Ayasha schreef:Ergens is het wellicht ook wel logisch, Arabische paarden zijn woestijnpaarden... Daar kan het opzich wel heel erg koud worden maar zelden heel erg nat...
Was een rasechte EV die 't niet volhield

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayasha schreef:Ergens is het wellicht ook wel logisch, Arabische paarden zijn woestijnpaarden... Daar kan het opzich wel heel erg koud worden maar zelden heel erg nat...
Maanlicht schreef:Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.
LoveBodin schreef:Ayasha schreef:Ergens is het wellicht ook wel logisch, Arabische paarden zijn woestijnpaarden... Daar kan het opzich wel heel erg koud worden maar zelden heel erg nat...
Was een rasechte EV die 't niet volhield. De AV staan echt nooit binnen. Staan een aantal volbloed arabieren, die ook nooit binnen staan.
mrie schreef:Ja.
Als een beest niet ziek zwak of misselijk is, of heel oud dan kan het prima.
Voorwaarde is wel dat er altijd voldoende ruwvoer is. Zelfs een schuilstal is niet echt nodig.
marleen_usar schreef:Rillen wil niet altijd zeggen dat een paard het koud heeft, rillen kan ook een manier zijn voor een paard om zich zelf warm te houden.
fransje23 schreef:marleen_usar schreef:Rillen wil niet altijd zeggen dat een paard het koud heeft, rillen kan ook een manier zijn voor een paard om zich zelf warm te houden.
Een paard gaat inderdaad rillen om zichzelf warm te houden. Warm houden hoeft alleen als je het koud hebt... Het is overigens ook een noodmaatregel als vacht en het verminderen van de bloedtoevoer naar de benen alleen niet voldoende is.
Al een paard echt staat te rillen van de kou is een deken geen overbodige luxe. Meestal zal dit zijn bij langdurige regenval en harde wind, droge koude geeft minder problemen.
Paarden in het wild hebben geen dekens maar een paard in het wild gaat ook gewoon dood als het de omstandigheden niet aan kan. Daardoor is er ook meer selectie
marleen_usar schreef:Rillen wil niet altijd zeggen dat een paard het koud heeft, rillen kan ook een manier zijn voor een paard om zich zelf warm te houden. Nee niet ieder paard kan zonder deken buiten staan, mijn paard staat met een 0 grams regendeken als het regent. Hij is gevoelig op zijn spieren.
Figo88 schreef:Ik vind het echt lastig. Ik heb sinds maart een jonge PRE (net 4) en dit is mijn eerste paard (nieuwe stalling) die voorlopig nog 24/7 buiten staat. Als het straks echt koud wordt, gaat hij de nachten wel naar binnen.
Mijn vorige paarden gingen altijd 's nachts op stal. Ik heb mijn paard nu een 100 grams deken op liggen en heb het idee dat dat zelfs wat aan de weinige kant is.
Maar is het heel raar om te denken dat een paard die uit het zuiden van Spanje komt en daar absoluut geen vorst is gewend, hier in Nederland niet zomaar bestand is tegen die temperaturen? Ik kan hem helaas niet meerdere keren per dag bekijken en kan dus ook niet goed in de gaten houden of hij het koud/warm heeft.
Stel dat een paard prima zonder deken zou kunnen, doe je hem/haar dan echt tekort als je wel een deken opdoet?
Ayasha schreef:Ik vind het ook altijd geinig dat men zegt "dat ie rilt betekent niet dat ie koud heeft."
Maanlicht schreef:Ja, ik ben van mening dat het kan. Uitzonderingen daargelaten.