Dekens laten wassen, waar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 18:52

Bravura, eerste winter en nieuwe dekens inderdaad. Sommige zijn niet zo vies, maar ik dacht dat t frisser zou zijn om ze te wassen? Eentje is sowieso echt heel erg vies en ook meteen de dikste, die van 300 gram, die moet wel gewassen worden :+ Weet niet of ik nog de zakken heb waar de dekens in zaten.. Anders wordt t een paar vuilniszakken denk ik.

Bartje, € 20 is niet veel minder dan bij de boerenbond.

Fjordjes, zit er zo'n maatbekertje bij? 50 ml per deken, dan zou 1 fles precies genoeg zijn voor alle dekens :')

Beatje, als je het bij een tankstation doet, doe jij dus één deken per was? Hoe lang duurt zo'n was en blijf je er dan de hele tijd bij? Moet even nog een tankstation hier in de buurt vinden die wasmachines heeft.

meggiemeg

Re: Dekens laten wassen, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 19:48

Je kan de deken ook over een hek heen hangen en goed afspuiten met de tuinslang, kijken wat er dan nog voor vuil achter blijft. Doe ik meestal ook wel, dat scheelt al heel veel.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:19

_Nancy schreef:
Stamper, Breda is wel echt heel ver hier vandaan, dat ligt aan de andere kant van Brabant.

Een wasmachine bij een benzine station wordt dus regelmatig gebruikt.. Met wat voor wasmiddel/poeder/pods wassen jullie dan?

Birdie, dat spul van de kruidvat, hoe heet dat? Spray je dat in als ze nat zijn en nog eens als ze droog zijn?

eerst in het wasmachine een potje en erna als het droog is de spuitbus.

Afbeelding
De rechtse is van de aldi die hebben ze ook wel eens

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:27

Hier bij de sportsworld hebben we ook zo'n wasmachine als bij een tankstation. Maar daar komt standaard wasmiddel in. Kun je dus niet zelf toevoegen of kiezen. Daar zou ik niet mijn dekens durven wassen ivm de waterdichtheid. Breng ze liever naar prof.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:43

_Nancy schreef:
Beatje, als je het bij een tankstation doet, doe jij dus één deken per was? Hoe lang duurt zo'n was en blijf je er dan de hele tijd bij? Moet even nog een tankstation hier in de buurt vinden die wasmachines heeft.

Licht aan de dekens en de wasmachine.Waar ik ga staan 3 machine's ,ook droogtrommels trouwens.De 0 grams of 50 grams doe ik met zijn 2 in een grote machine ,de dikke 1
Bij mij zit hij vlak bij een winkelcentrumpje en je kan er koffie drinken.Meestal ga ik met een vriendin er staan 3 machine's en dan doen we ze samen eerst de dikke die doen we dan in de drogers en dan de dunne en die droog ik thuis.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:58

beatje schreef:
Hoe kom je daar bij? Gebruik het zelf ook voor mijn jassen en als instructeur sta ik heel veel buiten in wind en weer en geen last van niet ademende jassen of dekens.

Had ik gelezen in een topic op bokt, maar jij heb er dus geen probleem mee gehad.

Ik heb een paar jaar geleden een deken gewassen met harmisol maar die was daarna zo lek als een mandje. Hoe heb jij het dan gedaan?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:29

Je mag bij Harmisol (ik gebruik de nepvariant van kruitvat is het zelfde)Geen zeeppoeder gebruiken als je dat doet werkt het niet.En je deken het beste drogen in de droogtrommel al doe ik dat bij mijn 0 grams niet die hang ik uit je moet zorgen dat ze gelijkmatig drogen.Als je het zo doet dan zie je dat de regen druppels naar beneden rollen van het deken af.Ook van je jas trouwens,maar als jij gewoon een goed merk dekens heb( de mijne zijn van Horseware en weaterbeetha )Dan blijven die gewoon ademend en waterdicht. Net als bij mijn jas anders zou ik me dood zweten in mijn jas.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:35

Niet in de buurt van ts maar wellicht interessant voor anderen. Ik laat mijn dekens altijd wassen bij de horse top shop. Was tot vorig jaar 11 euro per deken en waterdicht gemaakt. Ze zit hier ook op bokt. Weet niet of dit jaar nog dezelfde prijs is.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:05

Komen door het hele land ophalen en weer thuis brengen, ook mijn bucas dekens netjes gewassen teruggehad vorig jaar!
http://www.dekenwasserij.com

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 00:57

bartjeminoes schreef:
Misschien in Berghem (ligt naast Oss) bij Erica van Oorschot? Maar ik moet zeggen dat ik ook opzoek was naar een goedkope aangezien ik nogal wat dekens heb liggen die voor oud vuil in de kast lagen. Worden niet meer gebruikt maar wil ze wel houden voor het geval er eentje ziek word oid.
Maar vond ook niet echt iets goedkopers althans hier in de buurt dus toch maar voor die uit berghem gegaan. Dacht 15,- per deken en waterdichtmaken is 20,- dacht ik. Al kun je die spray ook gewoon zelf kopen bij de action. Werkt prima.

Veel goedkoper zul je het denk ik niet vinden. En bij een benzinepomp kan.. Maar ik denk dat je ze nooit zo fijn en fris terug krijgt als wanneer je het professioneel laat doen. Het kost even wat maar dan zijn ze ook echt echt heel fris. Vind het zelf het geld dan wel waard..

Ik biedt wasservice aan op stal! De dekens komen er superfris uit. Een echt smerige deken was je niet in 1x schoon! Min 2 x wassen en daarna impregneren middels een koud kort progamma in de wasmachine.
Daarna laten opdrogen ( niet buiten of in de zon) daarna spray ik de dekens nog in en ook dit moet weer 24uur drogen!
Ik gebruik impregneermiddel voor professioneel gebruik, werkt fantastisch! Ik reken ook 15 euro voor een dikke deken! Goed impregneermiddel is nou eenmaal duur!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:02

beatje schreef:
Je mag bij Harmisol (ik gebruik de nepvariant van kruitvat is het zelfde)Geen zeeppoeder gebruiken als je dat doet werkt het niet.En je deken het beste drogen in de droogtrommel al doe ik dat bij mijn 0 grams niet die hang ik uit je moet zorgen dat ze gelijkmatig drogen.Als je het zo doet dan zie je dat de regen druppels naar beneden rollen van het deken af.Ook van je jas trouwens,maar als jij gewoon een goed merk dekens heb( de mijne zijn van Horseware en weaterbeetha )Dan blijven die gewoon ademend en waterdicht. Net als bij mijn jas anders zou ik me dood zweten in mijn jas.

Was jij direct net harmisol of doe je de deken eerst gewoon wassen en dan nog een ronde in de wasmachine met harmisol

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 08:45

Dat ligt er aan hoe vuil mijn dekens zijn en hoeveel tijd ik heb :o
Als je ze echt schoon wilt hebben was ik ze eerst met wasmiddel.Hoe meer ruimte je deken heeft in de wasmachine hoe schoner en beter je resultaat.
Ik durf er uit zuinigheid bv wel eens twee in te proppen en dan komen ze er niet zo schoon uit.
Maar zijn ze bv niet zo vuil,zoals nu ,door de vele regenbuien zijn ze al aardig proper gespoelt.Dan borstel ik het zand er af en doe ze alleen met harmisol in de machine.
Nu heb ik wel allemaal dekens met gladde binnenkanten dus geen haren aan mijn dekens ,ik denk dat dit wel makkelijker wast.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 12:02

Vandaag de dekens afgeborsteld, lijkt wel onbegonnen werk :( maar t ergste is er nu wel vanaf, heb er pas 3,5 van de 5 gehad en moest toen weer gaan ivm kinderen van school halen.
Ben er toch wel 2,5 uur zoet mee geweest ofzo al.

Denk dat ze best gewassen mogen worden..

Afbeelding

Afbeelding

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:12

Ik was ze standaard ook ieder jaar. Nieuw of niet. Een jaar laten liggen is echt zo goor... :r

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:36

Ja het is veel werk, vooral om ze haarvrij te krijgen eerst. Daarom doe ik ze niet allemaal tegelijk, dit jaar is het plan om elke maand 1 deken helemaal op orde te krijgen. Dus wassen, kapotte plekjes lijmen, waterdicht maken, zorgen dat de tas waar hij in hoort goed en heel is (en eventueel repareren/nieuwe tas ervoor zoeken), staartkoord bestellen voor de dekens die dat nog niet hebben enz. Dan is het per keer in elk geval minder werk :')

Eentje laat ik wassen, die deken is te lomp voor in mijn machine en het is een dramadeken als hij doorweekt is doordat er water IN blijft zitten. Tussen de buitenstof en de voering dus. Het wordt dan een soort waterballon. De plaatselijke voerboer heeft een dealtje met de dekenwasserij in Montfoort en daar heb ik op zich wel interesse in, is er iemand die daar ervaring mee heeft?

De rest (Amigo, Rhino, Nika en 1 huismerk) was ik zelf met Rambo Rug Wash, en de Bucas met Bucas wasmiddel. En daarna insprayen. Die van mijn shet kunnen wel per twee in de machine denk ik. Ik ben vooral heel benieuwd hoe waterdicht ze daarna weer zullen zijn.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:45

Hier laat ik de dekens meestal 1x per jaar wassen. Vliegendekens en liners vaker wanneer nodig. Afgelopen najaar dekenwasserij montfoort uitgeprobeerd en dat beviel goed. Alles vlot geregeld en netjes gedaan.
Laatst bijgewerkt door samirah op 06-04-18 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:47

Kijk dat is goed nieuws. Dank je wel.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 21:05

Gaat het dan niet enorm stinken? Bij eens per twee of drie jaar?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:20

Ik denk er aan om de dekjes en vliegendekens in een wasmachine te wassen die bij een tankstation staat.Maar blijft er dan niet een boel haar achter in de machine?Niet prettig voor degene die na mij de machine gebruikt.Heeft die persoon een dekbed vol bruine pony haren.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:39

Doet t Drunens Ruiterhuis dat niet meer?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:29

Britta31 schreef:
Ik denk er aan om de dekjes en vliegendekens in een wasmachine te wassen die bij een tankstation staat.Maar blijft er dan niet een boel haar achter in de machine?Niet prettig voor degene die na mij de machine gebruikt.Heeft die persoon een dekbed vol bruine pony haren.

Even aangeven dat je er dekens in gooit dan spoelen ze hem daarna leeg zodat hij weer schoon is voor de volgende

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 08:11

Wat is ongeveer de prijs van het wassen bij een benzinestation?
Duurt dat lang en blijf je er de hele tijd bij?

Als je bijvoorbeeld 1 voor 1 moet doe , ben je wel even zoet als je dus 5 of meer dekens hebt..

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:59

Ik zou ze als ik jou was naar Epplejeck in Eindhoven brengen. Wordt door een groot bedrijf gewassen en ik ben altijd tevreden geweest, alleen dan andere EJ filialen, maar komt op hetzelfde neer

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 14:16

Ik stop meestal 1 dikke en 1 dunne deken in de grootste machine bij het tankstation ( meestal hebben ze 2 machines, 1 groot, 1 kleinere)
Kost 8 euro
Duurt 1 uur
Daarna kun je ze ook in de droger drogen ( Let op dat je de temp laag zet)
Duurt ook ongeveer 1 uur. 4 euro
Bij mooi weer hang ik ze over ons hek.
Dit jaar niks ingespoten en nog perfect waterafstotend.
Besteed mijn geld liever aan leukere dingen voor mijn paarden

Tijdens wassen kan de machine niet open dus als je de tijd goed in de gaten houdt kun je gewoon weg tussendoor