Paard in paniek? Super grote daas/steekvlieg/hoornaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:05

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:19

c_alsemgeest

Re: Paard in paniek? Super grote daas/steekvlieg/hoornaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:25

maar de giant horsefly is toch gewoon een grote daas? :?

Ik weet iig dat vorige week bij Almelo bij ons vakantie huisje tijdens de schemer we ook continu overvallen werden door een groep hongerige dazen van schrik barende grootte... en snelheid :')
Ik heb wat afgerend... maar deze waren ook echt mega en kon je hard horen zoemen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:38

c_alsemgeest schreef:

Ik weet iig dat vorige week bij Almelo bij ons vakantie huisje tijdens de schemer we ook continu overvallen werden door een groep hongerige dazen van schrik barende grootte... en snelheid :')
Ik heb wat afgerend... maar deze waren ook echt mega en kon je hard horen zoemen.

Ja het zijn inderdaad gewoon grote dazen, maar wel echt een heel stuk groter.. Ik ben veel vliegend spul gewend maar deze zijn echt groot en doen je in eerste instantie meer denken aan een koningin wesp of een hoornaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:46

Mette schreef:
c_alsemgeest schreef:

Ja het zijn inderdaad gewoon grote dazen, maar wel echt een heel stuk groter.. Ik ben veel vliegend spul gewend maar deze zijn echt groot en doen je in eerste instantie meer denken aan een koningin wesp of een hoornaar.

En ze maken echt een totaal ander geluid. Het beest dat ik bedoel is beslist iets heel anders dan een gewone daas (die een fluffy knuffeltje lijkt in vergelijking met het enorme ding dat ik vermorzelde).

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 15:18

@ Ir111 ; Jammer misschien was het hetzelfde beest wel! Trouwens jij schrijft 1 a 2 cm.. Nee dat ding bij ons was echt groter.

@ Sizzle ; Nee echt geen kever type... sorry

@ Quir ; Het zou kunnen als ik de eerste foto bekijk. Maar als ik de tweede foto bekijk, dan denk ik van niet. Mijn dazenval zit vol met die soort. Het ding op mijn paard was echt HUGE. Zijn het echt twee dezelfde insecten op jouw foto's?

Of misschien die koningin van dat type?! Wel toevallig, twee keer de koningin in een paar dagen tijd op zijn arme ruggie :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:34

Ik zal eens proberen een foto van zo'n achtervolg daas te maken want die zijn ook echt huge.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:42

Google eens op 'steekvlieg', dan krijg je bij afbeeldingen allerlei soorten vieze steekbeesten. Misschien zit ie ertussen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:43

Coentjuh schreef:
@ Quir ; Het zou kunnen als ik de eerste foto bekijk. Maar als ik de tweede foto bekijk, dan denk ik van niet. Mijn dazenval zit vol met die soort. Het ding op mijn paard was echt HUGE. Zijn het echt twee dezelfde insecten op jouw foto's?

Of misschien die koningin van dat type?! Wel toevallig, twee keer de koningin in een paar dagen tijd op zijn arme ruggie :(:)

Wélke koningin?

Quir laat twee foto's zien van dazen. Paardendazen en bijvoorbeeld de Grijze runderdaas zijn stukken groter dan de bekendere Regen- en Goudoogdazen, maar het zijn nog steeds dazen. Grote vliegen dus. Geen sociale vliesvleugeligen zoals sommige mieren, bijen en wespen.
Ze bouwen geen nesten, leven niet in kolonies en hebben al helemaal geen koninginnen.

Wat iemand hier eerder ook schreef over horzels (ook vliegen, maar een andere familie dan de dazen), dat die niet zouden steken als je niet te dichtbij het nest komt: bullshit!
Horzels bouwen geen nesten. Wat zouden ze daar moeten doen? Jongen verzorgen? Die leven netjes warm en verzorgd binnenin een zoogdierlichaam. Eieren leggen? Dat doen ze op zoogdieren of op in de lucht gekaapte vliegen, maar zeker niet in een nest.
Daarbij komt nog eens dat ze überhaupt niet steken, ook niet als je in de buurt komt.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:50

die vieze rakkers zitten hier ook....heb er al een paar kapot gemept. En uiteraard gegoogled naar een naam, volgens mij ook de dark gigant horsefly.
Die zoemen ook echt enorm en steken door het deken heen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:13

Ja, zijn twee dezelfde. Zijn inderdaad een dazen soort, hier worden ze bromsar genoemd en ze zijn zo'n 3 cm groot.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:00

Uit Nederland kende ik ze niet.
Ik kreeg echt een hartverzakking toen ik er in Frankrijk de eerste keer meteen 30 tegelijk had of zo.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:21

Bij ons kom ik deze dingen de laatste tijd wel tegen. Groter dan een daas, paarden reageren er ook heftig op. Ze zoeken ook echt de plekken rond uier/koker op...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:25

Kaatje_S schreef:
Bij ons kom ik deze dingen de laatste tijd wel tegen. Groter dan een daas, paarden reageren er ook heftig op. Ze zoeken ook echt de plekken rond uier/koker op...

[ [url=m/uEciVw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zkZqsm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MU6DxN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die kwam ik afgelopen week voor het eerst tegen op stal. Wat zijn dit voor beesten? Ik vond hem zo groot dat ik hem niet dood durfde te slaan :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:27

Ja, dat is precies wat er bij ons in de wei ook vloog. :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:29

Ir111 schreef:
Coentjuh schreef:
Dit ding wat op mijn paard zat, maakte ook heel veel herrie/brom

Zo een zat laatst ook op mijn paard. Hij bromde, zoemde heel hard. Hij vloog vrij traag, ik kon het hem zo met mijn vlakke hand uit de lucht slaan en toen hij op de grond lag heb ik m doodgetrapt (terwijl ik echt normaal heel vredelievend ben :+ ). Hij was groot (1-2 cm?) en licht bruin. Vooral dat trillende/brommende geluid was heel apart.

Ik had hem nogal goed doodgemaakt want het was onmogelijk om daarna nog vast te stellen wat voor beest het was... :7

Had jij die in de avond schemer?

Die had ik vorige week ook en wist niet wat het was. Maar het viel wel aan.

Overdag zie ik ook wel de runderdaas.
Die maakt ook meer herrie maar lijkt wat op een uit de kluiten gewassen hommel/wesp.
Die steekt vooral onder de buik, niet zo veel op de kont of hals.
Zoals de grijze regendaas wel doet.

https://www.google.nl/search?q=Tabanus+ ... 66&bih=648
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 29-06-17 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:32

Ik vind die grote ook te smerig om dood te slaan met blote handen, blehhhghh, die jumbo dazen, ik doe vaak schoen uit en sla ze daar mee dood. Of pak vliegenmasker om in eerste instantie mee te meppen en dan dood te trappen. Ze steken trouwens echt smerig, zelf ook wel eens door gestoken heb ik geweten en Toobs krijgt van die kregen ook hele schijven met wond erin.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:34

Als het geen hoornaar of horzel is, dan is het "gewoon" een grote soort daas. Dazen heb je echt in tientallen verschillende soorten. Hier zitten ze helaas ook. Met je vlakke hand het beest platmeppen, dan valt het op de grond en als het dan nog niet dood is, met je voet erop. Zo heb ik er al twee vermorzeld. Enge beesten, ze gaan ook precies daar op de kont van de paarden zitten, waar de paarden er niet aankunnen...

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:39

Ik dacht bij mijn eerder geplaatste foto's idd ook een soort daas, die runderdaas lijkt wel overeen te komen ja! Hij zat net een seconde onder paard z'n buik stil, dus hard gemept en gelijk met m'n voet plat gemaakt }:)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:47

rina schreef:
Murosch schreef:
Ik dacht dat die hele grote muggen horzels waren? Ze maken ook een vrij zwaar bromgeluid als ze vliegen. Mijn paarden gaan daar ook voor op de loop trouwens. Wat jullie dazen noemen, dat noemen wij hier blinde muggen. En een vlieg noemen wij mug en een mug een neefje. Best verwarrend ook, al die namen :+

In het noorden is en blijft een Hoornaar een Hoornaar. En een horzel een horzel. ;)
Zie foto van Tamary. En wat zij ook al schrijft, tenzij je een horzelnest bij je wei hebt zal die niet snel steken. Hij kan het wel, maar een Hoornaar is lang niet zo agressief als een wesp. Ik heb al meerdere jaren een Hoornaarsnest rondom hausen gehad. Weet eigenlijk niet of ze dit jaar ook weer een nest gemaakt hebben. Ze zijn 2 keer verhuisd, en ze zaten vorig jaar op zolder. Daar komen wij toch niet :D Maar je hebt eigenlijk nooit last van ze. Alleen savonds als ze op het licht in huis steeds tegen het raam vliegen en brommen :+
Wespenesten heb ik wel al vlak naast de wei gehad. In de grond. Ben toen zelf een aantal keer gestoken :x Dat hebben ze niet overleeft.

Voordeel van een hoornaar is dat ze wespen en andere steekvliegen eten en niet op zoetigheid afkomen zoals bij of wesp. en ze steken ook niet zomaar dan moet je maar net in de aanvliegroute zitten. dus als je zon nest heb en hij zit veilig uit de buurt zou ik dat lekker laten zitten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:12

Kaatje_S schreef:
Ik dacht bij mijn eerder geplaatste foto's idd ook een soort daas, die runderdaas lijkt wel overeen te komen ja! Hij zat net een seconde onder paard z'n buik stil, dus hard gemept en gelijk met m'n voet plat gemaakt }:)

Ik denk bij jou ook de runderdaas.
Echt smerige beesten.

Zelf ben ik benieuwd of iemand het herkend, beesten die ook net zo groot als dat ze breed zijn.
Bruin kleurig??
Ook zwaar brommen.
En aanvallen richting gezicht.
Alleen nog maar in de zware schemer gezien in de avond.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:18

Nadeel van een hoornaar is dat ze ook bijen eten, dus zo'n nest zouden wij zeker niet laten zitten, omdat we een bijenkast hebben. Die hoornaars moorden echt volledige bijenvolkeren uit!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:25

bruintje123 schreef:
Kaatje_S schreef:

Ik denk bij jou ook de runderdaas.
Echt smerige beesten.

Zelf ben ik benieuwd of iemand het herkend, beesten die ook net zo groot als dat ze breed zijn.
Bruin kleurig??
Ook zwaar brommen.

Juni kevers.
Die vliegen je midden in je gezicht en lijken je te achtervolgen. In werkelijkheid hebben ze gewoon geen coordinatie.
Mijn vorige paard maaide er sltijd naar met de voorbenen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:28

bruintje123 schreef:
Bruin kleurig??
Ook zwaar brommen.

Klinkt als meikever.

Die vallen overigens niet echt aan.
Maar ik kan me voorstellen dat het daar wel op lijkt, als er een met zijn enorme brommende geluid op je af komt vliegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:33

Er zijn inderdaad steekbeesten waarvan paarden gaan lopen, die van ons gaan dan gewoon rondjes draven in hoop ze af te schudden maar kan zo niet op de naam komen, Beetje kromme steekbeesten die heel lang achter een paard aan kunnen vliegen en gemeen kunnen steken.