hoe overleven jullie al die nattigheid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:03

Hier is de paddock lekker modderig, maar doordat ze ook een groot stuk met tegels hebben staan ze gewoon de hele dag buiten. De rijbak is nog perfect, alleen als het net geregend heeft staan er wat plassen in. Maar in het weiland moet je nu niet zijn, ontzettend glad door de kleigrond.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:11

hier nog 24/7 op de weide. ik heb wel geluk met een ruime schuilstal met slowfeedertrog. een betonplateau van 10X5 met een grote slowfeeder op en een paddock ervoor van 5X40.waarvan de helft nu in houtpulp dus goed droog.
ik hoef niet veel door de modder en heb miniem werk aan hooi vullen (alles vol is goed voor 2 weken)
enige dat hard werk is is uitmesten (mesthoop ligt aan de andere kant vh erf. maar we hebben wel een kniklader waardoor ik 2 dagen mest kan opsparen en dan een keer heen en weer rij)
helaas geen binnenpiste maar de buitenpiste is nog redelijk doenbaar. trainen staat id winter op een laag pitje...

anniekasaur

Re: hoe overleven jullie al die nattigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:19

Bak is droog, weide is een blubber, en paddocks ook.. Maar ze komt gewoon lekker buiten overdag en 's avonds op haar stalletje opdrogen en opwarmen.

Het ergste vind ik nog wel die wind, regen maakt me niet heel veel uit maar in die wind rijden is gewoon geen doen. Nu dus ook het rijden op een laag pitje terwijl we vorig jaar juist in de winter hard aan t trainen waren.. :\

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:29

De paarden maken er niet teveel problemen van dus ik ook niet echt.

Zoals bij de meesten is de paddock hier ook modder. Maar ik heb al erger geweten. Ze zakken tot hun koten weg, heb vroeger een paard gereden waar ze op de wei bijna tot de knie wegzakten... Dat was onverantwoord gewoon.
Ze kunnen droog en zacht staan in de stal, gezien ze 24/7 buitenstaan staat de deur open en kunnen ze erin wanneer ze willen. Hooi wordt gegeven in de stallen dus grootste deel van de dag staan ze er wel in.

Piste valt mee, wel wat plassen maar dat deert me niet. Ze zakt er niet in weg en ze glijdt er niet in dus ik ga er lekker door. Worden we beide wat nat van, smelten doen we heus niet :).

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:34

ik heb vorig jaar in het voorjaar van de "winter"weides het voorste stuk omgeploegd tot 1 mtr diep. dit is nu weer goed hard, maar de onderlaag is nog luchtig waardoor het water weg kan. Ze staan nu ook op een deel van de wei ( 2 paarden op 40x80mtr) wat voorin bij de poort wat lager ligt, maar na 10 meter weer kurkdroog is. Deze stukken lopen ze in de winter helemaal kapot, maar zodra het gras groeit, mogen ze op een andere wei, en trek ik de winterwei weer recht, en kan die bekomen tot het einde van de zomer. Zo doen we dit al jaren, en blijft het goed te doen.
Wij zitten wel op zandgrond

mocht het hard gaan vriezen dan gaan ze weer op de zomerstukken, dat is vlakker dan vlak.

Echt rennen doen ze nu in de wei niet meer, maar ze mogen 's avonds altijd in de bak ff de benen strekken
Laatst bijgewerkt door danamuts op 06-12-15 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 18:34

Wind is juist heerlijk!
Droogt het lekker snel op.
De helft is nu droog de andere helft nog wat nat.
In het topic over 24/7 buiten worden leuke dingen besproken, daar kijk ik ook geregeld.
Op de laatste pagina wordt nu vloerbedekking besproken ook wel interessant.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:23

wind heb ik ook geen problemen mee, worden ze bomproof van. Regen haat ik, paarden ook, die lopen constant in zijgangen om hun kont tegen de regen te zetten :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:38

Hier is het inmiddels al wat droger, paardjes staan sinds vorige dinsdag al weer een paar uurtjes per dag op de wei :)

Paddock blijft een zwemvijver, maar gelukkig hebben we een inloopstal met een overdekt 'terras' in beton ervoor :)

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:48

Ik sta met mijn paard op een pensionstalling met gelukkig een binnenbak , ze hebben de buitenbak in paddocks verdeeld die zijn wel nat maar het kan er mee door daar zet ik dan mijn paard een halfuur per dag er inn en dan nog een inn de binnenbak rollen want dat doet ze niet in de nattigheid. Longeercirkel ziet er ook niet meer uit.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 09:51

De eerste paddock met schuilstal is een blubberboel (echt elk jaar maar is kl* grond)
De 2e paddock die aangrenzend is, vooral de doorgang die onder water staat.
De weide waar ze wat droger staan voor een paar uurtjes is ook wel wat kapot gelopen.
Hier staan ze gewoon, eentje zelfs geschoren. Ze kiezen zelf voor droog te staan of niet.
Enkel bij heel fel regen komen ze niet op de weide en gaan ze niet zo snel liggen..

Voor de rest voor mezelf?
Vloeken, zien niet vast te steken of onderuit te gaan, regenlaarzen niet te verliezen :')
Vooral de wind, al dan niet in combinatie met regen is frustrerend.

Met extreme langdurige regenval komen ze wel op stal.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:07

Maar jullie rijden ook gewoon door de wind heen?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:23

Mijn jaarling loopt dag en nacht buiten op een groot stuk land. Voorin wel wat blubber maar goed te doen.

Mijn andere paard staat op pensionstalling. Daar lopen ze niet meer in de wei. De rijbak is van elf tot half drie in drie stukken verdeeld. Dan kunnen ze toch een paar uurtjes naar buiten. Iedereen houdt er rekening mee dat er die uren niet gereden kan worden.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:37

Weitje is blubber maar met ook een stuk droog en een droge inloopstal. We hebben al een erg kleine piste(meer paddock) en die staat permanent onderwater. Dus piste rijden zit er nu niet meer in. Had geinformeerd naar een stal wat verder om af en toe de binnenpiste te mogen gebruiken maar ze aanvaarden geen ruiters van buitenaf. De andere stal vraagt 10 euro per ruiter. Dus ik kijk het nog even aan...

Blazee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:55

Onze paddock is ook één grote modderpoel geworden. Hierdoor kwamen de paarden (te) weinig buiten. Ze vonden er ook niets aan en bleven dan zo veel mogelijk stilstaan op één plek.

Toen hebben we een groot deel van het verharde erf maar afgezet met lint. Nu staan ze weer heerlijk van 's morgens tot 's avonds buiten en wandelen ze weer lekker heen en weer *\o/* . We hebben weer gelukkige paardjes lopen.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:34

Hier is de wei sowieso erg snel nat omdat we dicht bij de waal wonen Erg veel last van kwel water helaas.
Nu al een aantal jaar een verhard stuk waar paardlief op kan staan tijdens de natter periodes en daar staat hij nu dus ook. Ezels staan nog in de wei maar die lopen op hun stuk ook alleen op het verharde of staan in de schuilstal. Hopelijk word het niet erger, vorige jaar was het op een gegeven moment zo erg dat de schuilstal van de ezels ook blank stond en deze dus naar de noodstal binnen in de schuur verplaatst moesten worden voor een week.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:02

anniekasaur schreef:

:j Hij waait niet zo gauw weg! ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:09

anniekasaur schreef:

:j ik ben zelfs aan het begin van de laatste storm gewoon het bos in gegaan. Wel goed opgelet, maar geen problemen gehad. En die tak op het pad was juist zo leuk om overheen te huppelen :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:25

ik ben zaterdochtend vroeg met een stalgenootje naar strand geweest in die stormwind, al het zand waaide onder ons door... :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:26

We hebben sloten om de paddocks, weilanden en bak heen. Grondwater staat nog niet super hoog dus nu is alles gewoon droog :D Alleen de weilanden hebben wat prut, maar dat komt doordat het kleigrond is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:28

Jildau schreef:
Ik heb de beslissing genomen om hem niet meer 24/7 buiten te houden terwijl ik daar groot voorstander van ben. Door de drek naar het water om te drinken, niet droog kunnen liggen, regenschurft.. Ben er klaar mee dus poownie komt na twee jaar buiten weer op stal met overdag paddock.

En ik hoop dat het snel gaat vriezen!

Dan heb je toch gewoon je zaken niet op orde... Het is een kwestie van zand storten en draineren.

Hier blijkt de paddock die er al was toch niet zo droog als gehoopt, we hebben al lijnen uitgezet en gaan morgen of iig deze week palen slaan om hem nog wat te vergroten en dan laten we 1 of 2 vrachtwagens met zand komen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 06:28

anniekasaur schreef:

Ja hoor :o Als het echt veel te nat wordt neem ik even de trailer en gaan we rijden in een binnenbak in de buurt :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:34

Ik sta op kleigrond.. Maar gelukkig is de rijbak (en paddock) goed gedraineerd en is dus alleen
oppervlakkig nat. Na een aantal droge uren is de bak alweer droog. De paarden lopen afwisselend op
het erf (stelconplaten dus droog) en in de bak. Ze hebben een grote schuilstal dus kunnen altijd de wind/regen. Over de paarden maak ik me dus nooit zorgen. Ook niet om natte benen.

Ik rij alleen niet met heel slecht weer.. Daar heb ik dan echt geen zin in :')

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:25

Iemand een idee wat zand/grond storten kost? Ons weiland moet eigenlijk wat opgehoogd worden maar ben bang dat het niet te doen is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:59

Mijn twee shetjes staan nu tot aan hun koten in de modder, ach, zolang de schuilstal maar droog is. De grootste staat al 8 winters zo en nooit geen mok gehad.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:45

Hier is het weiland ook erg nat.
Toch mogen ze op het land als ze dat willen, als ik ze in de paddok zou laten breken ze de boel af.
ze kunnen dus zelf kiezen wat ze willen en dat is toch in de nattigheid op het weiland.
Heb overigens wel 1 weiland gesloten daar moeten ze straks in het voorjaar weer op dan kan het andere stuk weer bijkomen