Paard laat wintervacht niet los

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:19

Rindin schreef:
Uiteraard óók met kou, maar geloof dat licht meer effect heeft. Waar zou het aan liggen dat
er al een hoop uit het haar zijn, en een hoop ook niet?
Die van ons lopen al 24/7 buiten, en ]
hebben van het winter 's nachts op stal gestaan. Ze staan niet meer onder dek.

Waar het aan ligt? Aan het paard zelf, heel simpel. Ieder paard zal zijn/haar eigen tempo hebben om uit de vacht te komen. In NL stond mijn ruin, 24/7 buiten, in een grote kudde, daar kwamen ze nooit allemaal tegelijkertijd uit de vacht. Ook hier op stal, CH warmbloeden, je hebt er die nu al helemaal glad zijn, en die er nog aan werken. Het lijkt me ook niet direct ras afhankelijk. En over het algemeen, als het dier ouder word zal het verharen ook wat langzamer gaan natuurlijk. Er van uit gaande dat ze gezond zijn.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 16-05-15 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Rindin

Re: Paard laat wintervacht niet los

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:21

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:22

Niet helemaal, het licht is gewoon de trigger, zowel in het voor- als het najaar, de rest komt echt vanuit het paard zelf hoor.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:25

Lara_Silver schreef:
Niet helemaal, het licht is gewoon de trigger, zowel in het voor- als het najaar, de rest komt echt vanuit het paard zelf hoor.

Dat is toch niet anders dan "heeft met licht te maken"? Of iets duidelijker; heeft met langer licht te maken (wat dus de trigger is).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:36

Maar het werkelijke uit het haar komen, wat ik lees als 'de duur van het uit haar komen', heeft niets meer met het licht te maken, maar met het paard zelf. Anders zouden ze allemaal tegelijkertijd klaar zijn met verharen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:38

Ik las laatst zelfs dat een paard binnen 3 weken verhaard moet zijn..Dat heb ik dus nog nooit meegemaakt,duurt hier met 5 paarden altijd langer en ook begint de een eerder de ander..Ik heb een hele poos een balancer gevoerd,maar dat had geen enkele invloed zodat ze misschien sneller verhaarden..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:47

Wat je kunt doen is een beetje helpen; vitamine e bijvoeren ( ik vind gold mix erg fijn) en olie. Lijnzaad olie mogen ze max 50 ml van geloof ik, zonnebloem olie werkt ook. Zweetmes met kartels even lekker flink borstelen. Als ze benauwd staat kun je altijd even de luchtpijp scheren, dat scheelt altijd vrij veel en hoeven ze nog geen deken op.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:50

Vitamine e heeft er hier ook geen invloed op want krijgen ze altijd en ook lijnzaad..

Geena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:51

misschien dat een blok helpt bij het verharen? Ikzelf heb dat ook voor mijn verzorgpony die wat ouder is en dus ook wat moeilijker haar lost laat. Kan je bij de divoza kopen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:02

Lara_Silver schreef:
Maar het werkelijke uit het haar komen, wat ik lees als 'de duur van het uit haar komen', heeft niets meer met het licht te maken, maar met het paard zelf. Anders zouden ze allemaal tegelijkertijd klaar zijn met verharen.

Klopt, ik zeg ook niet dat dat met het licht te maken heeft. ;)

Volgens de links die ik net postte, duurt verharen een week of 2... Vind ik nogal
kort!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:09

Hier is het scheer patroon op de shet nog te zien. Op mijn fjord niet meer. Die is helemaal klaar.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:33

pleiada schreef:
Vitamine e heeft er hier ook geen invloed op want krijgen ze altijd en ook lijnzaad..

Veel paarden hebben een groot tekort aan vitamine e, in het voer dat wij geven zit vitamine e volgens de richtlijnen van het voeren. Veelal zul je dus zo'n 3,5 kilo krachtvoer moeten geven om aan de behoefte te voldoen.
Vitamine E heeft te maken met de algehele gezondheid en zorgt ervoor dat afvoeren van afvalstoffen bevorderd word. Wanneer dit moeilijk gaat zit daar veel energie in wat zorgt dat de vacht langer vastgehouden wordt.
Vitamine e moet niet standaard gevoerd worden omdat het paard dan gaat aanpassen en zelf minder vitamine E aanmaakt. Verstandig is om 1 uur te doen en daarna bijvoorbeeld als ze flink gezweet hebben.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:20

Ik geloof dat de dr schaette pellets helemaal al goed zijn. Zitten alle dingen in die een paard nodig heeft en ze krijgt al elke dag een scheutje olie. Ik wil niet teveel met vitamines gaan rommelen want ze krijgt nu al extra. :)
Maar bedankt zal het onthouden. :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:36

Als je het weer van vandaag zag....... 12 graden met wind en regen..... schiet het allemaal niet erg op. :(

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:49

Mij bijrijdpaard heeft zomervacht op haar hals maar op haar romp en billen is het haar nog wat langer. Komt er wel haar af met roskammen?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:50

mijn pony is ook gestopt met verharen... Enkele weken terug vlogen de vlokken eraf en nu...helemaal niets.
vlgs mij ligt het gewoon aan t weer..

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:07

Ik vind het er op jouw foto niet zo erg uitzien. Je ziet wel delijn van het scheren, maar het 'ongeschoren' deel valt me nog wel mee. Alke middeltjes die je extra geeft, geef je pas sinds kort, duurt wel eventjes voordat je daar resultaat van ziet.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:40

mijn pony is weer langzaam begonnen met verharen :)

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:55

Nou,die van mij heeft wel iets met temperatuur hoor :j
afgelopen week,geen haartje los....gister warmer weer en hup hij begint weer.
maar heb sowieso een uniek geval,dus dit zal ook apart zijn :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 19:56

Hier was het nog zo koud dat ik zelf met handschoenen en sjaal op de fiets ging......

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 12:52

is echt heel raar weer... paarden weten gewoon niet wat ze moeten met hun vacht

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 13:06

Hier ook nog volop in de rui.
Zakken vol eruit geborsteld en het is nog niet klaar pfff.
Eerst vol in de rui en dan stopt t plots met kouder weer de zon schijnt en de vlokken vliegen hihi.

Zien eruit als geplukte kippen masr nog efkes en t is klaar.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:03

mijne is nog steeds heel langzaam begonnen..
zie dus af en toe weer paar haartjes vliegen :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:09

De twee groten zijn al een paar weken klaar maar de kleintjes (jaarling en eentje van 20) nemen hun tijd.. Weet ook niet goed wat ik er van moet denken.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:11

is af en toe nog gewoon te koud denk ik