Probleem nu toch een deken kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deken nu Ja of Nee

Ja
16 (55%)
Nee
13 (44%)

Totaal aantal stemmen: 29

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:56

BellaNL schreef:
Geen deken, is helemaal niet nodig. Je paard heeft een prima wintervacht die alle vocht buitenhoud. Als het een beetje waait gaat hij wel met z'n kont tegen de wind in staan.

Dit dus!
Een gezond paard heeft een prima passende, homemade, waterdichte winterdeken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:43

Ik heb zelf met 2 veschillende paarden de ervaring wanneer ze koud hebben doordat bijv te weinig winter vacht hebben opgebouwd doordat op stal hebben gestaan of schuilstal dat probleem met 200gram deken zo is opgelost.

0 of 100 grams zal ik niet doen. Want waarschijnlijk is dat zelfs kouder voor je paard doordat zo deken de vacht ook wat plat drukt.

En wanneer warmer wordt dan ga ik met mijn paarden ook weer zo over van 200gram naar niks. (Tenzij een paard geschoren is )

Ik gebruik zo standaard deken van Harry Horse, is goed niet duur en bijna overal op voorraad te verkrijgen. Mocht je morgen langs de winkel rijden ;)

Maar hoe weet je dat je paard het koud heeft?
Hoe ik bij mijn paard merkte is doordat hij begon te bibberen wanneer hem naar binnen haalde
(Buiten valt dat bibberen niet zo snel op doordat ze daar toch al hele tijd in beweging zijn. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:27

senna21 schreef:
BellaNL schreef:
Geen deken, is helemaal niet nodig. Je paard heeft een prima wintervacht die alle vocht buitenhoud. Als het een beetje waait gaat hij wel met z'n kont tegen de wind in staan.

Dit dus!
Een gezond paard heeft een prima passende, homemade, waterdichte winterdeken. :)

Dit dus niet. 8-)
Dat is een theorie die bij een deel van de paarden helemaal opgaat, en bij een ander deel helemaal niet. Mijn paard heeft dit jaar gewoon een volledige wintervacht aangemaakt en stond daarmee 24/7 buiten zonder dat hij het koud had, maar zijn spieren op de bovenlijn hadden blijkbaar toch zoveel last van tocht/kou dat dat hem bijna invalide heeft gemaakt (lendenwervels kwamen omhoog). Nu staat hij onder een deken en laat hij zijn ruggengraat ook eindelijk weer met rust.
Natuurlijk snap ik de theorie, maar bij een deel van de paarden gaat die echt niet op, zelfs niet als ze 24/7 buiten staan, een schuilstal en schuilbomen hebben en bijna onbeperkte toegang tot ruwvoer.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 23:40

Ik ga mee met watXyzutu zegt.
Mijn paard stond dekenloos tot 5° maar hij was futloos en stond ook wat in elkaar gekrompen. Ik heb toen een gevoerd regendeken opgelegt en ik zag hem meteen weer opvrolijken.

Nu, 2 maand later, staan beide paarden (zelfde leeftijd en conditie) met 300gr deken op. Het ene paard heeft dikke vacht en wordt dik van onbeperkt hooi. De mijne heeft hetzelfde onbeperkt hooi maar wordt niet dik en heeft nog steeds een dunne vacht. Ze krijgen dushetzelfde maar de ene verbruikt blijkbaar meer energie dan de andere. De ene kan zonder deken, de andere niet.

white_flame

Re: Probleem nu toch een deken kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 23:48

Hij rent blij rond haha, niks aan te merken hij kan de stal ook weer in