tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: tips gevraagd waterbak vorstvrij houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:40

Men neme gewoon minimaal 1 zelfstandig paard, die maakt een gat en daar kan de rest dan ook weer uit drinken. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:47

Ik ben benieuwd of de olie werkt!

Ik heb een bal erop drijven. Zorgt dat het water een beetje in beweging blijft, maar ook dat ze door op de bal te duwen iets makkelijker er doorheen drukken als er wel ijs ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:59

Gypsy schreef:
Men neme gewoon minimaal 1 zelfstandig paard, die maakt een gat en daar kan de rest dan ook weer uit drinken. :D

Hahaha dat werkt hier ook het beste. Hier twee eigenwijze koudbloeden die gerust een been in de waterbak stoppen :')

Overigens ken ik die tip van de olie niet, klinkt wel logisch. Maar krijg je dan geen paarden met erg dunne mest als ze ineens zoveel olie binnen krijgen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:58

Ze krijgen wel hele glibberige lippen. :D

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:59

Een paar (tennis)ballen erin zodat het water in beweging blijft

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:04

Ibbel schreef:
Ik las laatst een tip waarvan ik denk dat die wel zou moeten werken. Zelf niet geprobeerd, maar je kunt (een fles) zonnebloemolie over het water gieten. Olie drijft op water, en blijft tot ongeveer -18 vloeibaar (daarna wordt het vet). Het is ook geen ramp als een paard het binnen krijgt, olie is goed voer voor paarden.
De theorie is dat ten eerste het laagje olie isoleert, en ten tweede dat áls er ijs wordt gevormd, dit kleine schotsjes zijn ipv een dikke laag, omdat de olie op het grensvlak met het water een emulsie vormt.

Interessant! Dat ga ik proberen!

Een week of 2 terug waren de waterbakken iedere keer zo warm (automatische waterbakverwarming) dus als ze niet dronken verdampte het water in de drinkbak. Toen hebben we tijdelijk de stekker er uit getrokken maar ik ben dus bang dat 'ie nu naar z'n grootje is.. :Y) Hébben we vorst en dat ding nodig en wérkt het dus niet :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:29

ik zat vanmorgen op stal op de smid te wachten en toen zag ik wat er fout ging: paard gaat drinken, drukt de lepel van de verwarmde drinkbak in, er komt niet direct water en hij geeft het op en loopt weg. Dan schiet de pomp dus in storing en moet ik hem resetten.

Even later komt de ezel drinken, die is wat meer volhardend en drukt net zo lang op de lepel tot de pomp aanslaat en hij water krijgt.

Conclusie: ze moeten gaan samenwerken: eerst de ezel drinken dan het paard, maar ja, zolang er geen werkoverleg is tussen die 2, zet ik maar een speciekuip water neer met een paar flinke ballen erin en hang ik een emmer water in de inloopstal.... wat zal ik blij zijn als die vorst weer weg is.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:38

Morrie schreef:
ik zat vanmorgen op stal op de smid te wachten en toen zag ik wat er fout ging: paard gaat drinken, drukt de lepel van de verwarmde drinkbak in, er komt niet direct water en hij geeft het op en loopt weg. Dan schiet de pomp dus in storing en moet ik hem resetten.

Even later komt de ezel drinken, die is wat meer volhardend en drukt net zo lang op de lepel tot de pomp aanslaat en hij water krijgt.

Conclusie: ze moeten gaan samenwerken: eerst de ezel drinken dan het paard, maar ja, zolang er geen werkoverleg is tussen die 2, zet ik maar een speciekuip water neer met een paar flinke ballen erin en hang ik een emmer water in de inloopstal.... wat zal ik blij zijn als die vorst weer weg is.....

:+

HIer wel zelfstandig paard, maar ja, als al het water ijs is, valt er onder niets meer te halen... Dus het ijs maar weggegooid en weer vervangen door water, paarden ook weer blij. Hier dobberen er 2 zoutwaterflesjes in, maar dat werkt niet als het te koud wordt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 18:57

Sjolvir schreef:
:+

HIer wel zelfstandig paard, maar ja, als al het water ijs is, valt er onder niets meer te halen... Dus het ijs maar weggegooid en weer vervangen door water, paarden ook weer blij. Hier dobberen er 2 zoutwaterflesjes in, maar dat werkt niet als het te koud wordt.

vroeger toen Morrie jong en wild was :7 , trapte ie gewoon met z'n hoef een gat door het ijs, maar nu is ie een bejaarde opa en gaat ie zielig staan kijken..... mama, ijs.... hellup..... :(:)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:16

Twee cementbakken in elkaar werkt prima heb ik ontdekt. De waterbak staat dan niet op de grond, en het laagje lucht isoleert goed. Ondanks -7 vannacht was er slechts een paar mm ijs langs de randen. Vannacht testen we verder :D

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:21

Oh kan ik morgen wel proberen 2 bakken in elkaar.. ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:31

Ik geloof niet dat ik het zou proberen met die olie. Water onder olie bevriest ook gewoon. En ik zou ze bij deze temperaturen niet graag iets voorzetten wat wellicht minder smakelijk is of wat ze zelfs helemaal niet willen drinken.

Maar goed, gelukkig heb ik twee zeer zelfstandige, berehandige paarden die hun voorhoef nergens voor omdraaien.... En ik heb ze thuis, dus even bijvullen is makkelijk.

Die waterbak in waterbak lijkt me ook een goed idee.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 19:58

Gister olie in de bak gedaan en een bal...gisterochtend en zaterdagochtend zat de bak potdicht.. nu ook gevroren maar minder en het ijs kon er makkelijker uit..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:10

Hier vanmorgen ook zonnebloemolie erin gedaan, werkt niet. Ik heb een domme pony. Bak bevroren, ik gooi m om als ik t ijs niet stuk krijg. Nu is er dus een ijsbaan in mn wei van water wat dus onder t ijs zat. Fijn pony... Water bakken maar weer gevuld en morgenochten vroeg heen. Schoonpa gaat morgen iverdag ook 2x en dan ik weer eind van de dag. Is ff niet anders

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:19

3 ballen er in (kwam zo uit, liggen er altijd in is makkelijker dan opruimen en ze leren omgaan met dingen rond hun neus), maar gezien de ijsranden van de laatste 2 dagen nu de "verwarming" maar deels aangestoken. 3 kaarsen van de 5 die er onder kunnen, iets warmer water = meer willen drinken en dat is wel zo fijn met dit weer (al moet ik dan wel meer sjouwen). Ik heb trouwens deze bak ivm ook geen stroom en geen drinkwaterleiding :
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... steel.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:24

tamary schreef:
3 ballen er in (kwam zo uit, liggen er altijd in is makkelijker dan opruimen en ze leren omgaan met dingen rond hun neus), maar gezien de ijsranden van de laatste 2 dagen nu de "verwarming" maar deels aangestoken. 3 kaarsen van de 5 die er onder kunnen, iets warmer water = meer willen drinken en dat is wel zo fijn met dit weer (al moet ik dan wel meer sjouwen). Ik heb trouwens deze bak ivm ook geen stroom en geen drinkwaterleiding :

Kaarsen? Wauw... ik kan me er even geen voorstelling bij maken.

Hier combinatie van zelfstandig paard en bak-in-bak. Hoewel de vorst natuurlijk overal is is het wel handig als het water een stukkie van de grond af staat. Ik heb een mooie mengeling van hooi en piepschuim als isolatiemateriaal :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:47

Piepschuim...dat heb ik nog liggen. Handig!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:48

o ja 2 bakken in elkaar met pur ertussen heb ik vroeger ook wel es gedaan, maar ballen in het water werkte beter. Ik ga het zien morgenochtend

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:52

Hier werkt het flesje water in de waterbak wel. Flesje voor de helft met water vullen met wat zout erin.
Flesje blijft rechtop in het water drijven en door (een beetje) wind schommelt het heen en weer.

Enige nadeel is dat de paarden het flesje wel eens uit de waterbak vissen. "Kijk baasje, er dreef iets in ons water, maar we hebben het eruit gevist hoor!" :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:56

Koper schreef:
tamary schreef:

Kaarsen? Wauw... ik kan me er even geen voorstelling bij maken.

Hier combinatie van zelfstandig paard en bak-in-bak. Hoewel de vorst natuurlijk overal is is het wel handig als het water een stukkie van de grond af staat. Ik heb een mooie mengeling van hooi en piepschuim als isolatiemateriaal :Y)

Metalen bak, warmte stijgt op, waterbak hangt in een metalen "buis" met ruimte er onder waar de kaarsen staan. Linkje heeft foto's van de constructie. Patura heeft/had ook zoiets in het assortiment met een petroleumkacheltje van sterkte antivorst koude kas zoals die wel voor moestuinen gebruikt wordt voor vroeg voorzaaien/in de winter door kweken.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 20:58

Een paar borrelballen erin zoals in een aquarium werken hier goed!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:11

Tamary, ik had type kerstkaars in gedachten :')

nancyyy6 schreef:
Een paar borrelballen erin zoals in een aquarium werken hier goed!

Hier zeker weten niet, ik ga het niet eens proberen. Mijn ruin is nogal oraal ingesteld: "kijk eens wat ik vond!" Waarna hij zal testen of het eetbaar is. Bij ja zal hij het verslinden, bij nee zal hij het onderwerpen aan de hoefplettest.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 02:29

Hier 6 mini's en 2 specie kuipen.
Ik vul thuis 3 grote voertonnen van 40 liter met water en die zet ik met manlief samen in de kofferbak. Omdat ik zo 3x per dag op stal kom met dit weer breng ik dus rustig 120 liter per keer die kant op indien nodig.
Nou hebben wij mini's dus die drinken met dit weer ongeveer 1.5 tot 2 specie kuipen per 24 uur leeg... mijn paardjes drinken trouwens wel meer met dit koude weer..

Vorst vrij houden lukt je niet met warm water!
Probeer maar eens gewoon buiten met 2 bakjes met water, 1 warm 1 koud water. De moleculen in het warme water zorgen ervoor dat het sneller bevriest.

Hier is er steeds wel 1 in de kudde die de bak vrij maakt. Meestal de stippel merrie trouwens. Heb de jonkies het ook nog niet zien doen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:34

Blijft toch een mooi verhaal, dat warm water sneller bevriest dan koud water. Dat is alleen niet het geval onder normale omstandigheden gewoon buiten...

Maw: werk gerust met warm water dat houdt de boel écht langer ontdooid.

Citaat:
Niet in de buitenlucht

Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling sneller bevroor dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltjes in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.

Uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:43

Ibbel schreef:
Blijft toch een mooi verhaal, dat warm water sneller bevriest dan koud water. Dat is alleen niet het geval onder normale omstandigheden gewoon buiten...

Maw: werk gerust met warm water dat houdt de boel écht langer ontdooid.

Citaat:
Niet in de buitenlucht

Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling sneller bevroor dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltjes in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.

Uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect

Juist. Jammer dat er steeds mensen zijn die dat soort 'wijsheden' blijven vertellen als feit.