Paard in ene drukkingen van deken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:45

Ja, hier dus ook Weatherbeeta. Het model wat ik heb heet Freestyle maar de andere modellen hebben die blokjes vast ook. Is gemakkelijk achter te komen want het staat gewoon bij de omschrijving van het model.

De deken is ook sterk, enige nadeel vind ik dat hij iets minder goed ademt dan bij voorbeeld de Rhino van mijn pony. Paard kan er niet nat onder (het is niet dat hij er onder zweet oid).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:46

Princesj schreef:
FriesWytske schreef:
Borstbeschermer komt er hier nooit meer op. Geeft hele rare wonden. En ja, Janine1990, ik heb daar ervaring mee.

Gewoon toch de deken afdoen. En voorlopig ook geen zadel opdoen. Geef het de tijd om te helen. Als je er nu een deken of iets anders overheen doet, gaat het alleen maar meer broeien.

Maar word hij dan niet ziek? T vriest s nachts hier, hij staat normaal tot 17 graden met deken, hij is erg kouwelijk..

Nee, als je stal verder winddicht is. Wordt hij niet ziek. Die van mij had het midden in de winter, toen het echt koud was. En is niet ziek geworden, omdat ineens de deken af ging.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:10

Janine1990 schreef:
Princesj, is de plek echt kapot? Zit er echt een wond? Ik krijg het niet helemaal duidelijk voor mezelf... Een borstbeschermer vind ik namelijk ook inderdaad alleen een optie als er geen wond is.
Echter is men tegenwoordig van mening dat een verpakte wond beter geneest dan een wond die aan de lucht droogt. Uiteraard werkt verpakt alleen wanneer je het regelmatig verschoont.
Maar verpakken op dat plek is wel een heel lastig karwei.

Zoe_97 schreef:
Nauw nauw, rustiger mag ok wel. Ik heb in mijn ogeving al vaak gezien dat die ondingen meer slecht doen dan goed.

Dan zou je ook moeten weten dat zoiets niet in één dag gebeurt en je dit soort dingen prima voor kunt zijn door tijdig weer er af te halen.

Ook nare ervaring.

Drukking op de schoft. Was met borstelen niets te zien.
Paard reageerde ( helaas) ook niet op de borstel.
En van de een op de andere dag kon ik er zo een schijf vacht plus vel afpakken.
Dat heeft al die tijd al zitten drukken op de heel aparte manier. Geen haar zat er scheef of ruw. Tot ik er dat lapje zo afpakte.

Dat was nog uit de tijd dat niet alle dekens aan de voorkant een glad stuk hadden en loopsplitten niet bestonden.
En toen kwam ineens de intrede van die ondingen. Dus toen was ik verder van huis dan kale plekjes op de borst.
En heb in die tijd meer mensen gekend met schoft drukkingen.

Voor ts.
Kun je misschien een handdoek rol vast maken in de deken zodat de schoft vrij komt.

En ik vermoed dat die deken nooit meer wat voor hem gaat zijn.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:43

FriesWytske schreef:
Nee, als je stal verder winddicht is. Wordt hij niet ziek. Die van mij had het midden in de winter, toen het echt koud was. En is niet ziek geworden, omdat ineens de deken af ging.

Maar hoe moet hij dan naar buiten? Kan hem moeilijk alleen op stal laten..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:45

bruintje123 schreef:
Voor ts.
Kun je misschien een handdoek rol vast maken in de deken zodat de schoft vrij komt.

Dat ga ik vanavond even proberen. Ik ben ook erg bang dat ik verder moet met een ander merk, jammer dat er geen dekenpasservice bestaat... Gaat een dure grap worden als ik alles moet testen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:45

Princesj schreef:
FriesWytske schreef:

Maar hoe moet hij dan naar buiten? Kan hem moeilijk alleen op stal laten..

Nu andere deken bestellen. Kan hij morgen weer naar buiten.

FriesWytske

Re: Paard in ene drukkingen van deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:48

Een paar uurtjes zonder deken kan best.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:50

FriesWytske schreef:

In de volle wind in de polder kan dat niet best.

TS kun je niet even een deken die niet schuurt lenen van een stalgenoot ofzo? Kun je meteen even kijken of dat model wat is.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:50

Azmay schreef:
Trust heeft ook de tetris deken met blokjes, als je die niet hebt vrees ik dat je de wond open blijft halen en uiteindelijk meer beschadigd dan enkel de huid.

Dat is echt een hele fijne deken :j

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:51

heb je de tips van een dierenvacht erin maken gelezen?

Mijn paard heeft ook een gevoelig huidje (vooral aan zijn hoofd), maar hij moet in de zomer een vliegenkap om door zijn insectenallergie. Ik heb rond alle randen konijnenvacht genaaid en hij krijgt nergens wonden meer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:52

Zoe_97 schreef:
heb je de tips van een dierenvacht erin maken gelezen?

Mijn paard heeft ook een gevoelig huidje (vooral aan zijn hoofd), maar hij moet in de zomer een vliegenkap om door zijn insectenallergie. Ik heb rond alle randen konijnenvacht genaaid en hij krijgt nergens wonden meer.

Dat zat in de deken die hij vannacht op had.. Resultaat was nog erger als de Bucas helaas.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:53

Koper schreef:

TS kun je niet even een deken die niet schuurt lenen van een stalgenoot ofzo? Kun je meteen even kijken of dat model wat is.

Ik heb maar 1 stalgenoot met dekens, en die heeft mijn oude dekens :')

Zoiezo valt Amigo af (ik ben bang daarmee het hele Rhino assortiment..), daar passen zijn schouders niet in.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:55

Koper schreef:
FriesWytske schreef:

Het zijn geen mietjes. Hier toen gewoon naar buiten gedaan. En kan je zeggen ik heb een echt miepert op dat gebied. Die zich ook nog eens heerlijk gaat besmeuren met drek. Heeft daar niks aan over gehouden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:57

Zonder deken vind ik geen optie voor hem, met 17 graden in de regen voelt hij zich al niet ok zonder.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:01

Princesj schreef:
Koper schreef:

Ik heb maar 1 stalgenoot met dekens, en die heeft mijn oude dekens :')

Zoiezo valt Amigo af (ik ben bang daarmee het hele Rhino assortiment..), daar passen zijn schouders niet in.

Oh, nee dat gaat niet werken dan :')

Ik heb dat zelfde probleem met Amigo. Te krap bij de schouders. Onder andere omdat de voorsluiting niet verstelbaar is. Mijn paard heeft ruimte naar voren nodig bij de schouders, niet ruimte naar de zijkant. Hij heeft geen brede schouders, hij heeft veel hals wat allemaal in die deken moet passen. Dit is ook de reden dat ik bij Weatherbeeta ben uitgekomen. De schoftblokjes had voor mij niet gehoeven. Maar misschien juist daardoor wel weer wat voor jou.

Overigens ben ik wel erg weg van Horseware. Voor mijn merrie wil ik niks anders meer. Maar voor mijn ruin past het niet. Gelukkig eindelijk voor hem wel wat passends gevonden, kan nog steeds niet geloven dat het niet knelt bij z'n schouders en schoft maar het is echt waar.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 17:03

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:06

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:07

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 17:15

Nee voor mijn Arabier. Hij word vaak aangezien voor Quater ;-) dus dit leek mij de juiste richting.

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:15

bruintje123 schreef:
Janine1990 schreef:
Princesj, is de plek echt kapot? Zit er echt een wond? Ik krijg het niet helemaal duidelijk voor mezelf... Een borstbeschermer vind ik namelijk ook inderdaad alleen een optie als er geen wond is.
Echter is men tegenwoordig van mening dat een verpakte wond beter geneest dan een wond die aan de lucht droogt. Uiteraard werkt verpakt alleen wanneer je het regelmatig verschoont.
Maar verpakken op dat plek is wel een heel lastig karwei.

Dan zou je ook moeten weten dat zoiets niet in één dag gebeurt en je dit soort dingen prima voor kunt zijn door tijdig weer er af te halen.

Ook nare ervaring.

Drukking op de schoft. Was met borstelen niets te zien.
Paard reageerde ( helaas) ook niet op de borstel.
En van de een op de andere dag kon ik er zo een schijf vacht plus vel afpakken.
Dat heeft al die tijd al zitten drukken op de heel aparte manier. Geen haar zat er scheef of ruw. Tot ik er dat lapje zo afpakte.

Dat was nog uit de tijd dat niet alle dekens aan de voorkant een glad stuk hadden en loopsplitten niet bestonden.
En toen kwam ineens de intrede van die ondingen. Dus toen was ik verder van huis dan kale plekjes op de borst.
En heb in die tijd meer mensen gekend met schoft drukkingen.

Voor ts.

Hier ook een slechte ervaring,

ik klikte het topic aan omdat mijn paard hetzelfde wondje heeft. Ze is een quarab en heeft hele smalle schouders, vorig jaar lag haar Bucas super netjes, nergens last van, behalve wat kalere plekjes op haar schouders.. Dus dit jaar een Borstbeschermer eronder.. En nu dus ook last van haar schoft. Op advies van een zadelmaakster en een dierenarts, met gang dat ding eraf gehaald (de dierenarts wist me te vertellen dat het zelfs kissing spines kon veroorzaken, hoe, ik heb geen idee) en er een bonthandschoen in genaaid..

Nu zijn we herstellende, maar die BB gaat de kliko in... tenzij...

Te koop: Borstbeschermer maat Medium...

:')
Laatst bijgewerkt door Loraine1985 op 24-02-16 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:16

Oh okee. Omdat ik in je profiel ook een mooie Fries zie staan. Ik denk een merrie gezien de naam en je hebt het steeds over "hem" maar ik dacht ik vraag het maar even.

Je hebt ook dekens die een speciaal voor quarters bedoeld model hebben. Als je paard zo'n model heeft is het misschien wat om naar die dekens te kijken?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 17:19

Koper schreef:
Oh okee. Omdat ik in je profiel ook een mooie Fries zie staan. Ik denk een merrie gezien de naam en je hebt het steeds over "hem" maar ik dacht ik vraag het maar even.

Je hebt ook dekens die een speciaal voor quarters bedoeld model hebben. Als je paard zo'n model heeft is het misschien wat om naar die dekens te kijken?

Ja sorry, ik verzamel ze :') De Stormshield is inderdaad geschikt voor quaters als ik de site moet geloven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:21

Princesj schreef:
Ja sorry, ik verzamel ze :') De Stormshield is inderdaad geschikt voor quaters als ik de site moet geloven.

:P Ehh ja ik weet niet precies hoe die heten. Ik kom ze wel eens tegen als ik naar dekens zoek maar ik heb zo'n totaal ander model paard dat ik dit soort kennis niet paraat heb.

Op het western subforum zijn wel mensen die erg enthousiast zijn over quartermodeldekens. Schijnt echt wel anders te vallen enzo. Kan natuurlijk ook zomaar dat je paard nu breder is geworden door bespiering en dat daardoor zijn huidige deken schuurt. En dat je aan een bodybuildermodel moet voor 'm.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 09:31

Even een update van mijn kant:

Ik heb een fleecedeken verknipt zodat hij een prachtig ventilatiegat heeft rond de plek op de schoft. Overdag staat hij hiermee, voor de paddock en nacht (i.v.m. liggen) krijgt hij hier een regendeken overheen.

Ik ben er achter dat mijn Bucas Select de schoft wel voldoende ruimte geeft, dus die krijgt hij op zodra de plek volledig hersteld is. Dus met een beetje schuiven onderling hoef ik geen dure gok te nemen op dit moment.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:54

Janine1990 schreef:
Zoe_97 schreef:
borstbeschermers geven vaak lelijke wonden, dus dat zou ik niet doen.
Kan je op de deken geen hele zachte fleece of wol naaien op de schuurplekken?

Wauw, je hebt er ervaring mee?
Lijkt me niet... :')

Stalgenootje gebruikt al meer dan 2 jaar een bb en ze heeft er nooit een wondje van gezien...

Maar zoals met alles wat je op je paard gooit, gewoon af en toe er even afhalen en poetsen, is wel zo verstandig. Als je dat niet doet, vraag je om problemen. Paard gaat rollen, er komt wat zand bij in, gaat schuren, dan heb je snel genoeg wondjes. Daar heb je niet eens een borstbeschermer mee nodig.

Hier wel degelijk lelijke wonden van een BB net achter de schoft, kwam door de naden daarvan.. Ik neem nu dus maar de kale plekke óp zijn schoft voor lief. Is alleen kaal... Hij had echt 2 flinke 'sneeën' en zitten nu dus witte haren voor terug, nooit meer een BB voor mij