Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:31

Maartje1990 schreef:
Vjestagirl heeft helemaal geen punt. Onder ongevoerde dekens kunnen ze namelijk prima hun vacht opzetten. Dat ze dat niet zouden kunnen is alleen maar een aanname

Wel grappig dat je zegt dat Vjestagirl helemaal geen punt heeft terwijl dat je zelf met een net zo ongefundeerde mening komt. Nu wordt het een wellisnietus spelletje.

Heb vandaag gezocht. Kon alleen op deze site vinden dat paarden hun haar door deken niet omhoog kunnen zetten, met een interessant engels artikel erbij http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm Verder helaas weinig onderbouwde stukken.

Heb jij een bron waarin jouw mening wordt gestaafd met feiten?

Ik vind het zelf logisch klinken dat de haren niet goed omhoog kunnen onder een deken. Enerzijds omdat haren niet "sterk" van zichzelf zijn en makkelijk buigen. Anderzijds omdat haartjes op mijn arm ook alleen omhoog gaan op de plek waar mijn kleding niet zit.

Maartje1990

Re: Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:45

xjosee: Daar spreken ze over winterdekens. Niet over ongevoerde regendekens. De site ken ik overigens verder goed, ik ben nogal een voorstander van het paardnatuurlijk principe maar hun dekenloze mening deel ik niet voor 100%. Een kennis van mij heeft een vrij paardnatuurlijke pension stal de paardens taan 24/7 buiten, blootsvoets (natuurlijk bekapt) en worden alleen bitloos (en zweeploos) bereden. Jarenlang hebben zij dekenloos gewerkt alleen sinds dit jaar hebben ze toch bij enkele paarden een ongevoerde regendeken opgelegd (bij meerdere) ze hebben bij meerdere o.a. gevoeld onder de deken en hebben zodoende kunnen waarnemen dat ze de vacht gewoon kunnen opzetten. Maar leggen er wel de nadruk op dat dit alleen bij ongevoerde dekens het geval is. (dus niet de winterdekens waar ze in je link over spreken).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:57

Mijn haflinger staat dit jaar ongeschoren en zonder deken 24/7 buiten.
In oktober en november hebben we een paar dagen gehad dat het niet stopte met heel hard regenen.
Op die dagen heeft hij zijn ongevoerde regendeken op gehad. Wanneer het dan weer opdroogde ging die weer af.
Bij buiig weer heeft hij nu zijn regendeken niet meer nodig, dan gaat hij in de schuilstal staan.
Maar als we binnenkort nog weer eens van de enorme slagregens krijgen, dan doe ik hem gewoon de ongevoerde deken weer op.
Met slagregens kan hij zonder deken zijn vacht ook niet opzetten en onder een ongevoerde deken voelt hij met dat weer gewoon goed warm.

Voor dit soort situaties blijft gelden: kijk naar je eigen paard/pony.
Wat voor de een veel te warm is, is voor de ander nog veel te koud.
Daar kunnen wij vanachter onze computer alleen theorieën op loslaten, zoals Vjestagirl bv aanhaalt.

Vanwege die mij bekende theorie heb ik in oktober getwijfeld welke deken ik mijn pony oplegde. Maar hij heeft zo'n enorm wollige warme vacht, dat het alleen tegenhouden van de regen door een ongevoerde regendeken bij hem voldoende was om hem niet koud te laten worden.
Proefondervindelijk vastgesteld bij míjn eigen pony, maar of dat voor die van jullie ook geldt, zul je dus zelf moeten constateren.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 20:13

Ik vraag me altijd af hoe het met die dekens zit, alles klinkt logisch dus wat nou wel en niet klopt geen idee maar vind het wel interessant :) ben overigens een Paard Natuurlijk volger maar bij dekens blijf ik twijfelen.

Ook vraag ik me af of ze alleen door de vacht warm blijven. De lichaamswarmte blijft tussen de opstaande haartjes hangen toch? Als je de haren plat drukt met wat voor deken dan ook, dan stopt de afscheiding van lichaamswarmte toch niet? Lijkt mij niet in ieder geval. En die lichaamswarmte blijft dan toch gewoon onder de deken hangen?

Als de deken niet goed past dus bijvoorbeeld te wijd is bij de borst waardoor er wind in waait, dan snap ik dat de lichaamswarmte die onder de deken hangt snel kouder wordt. Maar een paard blijft toch, als hij genoeg energie heeft, steeds zijn lichaamswarmte afzetten? Het vasthouden ervan in opstaande haartjes is dan dus de volgende stap toch?

Of is bovenstaande nu echt heel krom :+?

Mona81

Re: Wisselen met regendeken, telkens op en af, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 21:30

Wat mij betreft zijn dit de feiten:
FEIT: mijn paard is aan het rennen en bibberen bij regen zonder deken. Oók met dikke wintervacht.
FEIT: mijn paard staat rustig te eten en is kalm, als hij een regendeken om heeft, tijdens de regen.

Zoals ik het zie, houdt een gevoerde winterdeken inderdaad de warmte vast Woepsie90, wat anders de rechtopstaande haartjes zouden doen. De regen wordt ook wel tegen gehouden door de haren (over het algemeen), maar "feit" blijft wel, dat het ene paard nu eenmaal gevoeliger is dan het andere.
Als je ziet dat je paard zich prettig voelt, dan doe je het dus goed in mijn ogen :) Deken, of geen deken.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 23:23

interessant om te lezen zo allemaal
over heel veel punten had ik nog niet nagedacht

Citaat:
In oktober en november hebben we een paar dagen gehad dat het niet stopte met heel hard regenen.
Op die dagen heeft hij zijn ongevoerde regendeken op gehad. Wanneer het dan weer opdroogde ging die weer af.
dit is exact de reden waarom we dit zijn gaan doen