24/7 buiten, geen deken en toch doortrainen 's winters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zuma1

Re: 24/7 buiten, geen deken en toch doortrainen 's winters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:08

Bij ons gaat altijd de hals eruit .Trainen heel de winter door Staan in de winter in grote uitloop ..En bevalt prima hoor .

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:14

Ik wil het dit jaar ook proberen zonder scheren. Ben benieuwd want paard is nu al wollig maar wel heel snel droog! Ik heb zelf een machine dus als het niks wordt kan haar vacht er altijd nog af ;)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:26

Hier een Fjord die megawollig wordt (ook in vergelijking met andere fjorden) en die ook jaren endurancetrainingen liep in de winters (nu wat rustiger aan). Staat 24/7 buiten. Kan daar rollen in lekker zand en heeft onbeperkt hooi. Dat vindt ik wel belangrijke voorwaardes om de vacht weer droog te krijgen en dat ze zich wamr kan houden met ruwvoer.
Zonder scheren is ze eerst een half uur traag en warm, pas als ze goed nat is, loopt ze lekker. Daarom toch stukje scheren.
Ik scheer meestal in oktober/november de onderkant van de hals en de borst, tot de singelplek achter de voorbenen. Als ze dan met de kont in de wind staat, blijft ze toch warm en droog. Als de winter warm blijft en ze het nog te warm heeft, scheer ik soms nog een keer, of een stukje meer (hoger op de hals).
Buik scheer ik NIET, want daar zweet ze toch niet en dan heeft ze een lekker buikvachtje om op te liggen. Dan zou je nog beter de binnenkant van de achterbenen kunnen scheren, daar koelen ze beter van af (bloedvater dicht onder de huid) dan dat je de buik scheert (en hebben ze minder last van de rest van de tijd).
Ik gebruik in principe geen deken. Gewoon zorgen dat de huid weer droog is. Ik heb wel een regendeken voor noodgevallen, bv als het stortregent als ik haar met natte buitenvacht terug zet. Maar dat gebeurt echt zelden, misschien 1x per 2 jaar (of ik sla die dag over met rijden, als het zo erg regent). Maar die heb ik nu al 3 winters niet gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 08:33

Ik zou wel een foto willen zien van jouw racemodel dan?
En wanneer begin je dan met scheren...ik heb t nog nooit gedaan dus geen idee eigenlijk..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:23

Er is zo'n voorbeeldplaatje te vinden ( Google) van modellen om te scheren.
Het is een getekend plaatje.
Als ik het goed heb, woon jij bij mij in de buurt ( of redelijk dicht?). Je kan bij Vrielink een goed scheerapparaat huren. Doe ik ook ieder jaar. Bij het Molenhuis is er ook een te huur.
Ik scheer meestal in oktober maar het ligt een beetje aan het weer. Als mijn pony het begin oktober al erg warm heeft met haar vacht gaat het er dan al af. Anders later.
Ik doe het in december soms nog een keer. Maar dat ligt ook een beetje aan de vachtontwikkeling.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 10:26

Even opgezocht:

Afbeelding

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:17

Ik heb mijn paard gisteren al in een nummer 9 geschoren incl de benen. Vanmorgen getraind wat een verschil nu al in september. En lekker snel droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:43

Def schreef:
Er is zo'n voorbeeldplaatje te vinden ( Google) van modellen om te scheren.
Het is een getekend plaatje.
Als ik het goed heb, woon jij bij mij in de buurt ( of redelijk dicht?). Je kan bij Vrielink een goed scheerapparaat huren. Doe ik ook ieder jaar. Bij het Molenhuis is er ook een te huur.
Ik scheer meestal in oktober maar het ligt een beetje aan het weer. Als mijn pony het begin oktober al erg warm heeft met haar vacht gaat het er dan al af. Anders later.
Ik doe het in december soms nog een keer. Maar dat ligt ook een beetje aan de vachtontwikkeling.

Klopt.
Wat zijn de kosten van huren weet jij dat zo?
Beiden zijn goed aan te rijden voor mij.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:10

Bij vrielink 25 euro per dag.
Je moet ook nog borg betalen, dat is geloof ik 50 euro... Dat weet ik niet meer zeker.
Prijs bij het Molenhuis is net zoiets, daar heb ik 1 jaar gehuurd dus dat is me niet precies bij gebleven.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:16

Ik heb afgelopen jaar ook een model laten scheren.
Voorkant hals, borst en buik. Scheelt enorm!
Ponylief stond zonder deken op de wei, maar wel 's nachts binnen.
Volgens mij heeft ze het niet koud gehad. Zweette natuurlijk nog wel bij flinke arbeid, maar was veel sneller droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 07:55

De mijne staat dus nooit binnen..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 09:25

Als de mijne ook 's nachts buiten stond had ik het ook gedaan. Maar weet natuurlijk niet hoe het dan bevallen zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:41

Twijfel of ik t gelijk zelf moet doen.
Pony is nog nooit geschoren..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:00

Ik heb een heethoofd van een pony maar die heeft nooit moeilijk gedaan over scheren. Staat erbij te slapen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 20:52

Ook gelijk zelf gaan proberen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:52

Ik heb het ook gewoon zelf gedaan. Wat kan er mis gaan? Als je een patroon wil scheren moet je klein beginnen zodat je bij scheve stukjes het groter recht kunt uitscheren / bijwerken. Wijst zich van zelf.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:55

De eerste keer heb ik iemand anders laten doen maar dat was omdat ik het idee had dat ik het zelf niet netjes kon. Paard was braaf al de eerste keer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:56

Dat denk ik dus ook,hahaha.....misschien eerste keer even iemand vragen.
ga eens rondzoeken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:05

Gewoon doen joh.
Had ook nog nooit geschoren, maar toch meteen zelf gedaan.
Kreeg zelfs complimenten van stalgenootje die al jaren scheert, hoe ik toch het boogje in z'n lies (van een dekenmodel) zo mooi rond gekregen had, want daar zat zij altijd op de pielen.
Eerste (paar) keer heb ik wel het te scheren patroon met stoepkrijt op de vacht getekend als houvast.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:07

Onze pony stond te genieten de eerste keer. Maar die had dan ook echt jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:51

Heb ff iemand gevraagd die t komt doen.

Dus ik wacht nog even en dan goed meekijken en daarna scheermachine kopen en zelf doen.
Hoopt t zonder deken te redden maar anders krijgt ie wel wat op.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:06

Ik heb ook voor het eerst zelf geschoren van de week. Alleen borst/hals, maar toch, het ging veel makkelijker dan ik gedacht had. Ik was bang dat ik er velletjes tussen zou krijgen enzo, en dat het heel lastig zou zijn om nette lijnen/symetrisch te kunnen scheren maar het viel me echt reuze mee!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:49

Ik heb mijn rijpony's altijd geschoren en dekens op gehad. Ze lopen hier thuis 24/7 buiten en hebben een grote schuilstal.

Ik heb nu geen rijpony maar een menpony (in mijn geval een mini Shetlander) en heb wel getwijfeld over wat ik zou doen met de vacht. Ik vind de nadelen van een dikke vacht toch te groot.

Ik ga haar dit weekeind scheren want ze heeft nu al een mega vacht. We fietsen ook nog een paar keer per week en dan heeft ze het al zo warm.. Dus dat vachtje gaat er lekker af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:53

Maar dan doe je dus wel een deken op?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 20:56

Mijn ervaring is dat de pony's hun warmte niet goed kwijtkunnen als er alleen een klein stukje wordt geschoren. Ze blijven dan evengoed nog hartstikke nat. Helemaal niet scheren en toch doortrainen vind ik ook helemaal niks.. Pony's worden bloedheet en gaan zo zweten dat ze amper opdrogen.. En dan nog 24/7 buiten.. Nah dat werkt niet (voor mijn pony's ;) )