Sneeuwklompen met ijzers voorkomen, tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

Re: Sneeuwklompen met ijzers voorkomen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:21

Huflederkitt, soort klei die je warm moet maken en dan in de ruimte van het ijzer kneedt. Werkt ook prima. Dit had ik toen mn paard op ijzer met balk stond, daarin werkte die sneeuwringen niet

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:28

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:30

Ik heb 3 plakken gekocht voor haar twee voorvoeten en ik heb ze nu voor het vierde jaar. Het blijft goed zitten , 1x zelfs zes weken, dan moet t wel ff er onder uit om te laten luchten een dag. Ik ben er erg te reden over

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:31

Ik heb t bij n duitse site gekocht toen... Strohm hufbeschlagartikel geloof ik. Ik ben t met je eens dat t duur is maar ik vond t zeker de moeite waar. Met die snowgrips zou je twee beslagbeurten kunnen doen, maar mij. Er aring is dat dat niet lukt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 23:34

Zoals ik het lees kun je het er dus weer onderuit weken en later weer door te weken opnieuw gebruiken?
Lijkt mij wel mooi spul, ik had er niet eerder van gehoord.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:03

De sneeuwringen tussen het ijzers gebruik ik altijd meerdere beslagbeurten. Eerste keer heb ik ze in totaal 6 beslagbeurten gebruikt. Vorig jaar nieuwe er onder en die liggen in mijn zadelkast te wachten tot de smid ze eind december er weer onder slaat.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 00:48

Ik volg dit even. Mijn hoefsmid komt aanstaande week, en ik zit te twijfelen... Mijn paard moet nu nog 5 weken boxrust, en 10 min stappen per dag. Maar als het ineens gaat sneeuwen....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 06:30

Letizia @ [BEH] Losse sneeuwringen?!

topic van 2 jaar terug met foto's etc.

Ik heb mijn losse sneeuwringen maar weer van zolder gehaald. Klaar voor gebruik.

Die vaste sneeuwringen tussen de ijzer en hoef duwen in de witte lijn bij mijn paard: door de pompbeweging van iedere pas, drukt het rubber erin. Zij kreeg er een losse hoefwand van.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 09:24

hoe meet je de maat van de losse sneeuwringen?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:52

Die hoeflederkit vind ik wel heel interssant. Zeker omdat ik aan de kust woon bij Rotterdam. Sneeuw is hier vaak heel snel weg. En een zooltje er tussen geeft te veel druk op de witte lijn en de wand van de hoef bij mijn haflinger.
Dit jaar staat ze voor het eerst 24/7 buiten met schuilstal en zoek een oplossing die 24 uur per dag gebruikt kan worden.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:20

Ik heb ze gister opgemeten (breedste punt aan de binnenkant van het ijzer), zometeen even nameten.
Maar de ene heeft echt mini voetjes.. ik meten gister voor en achter 7 cm. Het is een arabier, maar echt
ijzer maat 0.. :+ gaat dat wel passen xs? Mijn tinker heeft voor 11 en achter 10.. dus ik denk voor haar de M? Maar ik bel wel even met de organisatie die ze verkoopt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:03

De losse ringen voor de achterhoeven zijn korter dan die van de voorhoeven, soms past een ring voor de achterhoef beter in de voorhoef, afhankelijk van de vorm.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 15:16

Grit schreef:
De losse ringen voor de achterhoeven zijn korter dan die van de voorhoeven, soms past een ring voor de achterhoef beter in de voorhoef, afhankelijk van de vorm.

Als je paard smalle voorhoeven heeft, zijn dat achterhoef sneeuwringen beter ?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 17:11

Dat durf ik zo niet te zeggen, dat zal echt uitgeprobeerd moeten worden.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:16

Ik heb een stalgenootje gehad die anti vries onder de hoeven van haar paard spoot. Tegen de sneeuwklonten.
wat vinden jullie daar van?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:15

Wow da's weer eens wat anders... Heb eerlijk waar geen idee of dat de hoeven zou aantasten. Het is wel chemisch spul natuurlijk...
Maar werkte het ook echt?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 19:29

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ga van die losse ringen proberen. Vergeet alleen steeds de hoeven op te meten :P Morgen doe ik het echt hoop ik :+

Antivries, wow, dat zou ik niet snel gebruiken!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:38

Voor Tommie zijn de losse ringen niet geschikt. Hij heeft van zichzelf wat platte voeten en dan blijft het niet zitten.
Ik denk dat de komende keer dat de hoefsmid komt ik er vaste sneeuwringen onder laat zetten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:07

Mensen die de losse ringen hadden, welk maat ijzers en welk maat ringen hadden jullie? Ik denk dat ik M nodig heb, maar ik dacht dat mijn paard grote poten had :P (maat 3 ijzers)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:48

Ik heb de losse ringen besteld en ontvangen
Maar nu heb ik ze in de de ijzers even gedaan om tepassen maar ik krijg ze er heel makkelijk in en uit.
Hier op bokt las ik dat sommige ze er met een tang indoen maar ik kan ze gewoon met mijn blote bij elkaar nijpen en erin doen en eruit gaat ook makkelijk.
Zijn ze nu soms teklein.Ik heb mijn ijzers opgemeten op het breedste stuk en dat was 10cm ik heb maat M genomen.
Hoe doen jullie dat met de achterijzers?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 16:54

Gewoon een dikke klodder vet in de hoeven werkt altijd super hier!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 18:42

Zanakuzies, voor een hele dag in de sneeuw lijkt mij dat niet echt blijven werken. Of bij jou wel?

Jessie, geen idee hoe de psvorm is... ik heb ook M besteld, mijn merrie heeft maat 3 qua ijzers geloof ik. Mijn ringen komen hopelijk volgende week binnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 19:00

Nu wil ik niet de sneeuwpret bederven, maar als je paard een blessure aan banden heeft dan doet een ongelijke bevroren weide alles wat je wilt voorkomen met je ijzer. Dan lopen ze steeds scheef in de bevroren gaten.
Met sneeuw erop wordt dat helemaal akelig.
Ik ben absoluut voor paarden op de wei, maar een paard met een beenblessure zou ik in die paard weken enkel op een egale bodem willen hebben.
Het gaat heus niet een maand sneeuwen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-14 20:57

Sizzle, helemaal mee eens :) Maar gelukkig (in die geval, anders soort van jammer ;)) niet in de weide, maar in de paddock. Mijn paddock is nog best egaal, behalve als het echt super hard heeft geregend kan ze op een paar plekken wat diepere gaten maken, en dat zou ik dan afzetten. Voor als nog valt het allemaal mee meestal, en is mijn planning de boel glad te trekken eind middag als ze naar stal gaat, zodat het goed egaal kan opvriezen. En 1/3 van de paddock is bedekt met matten, dus daar is het sowieso gelijk. Ongelijke bodem is sowieso funest, maar gelukkig hebben we dat niet. Het gaat mij daarom echt vooral om de klompen waardoor ze ongelijk komt te staan... Mochten de maatregelen van ringen (strooien, harken etc) niet helpen, dan zal ik toch andere maatregelen moeten nemen (zoals bv op stal laten blijven). Maar hopelijk komt het niet zo ver :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 22:01

Aha. Nou dan is het eigenlijk makkelijk.
Gewoon even de sneeuw eraf trekken (ipv glad slepen) :)
Het zal allemaal wel meevallen denk ik.
Zolang ligt de sneew meestal niet.