Wat te doen tegen manenuitval door deken met hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Wat te doen tegen manenuitval door deken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:29

Ik scheer wel, maar ga hier echt geen halsdeken gebruiken dan blijft er niets van de manen over.

Sabina1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:09

Halsdeken vind ik zelf zonde. Wel scheren

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:20

Toch gaat het nu met een halsdeken van amigo/rhino wel prima. Heeft een gladde voering en is zelf niet te dik (en zwaar)
Met de dikkere en stoevere weatherbeeta deken ging het niet goed.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:31

Gewoon geen hals er aan.
Mijn paard heeft bijna geen manen meer over door de hals aan haar deken (gebruikte ik vooral om de schimmel wit te houden)
Dus ik doe nou maar wat meer poetsen en geen hals meer aan. Staat in een buitenstal, is geschoren en overdag altijd buiten, maar heeft het echt nooit koud.
Die halzen aan de dekens is vooral iets wat we zelf lekker warm vinden, maar ze hebben het echt niet koud zonder hals.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:34

Nou, zonder hals zet mijn geschoren paard echt sneller 'varkensharen' dan met hals.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:12

pol013 schreef:
Toch gaat het nu met een halsdeken van amigo/rhino wel prima. Heeft een gladde voering en is zelf niet te dik (en zwaar)
Met de dikkere en stoevere weatherbeeta deken ging het niet goed.

Ik heb inderdaad ook weinig problemen met hals dekens van Horseware. Alleen het laatste stukje mist hij wat manen maar verder geen problemen!
Al blijft equishine mijn beste vriend.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:22

Hier gebruik ik ook antiklit maar ben vooral fan van het haarserum van de action wat de manen en huid iets vetter houd dan de normale spray. doe het er ongeveer 2-3x per week op maar slechts op een kort stukje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:14

Ik heb het hals stuk maar wr af gehaald..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:16

Vlechten en antiklit dat werkt bij mij het beste.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:22

pol013 schreef:
Nou, zonder hals zet mijn geschoren paard echt sneller 'varkensharen' dan met hals.

Precies dit
Dan krijg je van die vreselijke stekel haren
Krijg ik al op t hoofd
Die scheer ik tussen door dan nog netjes de kaaklijn

Mijn paard vindt r werkelijk prettiger met n kort kapsel ipv die kriebelige winterharen .
Ze staat gewoon te genieten van een scheer beurt

Ik gebruik overigens Bucas deken met losse hals
Hals heeft een gladde voering
Maar XL is zelfs voor mijn dikke nek dame ruim genoeg

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:15

pjotrg schreef:
Simpel. Misschien eens ophouden met dat "deken gedoe" en het scheren van paarden? Paarden zijn niet van suiker! De enige reden waarom ruiters dat doen is hun eigen comfort om niet zo lang te hoeven wachten tot het paard droog is......

Oké! Doei!

Ik maak de halzen regelmatig even schoon aan de binnenkant, door het huidvet wordt het namelijk snel te stroef. Verder wil antiklit inderdaad ook wel werken. De halzen van mijn Bucas dekens zet ik altijd iets hoger vast zodat het bovenop mooi vrij ligt, dat wil ook nog wel eens werken. Mijn paarden hebben juist beide een stuk manen minder nu ze weer zonder staan :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:25

pjotrg schreef:
Simpel. Misschien eens ophouden met dat "deken gedoe" en het scheren van paarden? Paarden zijn niet van suiker! De enige reden waarom ruiters dat doen is hun eigen comfort om niet zo lang te hoeven wachten tot het paard droog is......

_/-\o_

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:27

Maar voor de paarden waarbij dekens ECHT nodig zijn: je kunt ook zo'n band om de hals doen, waarbij de deken over de manen 'glijdt'. Weet even niet meer wat de naam ervoor is. Zal eens even zoeken op Internet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:31

Borstbeschermer (maar valt dus ook over het manendeel heen):

Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:34

Dat zijn de grootste troep dingen die er zijn. Bovendien zegt TS dat al geprobeerd te hebben dus wederom een waardeloze toevoeging aan het topic.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 10:41

Ho ho ho, wat een toon zeg! Ik heb niet alles gelezen, dus weet niet wat er wel en niet al gemeld is. Mijn god, als iedereen zo met elkaar omgaat... Probeer hier alleen maar mee te denken.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 20:31

Shenavallie schreef:
Ho ho ho, wat een toon zeg! Ik heb niet alles gelezen, dus weet niet wat er wel en niet al gemeld is. Mijn god, als iedereen zo met elkaar omgaat... Probeer hier alleen maar mee te denken.

Thanks voor het meedenken, borstbeschermer ben ik inderdaad niet zo'n fan van zoals nies aangeeft.

Nogmaals plaatsen dat ik de deken maar af moet laten had van mij ook niet gehoeven.
Ik gebruik mijn paard simpelweg op zo'n manier dat het totaal niet praktisch is. Hij is ook het ras
er niet voor.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 20:34

heb gehoord dat deken met hals met gladde binnenkant niet schuurt, echter heb je hier niks aan, misschien toch andere deken?

Een sleazy beschermt tegen de manen? Misschien dit een optie voor eronder, of het fijn voor paard is weet ik niet verder geen ervaring mee..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 20:38

Z'n manen groeien gelukkig wel terug zag ik vandaag. Vind het nogal een gedoe/onhandig om er nog een extra laag onder te doen. Doe t nu met antiklit spray en hoop dat t volgend jaar mee zal vallen.. vast niet :')

Afbeelding

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:51

Ik heb alleen maar Wheatherbeeta dekens met gladde voering en dus ook de halzen met gladde voering, maar de manen blijven prachtig lang en dik. Absoluut geen problemen met de manen door de hals, daar was ik in het begin wel bang voor na al die verhalen.

Afbeelding
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:53

dingogirl schreef:
ik scheer mijn men-pony's ieder jaar en heb nooit een deken met hals. ze staan de hele dag buiten van 6 uur 's morgens tot ong. 7 uur 's avonds en met elk weer.
ze hebben een dikke 350 grams deken. en de haren groeien niet sneller terug op de hals als op hun lijf.
en ze voelen altijd lekker warm aan.
ze hebben een schuilstal, maar staan er echt nooit in. ook niet als het plenst van de regen.

Ongeveer vergelijkbaar.
Ik gebruik ook geen hals.
En dat bevalt al heel wat jaren goed en geen zieke paarden :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 13:05

Mijn pony staat altijd de hele winter met een deken met vaste hals (Horseware Rhino) en heeft werkelijk nog nooit afgeschuurde manen gehad. Eerst had hij enorm lange manen, nu sinds een poosje een sportcoup (zelf gedaan dus, niet door de hals haha) en beide ging dus prima onder deze deken. Ik moet wel zeggen dat ik ze altijd goed verzorg met antiklit of manenspray, wellicht dat dat scheelt.

Amira12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:07

ik heb hetzelfde probleem, maar dan met mijn eczeemdeken. ik vlecht de manen altijd, en hierdoor is het een stuk minder geworden

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:32