Modder + sokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Arlette1991

Re: Modder + sokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:48

Ik knip alleen de kootholtes van mijn tinker regelmatig. Zo zijn die eigenlijk altijd droog door het lange haar erom heen.bij hele natte dagen smeer ik er wat vaseline op om mok te voorkomen. Als de sokken erg vies zijn spuit ik ze af en droog ze goed voor hij op stal gaat.
Op deze manier nog nooit problemen gehad met mok/mijt etc. *klopt af*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 01:58

pien_2010 schreef:
Vroeger in NL had ons paard altijd mok, zowel in de zomer als in de winter. Stond als hij buiten stond in de modder met slecht weer een aantal uren per dag. Met mooi weer was er weinig aan de hand en had hij toch ook mok. Ik deed er van alles aan :o Sokken knippen, wassen met spul van dierenarts etc. Hij had echt pijn het arme beest.

Hier staan ze 24 uur per dag buiten. Hebben droge inloop stal. Staan veel nat en 's nachts als ze hooi eten in de modder (Overdag schrale wei, helemaal goed voor dit sobere ras). Zodra ze stoppen met eten gaan ze in de droge stal staan of op de drogere gedeelte van de grote paddock (Meer dan 1000 vierkante meter). Ik kijk nergens meer naar, knip niet, was niet en blijf er helemaal van af. Inderdaad zien ze er af en toe niet uit :oo , met echt modderpegels aan de sokjes. Als het warm weer wordt en lente ga ik pas de benen eens afspoelen en ze wat op kalefateren. Als de smid komt en pootjes gaan omhoog, kijken we en checken we. Alles is super mooi en schoon. Dus af blijven vind ik een heel goed advies.

Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met het feit dat onze paarden geen stro hebben in de stal (gewone droge harde grond in hun stal) en ze buiten hun stal poepen en piesen. Elke dag wordt in de paddock de kak weggehaald. Dus ondanks de modder is het wel schoon, waarmee ik bedoel minder bacterie vorming. Dus mijn idee is, dat mok door meer wordt veroorzaakt dan enkel vocht, modder nat staan. Daar moeten ze in principe gewoon tegen kunnen.

Ik vermoed zomaar dat jouw paarden in Frankrijk een stuk fatsoenlijker hooi krijgen dan in Nederland. Kan me niet voorstellen van niet. Goed ruwvoer, en daarmee een goede darmflora, is waar een paard z'n weerstand vandaan haalt.

Soepkommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:53

In bezit van paard met veel sok en ik doe er nooi wat aan. Af en toe heeft hij wat rasp maar hij heeft er geen last van.

Ik heb hem nu 6 jaar en hij heeft altijd s winters buiten gestaan en nooit mok gehad (gelukkig)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 08:59

Koper schreef:
pien_2010 schreef:
Vroeger in NL had ons paard altijd mok, zowel in de zomer als in de winter. Stond als hij buiten stond in de modder met slecht weer een aantal uren per dag. Met mooi weer was er weinig aan de hand en had hij toch ook mok. Ik deed er van alles aan :o Sokken knippen, wassen met spul van dierenarts etc. Hij had echt pijn het arme beest.

Hier staan ze 24 uur per dag buiten. Hebben droge inloop stal. Staan veel nat en 's nachts als ze hooi eten in de modder (Overdag schrale wei, helemaal goed voor dit sobere ras). Zodra ze stoppen met eten gaan ze in de droge stal staan of op de drogere gedeelte van de grote paddock (Meer dan 1000 vierkante meter). Ik kijk nergens meer naar, knip niet, was niet en blijf er helemaal van af. Inderdaad zien ze er af en toe niet uit :oo , met echt modderpegels aan de sokjes. Als het warm weer wordt en lente ga ik pas de benen eens afspoelen en ze wat op kalefateren. Als de smid komt en pootjes gaan omhoog, kijken we en checken we. Alles is super mooi en schoon. Dus af blijven vind ik een heel goed advies.

Zelf denk ik dat het ook te maken heeft met het feit dat onze paarden geen stro hebben in de stal (gewone droge harde grond in hun stal) en ze buiten hun stal poepen en piesen. Elke dag wordt in de paddock de kak weggehaald. Dus ondanks de modder is het wel schoon, waarmee ik bedoel minder bacterie vorming. Dus mijn idee is, dat mok door meer wordt veroorzaakt dan enkel vocht, modder nat staan. Daar moeten ze in principe gewoon tegen kunnen.

Ik vermoed zomaar dat jouw paarden in Frankrijk een stuk fatsoenlijker hooi krijgen dan in Nederland. Kan me niet voorstellen van niet. Goed ruwvoer, en daarmee een goede darmflora, is waar een paard z'n weerstand vandaan haalt.

Zou kunnen Koper. Ik denk eerder dat het ook te maken heeft dat in NL erg rijk gras is, als het ware koeien gras. (Dus en hooi en gras verhaal) Daar kunnen die sobere paarden helemaal niet tegen. Dus het was altijd goed kijken wanneer en hoe lang ze op de wei konden (tja wei, stukje gras }> ). Hier staan ze wel op gras, in de zomer vanaf 20.00 uur in de winter vanaf 9.00 uur. Dus behalve armer gras, meer plantjes in het gras is er ook minder stres. Want de wei is 1,5 HA (misschien nog iets groter) en ze komen goed aan hun trekken. Alleen in de lente hebben ze hier wat minder weidegang, tot het gras weer normaler is en niet meer zo jong.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:12

Ik laat ze eraan zitten voor de afwatering, zeker met dit weer! Tot vorige week 24/7 buiten gestaan en nergens last van gehad! Mijn paard was eerder heel erg gevoelig voor mok, maar sinds ze in de andere wei is komen te staan nooit meer last gehad.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:32

In deze natte tijd blijf ik van de sokken af. Ik spuit ze niet schoon, het is slechts zand en met afspuiten heb je alleen maar kans dat er meer water de huid bereikt. Ik borstel ze niet en ik droog ze niet af, want de vocht die naar binnen trekt krijg je toch nooit helemaal weg.

Onze rijbak blijft het meest droog en dat werkt dan gunstig, want na een half uur door droog zand, zijn de sokken ook weer aardig droog.

Als zijn sokken wat droger zijn voel ik de huid goed na, maar tot dusver (en de afgelopen jaren ook niet) geen mok of jeuk/mijt.

Hij kan droog staan, maar hij wil schijnbaar toch geregeld een ander uitzicht en gaat dan de nattigheid in.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:06

Dit zijn de sokken van mijn tinker, een aantal jaren geleden.
Je ziet er heel goed wat precies het nut is van de sokken :)
Afbeelding

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:49

Mooi gedaan 8nnemiek! Duidelijke foto van hoe sokken horen te werken. Stond jouw tinker toen ook erg in de blubber?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:51

In die paddock hadden we kleigrond met een dun laagje zand. In de winter was dat een flinke blubberboel. Hij stond er dag en nacht, en kon droog staan op de tegels maar zakte verderop toch tot aan de koten weg als het geregend had.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 22:11

Mijn tinker heeft ook witte sokken en inderdaad hetzelfde beeld. Vuil aan de buitenkant, maar hoe dichter naar binnen hoe schoner en droger de boel is.

Hij staat wel altijd buiten of in de loopstal zonder bodembedekking, dus ook geen kans op broei van vochtige koten die ineens in een knus zaagselbed staan.