namelijk.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 19:59

BaBritFre schreef:
Dan zal ik het dit jaar nog zo laten in de winter en kijken hoe hij het dan doet en dan eventueel lijnzaad bijvoeren :)
Bedankt allemaal!

Correct me if i'm wrong, maar volgens mij wordt lijnzaad over het algemeen gebruikt om de darmen te reinigen, en lijnzaadolie voor de vacht.
Zou je dus even na moeten kijken voor de zekerheid. :)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 20:14

ik heb mijn pony afgelopen winter geschoren, een shetlander die 24/7 buiten staat op de paddock met uitloop (en vriendjes) ben begonnen met een uitrijdeken model + hals. uiteindelijk helemaal kaal geschoren op de hals, buik en benen na. maakte voor mijn pony wel echt verschil. Nadat ik zijn vacht had afgeschoren was hij gelijk een stuk voorwaartser. begin april heb ik ook zijn hals, hoofd, buik en benen kaal geschoren en nu in mei is zijn zomer vacht helemaal aangegroeid. ben oktober 2017 begonnen met scheren en heb over de hele winter verdeeld 4 x moeten scheren om het kort te houden en nog een 5e keer om de resterende winter vacht af te scheren.

Ben begin oktober met een ongevoerd regendekentje begonnen, vanaf eind oktober tot ongeveer midden december heeft hij met een 100 grams gelopen, daarna werd het wat kouder en heeft hij met een 200 grams gelopen tot midden/eind januari en vanaf toen eigenlijk met een 340 grams deken. en in maart nog even onder 400 grams (200 grams onder deken en 200 grams turn-out) omdat ze toen even noodgedwongen 2 nachten op de weide moesten zonder degelijke beschutting of verhard stuk. vanaf toen eigenlijk al heel snel afgebouwd naar een regendeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 23:58

borstnoot schreef:
BaBritFre schreef:
Bedankt allemaal!

Correct me if i'm wrong, maar volgens mij wordt lijnzaad over het algemeen gebruikt om de darmen te reinigen, en lijnzaadolie voor de vacht.

In lijnzaad zit ook olie en werkt prima voor de vacht. En daarnaast is het ook goed voor de darmen, dus twee vliegen in één klap.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 23:58

borstnoot schreef:
BaBritFre schreef:
Bedankt allemaal!

Alles zou hetzelfde moeten zijn qua werking, dacht zelfs de menen dat olie puur net iets minder goed werd opgenomen in het lichaam :)

@Lillian__ dankjewel voor alle info! Daar ben ik al een eind mee wil ik toch gaan scheren :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 19:07

senna21 schreef:
In lijnzaad zit ook olie en werkt prima voor de vacht. En daarnaast is het ook goed voor de darmen, dus twee vliegen in één klap.

En hoe gaat TS die lijnzaad voeren dan? Lijnzaad kun je namelijk niet zo voeren, je moet het koken. Elke dag. Want anders krijg je blauwzuur. Gaan opa en oma dat elke dag doen?

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 23:04

Koper schreef:
senna21 schreef:

En hoe gaat TS die lijnzaad voeren dan? Lijnzaad kun je namelijk niet zo voeren, je moet het koken. Elke dag. Want anders krijg je blauwzuur. Gaan opa en oma dat elke dag doen?

Met de juiste dosering heb je geen kans op vergiftiging met ongekookt lijnzaad. Of dat is toch wat ze mij geleerd hebben.

Pony is nu bijna helemaal uit zijn vacht, zijn lichaam is zo goed als verhaard. Enkel zijn kaak, benen en wat plekjes op de buik niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:22