Paard bezweeet de wei op in de zomer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:27

MadeliefFury schreef:
(Niet gelijk op de wei als ze nog nat zijn!! Dan kunnen ze verkouden worden als er een windje staat)

En hoe doen ze dit dan in de natuur? Als ze opgejaagd worden door een natuurlijke vijand?

Als het slecht weer is doe ik het ook niet maar dat is meer omdat IK het fris vind. Een paard dat in de natuur gelijk ziek word van een beetje zweet in de winter lijkt me niet :o

EllaBellaah

Re: Paard bezweeet de wei op in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:30

Paarden worden niet snel verkouden als je ze nat de wei op zet. De verdamping van het zweet vindt namelijk plaats boven op de vacht, niet op de huid. Het vocht wordt afgevoerd naar de puntjes van de haren waar het verdampt, hierdoor zal de vacht niet snel afkoelen.

JesseVerboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:47

Mando schreef:
Als hij echt bezweet is in de zomer, onder de sproeier.. daarna paneren in de buitenbak en de bbq aansteken.... nee hoor grapje.
Daarna het land op... prima in de zomer

:= _O-

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:50

Hier gaat hij nu bezweet de molen in. Of eerst snel afspuiten en dan de molen in en daarna na poetsen

Hippogriff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:37

Ik spoelde mijn pony altijd lekker af, zodat het niet gaat jeuken. Daarna ging ze zelf wel in de wei rollen, en neemt het zand ook nog water op :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 17:43

Ik heb het hele jaar door hetzelfde ritueel: paard uitstappen zodat ze niet meer zweet (droge huid) en dan nat en al op stal of in de paddock. Afspoelen vindt ze vreselijk en rollen mag en kan altijd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:26

Ik de zomer zijn ze ook zo droog. Ik stap uit, spoel eventueel oksels, zadelplek en tussen de achterbenen af, laat rollen en dan is ze al lang weer droog eer dat ze de wei op wordt gezet en anders droogt ze daar wel ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:35

Mijn paard gaat niet bezweet naar buiten. Ik heb een uitgebreide cooling down, opgedroogd zweet wordt weggeborsteld en indien het weer het toelaat gaat de tuinslang erover. Ik vind dat een beetje noodzakelijke nazorg, zomaar mijn paard huppakee met zweet en al de wei opgooien doe ik niet.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:38

Houd iedereen er alsjeblieft rekening mee dat als een afgespeold of bezweet paard die niet rollen gaat, gaat verbranden in de zon?
De zon kan nu oom veel schade aanrichten.

Wanneer een paard op de wei wordt gedaan en het gaat direct rollen dan is het goed. Maar je hebt ook paarden die niet rollen gaan, die kunnen de huid verbranden. Bij zo'n paard op stal laten drogen en dan in de wei.
Mijn paard rolde altijd wel maar na het rijden en afspoelen toch even op stal laten drogen en daarna in de wei.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:24

Ik stap altijd uit na het rijden, maar ik kan haar nooit droog stappen. Na het rijden (in de zomer & winter) gaat ze op stal totdat ze opgedroogd is. Daarna gaat ze pas naar buiten.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:44

Mijn merrie spoel ik even af als ze erg bezweet is, dan met het zweetmes er overheen, even eten in de stal en daarna hop de wei op.

Iedereen zegt dat het paard moet rollen dan, maar mijn merrie rolt zo goed als nooit. Vandaar dat ze eerst maar lekker op stal iets te eten krijgt.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:50

Ik spoel ze eigenlijk als ze bezweet zijn altijd af, dan de benen sowieso en anders de hals erbij of helemaal. Vinden ze heerlijk! In het land gaan ze gelijk rollen.
In de zomer dan, winter niet :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:51

op dit moment..

emmertje water, sponsje erbij

en lekker even afsponsen (niet met een zeiknatte spons, wil hem niet tot op de huid nat hebben), verkoelend en is hij meteen van het zweet af (dat natuurlijk muggen en vliegen kan aantrekken waar meneer een hekel aan heeft). alleen de zweetplekken en niet met overdreven veel water en dan kan hij rustig meewandelen naar de wei en de wei op (zo'n 100m wandelen en dan is hij hooguit nog wat vochtig/klam op die plekken).. laatste paar keer was het daarna toch gelijk rollen dus zand absorbeerde de rest van het vocht wel.

in de zomer afspoelen/spuiten
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-04-15 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:52

Ik doe gewoon bij de paarden waarbij ik het zelf mag beslissen uitstappen en de wei op gooien, dan rollen ze zich daarna lekker en dan vind ik het prima (en zij ook volgensmij )

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:21

als hij erg nat is dan spons of spoel ik hem af, zweetmes erover en dan lekker de wei in.