Blote voeten en paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:32

Uiteraard helpt een schoen tegen verwonding wanneer een paard op je voet terecht komt, maar ook niet tegen breuken of kneuzingen. Voorzichtigheid is dus gewoon in beide gevallen geboden.

Als ik bewust iets met mijn paarden ga doen heb ik schoenen aan. Maar ik heb mijn paarden aan huis dus het komt ook wel eens voor dat ik met slippers/bloten voeten de wei in loop voor een knuffel of om daar gewoon even in het zonnetje te gaan zitten of zo iets.

Narcissa

Re: Blote voeten en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:18

Ik ga wel eens met sandalen als het echt heet is. Daar hoeven anderen ook niks over te zeggen. Mijn paard, mijn tenen, mijn beslissing. En als ik dan door mijn eigen schuld een paar tenen kwijtraak is dat mijn probleem, niet andermans ;)

Verwonden is daarnaast een kwestie van geluk hebben. Heb mijn paard al op mijn voet gehad met sandalen, maar ook met stevige dikke wandelschoenen. Met de sandalen een klein blauw plekje, met de wandelschoenen twee weken kreupel gelopen.
Idem met cap: ik heb vallen gehad waarbij ik zonder meteen terug rechtstond maar ook vallen waarbij ik met gewoon niet meer rechtgeraakte. Je moet gewoon echt chance hebben.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:24

Hier ook altijd dichte schoenen! Ik loop in de zomer dus vaak bij de paarden met een short en van die klompen wanneer ik niet moet rijden... een heel stom zicht met mijn stekkebeentjes :') maar mijn tenen gaan voor. Voor een shoot zou ik het wel durven, maar zou me er erg bewust van zijn. Gelukkig hou ik niet zo van mijn tenen en dus heb ik niet echt de behoefte om met sandalen op de foto te gaan (hoewel dat je met ballerina's e.d. ook goed gezien kan zijn).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:32

Kan iemand mij uitleggen wat het risico is van het niet dragen van een lange broek? Behalve dan dat het vervelend is als er een steekbeest in je blote been gaat zitten?

Kijk, open schoenen snap ik. Al dat zand en troep dat er in gaat zitten, bah. Maar vanwege de paarden an sich doe ik geen dichte schoenen aan. Ik draag ofwel gympen ofwel thermolaarzen, het hele jaar rond. En ja ik heb wel eens een paard, nota bene mijn eigen paard, finaal op mijn voet gehad. Wekenlang ben ik kreupel geweest. Hij sprong recht opzij, bovenop mijn voet. Dat was op een stalling waar hij helemaal niet op zijn gemak was en heel hyper werd. Ook na maanden ging het maar niet weg en pas toen ik 'm verhuisde was het over. Ik durf te zeggen dat ik mijn paard goed genoeg ken. Ik durf te zeggen dat hij niet zal schoppen of kappen naar mij. Ik durf te zeggen dat ik een zorgzaam paard heb. Ik ga ook gerust op de grond in de wei zitten bij mijn paardjes, doen mensen met stalen neuzen dat dan ook niet?
Laatst bijgewerkt door Koper op 02-06-16 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:34

Eigenlijk altijd stevige schoenen, heb mijn ma gezien dat ze op slippertjes bij mijn fjord was, resultaat waren 5 gebroken tenen. En zelf paar x zwaar gekneust met stevige schoenen aan, dus nee dank je, voor mij geen slippertjes tijdens bezigheden met paarden.
Blote benen heb ik dan weer geen problemen mee en soms zit dochterlief in de zomer zonder schoenen en in bikini op pony, maar dan til ik haar er af en zet haar op veilige afstand weg zodat ze weer stevige schoenen aan kan doen alvorens ze weer met de pony aan de slag mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:34

Hier altijd schoenen aan naar de paarden. Heb ooit eens met oppassen (pony is van de kids waar ik oppas) de pony binnengezet nadat de kids op bed waren. Op blote voeten! Het is eeb oude pony van boven de dertig die nooit een stap verkeerd doet en het was op een rustige avond.
'Het kan wel snel bij die goedzak'
Vlak voor de box sprong een kat weg tegen een emmer aan in het donker. De pony die nooit schrikt schrok nu wel en belande met de hoef net naast mijn voet.

De enigste keer op blote voeten bij de paarden heb ik het dus ook afgeleerd! Altijd schoenen aan, omdat dat nog enigszins schaafplekken etc voorkomt. En zodat er minder snel bacterien in mijn voet kunnen komen omdat er minder snel een open wond ontstaat, en er nog een laag tussen mijn voet en een 'vieze' paardenhoef zit.

Oppaskids moeten ook altijd schoenen aanhebben als we naar de pony of paarden gaan. Als ik oppas of alleen maar bij de pony (verzorgpony van mij :D ) kijk en de meiden gaan mee. Schoenen aan! En ook zitten op de pony is bij mij altijd een cap op. Al willen ze er 10 seconden op, eerst cap halen..
(Heb de oudste eens een filmpje laten zien waarbij iemand van een heel braaf paard valt zonder cap met als waarschuwing: nooit zonder cap!)
Foto's van verminkte en bebloede tenen door een paardenhoef zal ik niet laten zien aan die kids :=

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 15:54

Ik ben gister uit nood op slipper/sandalen (is een combinatie van beide) naar de pony's geweest, maar met onder andere voeren, doe ik wel dichte schoenen aan. Mijn pony's letten niet op mijn voeten. Gister was echt noodzaak, huis zat op slot en de pony moest zijn eczeemdeken weer op en wij waren bij de buren, want die hadden een feestje

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:02

Koper schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat het risico is van het niet dragen van een lange broek? Behalve dan dat het vervelend is als er een steekbeest in je blote been gaat zitten?

Kijk, open schoenen snap ik. Al dat zand en troep dat er in gaat zitten, bah. Maar vanwege de paarden an sich doe ik geen dichte schoenen aan. Ik draag ofwel gympen ofwel thermolaarzen, het hele jaar rond. En ja ik heb wel eens een paard, nota bene mijn eigen paard, finaal op mijn voet gehad. Wekenlang ben ik kreupel geweest. Hij sprong recht opzij, bovenop mijn voet. Dat was op een stalling waar hij helemaal niet op zijn gemak was en heel hyper werd. Ook na maanden ging het maar niet weg en pas toen ik 'm verhuisde was het over. Ik durf te zeggen dat ik mijn paard goed genoeg ken. Ik durf te zeggen dat hij niet zal schoppen of kappen naar mij. Ik durf te zeggen dat ik een zorgzaam paard heb. Ik ga ook gerust op de grond in de wei zitten bij mijn paardjes, doen mensen met stalen neuzen dat dan ook niet?

Ja hoor die lange laarzen zijn niet voor niets. Ik had een keer bij het inrijdeneen korte broek aan en stevige schoenen. Na het longeren ging ik altijd even hangen op de rug om aan het gewicht te wennen. Ging altijd goed tot die keer met de blote onderbenen. Hij ging aan de ren en ik viel er half onder en t paard schampte/ging per ongeluk op mijn onderbeen staan. Nou de boel flink ontveld. Dan weet je wel waar die rijlaars voor is.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:04

Vroeger met mijn pony reed ik met warm weer altijd met korte broek en blote voeten of slippers... en zonder cap.....
Ook al heeft mn pony op mm blote voeten gestaan, leerde ik er niet van.
Maar nu ik een ander paard heb ben ik bijgedraaid haha, nooit meer zonder cap en stevige schoenen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:06

Ook altijd dichte, stevige schoenen aan naar stal, over blote benen maak ik me niet zo'n zorgen als ik alleen maar ga poetsen oid, behalve dat het regelmatig jeukt en kriebelt. Natuurlijk kan een hoef langs je been afschampen en dat zal heus niet fijn zijn, maar het zo platstampen en/of ontvellen zoals een blote voet in open schoen kan praktisch gezien niet zo snel. Al bewijst Piezze wel dat er altijd uitzonderingen op de regel zijn, al valt hangen voor mij ook al onder de noemer rijden, dus geschikt schoeisel en een cap op bij zoiets.
Officieel is het bij ons ook verboden om op slippers of andersoortige open schoenen rond te lopen, maar hoe en hoe vaak je ook waarschuwt, er zijn altijd ouders die er geen kwaad van inzien (net als dat ze niet begrijpen datmet het naar binnen brengen van een pony er ook niemand meer op mag en al helemaal niet zonder cap). Vorige week nog een meneer de stal gevraagd te verlaten omdat hij op teenslippers liep, hij snapte echt niet waarom en vond mij maar moeilijk doen. 8)7 Beetje jammer alleen dat de eigenaar van het paard ook bij stompzinnige passanten verantwoordelijk is als het mis gaat.
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 05-06-16 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:06

piezze schreef:
Ja hoor die lange laarzen zijn niet voor niets. Ik had een keer bij het inrijdeneen korte broek aan en stevige schoenen. Na het longeren ging ik altijd even hangen op de rug om aan het gewicht te wennen. Ging altijd goed tot die keer met de blote onderbenen. Hij ging aan de ren en ik viel er half onder en t paard schampte/ging per ongeluk op mijn onderbeen staan. Nou de boel flink ontveld. Dan weet je wel waar die rijlaars voor is.

Bij normaal rijgedrag lijkt het me compleet overbodig. Ook is de noodzaak van de lange broek me nog steeds onduidelijk. Sterker nog, op een dag als vandaag ben ik juist heel blij dat ik dat niet doe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:08

piezze schreef:

Maar dan ben je echt met de paarden bezig qua rijden.
Als hij op je bovenbeen was gaan staan had je ook schade gehad.

Ik heb altijd dichte schoenen/laarzen aan bij de paarden.
Wel regelmatig een korte broek of jurkje (staat heel charmant.....).

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:11

Ik heb normaal ook altijd tuinklompen/crocs aan. Ik weet hoe het voelt als een shetlander op je blote tenen gaat staan, dus gister was echt noodzaak, want ik had m even voor het verharen zonder deken staan, maar dan moet die voor de schemering weer op vanwege de knutten activiteit hier in de buurt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:14

Ja dat was een domme actie van mij. Maar krijg je bijvoorbeeld een trap tegen je onderbeen. Is een stevige laars ook al een stukje bescherming, of als je meegesleept wordt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:16

piezze schreef:
Ja dat was een domme actie van mij. Maar krijg je bijvoorbeeld een trap tegen je onderbeen. Is een stevige laars ook al een stukje bescherming, of als je meegesleept wordt.

Maar waarom reageer je nou met een verhaal over laarzen op mijn vraag over lange broeken? :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:19

Ehm := geen idee, broek biedt weinig bescherming inderdaad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:20

Ik word al naar als ik anderen op slippers of sandalen bij paarden zie. Open schoenen snap ik echt niet :n .

Maar ik zie het probleem bij een korte broek ook niet direct. Op een zadel met korte broek lijkt mij niets omdat je velletje tussen de stijgbeugelriem kan komen, maar gewoon met de paarden bezig zijn of zonder zadel? Ik heb ook korte mouwen als het mooi weer is, dat is toch vergelijkbaar.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:29

Een van mijn voeten heeft al eens tussen het asfalt en de hoef van een trekpaard gezeten, en ondanks dat ik stevige stalschoenen droeg, toch voet verbrijzeld en voetbanden gescheurd. Je kunt wel raden hoe m'n voet eraan toe was geweest als ik zalige slippertjes gedragen had...nee hoor, mij niet gezien, koester je ledematen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:33

Rijden doe ik altijd met jodphurs/rijlaarzen. Vrijwel altijd heb ik automatisch een rijbroek aan met (oude) sneakers of stalschoenen. Aangezien ik zelf mijn pony (82 cm :') ) moet voeren, ga ik na bijvoorbeeld een dagje strand lekker in korte broek met slippertjes om hooi en muesli te geven. Gelukkig is hij echt mini, bij mijn bijrijdpaard zou ik dit nooit doen, brrr

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 16:37

Ruim een maand geleden een paard op mijn voet gehad.
Ondanks de stevige dikke leren schoenen was mijn voet helemaal blauw. Je zag een mooie ronde ter grote van een hoef er in staan. Ik wil niet weten hoe dat eruit gezien zou hebben met slippers of stoffen schoentjes.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:35

Nou ik beken dan maar :+ Ik heb de voet van iemand waar een paard op is gaan staan wel eens in levende lijven gezien, mijn klompen staan bij de deur en toch sta ik regelmatig met open schoenen, slippers of blote voeten bij de paarden.

Toch mooi dat in een topic als deze altijd vrijwel iedereen het netjes volgens het boekje doet, maar je in de praktijk iets heel anders ziet :))

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:41

Jessix schreef:
Uiteraard helpt een schoen tegen verwonding wanneer een paard op je voet terecht komt, maar ook niet tegen breuken of kneuzingen. Voorzichtigheid is dus gewoon in beide gevallen geboden.

Als ik bewust iets met mijn paarden ga doen heb ik schoenen aan. Maar ik heb mijn paarden aan huis dus het komt ook wel eens voor dat ik met slippers/bloten voeten de wei in loop voor een knuffel of om daar gewoon even in het zonnetje te gaan zitten of zo iets.

Het bovenste kan ik beamen, helaas :+

Tijdens het wandelen met mijn paard had ik hele stevige outdoor laarzen aan, ook nog gevoerd met imi bont. Paardlief sprong de lucht in, lande op mijn voet... en die was op bijna 20 plaatsen gebroken.
Dus echt voorkomen kan je het niet...

Maar ik had echt niet willen weten wat de schade was geweest als ik op slippertjes had gelopen :n
Dat doe ik sowieso nooit, bij mijn paard in de buurt.
Nu is hij weer geblesseerd en met aan de hand stappen draag ik nu speciale veiligheid schoenen met composieten neuzen :')
Voor het geval hij weer een keer uit de lucht komt vallen :+

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:46

Op stal draag ik bijna altijd mijn "gewone schoenen "; allstars. Die zeldzame keer dat ik er een keer met zadel opklim draag ik wel jophurs, ik wil niet in de beugels blijven hangen. Er heeft wel eens een flinke shiredame op mijn voet gestaan terwijl ik mijn allstars aan had, deed even pijn maar niets aan de hand verder.

Blote benen maak ik me ook wel eens schuldig aan, maar daar zie ik het probleem ook niet zo van.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:50

Nies_ schreef:
Nou ik beken dan maar :+ Ik heb de voet van iemand waar een paard op is gaan staan wel eens in levende lijven gezien, mijn klompen staan bij de deur en toch sta ik regelmatig met open schoenen, slippers of blote voeten bij de paarden.

Toch mooi dat in een topic als deze altijd vrijwel iedereen het netjes volgens het boekje doet, maar je in de praktijk iets heel anders ziet :))

Ik echt niet hoor.
Sowieso voor de veiligheid; maar ook omdat ik altijd wel een mestpol of een urineplas tegenkom als ik naar de stal loop.
Als ik daar in kom, stinken mijn schoenen een uur in de wind;
dus zelfs met nette (dichte) schoenen ga ik niet naar de paarden.
Ben zo gewend om schoenen te wisselen dat het een gewoonte is geworden.

Moet er wel aandenken weer mijn mijn goede schoenen aan te doen als ik bv direct door naar het dorp ga.
Ben daar wel eens er achter gekomen dat ik mijn (rubberen) klompen nog aan had; onder mijn jurkje :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 14:52

@Nies Ja die mensen reageren niet en zo is dat in heel veel topics, lekker zwart wit beeld krijg je dan :D

Ik zelf draag altijd dichte schoenen, gewoon voor het idee. Praktisch gezien gebeurt het vrijwel nooit dat er op mn voet gestaan wordt.