Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gypsy schreef:Men neme gewoon minimaal 1 zelfstandig paard, die maakt een gat en daar kan de rest dan ook weer uit drinken.
Ibbel schreef:Ik las laatst een tip waarvan ik denk dat die wel zou moeten werken. Zelf niet geprobeerd, maar je kunt (een fles) zonnebloemolie over het water gieten. Olie drijft op water, en blijft tot ongeveer -18 vloeibaar (daarna wordt het vet). Het is ook geen ramp als een paard het binnen krijgt, olie is goed voer voor paarden.
De theorie is dat ten eerste het laagje olie isoleert, en ten tweede dat áls er ijs wordt gevormd, dit kleine schotsjes zijn ipv een dikke laag, omdat de olie op het grensvlak met het water een emulsie vormt.
Hébben we vorst en dat ding nodig en wérkt het dus niet
Morrie schreef:ik zat vanmorgen op stal op de smid te wachten en toen zag ik wat er fout ging: paard gaat drinken, drukt de lepel van de verwarmde drinkbak in, er komt niet direct water en hij geeft het op en loopt weg. Dan schiet de pomp dus in storing en moet ik hem resetten.
Even later komt de ezel drinken, die is wat meer volhardend en drukt net zo lang op de lepel tot de pomp aanslaat en hij water krijgt.
Conclusie: ze moeten gaan samenwerken: eerst de ezel drinken dan het paard, maar ja, zolang er geen werkoverleg is tussen die 2, zet ik maar een speciekuip water neer met een paar flinke ballen erin en hang ik een emmer water in de inloopstal.... wat zal ik blij zijn als die vorst weer weg is.....
Sjolvir schreef:![]()
HIer wel zelfstandig paard, maar ja, als al het water ijs is, valt er onder niets meer te halen... Dus het ijs maar weggegooid en weer vervangen door water, paarden ook weer blij. Hier dobberen er 2 zoutwaterflesjes in, maar dat werkt niet als het te koud wordt.
, trapte ie gewoon met z'n hoef een gat door het ijs, maar nu is ie een bejaarde opa en gaat ie zielig staan kijken..... mama, ijs.... hellup.....
tamary schreef:3 ballen er in (kwam zo uit, liggen er altijd in is makkelijker dan opruimen en ze leren omgaan met dingen rond hun neus), maar gezien de ijsranden van de laatste 2 dagen nu de "verwarming" maar deels aangestoken. 3 kaarsen van de 5 die er onder kunnen, iets warmer water = meer willen drinken en dat is wel zo fijn met dit weer (al moet ik dan wel meer sjouwen). Ik heb trouwens deze bak ivm ook geen stroom en geen drinkwaterleiding :
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... steel.html
Koper schreef:tamary schreef:3 ballen er in (kwam zo uit, liggen er altijd in is makkelijker dan opruimen en ze leren omgaan met dingen rond hun neus), maar gezien de ijsranden van de laatste 2 dagen nu de "verwarming" maar deels aangestoken. 3 kaarsen van de 5 die er onder kunnen, iets warmer water = meer willen drinken en dat is wel zo fijn met dit weer (al moet ik dan wel meer sjouwen). Ik heb trouwens deze bak ivm ook geen stroom en geen drinkwaterleiding :
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... steel.html
Kaarsen? Wauw... ik kan me er even geen voorstelling bij maken.
Hier combinatie van zelfstandig paard en bak-in-bak. Hoewel de vorst natuurlijk overal is is het wel handig als het water een stukkie van de grond af staat. Ik heb een mooie mengeling van hooi en piepschuim als isolatiemateriaal
nancyyy6 schreef:Een paar borrelballen erin zoals in een aquarium werken hier goed!
Citaat:Niet in de buitenlucht
Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling sneller bevroor dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltjes in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.
Ibbel schreef:Blijft toch een mooi verhaal, dat warm water sneller bevriest dan koud water. Dat is alleen niet het geval onder normale omstandigheden gewoon buiten...
Maw: werk gerust met warm water dat houdt de boel écht langer ontdooid.Citaat:Niet in de buitenlucht
Schaatser Max Dohle onderzocht het effect bij vorst in de buitenlucht. Daarbij bleek dat een glas koud water bij herhaling sneller bevroor dan een glas warm water. Onder natuurlijke omstandigheden kon het Mpemba-effect dus niet worden aangetoond. Mogelijk raakt koud water in de diepvries eerst onderkoeld voordat het bevriest. Water dat absoluut stilstaat raakt eerst onderkoeld, omdat de ijskristallen zich niet kunnen hechten aan stofdeeltjes in het water. Dat is een noodzakelijke voorwaarde voor ijsvorming.
Uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect