Wat doen jullie met je paard in de winter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connie64

Re: Wat doen jullie met je paard in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:16

pol013, er zijn veel meer plekken heel donker zonder verlichting!
De gebieden buiten de steden zijn nu echt aardedonker.

Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en mijn paarden staan nog geen 750 meter bij mijn huis vandaan.We hebben daar geen elektriciteit of stromend water.
Nu in deze periode kom ik na half 6 niet daar, stikdonker ;)

Zo zijn er heel veel buitengebieden waar t echt donker is ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:41

Ja dat lijkt zo. en misschien is dat in bepaalde gebieden ook wel zo. Maar in veel meer gebieden heb je eerder last van lichtvervuiling. Ik kan hier de lichtvervuiling van de stad 10km verderop zien.

Wij zetten iedere ochtend de paarden in het donker buiten en ik verbaas mij er iedere keer over hoe veel ik zie. Als de maan een beetje meewerkt heb je zelfs een schaduw.

Laat ik het dan bij mijzelf houden: als mijn bakverlichting het niet zou doen zou ik nog steeds prima kunnen rijden. je hoeft maar een paar meter voor je te kunnen kijken. Je weet toch ongeveer wel hoe groot je bak is?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:47

Ik heb thuis een bak met verlichting en een longeercirkel zonder verlichting.

Winters kan ik alleen wat als de bak zacht is. Soms staat ze zo 3 tot 5 weken stil... Voel ik mij ook zo schuldig :o want als het donker is kan ik lastig op buitenrit gaan

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:49

Nu het vriest doe ij niks ze staan 24/7 buiten met stal en uitloop. Maar alles is te hard om te kunnen rijden

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:59

Gevelverlichting mag altijd, dus een paal aan de stal met een lamp, heb je in elk geval iets.... Maar ondanks dat wij wel verlichting hebben, is de bak bevroren / te nat enz en 's avonds kan je geen buitenrit maken. Dus in het weekend rijden en door de week als de bak een beetje te doen is. In de winter proberen de conditie een klein beetje bij te houden en in het voorjaar bouwen we weer op ;)

Bijna iedereen met paarden aan huis / kleine pensionstal zal hetzelfde probleem hebben in de winter denk ik :o

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:05

Wij konden tot vorig jaar niks anders dan stapritjes in het bos in de winter, omdat we helemaal geen bak oid hadden. Ik leste alleen een keer per week op de manege met mijn bijrijdpaard. Nu is ze verplaatst naar een stal waar we een verlichte buitenbak hebben, alleen hebben we daar nog geen gebruik van kunnen maken omdat paardlief 2 maanden kreupel is geweest en de grond van de bak nu te bevroren is om haar daar al op te gaan pakken (paard staat wel 24/7 buiten met maatjes en de eigenaresse wandelt en fietst met haar, dus die lijdt er niet onder).
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 24-01-17 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:08

Ik heb precies hetzelfde probleem en baal er eigenlijk wel van. Ik denk idd dat mijn paard er geen last van heeft. Ik verzorg ze wel zelf en 's nachts staan ze binnen in een buitenstal (hele groep van 4 bij elkaar). Vroeger reed ik in t weekend wel buitenritten langs de weg ook als t niet mooi weer was maar nu zie ik dat ook niet zitten omdat ik door de week al weinig tijd heb.
Ik ben echt blij als t weer langer licht is en de bak weer goed zodat ik weer aan de gang kan!

Mijn paard is ook nog een lastig met trailerladen, met mijn vorig paard ging ik nog wel regelmatig naar de binnenbak maar met dit paard doe ik dat veel minder.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:11

Hier dezelfde situatie als jij TS. Geen bakverlichting, maar het is ook bevroren dus daar hadden we toch niets in kunnen doen. Bakverlichting komt er nog wel trouwens, maar duurt nog even. Normaal gesproken rij ik dan een paar keer per week naar de rijhal van een vriendin waar we gebruik van mogen maken, maar de weg was te glad om veilig met de paarden in de trailer op pad te gaan. Ik heb me er bij neergelegd. Ik ben er meerdere malen in de week, voor een aai, wat aandacht, een worteltje. En in het weekend gaan we wandelen of een stapritje buiten maken in het daglicht. Paard vind het prima, alleen ik voelde me schuldig. Maar daar heb ik me overheen gezet, het is niet anders en zolang paard gelukkig is... !

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 16:12

Hier wandel ik 2x per week met paardlief buiten op straat (meestal dinsdag en donderdag), op vrijdag rechtrichten want dan heb ik nét genoeg zonlicht om een goed half uur te trainen en dan in het weekend rijden of Horse Agility :)

4x per week probeer ik de Haflinger toch bezig te houden, de Andalusiër 2 - 3x per week (afhankelijk van het donker dus :( )

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:44

Ik heb precies hetzelfde, lange werkdagen en geen verlichtte bak op stal.
Pony staat ook 24/7 buiten met z'n vriendjes, maar gaat wel heel graag mee iets doen.
Ik heb bij een bak in de buurt gevraagd of ik daar 1x per week mag rijden doordeweeks tegen betaling en dat was gelukkig goed. Met dit weer moet ik mezelf wel echt een schop onder m'n kont geven om ook echt te gaan, ben nu al weer bijna 2 maanden niet geweest.
Ik heb dus ook een weekend paard :D

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:29

ik doe toch 6 dagen in de week wat met mijn pony ( de jongste 3x in de week) ik longeer, men of gooi los. maar heb dan ook de luxe van 2 binnenbakken en goede verlichting op stal

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:43

Als je paard 24:7 buiten staat hoef je je geen zorgen te maken. Voldoende beweging krijgt hij dan toch wel.

Hier ook paarden 24/7 buiten. Geen bak bij de stal. Wel anderhalve km verderop met verlixhting waar we gebruik van mogen maken (gratis) maar heb je weinig aan als je dan alsnog door het donker moet gaan rijden plus er is geen verlichting op stal (dus in t donker optuigen). Dus in de winter gewoon een stuk minder actief. So be it. Paarden zitten er niet mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:49

Hier ook 24/7 buiten en nog een jonkie (bijna 3) dus prima beweging voor haar.

De winterperiode komt langzaam weer ten einde, het gaat weer dooien vanaf dit weekend begreep ik en de dagen worden langzaamaan ook weer 'langer' dus nog even geduld ;)

Voor volgende winter zou je misschien kunnen werken aan het veilig over straat kunnen samen zodat je komende winter wel naar de bak iets verderop kunt en inderdaad ook kijken naar een creatieve oplossing voor het verlichtingsprobleem. :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:54

Hier de zelfde situatie. Savonds geen licht en bevroren wei met paard dat nog niet braaf genoeg is om de straat op te gaan.
Hij staat gewoon al 3 weken stil (wel 24/7 beschikking over groot weiland en vrienden).
Met een beetje geluk kan ik zaterdag of zondag even rijden (misschien slechts stappen in harde wei).
Ik heb besloten me er maar niet druk over te maken en hem in het voorjaar weer echt op te pakken.
Hij maakt zich er ook niet druk over zo te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:40

Ik denk inderdaad niet dat mijn paard het heel veel kan schelen. Hij staat lekker buiten, vaak een beetje te klooien met z'n vriendinnetjes. Als ik naar stal ga, komt hij 3 minuten en aai halen en dan vertrekt ie weer naar buiten :') Dit resulteert wel in het feit dat ik tegenwoordig nog maar 3 a 4 keer per week op stal kom, maar ik probeer me er niet zo schuldig over te voelen. Paard is happy en dat is uiteindelijk belangrijker dan wat luxe voor mij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:47

Maartje1990 schreef:
Als je paard 24:7 buiten staat hoef je je geen zorgen te maken. Voldoende beweging krijgt hij dan toch wel.

Hier ook paarden 24/7 buiten. Geen bak bij de stal. Wel anderhalve km verderop met verlixhting waar we gebruik van mogen maken (gratis) maar heb je weinig aan als je dan alsnog door het donker moet gaan rijden plus er is geen verlichting op stal (dus in t donker optuigen). Dus in de winter gewoon een stuk minder actief. So be it. Paarden zitten er niet mee

Helaas gaat die vlieger hier niet op. Ze staan 24/7 buiten op flinke lappen grond maar ze breken elkaar en hun omgeving af als ze niet werken. Misschien omdat ze dan aan het ontwennen zijn maar ik waag het er toch net zo lief niet op. Wij blijven aan het werk.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:52

Ik sta op een pensionstal met een binnenmanege. Alle trainingen dressuur en mennen, maar ook buitenritten gaan gewoon door. Mijn paard komt dagelijks buiten of in de stapmolen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 12:55

Voorheen ging ik met de trailer naar een binnenbak, maar gezien ze nu toch al niet in top vorm waren staan ze gewoon te niksen. Als je ze echt in conditie hebt en je zet ze ineens stil zijn ze daar niet heel blij mee inderdaad :+ Ik heb ze ook 24/7 buiten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 21:48

Mijn paarden doen ook bijzonder weinig.. wandelen, wandelen en nog meer wandelen... beetje trailer laden oefenen. Erg saai.
Ze worden er ook heel druk van ookal staan ze toch hele dagen buiten.

Wij hebben wel verlichting bij de bak maar je hebt er weinig aan. De bak is het grootste deel van de winter of nat of bevroren. Ik wordt er ieder jaar als het zo rond het einde van de winter loopt stront chagrijnig van :+

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:30

Mijn paardjes staan ook 24/7 buiten. Nu de wei hard bevroren is hebben ze een stuk aan hun verharde paddock erbij van 6 bij 50m. Ik heb geen verlichting en geen bak. Bij de hornbach hebben ze oplaadbare led lampen. Geeft mij voldoende licht om te kunnen mesten en te voeren. Wellicht een idee om aan te schaffen. Sowieso staat hij 2 dagen op rust. Op maandag rijd ik een les in de bak bij de buren. Ook in het donker maak ik gerust een ritje door de wijk. Wel zelf uitgedost in lichtjes. Dagje longeren en in het weekend lekker overdag op buitenrit, dan is de week zo gevuld. De mijne word echt vervelend als ik hem alleen in het weekend pak, dan heb ik mijn handen vol. Kan je niet bij de longeerpiste een lamp ophangen op een felle hoofdlamp op doen? Dan Sta je ook niet in je eigen schaduw. Eventueel zou je erna of de dag erop een stukje kunnen wandelen en dit uitbouwen.
Ik snap het probleem van donker niet zo. Natuurlijk is het even wennen in het donker, maar zelfs dan kan ik genieten van een avondritje.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:47

Ik heb in een ander topic gelezen dat er ook mensen zijn die een hoofdlamp opdoen en dan gaan rijden. Er zijn hele goede hoofdlampen te koop, op een accu, die veel licht geven.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:34

Hier staan ze ook te nixen.... ik geloof dat ik het erger vind als de paarden zelf! haha!

Ze komen iedere dag van 8 tot 5 in de weide en staan in de nacht samen op stal (fjord met mini spikkel) dus die houden elkaar wel actief.
En ja ook ik voel me schuldig hoor.....
Ik heb een jong paard en denk niet eens dat het heel erg is dat ze weinig doet.

We hebben een verlichtte buitenbak, maar als hij te hard is zoals de afgelopen 2 weken gebeurd er hier niks. Als de bak te nat is, waardoor hij glad wordt en ik de hele dag gewerkt heb wordt het hem ook niet. Dus hier ook een soort weekend paard op dit moment.
Ik kijk vooral weer uit naar het langere licht en mooier weer! Dan komt die activiteit wel weer!

Ik moest voorheen toen ik ze in eigen beheer had ook een heel donker weiland in.
Van de bouwlampen op batterijen waren ideaal, want ik had daar zelfs geen elektriciteit.
Wie weet kan je dat regelen voor volgend jaar.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:21

Er komt weer beter weer aan !!! Voorbij is het winterverlof.... Voorlopig dan weer.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:26

Ik maak alleen nog buitenritjes en ik wandel met ze. Wil het springen wel weer oppakken, dus van mij mag de sneeuw en de vorst nu wel een keertje weg :)

Tinklinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:33

Hier het zelfde probleem. De mijne staat momenteel 24/7 buiten en ook nog eens buitendijks. Om hem naar stal te halen ben ik altijd in het donker bezig en moet ik over diverse wegen (10 minuutjes wandelen). Niet ideaal. Helaas is er bij stal ook geen rijbak, in de zomer maak ik gebruik van het weiland maar dat is momenteel te glad. Vanaf volgend jaar ga ik een kijken of dat er mogelijkheden zijn om hem de winterperiode bij een pensionstal te stallen.