Grijze waas na scheren weg krijgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Grijze waas na scheren weg krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:12

Verven := :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:15

Wat iemand al aanhaalde, kijk eens naar verschillende scheerpatronen. Vooral wanneer je alleen maar buitenritten maakt , paard kan de warmte kwijt maar houd een warme rug. Bij een beetje wind is een uitrij deken een onding .

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:15

LadyMadonna schreef:
In de (mini) show wereld zetten ze ze in "hot oil" na het scheren. Dat schijnt de kleur weer op te trekken. Heb er zelf geen ervaring mee...

Dit. Doe ik ook, werkt perfect!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:18

bigone schreef:
Wat iemand al aanhaalde, kijk eens naar verschillende scheerpatronen. Vooral wanneer je alleen maar buitenritten maakt , paard kan de warmte kwijt maar houd een warme rug. Bij een beetje wind is een uitrij deken een onding .

Inderdaad, uitrijdeken van haar laten staan is dan ideaal.

Wat betreft het stof; ik wrijf altijd na met een washandje met wat babyolie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:39

Ik heb deze week 2 zwarte paarden schoren, die na puur en alleen een douche met warm water en een babydoekje eroverheen gewoon weer mooi zwart waren :)

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 16:55

Volgens mij is het toch echt ook (vooral) aanleg van het paard. Veel Friezen worden worden vaak bruin of grijs op de plekken waar ze geschoren zijn. Mijn zwarte paard (Merens, dus ook van een zwart ras), blijft gelukkig altijd zwart. Ze is vorige week geschoren, maar ook wel eens wat later in het jaar en ook dan bleef ze net zo zwart als haar ongeschoren vacht :)

Ze had overigens wel wat stof en huidvet/schilfers in haar vacht, maar dit veroorzaakt niet die enorme verkleuring zoals je bij sommigen ziet. Veel vossen en bruine worden ook lichter van kleur als ze geschoren zijn, dat werkt met een zwarte (helaas) vaak gewoon net zo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:18

Ik heb mijn zwarte lusitano vorig jaar eind okt geschoren en die kwam er inderdaad ook gitzwart en super glimmend onder vandaan!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 18:38

Zo'n enorme vacht kan een effect zijn van Cushing.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:22

Mara2000 schreef:
Ik ben niet tegen scheren....
Ik ben wel tegen het verwijderen van het o zo belangrijke huidvet alleen maar om een paard zwart te houden.
Ik reageer dus op spiritus en ontvettende zeep.

Jij ook nog een fijne dag gewenst. ;)

Ze hebben binnen afzienbare tijd weer een vette huid.
Ik heb op stallen gewerkt waar de paarden elke dag met shampoo gewassen moesten worden.

En als jij er tegen bent is dat prima, genoeg mensen zijn dat niet.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:31

De dag ervoor wassen, dan na het scheren sponzen met een emmer gevuld met een half flesje babyolie en warm water. Dat gewoon laten drogen. Zijn ze mooi diep van kleur en glimmen ze mooi van.

Verder ga ik met mijn voorgangers mee over het gedeeltelijk scheren. Dan hebben ze met enorme regen en wind hun natuurlijke bescherming nog, maar wel de mogelijkheid om de warmte kwijt te kunnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:32

Kleur na het scheren ligt aan ondervacht kleur.

Die van mij blijft bij vroeg scheren redelijk zwart, scheer ik hem later nog een keer (scheer normaliter meerdere keren per winter) dan wordt ie grijzer en uche.. helemaal later in het seizoen, dus richting volgende zomer wordt ie caramel.....
Hij is dan niet dof, hij glimt gewoon prachtig en haartjes zijn fluweel zacht, maar gewoon niet zwart.

Tja, het is of niet scheren... of grijs dan wel caramel in mijn geval, niets aan te doen, hij loopt er niet slechter om.
Overigens staat hij nu nog ongeschoren omdat ik toch bijna niet rijdt, dus is nog zwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:33

Ik snap niet precies waarom je haar nou wil scheren?
Je geeft aan alleen buitenritten te rijden en dat dan te doen zodat ze niet zo zweet.
Omdat het wel koud is soms op het strand wil je er dan wel weer een uitrijdeken bij?
Is het dan niet gewoon een idee om haar helemaal niet te scheren of gewoon een simpel jachtpatroon.
Verder komen er altijd ontzettend veel paarden lichter onder hun wintervacht uit dus denk dat dat bij friezen net zo werkt.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:11

Sjolvir schreef:
Kleur na het scheren ligt aan ondervacht kleur.

Die van mij blijft bij vroeg scheren redelijk zwart, scheer ik hem later nog een keer (scheer normaliter meerdere keren per winter) dan wordt ie grijzer en uche.. helemaal later in het seizoen, dus richting volgende zomer wordt ie caramel.....
Hij is dan niet dof, hij glimt gewoon prachtig en haartjes zijn fluweel zacht, maar gewoon niet zwart.

Tja, het is of niet scheren... of grijs dan wel caramel in mijn geval, niets aan te doen, hij loopt er niet slechter om.
Overigens staat hij nu nog ongeschoren omdat ik toch bijna niet rijdt, dus is nog zwart.

Mijn paard is precies het zelfde met scheren , 1e keer scheren (okt) mooi diep zwart, 2e keer scheren(nov) grijs en 3e keer scheren(dec) caramel/bruin.

Op de foto zie je duidelijk het verschil

Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:16

@Nine, apart he?! Net een soort toverbal.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:24

@Sjolvir , Ja is idd erg apart!! Maar de paardjes hebben erg gelukkig zelf geen last van ;-)