Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
prugelpiet schreef:Scheren en dan zonder deken buiten?![]()
Nooit niet. Ook op stal niet, tenzij het echt idioot warm is binnen wat op de meeste stallen niet het geval is.
Hier staat pony geschoren in de winter toch echt onder 400 gram buiten, anders krijgt die het veel en veels te koud. Nu is dat ook wel een koukleum, maar ik zou geen enkel paard scheren en vervolgens zonder deken het land in flikkeren. Dat is gewoon zielig.
daar heeft TS het toch ook helemaal niet over?
MariekeS_ schreef:daar heeft TS het toch ook helemaal niet over?

Remember schreef:Uiteraard met regenachtig/guur weer een lichte outdoordeken op in de paddock, maar op 'gewone' dagen en op stal dus zonder?
Toydoll schreef:Zo boven de 10 graden en geen achterlijk slecht weer (wind en regen) zou ik hem ook zonder deken los durven gooien.
FatCat schreef:Toydoll schreef:Zo boven de 10 graden en geen achterlijk slecht weer (wind en regen) zou ik hem ook zonder deken los durven gooien.
Maar het onderzoek zegt dat paarden zelfs tot 0graden volledig geschoren zonder deken zouden moeten staan. Zou jij dit zelf doen?
Dus je merkt het wel. Als het zover is, is het zaak om toch wel een deken op te gaan leggen.assie schreef:Bij dit soort blogs denk ik eerst: hmm interessant. En daarna denk ik: ok, wie schrijft dit eigenlijk? Zijn hier meerdere bronnen voor, of is het gewoon een duidelijk verwoorde mening?
Stukjes van de blog vind ik kloppen, bijvoorbeeld niet het paard vermenselijken en bewust zijn van wat een deken doet. Ik ben het ermee eens dat 600 grams dekens overbodig zijn en soms zelfs zielig.
Andere stukken ben ik het niet mee eens, zoals dat een paard op stal zijn vacht niet nodig heeft om het warm te hebben. Die ideale -10 plus 10 is tenslotte op basis van MET vacht. Ik vind dat er nogal makkelijk aan voorbij wordt gegaan hoeveel invloed die vacht heeft. Tel daarbij op dat veel stallen dag en nacht openstaan en dat die temperatuur niet veel verschilt met buiten (minus de wind).
Kortom: ik heb geen ervaring met paard volledig geschoren en zonder deken, maar ik zou wel heel kritisch blijven nadenken bij een blog (een mening van een ander).
prugelpiet schreef:Uiteraard met regenachtig/guur weer een lichte outdoordeken Ook op "gewone" dagen in de winter is het simpelweg te koud.
Hier gaan ook bij een graad of 10 de dekens af, geschoren of niet, maar daaronder echt niet.
maximuss schreef:Te warm tijdens het werk...![]()
Tenzij je in een zwaar verwarmde binnenbak gaat rijden of een combinatie van dehydratatie en overdreven inspanning gaat dit echt niet gebeuren. Ik heb het idee dat dit weer zo'n pro-scheren drogreden is...
Bij ons worden de ongeschoren paarden pittig maar met beleid getraind en die houden alles heel goed vol. Dat geeft echt geen puffende paarden zoals tijdens een hete zomer.
FatCat schreef:Toydoll schreef:Zo boven de 10 graden en geen achterlijk slecht weer (wind en regen) zou ik hem ook zonder deken los durven gooien.
Maar het onderzoek zegt dat paarden zelfs tot 0graden volledig geschoren zonder deken zouden moeten staan. Zou jij dit zelf doen?
prugelpiet schreef:MariekeS_ schreef:daar heeft TS het toch ook helemaal niet over?
Niet? Wat bedoeld ze dan?Remember schreef:Uiteraard met regenachtig/guur weer een lichte outdoordeken op in de paddock, maar op 'gewone' dagen en op stal dus zonder?
Ook op "gewone" dagen in de winter is het simpelweg te koud.
Hier gaan ook bij een graad of 10 de dekens af, geschoren of niet, maar daaronder echt niet.
FelineNanet schreef:Dit was mijn twijfel ook. Helaas heeft mijn merrie het snel warm en krijgt ze als reactie daarop warmte bultjes. Ze zat dus nu al helemaal onder. Ik heb een jachtpatroon geschoren. Zodra het kouder wordt kan alles eraf, maar voor nu was dit wel oke. Ze voelt zich duidelijk fijner erbij. Eveneens om dezelfde reden dat het tijdens het werk te warm is (we rijden endurance). Wel krijgt ze een deken op als het regent, omdat ik merk dat anders de rug te gevoelig wordt. Het gaat om hier om een 21-jarige merrie. Wij hebben wel het voordeel dat ze in een buitenstal staat en dus geen temp wisseling van paddock naar stal zijn. Hoop dat je er wat aan hebt!
FatCat schreef:Toydoll schreef:
Nou niks moet hè, ook niet volgens dat blog/onderzoek, in theorie zou het moeten kunnen maar of het in de praktijk haalbaar/comfortabel is is natuurlijk per paard en situatie verschillend. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid naar ervaringen.