Paard hoest in de winter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 12:05

Neen , maar ik ben wel van mening dat een paard beter zonder al dat gedoe op de weide staat.
Hier staan ze dan ook zonder dekens behalve een zweetdeken als ze gewerkt hebben. Dat gaat er pas af als die goed droog zijn. Voor de rest staan ze in hun naakie :') Denk dan ook steeds dat dit het beste werkt....

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:09

Z'n zweetdeken kan ook nadelig zijn hè
Dit kan juist er voor zorgen dat ze ziek worden
De deken word nat en klam en dus ook zwaarder en daardoor kan je paard nooit optimaal drogen met een goede winter vacht
Als je je paard gewoon buiten zet na het rijden is d'r niets aan de hand
Zet je ze op stal staat hij vermoedelijk iets wat op de tocht en dan worden ze verkouden

Heb m'n oude paard na goed uitstappen altijd zo de weide opgegooid ongeschoren en regelmatig nog nat
Beest heeft nooit wat gehad en was kern gezond

Overleg eens met je dierenarts? Over een eventuele endoscopie en dekens
Ik denk dat je beter niet aan de dekens kunt beginnen of je moet echt meerdere dekens willen aanschaffen 100/200/300 en n waterdichte bv
Dan kun je oneindig combineren Qwa diktes en dan ben je een heel eind

Hier hebben ze allemaal een waterdichte en 4 staldekens 100/200/300/400 en kan dus eindeloos combineren Qwa grams

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 07:27

Op advies van onze natuurgeneeskundige ben ik bij deze klachten bij mijn paard met echinaeforce forte begonnen. Dat werkt goed. Haar weerstand lijkt nu een stuk hoger want naast het hoesten kreeg ze ook andere kwaaltjes.

Kan het zijn dat je paard allergisch is?
Die van mij wel namelijk en het is zo warm dat alles al vroeg uit aan het lopen is hier in Zuid Frankrijk en ze er dit jaar vroeg last van heeft. Ik geef haar homeopathisch korrels poumon histamine en de laagste dosering tegen Apis Mellifica tegen pollen. Op dit moment gaat ze erg goed gelukkig.

Zelf zou ik nooit voor een endoscopie kiezen bij deze klachten omdat ik het net niet erg genoeg vind en het te belastend voor het paard lijkt. Mijn paard heb ik ook een dekentje opgelegd ondanks dat ik het eigenlijk te warm er voor vindt. Ze voelt de hele dag goed doorwarmd aan. Ze heeft het gauw koud en houdt van de warmte.

Marjo89

Re: Paard hoest in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:15

Mijn pony heeft dit ook, alleen staat zij 24/7 buiten. Ik scheer haar wel wat met lange vacht & rijden en zweet werd het alleen maar erger.
Ze staat niet extreem dik onder de deken gewoon net als de andere.
En daarnaast geef ik sinfonie bij, (van marstall) en dat werkt wel vind ik.
Wel heb ik toch dit jaar weer 1 x hoest siroop van de DA nodig gehad. Maar hoop dat het zo blijft.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:27

Een pony die ik ken heeft dit ook. Zij heeft een zware stofallergie. Wanneer ze op de wei hooi gevoerd krijgt, resulteert dit al in een onrustige ademhaling, te zien aan de zware beweging in de flanken in rust.
Deze pony staat verder 24/7 buiten.
De pony ontsnapt wel eens en gaat dan bij de stallen om het hoekje kijken, en stro vreten uit een leegstaande stal. Dit leidt ook tot flinke hoestbuien en een enorme klap terug in haar conditie.
Wat voor deze pony werkt, is haar 24/7 buiten te houden, en haar hooi nat te maken/te weken.
Als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat dit voor jouw paard ook de beste optie is.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:48

Het al een tijdje geleden dat er op is gereageerd en dat deze is geplaatst. Maar wil je toch wat tips geven omdat ik hier een paardje heb met het zelfde probleem. :o
Shadow is erg gebaat bij af en toe een kuurtje sputolysin. Dit kun je zelf aanschaffen bij de paardendrogist o.i.d.
Daarnaast maak ik altijd het stroo nat nadat ik heb opgestrooid.
Hij krijgt enkel nog geweekt hooi of (en dat is het beste in mijn ervaring) kuil.
Verder idd altijd buitenzetten als andere hun stal doen ofzo
En hij krijgt bij zijn voer één keer per dag een schep fenegriek

Die van mij heeft het altijd als hij van de wei weer in de stal gaat. Dan komt het extra omhoog zullen we maar zeggen. Maar met deze maatregelen is het al sterk verminderd *\o/*

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 14:46

Judith, ze staat 24/7 buiten met schuilgelegeheden.

Deze week komt de dierenarts, ze heeft korstjes in haar hals met rode etterige puntjes in. Ik denk persoonlijk aan schurft maar laat hrt toch eens nakijken. Iedere winter heeft ze het moeilijk :-( nu weer ik alvast dat ik ih najaar direct begin 'et haar weerstand optimaal op peil te houden

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:19

ja is moeilijk soms er echt de vinger op te leggen he... Nou hopelijk komt er niks ernstigs uit bij het bezoek van de da...

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 21:01

Volgens hem is het schimmel dat ze heeft te pakken gekregen door een slechte weerstand. Vooral tijdens slecht weer dien ik ze binnen te houden. Ze regelmatig wassen met Imaverol, vitaminekuur en goed in de watten leggen! ( laatste wordt zowiezo gedaan :Y) ) hoop toch dat ze er snel door komt. Ben die winterdippen echt beu. Hopelijk kan ik er me volgend jaar goed tegen wapenen.

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:43

Nou, gelukkig weet je nu wel waar het door komt! Ik ga voor jullie duimen dat het goed komt +:)+

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:40

eswestplate schreef:
Nou, gelukkig weet je nu wel waar het door komt! Ik ga voor jullie duimen dat het goed komt +:)+

Dankjewel! :)

Jasmijn620

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:57

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 07:46

Ben nu bezig met een vitamine kuur van cavalor en ik geef knoflook bij maar of het erg helpt... :n