Tot wanneer 24/7op de wei?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Re: Tot wanneer 24/7op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:27

die van mij staat nog steeds zonder schuilstal buiten. Gaat binnenkort wel weer op stal maar zolang het nog kan laat ik het lekker.
Paardje vind het geweldig, lekker vol vreten :D

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:37

Hier gaan ze 's nachts naar binnen toe zodra het vies nat weer is. Wordt het daarna weer droog, dan blijven ze gewoon weer buiten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:42

Ik haal ze de nachten lekker binnen. Het gras heeft rond deze tijd geen/weinig voedingswaarde en mijn paarden snappen niet zo goed dat ze met slecht weer binnen kunnen schuilen. Staan vervolgens met stramme spieren en helemaal opgetrokken.
Overdag red het weiland het nog goed dus mogen ze er nog op. Als het natter wordt gaat het land dicht en moeten ze het met de paddock doen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:46

Hier ook 24/7/365 buiten, ze hebben een schuilstal met een betegeld stuk, dus in principe staan ze altijd droog. Vaak staan hun ook buiten in de regen, sneeuw of wat dan ook. Wind hebben ze wel een hekel aan, dan gaan ze naar binnen. :=

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 13:49

Hier idem: gaan niet op stal.
Paarden zijn goed winterhard. Flinke hagen en een schuilstal zijn aanwezig, al staan ze daar liever naast. Hebben nooit een deken opgehad. Naar gelang de temperatuur passen we de hoeveelheid ruwvoer aan om de kachel goed brandend te houden. Ook aan beweging geen gebrek: ze hebben een ruime paddock en bij vorst kunnen ze het grote veld op om te dollen en.. een diepvriesmaaltje te zoeken ;)

Keuze is persoonlijk en hangt oa af van de omstandigheden waarin een paard wordt gehouden; of je er wel/niet mee werkt; tijd & geld, etc.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 15:36

vuurneon schreef:
__Elizabeth schreef:
uuh niet....?

[ Afbeelding ]

Hier staan ze buiten ookal ligt er een meter sneeuw. En wij krijgen door de winter heen zo'n 5m in totaal :=
Vorig jaar stonden ze allemaal met deken buiten omdat er mee gewerkt werd. Dit jaar zal dat bijna niet gebeuren door zwangerschap dus taan ze lekker zonder dekentje buiten :)

Ik ben blij met vorst en sneeuw: Dan kan ik ze weer de hele wei geven :) zachte, natte winter is funest voor mijn land helaas...

In de op staat dat de ts het vrij fris vind snachts. Mijn paarden staan met -35 gewoon buiten. Ik doe het ze niet na maar een dier voelt dat niet.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 16:03

xXxXsasxXxX schreef:
Hier blijven ze buiten totdat het weer heel slecht wordt. Als het de hele dag regent gaan ze 's nachts wel naar binnen. Ze blijven hier gemiddeld tot oktober/november 24/7 buiten staan.

Zolang het goed met ze gaat laat ik ze fijn buiten.
Beetje regen kunnen ze wel hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 08:55

Tot wanneer het land het toelaat. Momenteel is het al even klaar met 24/7 op het land en staan ze snachts in de paddock om het land te sparen. Dat is nu gewoon te nat. Straks als de weidegang klaar is staan ze 24/7 in de paddock. Tot het zo nat is dat ze niet kunnen liggen, dan komt ze voor de nacht naar binnen. Vorig jaar was dat ergens in december. Ze heeft toen 9 weken snachts binnen geslapen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 09:08

Ik moet eerlijk zeggen dat ik iedere dag denk, en nu gaan ze naar binnen :o
Maar het is nog helemaal niet koud, en volgens mij vinden ze het wel fijn buiten.
Ik denk maar vanuit het paard en niet vanuit mezelf.

Koud hebben ze het zeker niet, ze zijn rond en gezond .

Het land ziet er nog goed uit gelukkig.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:12

De mijne zijn al vam de wei af.. De wei werd helemaal kapotgelopen met al die regen..

Ik heb ze nu 24/7 op de paddock staan.. Ze staan hele jaar rond buiten.. Haal ze soms een nachtje binnen als t weer echt enorm slecht is,maar verder altijd buiten..

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:20

Lekker laten staan ts! Zolang ze genoeg gras hebben en niet tot de enkels in de modder staan is er niets aan de hand :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:21

byjou1983 schreef:
Maar het is nog helemaal niet koud, en volgens mij vinden ze het wel fijn buiten.

Hi, hi, dat denk ik ook vaak hoor. Mijne staan nog steeds 24/7 buiten, geen schuilstal, wel een plek om luw (uit de wind) te staan. De grond is nu goed nat (zit op keileem), maar ze zijn ook rond en gezond! Mijn rijpaard heeft een regendek op nu het zoveel regent, de grasmaaiers niet.

Op het moment kunnen ze niet echt lekker droog liggen, maar ik verwacht dat als het straks een paar dagen droog is (hoop ik) dat het wel weer kan. Ik heb nu wel alle weides opengezet ( 5 weides verdeeld over 1,5 ha), zodat ze niet op een klein stukje staan. Ik heb 2 paarden en 1 pony.

Vannacht dikke regenbuien, dan lig wakker en vind het "sielugh" maar net als jij moet ik proberen vanuit de paarden te denken. Als ik zie hoe ze genieten en hoeveel ze heen en weer "scharrelen" tussen de verschillende weides, dan weet ik 100% zeker dat buiten laten veel beter voor ze is. Ik geef ook hooi en daar eten ze wel van, maar niet veel. Ik gaf eerst 2x per dag, nu nog maar 1x, anders verregend het en gaan ze er alleen maar doorheen lopen.....

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:47

Die van mij zijn zondag verhuisd van de zomerstalling (24/7 weide) naar de winterstalling (schuilstal met uitloop waar ze met zijn 2en instaan). Het land werd te nat en de eigenaren van de zomerstalling wilde het land laten rusten. Heel begrijpelijk als je zag hoe nat het was en bleef. Als het straks weer even wat beter wordt gaan ze overdag nog op het land, maar nu staan ze dan te soppen in het veen. Ze hebben onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit, maar toch is 2 dagen geleden 1 vd 2 te koud geworden (het is een morgan, dun vachtje). Ze stond te trillen, was stram en kreeg toen ook nog koorts. Deken op gedaan en nu is ze weer helemaal vrolijk. Dus ik denk dat die de winter toch echt in dekens gaat...

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 12:58

[***] schreef:
byjou1983 schreef:

Hi, hi, dat denk ik ook vaak hoor. Mijne staan nog steeds 24/7 buiten, geen schuilstal, wel een plek om luw (uit de wind) te staan. De grond is nu goed nat (zit op keileem), maar ze zijn ook rond en gezond! Mijn rijpaard heeft een regendek op nu het zoveel regent, de grasmaaiers niet.

Op het moment kunnen ze niet echt lekker droog liggen, maar ik verwacht dat als het straks een paar dagen droog is (hoop ik) dat het wel weer kan. Ik heb nu wel alle weides opengezet ( 5 weides verdeeld over 1,5 ha), zodat ze niet op een klein stukje staan. Ik heb 2 paarden en 1 pony.

Vannacht dikke regenbuien, dan lig wakker en vind het "sielugh" maar net als jij moet ik proberen vanuit de paarden te denken. Als ik zie hoe ze genieten en hoeveel ze heen en weer "scharrelen" tussen de verschillende weides, dan weet ik 100% zeker dat buiten laten veel beter voor ze is. Ik geef ook hooi en daar eten ze wel van, maar niet veel. Ik gaf eerst 2x per dag, nu nog maar 1x, anders verregend het en gaan ze er alleen maar doorheen lopen.....

Ik vind het ook zo vervelend als het aan 1 stuk regent :o Maar ze hebben er geen last van.
Regendekentje voor de nacht op , jouwe hebben veel wei :D
Ik zie ze ook regelmatig heerlijk met hoofd op de grond slapen, en dat doet me dan goed.
Hooi kijken de mijne niet eens naar, paar keer geprobeerd.
Ze hebben liever gras.......
En zijn dik zat. :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:40

Wanneer is het land zo kapot dat het niet meer bijkomt in het voorjaar? Bij mij is het nu bij de hekken helemaal kaal en er loopt een hoefslag van de stallen naar het achterste land. Verder behoorlijk wat grote slipsporen, maar als ze normaal doen zakken ze niet weg in het land ofzo. Zullen die slipsporen gewoon weer aangroeien volgend jaar zonder in te zaaien? Of beter nu de wei dicht doen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 08:53

voordat alles vertrapt is gaan ze hier naar binnen, is de ondergrond droog dan gaan ze weer naar buiten!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 20:53

Hier gaan ze eind van de maand naar binnen..
dan word de shet geschoren en meestal gaan ze rond die tijd naar binnen in de nacht.

nu doe ik het met dekens in de nacht

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:53

Na een paar weken snachts op de paddock, nu weer een paar dagen dag en nacht op het land <3 Eindelijk weer droog genoeg.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:18

Ik lees hier dat de meeste van jullie je paarden lekker buiten laten zolang dit mogelijk is. Mijn Hafjes staan sinds mei ook 24/7 in de wei. Nu lees ik hier niets dat iemand met het fructaan zit. Het is nu snachts redelijk fris en overdag schijnt de zon?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:27

Hier gaan de paarden ook nooit naar binnen. Ik heb niet eens stallen. Ze hebben wel een inloopstal.
Ik heb 2 hafjes, een draver en een shet. Ik let eigenlijk niet op het fructaan moet ik zeggen. Als de weide kaal is dan zorg ik voor onbeperkt hooi. Tot nu toe geen problemen gehad.... Afklopppppppen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:37

Sure_lee schreef:
Hier gaan de paarden ook nooit naar binnen. Ik heb niet eens stallen. Ze hebben wel een inloopstal.
Ik heb 2 hafjes, een draver en een shet. Ik let eigenlijk niet op het fructaan moet ik zeggen. Als de weide kaal is dan zorg ik voor onbeperkt hooi. Tot nu toe geen problemen gehad.... Afklopppppppen

Precies hetzelfde alleen 1 haflinger en (nog) geen draver. Ze vreten het hooi nu ook niet want er is genoeg gras nog.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:39

niet...blijven zomer en winter 24/7 buiten

wel met schuilstal en veel ruwvoer (onbeperrkt)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:42

Hier blijven ze ook 24/7 buiten, 1 ervan zelfs volledig geschoren.

zo goed als onbeperkt ruwvoer, 1x/d slobber, 2x/d gewoon voer en een droge paddock met inloopstal (3,5 muur, zodat ze ook uit de wind kunnen staan). Geschoren paard krijgt uiteraard een deken met hals op, dikte afhankelijk van het weer.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:43

Hier staan ze ook alle 5 27/7/365 buiten. Wel met droge overkapping en hooi. ze hebben bak en weiland tot beschikking, en als ze in de modder en regen willen staan is dat niet mijn probleem. Dekens hebben ze ook niet op.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:58

Vorig jaar hebben ze tot begin november 24/7 buiten gestaan. Daarna werd het te nat. Ze mochten dan overdag in een stuk wat ze kapot mochten lopen en tegen vijf uur weer naar stal. Ik hoop dat het dit jaar weer zo lang kan. Ik heb een fjord x fries ( 26 juli 3 geworden ) en die staat altijd zonder deken. Ik merk aan haar dat ze het niet koud heeft in de winter maar dat ze het aan het einde van de middag wel gezien heeft buiten hahaah terwijl ze vanaf april tot november heerlijk staat te lanterfanten buiten. Lijkt op de baas ;p