dit jaar minder dazen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lobkew

Re: dit jaar minder dazen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:12

Ik heb nog geen jaar er zoveel last van gehad als dit jaar.... Zowel de pony's als ik worden elke keer aangevallen door die #$- beesten. }:)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:16

tot mijn grote verbazing (brabant is toch zwaar dazengebied?), hebben wij weinig dazen in verhouding tot de verhalen die ik hoor..

natuurlijk tijdens het uitstappen en/of na het uitspoelen zie je ze ineens in aardige aantallen met koffertjes aankomen vliegen alsof het 'all you can eat' buffet is geopend.. maar tijdens het rijden een enkeling.. wij staan aan de bosrand (letterlijk, op de poetsplaats opstappen en binnen 30 seconden zit ik in het bos.. poetsplaats af, linksom het zitje en hup het bospad in).. Ik had al gehoord dat er weinig dazen zaten (in het weiland wat meer), maar echt geloven deed ik dat nu ook weer niet, eerst zien dan geloven.. maar tot op heden kan ik beamen.. erg weinig dazen waar wij staan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:20

Ik hoor mijn stalgenoten ook klagen over dazen in het bos.
Ik heb er vrijdagmorgen welgeteld 1 doodgemept, voor de rest geen daas gezien die rit.
Gisteravond heeft er eentje even rond mijn hoofd gezoemd, maar verder ook geen daas gezien.

Kennelijk is Jips oude bloed niet zo lekker ofzo :')

Evaencoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:26

In brabant hier hebben we er al veel! ik heb ook het idee dat dit jaar de paarden ook veel meer last hebben van eczeem...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:34

Hier waren ze ook erg laat, maar nu erg aanwezig... }:)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:38

Nou ik was een paar dagen terug een buitenrit met een stalgenoot aan het maken en we werden van alle kanten aangevallen! Niet leuk gewoon! Hier stikt het ervan...helaas.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:43

Niet te vroeg juichen, Joyce, volgens mij moet het ergste nog komen.
Vandaag zijn er bijv al veel meer dan vorige week... -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:46

Inderdaad Dees. Het dazen seizoen is nog niet op de top.

Daarnaast duurt het hier toch langer dan half augustus.
Half september zijn ze pas weg.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:49

Hier stikt het er ook van ... arm paard werd helemaal lek geprikt, gelukkig werkt de anti dazen spray wel redelijk.
Maar ook niet voor eeuwig..

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:50

Heb het idee dat het er dit jaar meer zijn, maar we zijn 2 weken geleden verhuisd naar een andere wei (hemelsbreed 1,5km verderop) en daar zitten er veel....Het stukje dat we nu anders rijden richting de hei is nu echt een 'dazenroute'; ik neem de spray nu mee in mijn zadeltas en onszelf gaan we ook sprayen oid, want als 2x gebeten... In de wei overwegen we nu toch echt een dazenval. Jammer dat dat die dingen zo duur zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:54

Nou ik moet heel eerlijk zeggen, dat ook ik ze een ruime week geleden, toch ineens op mijn 2 zwarten zag zitten, maar nu het met mijn nieuwe zebra vliegendekens, weer heerlijk rustig is was de dazen betreft!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:55

Ik las vandaag ergens dat dazen niet konden ruiken dus dat insprayen weinig nut heeft? Daarnaast komen ze op donker af..?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 15:55

Hier meer dan voldoende al in paar weken. Gister door een kreng gestoken op mijn wang, gewoon hier in de woonwijk met de honden uitlaten. Nog nooit meegemaakt -:(- wang is dik en erg pijnlijk. Kreng is wel dood trouwens

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:00

Elmira30 schreef:
Ik las vandaag ergens dat dazen niet konden ruiken dus dat insprayen weinig nut heeft? Daarnaast komen ze op donker af..?

Bremsebremse spray werkt anders supergoed, hoor!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:01

O dan ga ik die eens aanschaffen. Ik heb hier van alles al geprobeerd.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:04

Hier vliegen constant 10 dazen om ons heen tijdens ons buitenritje }:) .
Het is veel erger en eerder dan vorig jaar.
Rot krengen.(sorry voor mijn taalgebruik :D ).

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:05

Nog geen enkele gezien :+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:07

Ik vond het ook erg meevallen met de dazen.... tot vandaag. Ik liep langs de wei en zag mijn drie dames vooraan bij het hek staan. Dat is bijzonder want normaal staan ze gewoon te eten. Toen ik er naartoe liep zag ik dat er gewoon hele zwermen van die krengen om ze heen vlogen. Snel ingepakt in vliegendekens dus maar. Alleen voor het veulen heb ik helaas geen vliegendeken.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:11

Minder? Het is hier echt ellende. Tenzij je echt heel vroeg gaat rijden, heb je continu een zwerm aan dazen om je heen hangen.
Een vliegendeken voor tijdens het rijden is al een hele verademing maar het rijdt nog steeds niet fijn. Die gekke beesten hangen gewoon continu om je heen. Absoluut geen ontspannen ritje.

Nu heeft mijn verzorgpaard er in de wei weinig last van en heeft hij een dikke huid waardoor hij echt wel ergens tegen kan, maar vorig jaar vond ik het nog net om te doen, nu totaal niet meer.

Rotbeesten. -:(-

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:19

Ik dacht een week geleden ook, go ik hem nog geen dazen gezien, maar langzaamaan beginnen het er steeds meer te worden....

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:20

Hier in Brabant zitten er ook genoeg. Vorige week om 7 uur de bossen in gegaan, werd gewoon al aangevallen :evaw: maar even een vliegendekentje besteld voor te rijden.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:38

nontie schreef:
Apple schreef:
Ik denk dat jouw dazen dan gezellig bij ons zijn gekomen :))

In vergelijking met andere plekken in het land (wij zitten aan de kust) valt het hier nog erg mee, maar dan nog heb je op sommige momenten een zwerm dazen op je paard als je even aan het uitstappen bent.
Het lijkt wel of het hier aan de kust elk jaar meer wordt

Ik heb er nog niet een gezien hoor? (Hemelsbreed staan de paarden 15 km van Groningen af.)
Wel veel van die bruine prikkers maar niet die dikke zwarten.

Maar mijn tinker staat ook niet in Groningen stad.
Daar staat hij weer 50 km vanaf richting/op de Duitse grens.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 18:01

hmmm, zal dan inderdaad wel later zijn dit jaar... als ze dan maar niet langer blijven ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:06

Ik heb de eerste al een paar weken geleden platgeslagen, maar de aantallen vallen tot nu toe mee. Nu is er vrij veel/vaak wind op de wei en rijden komt er met hitte, etc. niet zo van. Maar ik vermoed dat de droogte een rol speelt, want ook dazen hebben water nodig en dat is er weinig in de buurt nu.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:32

De overlast van de dazen kan per gebied verschillen, dus een stal 1 km verderop kan er meer of minder last van hebben. Net afhankelijk of de directe omgeving aantrekkelijk is voor een daas. Ze blijven volgens mij ook in een bepaald gebied/territorium.
Als we buitenrijden moeten we sommige stukken vol gas rijden en op andere stukken kunnen we met wat geluk even stappen.

Onderstaande komt van; https://www.paardenarts.nl/kennisbank/dazen/
Dazen komen vooral voor op iets vochtige plaatsen die naast zon ook wat schaduw bieden. Ze leggen honderden of duizenden eitjes in vochtige weilanden, wegbermen, moerasachtige gebieden, de modder, op de bodems van sloten en op planten.