toch maar een deken aanschaffen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:35

xxCYNNxx schreef:
Niemand hier is tegen een winterdeken, iedereen zegt alleen dat een winterdeken bij zo'n jonkie niet nodig is. Deken is bij zo'n jonkie gewoon niet nodig. Als die nu doodziek was ofzo, maar dat is niet aan de orde; dier is gezond, goed op gewicht; zn kacheltje kan het prima aan.

Paard waar ik op rij gaat straks ook weer onder een winterdeken, maar die staat op dit moment toch echt gewoon bloot op het land hoor. En zij begint sinds 2 dagen ook langzaam aan de zomervacht te verliezen, maar gooi er echt nog geen deken op; dan staat ze binnen een half uur zeiknat van het zweet, want koud heeft ze het nog lang niet.

En de paarden die niet gereden worden krijgen helemaal geen deken op; laat maar groeien die teddyvacht.
De enige niet gereden paard hier wat in de winter wel een deken op krijgt is een oude fokmerrie die gewoon wel wat extra hulp kan gebruiken in de winter.

Ik bedoelde ook in het geval van de ts :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:37

Ik ben niet voor en niet tegen.
Voor de fjord willen we ook uitkijken wat deze winter met hem doet. Wordt hij deze winter te zwak en blijft hij niet goed warm omdat hij al zo oud is dan krijgt hij volgende winter wel een deken op. Ik kijk deze winter ook aan wat Harley zijn lichaam doet.
Vliegendeken laat ik nu wel achterwege heb gelezen dat dazen maar tot eind augustus begin september voorkomen. Dat is nog 5 weken ongeveer.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:37

aah ok dan begreep ik je verkeerd :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:39

Ik ben niet tegen (winter)dekens, maar bij een 2 jarige, zeker om de genoemde redenen, vind ik dat je je moet afvragen of je daar goed aan doet.
Het blijft de keuze van TS, ze vraagt om meningen.

Trouwens TS, ik zie nu pas in je post dat je aangeeft bijvoorbeeld een deken op te doen bij sneeuw of regen en hem dan af kan laten als het droog is. Mocht je er voor kiezen een deken te gaan gebruiken, zou ik dit afraden. Niet continue gaan wisselen, zijn vacht past zich aan aan de deken, zijn vacht zal korter blijven, om hem dan bij dezelfde temperatuur (maar zonder neerslag) weer af te doen acht ik niet verstandig.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:41

Goof schreef:
MaricoGraphy schreef:
Ik begrijp wat je wil zeggen maar hij staat met miezerige regen al te schuilen onder de bomen. Hij haat water en ontwijkt ook de schuilstal als de zand daarvoor te modderig is. Bij de waterbak zoekt hij ook de droogste plek op om even te drinken. Hij is nu al een watje wat water betreft. :')

Daar went hij dan maar aan ;)
Wordt hij groot en sterk van. Het is een paard, regen hoort bij het leven. Hij krijgt er niets van. Onder bomen schuilen is ook een hele normale reactie. Je hebt kans dat hij met een regendeken op alsnog onder de bomen gaat staan schuilen.

Die kans is heel groot ja, de regen is het vervelendst op het hoofd van het paard :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:44

idd, lijf vinden ze niet eens zo erg, maar regen in het gezicht; nee daar houden ze niet zo van. Dus idd grote kans dat hij toch met regen onder de bomen blijft staan ook al gooi je er een deken op.

Daarom staan ze ook met het hoofd naar beneden met de kont tegen de wind in; zo valt er het minste water op hun hoofd. Dat ziet eruit als een treurige houding ja, maar is puur doordacht om koppie zo droog mogelijk te houden.

aikon

Re: toch maar een deken aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:54

TS gewoon kijken naar je paardje. De ene heeft meer "steun" nodig om een winter door te komen dan een ander. Als je zo'n vatbaar dier geen deken op doet krijg je van zelf gezeik dat je je paard niet de juiste zorg geeft/ hem zelfs verwaarloosd.

Mijn jaarling heeft afgelopen winter een gevoerde regendeken opgehad, waarom? Hij werd door nat, werd mager en stond erg te trillen op zijn beentjes, constant snotterig, temperatuur was 35 graden. Staat 24/7 buiten zonder schuilstal, wel hier en daar bomen afhankelijk waar ze staan. In overleg met DA deken aangeschaft en pony knapte zienderogen op.

Het was niet mijn bedoeling om hem een deken op te leggen, maar vanwege zijn gezond wel gedaan. Idem met mijn (toen) 11 jarige, dit was de eerste winter 24/7 buiten voor hem, ook hij kon niet zonder deken. (op stal had hij geen nodig)

pien_2010

Re: toch maar een deken aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 17:01