Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mette schreef:Yep hier zitten ze ook (Veluwe). Paardenkliniek heeft het uitgezocht en het blijkt de dark giant horsefly te zijn! Ze maken inderdaad veel herrie..
https://www.google.nl/search?q=dark+gia ... e&ie=UTF-8

c_alsemgeest schreef:maar de giant horsefly is toch gewoon een grote daas?
Ik weet iig dat vorige week bij Almelo bij ons vakantie huisje tijdens de schemer we ook continu overvallen werden door een groep hongerige dazen van schrik barende grootte... en snelheid![]()
Ik heb wat afgerend... maar deze waren ook echt mega en kon je hard horen zoemen.
Mette schreef:c_alsemgeest schreef:maar de giant horsefly is toch gewoon een grote daas?
Ik weet iig dat vorige week bij Almelo bij ons vakantie huisje tijdens de schemer we ook continu overvallen werden door een groep hongerige dazen van schrik barende grootte... en snelheid![]()
Ik heb wat afgerend... maar deze waren ook echt mega en kon je hard horen zoemen.
Ja het zijn inderdaad gewoon grote dazen, maar wel echt een heel stuk groter.. Ik ben veel vliegend spul gewend maar deze zijn echt groot en doen je in eerste instantie meer denken aan een koningin wesp of een hoornaar.
Coentjuh schreef:@ Quir ; Het zou kunnen als ik de eerste foto bekijk. Maar als ik de tweede foto bekijk, dan denk ik van niet. Mijn dazenval zit vol met die soort. Het ding op mijn paard was echt HUGE. Zijn het echt twee dezelfde insecten op jouw foto's?
Of misschien die koningin van dat type?! Wel toevallig, twee keer de koningin in een paar dagen tijd op zijn arme ruggie
Kaatje_S schreef:Bij ons kom ik deze dingen de laatste tijd wel tegen. Groter dan een daas, paarden reageren er ook heftig op. Ze zoeken ook echt de plekken rond uier/koker op...
[ [url=m/uEciVw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/zkZqsm.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/MU6DxN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ir111 schreef:Coentjuh schreef:Dit ding wat op mijn paard zat, maakte ook heel veel herrie/brom
Zo een zat laatst ook op mijn paard. Hij bromde, zoemde heel hard. Hij vloog vrij traag, ik kon het hem zo met mijn vlakke hand uit de lucht slaan en toen hij op de grond lag heb ik m doodgetrapt (terwijl ik echt normaal heel vredelievend ben). Hij was groot (1-2 cm?) en licht bruin. Vooral dat trillende/brommende geluid was heel apart.
Ik had hem nogal goed doodgemaakt want het was onmogelijk om daarna nog vast te stellen wat voor beest het was...
rina schreef:Murosch schreef:Ik dacht dat die hele grote muggen horzels waren? Ze maken ook een vrij zwaar bromgeluid als ze vliegen. Mijn paarden gaan daar ook voor op de loop trouwens. Wat jullie dazen noemen, dat noemen wij hier blinde muggen. En een vlieg noemen wij mug en een mug een neefje. Best verwarrend ook, al die namen
In het noorden is en blijft een Hoornaar een Hoornaar. En een horzel een horzel.![]()
Zie foto van Tamary. En wat zij ook al schrijft, tenzij je een horzelnest bij je wei hebt zal die niet snel steken. Hij kan het wel, maar een Hoornaar is lang niet zo agressief als een wesp. Ik heb al meerdere jaren een Hoornaarsnest rondom hausen gehad. Weet eigenlijk niet of ze dit jaar ook weer een nest gemaakt hebben. Ze zijn 2 keer verhuisd, en ze zaten vorig jaar op zolder. Daar komen wij toch nietMaar je hebt eigenlijk nooit last van ze. Alleen savonds als ze op het licht in huis steeds tegen het raam vliegen en brommen
![]()
Wespenesten heb ik wel al vlak naast de wei gehad. In de grond. Ben toen zelf een aantal keer gestokenDat hebben ze niet overleeft.
Kaatje_S schreef:Ik dacht bij mijn eerder geplaatste foto's idd ook een soort daas, die runderdaas lijkt wel overeen te komen ja! Hij zat net een seconde onder paard z'n buik stil, dus hard gemept en gelijk met m'n voet plat gemaakt
bruintje123 schreef:Kaatje_S schreef:Ik dacht bij mijn eerder geplaatste foto's idd ook een soort daas, die runderdaas lijkt wel overeen te komen ja! Hij zat net een seconde onder paard z'n buik stil, dus hard gemept en gelijk met m'n voet plat gemaakt
Ik denk bij jou ook de runderdaas.
Echt smerige beesten.
Zelf ben ik benieuwd of iemand het herkend, beesten die ook net zo groot als dat ze breed zijn.
Bruin kleurig??
Ook zwaar brommen.
En aanvallen richting gezicht.
Alleen nog maar in de zware schemer gezien in de avond.
bruintje123 schreef:Zelf ben ik benieuwd of iemand het herkend, beesten die ook net zo groot als dat ze breed zijn.
Bruin kleurig??
Ook zwaar brommen.
En aanvallen richting gezicht.
Alleen nog maar in de zware schemer gezien in de avond.