Helpt een dazenval nou echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Helpt een dazenval nou echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:26

Ik heb een zelfgebouwde dazenval.
En ja ik vind het echt zoooo geniaal een dazenval.
Omdat ik hem vrij goedkoop heb kunnen maken staat er 1 midden in het land en 1 vlakbij hun midagrustplekje.

De dazenval die bij hun rustplekje staat komt vanaf ca 11 tot 6-7 uur in de zon. De paarden staan dan op ca 4-5 meter afstand in de schaduw.
Wij hebben een nat weiland met bomen erom. Ideal voor deze krengen...

Afbeelding
Je kunt het niet goed zien maar de zwarte rand zijn alle dode beesten.

Afbeelding
De val midden in het land.
Ik wil morgen nog een 3de maken en deze komt iets verder naar achter nog in het land te staan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 23:54

Ik heb ze vorig jaar gekocht, merk wel dat het minder wordt. Schijnt ook dat je er met de jaren steeds meer plezier van krijgt, wij hebben er dit jaar minder Maar dat hoeft niet aan de vallen te liggen. Ik merk heel erg dat de paarden wel veel minder steken hebben. En ik zelf wordt in het land ook niet opgegeten.
We hebben er nu 2 op het land, willen er eigenlijk nog 1 bij in de paddock, Maar dat wordt zo'n zonder frame want in de paddock genoeg om hem te hangen.

Wel een tip, ga even voelen in de winkel wat een beetje behoorlijk aanvoelt, en het is handig als jede rokken nieuw kan kopen, die gaan het makkelijkste kapot.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:14

Wij hebben er 2 wel zelf gemaakte. Ze zeggen dat het voor het echte resultaat wel een paar jaar zou moeten staan. Of dat echt zo is dat is natuurlijk vrij lastig controleren. Hier staan ze al verschillende jaren. Dit jaar hebben we eigenlijk niet zo gek veel last maar dat zou ook met het weer te maken kunnen hebben. Heb vanavond gereden en voorgaande jaren werd ik daar goed belaagd maar vanavond niets gezien. Op de paarden zelf zit af en toe een enkeling maar het is niet zo gek als andere jaren. Wel gek want als ik bij ons op het zandpad(circa 100 meter van de dazenval) kom dan wordt je gek van de dazen.
Zolang we er dazen in vangen blijven ze lekker staan scheelt weer heel wat nakomelingen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:24

Ik denk dat er flink wat komen zodra de temperaturen omhoog gaan. En door het natte weer hebben wij flink wat waterplassen staan waar de muggen/vliegen/dazen een broedplaats van maken.
En inderdaad elke daas of mug minder is er tenminste 1

Mint

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:49

De dazenvallen hier op t land van de manege zijn ook echt goed. De paarden hebben duidelijk veel minder last.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:55

Wij hadden er op stal ook eentje staan aan het midden van de weides + aan de piste. Moet wel zeggen dat het bakje vol zat, maar de paarden werden toch echt nog gek van de beesten...

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 13:58

Ik heb er zelf wel altijd profijt bij deze dazenvangen gehad, beduidend minder last.

In combinatie met dekens en sprays helemaal geen last.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 14:21

Wij hebben 'de originele' val gekocht, wel heel duur, maar zijn er heel blij mee. Hadden hem vorig jaar voor het eerst opgezet, 3 dagen later vreselijk storm tot windkracht 10, en de val stond nog steeds.
Vangen veel dazen en andere vliegen/muggen. Paarden gaan ook echt bijna onder de val staan als het heel heet weer is (heb 2 zwarte paarden, dus veel last van steekbeesten). Een van de paarden kreeg na een steek van een daas altijd meteen een ontsteking, die hebben we bijna niet meer gezien gelukkig.

Tip voor degenen die hem zelf maken: vervang het gaat wat om de bal heen zit door plastic (bijv dat wat ook voor kassen gebruikt wordt) Idee is namelijk dat de bal het heetste stukje van de wei wordt, en gaas koelt sneller af dan plastic...

Deze heb ik:
http://www.agrishop.nl/dieren/paardenpr ... 1730_0.htm