Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:49

kamille schreef:
Kan hij schuilen? Ik zou dan de deken af laten. Hij heeft zijn wintervacht dus heeft geen deken nodig. Een andere oorzaak zou verandering van het voer kunnen zijn, ivm zomer en winter.

Ja, dikke vacht in combinatie met warm vochtig weer. Daar dacht ik ook aan. De vacht moet kunnen luchten.

mooney

Re: Kan een paard (over)gevoelig worden van een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:04

Die rare kruinen heeft mijn ruin ook, alleen dan op zijn flank/buik. Maakt niet uit of er een simpele HH deken op ligt of zijn chique rambo. Hij heeft het al zeker 4 jaar dat het steeds terug komt in zijn wintervacht.

Verder geen gekke dingen, hij heeft artrose maar dat gaat niet weg met/zonder deken. Hij banjert de hele dag gewoon een beetje rond, is gepensioneerd.
Maar dat je weet dat die gekke haargroei niet alleen bij jou gekke pony is ;)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:15

Een heel andere richting, maar hoe zit het met de vitaminen/mineralen balans? De plek waar de deken ligt is ook de plek waar de belangrijker organen liggen.
Vooral in de winter hebben veel paarden een magnesiumtekort. 1 van de symptomen is nijdig zijn met poetsen en lelijk reageren bij aanrakingen op de huid.

Wellicht eens interessant om je in te verdiepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:27

@ :mooney : +:)+ Zijn we daarin toch niet alleen ;)

Over de rest van de reacties..
Deken die hij nu op heeft is nieuw, andere dekens worden aan het einde van het seizoen gewassen. Nog geen scheefhangende dekens geweten, heb wel het idee dat hij met de huidige nog niet heeft gerold (geen zand/modder), maar misschien ook wel in de stal ofzo.

Hij heeft een schuilstal en krijgt zomer en winter hetzelfde eten. Heeft het voor zover ik weet niet te warm onder de deken, ook niks gezien van (gedroogd) zweet of dergelijke. Hij heeft het erger als het kouder/natter is, wat dan weer niet klopt als je zou denken dat het door de warmte van de deken komt.

Misschien heeft hij inderdaad niet zoveel gram nodig, maar ben hoger gegaan omdat hij wat fris voelde onder de andere. Het blijft altijd moeilijk wat je wanneer moet doen. Zou wel kunnen hoe dikker de deken hoe meer irritatie door het gewicht :j De deken eraf laten is een optie die ik overweeg (al is het maar als test) maar kan dat nu nog? En wat met zijn spieren ed? Hij gaat nu goed maar of dat is dankzij of ondanks de dekens dat weet ik niet natuurlijk :+

@ sakvis : ohja, daar heb ik ook nog aan zitten denken :j Hij heeft deze zomer magnesium bijgehad in combinatie met spirulina ivm allergie (headshaking, als test) en dat is dus gestopt. Tijdje daarna is het begonnen maar toen is het weer ook verandert en zijn de dekens op gegaan. Maar daarvoor heeft hij nooit magnesium gehad en had je ook zomer/winter verschil. Magnesium in bloed is ook altijd goed geweest maar weet niet of dat veel zegt.
Vitaminen in het algemeen zit ook in mijn hoofd :j Voor deze stal gaf ik Pavo Vital bij, nu niet meer. Zou dat verschil maken? Maar waarom dan alleen in de winter? Dieet is zomer en winter hetzelfde...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:09

Tja het makkelijkst en het goedkoopst is hem zonder dek zetten. Heb ik ergens overheen gekeken dat dat wellicht niet mogelijk is? Zo'n paardenstocking kan natuurlijk wel maar wil je werkelijk zo ver gaan? Daarbij is nog maar de vraag dat hij daar geen last van krijgt.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:58

Denk dat het ook een soort haarpijn heeft, aangezien hij het alleen heeft tijdens het dekenseizoen.
Misschien ligt hij altijd op dezeflde kant 's nachts en schuren de haren toch onder de deken door beweging.

Ik heb het overigens nog nooit eerder gezien bij een paard, maar kan het me wel voorstellen. Ik vind haarpijn ook niet fijn.

Ik zou denken aan scheren of zonder deken zetten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 01:23

Ik heb het eerder gehoord, niet gezien.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 01:28

Die weerborstels kunnen zeker bij cushing passen. Het cushing paard van IMJ hier op bokt had dat ook. Zij noemde het "cavia kruinen" geloof ik haha.

Mijn tip: laat je paard testen met TRH stimulatie test. Dat kan weer vanaf december (is seizoensgebonden). De ACTH test (standaard cushing test) lijkt vrij veel vals negatieve uitslagen te geven, het advies is dan om te hertesten met TRH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 01:41

Kan het niet nieuwigheid van de deken zijn? Of zeg ik nu iets heel doms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:31

Dom niet hoor, maar hij heeft het zowel bij deze nieuwe als bij dekens die hij al eerder op had.

@ Focussed : ik zal het eens met de DA bespreken maar hij toont niet als cushing-paard. DA was vorige keer ook overtuigd dat hij negatief zou zijn maar heeft gewoon getest omdat ik dat wilde. Hij was ook niet randje negatief maar heel erg negatief, weet niet of dat nog verschil maakt?

@ mrie : de reden dat ik met dekens begonnen ben is om hem te helpen tegen slecht weer (vooral regen/wind) omdat hij gevoelige spieren lijkt te hebben in rug en achterhand (heeft ook tekort aan vitamine E zonder supplement) dus ik weet niet goed wat zonder deken gaat doen, anders heeft dat zeker de voorkeur :j Zo'n volledig ding zie ik niet zitten, vandaar ook de vragen erover.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:13

Niet elke rare haarwervel is cushing hoor, die van mij heeft ze dus ook.
maar ik ga niet laten testen
Als hij deken gewend is zou ik die er niet af halen nu
Maar hoeveel grams heb je er nou op liggen dan?

Wat ook nog zou kunnen, en misschien doe je dat wel.
Appie heeft wel vaak aan het begin van de winter dat hij wat vast zit in zijn rug en hals.
Ik laat dan de fysiotherapeut komenen die masseert hem en dat helpt ook.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 09:52

Zijn best lange haren, vraag mij af of ze niet zonder deken kan..als het op stal niet tocht kan het ook binnen..
Zorg binnen voor een zacht lichtgewicht staldeken en buiten zonder.
Ik heb de rino blauwe staldeken, vederlicht en warm genoeg, van binnen en buiten glasdoek, dus geen dikke dernier..dus gewoon zonder gewicht op de rug, niet statisch en haalt de haren niet tegen de groeirichting in.
Voor mij altijd van belang om een aangename lichtgewichte deken te gebruiken.
Nu is het weer veel te warm voor een dikke deken en dat gaat broeien, jeuken.
C3 zit vrij ver boven in de hals, de derde halswervel, daar komt een halsdeken toch niet? Alleen een losse hals, maar dat lijkt mij zo naar zitten voor paarden.
Voer ook wat extra vitamines bij in de winter, sommige paarden hebben dat echt nodig. Bij zon gaat bij mij standaard de deken af, lekker luchten, vitamines aanmaken, lekker bewegingsruimte..sommige dekens trekken heel erg naar achteren over de kont, heel onaangenaam voor paarden...

Probeer maar eens zonder deken.

Oud boertje hier tov doet alleen deken op bij flnke vorst buiten en nare oostenwind bij vorst zodat de paarden niet te veel ontvetten, dan hebben ze een canvas deken op...zijn al paarden op leeftijd en zien er altijd toppie gezond uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:17

Er ligt nu 200 gram op. Ben niet in de positie om x aantal keer per dag te wisselen. Gisteren had hij het niet te warm toen ik 's middags kwam, heb wel de deken een paar uur afgedaan.

Hij is begin oktober nog helemaal onder handen genomen en losgemaakt :j

Hij staat dag en nacht buiten met schuilstal dus staldeken ed is niet nodig. Hij heeft een losse hals, komt vrij hoog :j

Zou ik nu nog zonder deken kunnen zetten? Is het niet te laat in het seizoen? Hij heeft wel haar maar toch niet zoals de jaren zonder deken..

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:27

Ik denk dat je hem nu nog wel zonder deken kan zetten, het is nog niet echt koud en dan heeft hij nog even de tijd om te wennen aan de temperatuur zonder deken. Ik denk dat je dan binnen twee weken verschil zou moeten merken. Kun je nu wat meer ruwvoer verstrekken zodat hij zich wat warm kan eten zonder deken?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:31

Wat maras zegt inderdaad. Heb je geen 100g liggen voor de overgang? Ik vind het vervelend voor je, kan inderdaad van alles zijn en dan is het lastig om dat deken eraf te halen met de kans dat dat niet helpt en dan is er geen weg terug tenzij dat je gaat scheren, maar als hij dan haarpijn heeft door wat anders (bv vitaminentekort), lijkt scheren me ook niet zo aangenaam.

Ik denk dat er 2 opties zijn: de (andere) DA vrij snel laten onderzoeken en bloed laten trekken om zeker te zijn dat het aan het deken ligt of eerst testen of het inderdaad het deken is.

Succes! Dit is weer zo'n vervelende situatie waarbij je niet weet welke stap je eerst moet nemen. Ik volg mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:25

100 gram heb ik niet neen, wilde ik wel bestellen maar weet het nu even niet ;)

Qua weer wordt het hier best wel weer fris. Max 8 graden en 's nachts rond het vriespunt. Zou wel droog blijven, dat wel. Ruwvoer heb ik zelf niet onder controle, ze hebben wel onbeperkt stro maar weet niet of dat ook voor warmte werkt of enkel als buikvulling.

De DA komt op 6 december enten en bloed trekken. Ik neig ernaar om eerst de deken te proberen en als dat geen verschil maakt kan ik bij de bloedname nog voor extra testen kijken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:25

Kijk naar je paard, voel achter de oksel en de oren...je paard heeft een flink pak haar, die kan dat makkelijk aan. 8 graden is niets voor een paard met wintervacht, heerlijk zelfs.
Ideale temp voor een paard zonder wintervacht is nl 11 graden, met wintervacht is 8 nog warm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 20:52

Dat zeggen ze ja, maar die van mij gedraagt zich toch aangenamer bij 30 graden dan bij 10 graden :+
Maar dat ligt misschien aan de deken, we zullen het zien ;) Stalhouder heeft deken eraf gehaald dus ben benieuwd, moest die morgenvroeg staan te bibberen gaat die wel weer op maar dat verwacht ik niet ;) En dan morgen na het werk eens kijken hoe hij erbij staat/loopt :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:26

Maar bij 30 graden is hij suf van de hitte, dat kun je dan wel braver vinden maar dat is dan ook niet helemaal eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:54

Bwa, dat is wel heel zwart-wit gekeken. Hij is gewoon anders, wil dan wel graag draven en galopperen en gaat dan met best een snelheid, in ieder geval beter dan wat ik er nu uit krijg, en zonder het protest en de boze blikken... Maar hopelijk komt dat door de deken en is het binnenkort verleden tijd ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:00

[***] schreef:
. Maar daarvoor heeft hij nooit magnesium gehad en had je ook zomer/winter verschil. Magnesium in bloed is ook altijd goed geweest maar weet niet of dat veel zegt.
Vitaminen in het algemeen zit ook in mijn hoofd :j Voor deze stal gaf ik Pavo Vital bij, nu niet meer. Zou dat verschil maken? Maar waarom dan alleen in de winter? Dieet is zomer en winter hetzelfde...

Ik weet niet wat je paard precies eet maar er is wel een verklaring voor :o
In de zomer zit het gras vol met vitamines. Aan het eind van de zomer nemen de vitamines af en in de winter zit er nòg minder in. Vooral vitamine E wordt in de winter een probleempje. In hooi zit dat namelijk ook een stuk minder. Extra vitamines bijvoeren kan dus noodzakelijk zijn voor paarden in de winterperiode. Dat verklaard dan waarom het in de winter wel nodig zou kunnen zijn en in de zomer niet.

Ik denk ook dat je paardje een te dikke deken op heeft.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:13

Ik ken ook een paardje wat zichtbaar ongelukkig is onder de deken. Heeft last van jeuk en is zuur.
Het is niet mijn paard, maar anders zou ik dat paard dekenloos laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 00:25

@ No_No : pony heeft een grasallergie dus eet nooit gras en krijgt standaard vitamine E bij (wordt ook met bloedonderzoek in de gaten gehouden, selenium is wel normaal). Die fase hebben we dus al gehad, haha. Vandaar ook dat ik zeg dat hij zomer en winter hetzelfde eet ;) Maar ik hou het wel in gedachte en ga stap voor stap alles af :j

@ senna21 : toch "fijn" dat het niet geheel onbekend is :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:18

Hoe is het gegaan na een nachtje zonder deken?

Gaat het eigenlijk om cobe?
Die 2 namen haha, ik bedoel je pony die nog goed kan zien :j
Die is toch ook al 20 en staat zomers toch onder eczeemdeken, hoe reageerd hij daar eigenlijk op?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:40

Als je hem zonder deken zet, hou zijn temperatuur dan in de gaten. Ik heb weer een paard dat een dikke vacht aanmaakte, oonbeperkt goed hooi en hij stond niet te bibberen, en toch in de winter bijna een volle graad lager dan in de zomer. (Kwam ik, helaas voor het paard pas achter in de zomer). Die redt het dus niet zonder dek. En nog hou ik hem met temperatuur in de gaten.

Weet je zeker dat hij het bv ondanks die dikke deken niet te koud heeft? Dat hij juist last van zijn spieren krijgt Door bepaalde verkrampte manier van staan Door de kou?