24/ buiten met ijzers en sneeuw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: 24/ buiten met ijzers en sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:32

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:48

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:32

Die van Marije zijn nieuw voor mij, lijkt mij ook een handig systeem. Ik zou dan wel hele platte stiften willen hebben, omdat hij er 24/7 op moet lopen. Als het goed is staat mijn paard de volgende winter zonder ijzers, maar anders zou ik dit wel overwegen :j

mairead schreef:
Iemand ervaring met de ringen van http://www.sneeuwringen.nl ?
Dat zijn de losse sneeuwringen waar we het hier over hebben.

Ik heb ze achter de hand voor als er sneeuw ligt en mijn paard geen sneeuwbeslag heeft, maar mijn ervaring is dat ze minder goed werken dan de "vaste" sneeuwringen. Misschien inderdaad omdat mijn paard grotere hoeven heeft zoals iemand opmerkte?

Vast sneeuwbeslag bij mijn paard
Afbeelding

De losse tijdelijke sneeuwring;
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:49

Mijne heeft geen grote hoeven.
Is een d pony.
Rijden in de sneeuw hoef ik niet.
Hier echt puur voor de eventuele ballen die zich kunnen vormen eronder.
Hij heeft wel een ijzer wat aan de takken verbonden is dor een soort balkje..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:53

Ik gebruik normaal 5 mm stiftjes, maar die had ik niet meer liggen toen er dit weekend ineens toch weer sneeuw lag. De 1cm stiften verdwenen gewoon in de sneeuw. Hij heeft ze ook gewoon op stal in gehouden, in een dik vlas bed gaat dat prima.

Die 5 mm stiftjes heeft mijn ouwetje altijd in achter, omdat hij daarmee meer grip heeft in de heuvels hier en met name heuvelaf daarmee veel fijner loopt voor hem.
Ik laat de smid ze erin schroeven voor hij het ijzer eronder tikt en de smid gooit ze met het ijzer en al weg als hij het ijzer weer verwijderd.
Rijd er ook mee over harde ondergrond (stukje asfaltweg, puinpaden, etc. en dat gaat prima.
In de sneeuw zónder spikes met ijzers geeft echt veel minder stabiliteit en grip, ook als je er wel een vorm van sneeuwring-iets in hebt zitten tegen het klonteren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 15:54

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:49

Ga er weer over nadenken ...voor volgend jaar :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 07:53

Ik heb er zo'n sneeuw zool tussen laten zetten Doorde jhoefsmid. Soms een hele winter voor niets er tussen maar dit jaar zeer welkom afgelopen weekend. Waar alles met ijzers op hakken stond hadden mijn merrie helemaal nergens last van. Zij staat 24/7 buiten en weer hebben heerlijk Door de sneeuw kunnen wandelen zonder een enkel probleem. De zooltjes gaan 2 of 3 beslag beurten mee dus de investering in het niet.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:02

Een van de twee heeft een flinke ijzermaat, is een grove tinker. Ook daar blijven ze prima inzitten. Ik weet wel dat het bij een paard met hele platte voeten inderdaad moeilijk blijft zitten. Bij mij zijn ze nooit gaan schuiven of zijn ze eruit gevallen de losse Sneeuwringen. Let wel op dat je de goede maat neemt.

Mocht er nu echt weken sneeuw liggen, zou ik ook gaan voor vaste. Maar met die paarden sneeuw in Nederland. Plus dat je wel vaker hoort dat het niet zo goed is voor de hoef/witte lijn om vaste Sneeuwringen te nemen.

Voor degene die vroeg waar ik ze vandaan heb, zie bovenstaande links van janouk.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:34

Bij mijn tinker blijven de losse ringen ook goed zitten, maar er ontstaan wel nog steeds klompen, alleen wat minder erg. Daarom vind ik ze minder goed werken dan de vaste ringen.