Vetlokken knippen of scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:39

sws SCHEREN!!!!! *D :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:47

Mijn Haflinger heeft ook kale benen. Zomer en winter. In de winter hou ik ze ook echt bij. Hij staat 24/7 buiten en ze hebben een flink stuk modder tussen stal en wei. Sommige paarden hebben echt klompen modder in de sokken die er niet uit gaan, dat vind ik niks.
En daarbij vind ik het mooier en makkelijker :)

Ik knip het en daarna scheer ik het met tondeuze of scheerapparaat.

Overigens, dat ze de kootholte drooghouden gaat ook niet altijd op. Mijn paard heeft zo'n vieze kleine pluisjes dat het echt niet helpt, blijft juist langer nat. Ook is de modder zo diep en dik dat het alsnog tot op de huid nat is hoor, dan kan het er net zo goed af.

Bowo

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:51

Bij mijn paard knip ik de vetlokken, om 2 redenen. 1. Ze wordt panisch van het geluid van de tondeuse. 2. Ze heeft bijna geen wit aan haar benen en als je dan gaat scheren, krijg je zo'n doffe, grijze kleur.
Mijn andere paard heeft wel witte benen en als hij tegen de tondeuse kan, zou ik die ook graag scheren, daar wordt het netter van dan knippen.
Ik rijd wedstrijden, dus vind het belangrijk dat ze er netjes uitzien en omda ze kleine vetlokken hebben, lijkt het me sterk dat ik de eventuele functie teniet zou doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 17:58

CharmingS schreef:
Selka schreef:
CharmingS, afwatering klopt hier wel hoor. Shire, haflinger en shet met behang hebben geen mok. Ook niet als ze modderig de weide verlaten in de herfst/winter.

Dat is dan misschien bij jouw paarden zo en heb jij daar geluk mee, maar jij gaat mij niet vertellen dat als die in de herfst een modderige wei verlaten ze nog kurkdroge kootholtes hebben. Dat water word gewoon door de haren geabsorbeerd waardoor het nat en broeierig kan worden.

Mijn paard heeft geschoren benen, en als ik hem afspuit druipt het water waar de vetlok hoort te zitten op de grond. Pas als ik zijn benen afspuit word het nat, waarna ik hem droog maak en hij nergens last van heeft. Als ik dit bij een paard zou doen die veel behang aan de benen heeft dan zou het veel langer duren voor het droog is..

Nou kom ik jou vertellen dat due smerige Haflinger en overleden fjord van mijn kennis dus wél altijd droge koten had ondanks de diepe modder en altijd smerige vetlokken.
Nóóit hebben ze mok of andere beenproblemen gehad.
(Haflinger is 25 fjord was +- 35-38)
Nu is het zo dat dikke beharing het vuil en water beter afstoot dan de mini vetlokjes bij warmbloeden.
Er is hier overigens een foto te vinden waarbij te zien is hoe "vuil" sokken van tinkers bv worden.
Tegen de huid is op die foto de vacht gewoon droog en spierwit dus daar komt geen vuil terecht.
Foto staat hier
http://www.abcreatief.com/blog/mok-en-rasp/

Fleury

Re: Vetlokken knippen of scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 18:07

De pony die ik rij heeft ook flinke vetlokken, ik vind zonder veel mooier maar ze heeft nooit mok en toen ik ze in mei een keer eraf had gehaald en het even een natte periode was, had ze ineens wel mok! Dus bij mij blijven ze er gewoon grotendeels aan zitten, hoogstens bijknippen ondanks dat we wedstrijden rijden!

BrittBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:29

Ik scheer ze altijd weg. Knippen is vaak minder netjes en minder effectief.