Wie kan mij helpen met de keuze voor een outdoordeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:25

Ik heb zelf enkele Amigo dekens (waarvan de eerste nu doorlekte maar na inspuiten terug waterdicht was) en ook bucas dekens. Ik hoef niks anders meer, de kwaliteit van Amigo is veel minder maar daar is de prijs ook naar. Je zegt dat je geen nieuwe onderdekens wil kopen, dat begrijp ik heel goed. Bij de Bucas heb je die in principe niet nodig natuurlijk maar bij een Horseware kun je die er nog gewoon onder doen. Ik deed onder mijn Amigo's eerst ook andere dekens (tot ik overschakelde naar Bucas voor winterdekens :') )

Ik was overigens ook mijn dekens niet, ook omdat ik bang ben dat ze dan niet meer waterdicht zijn. Ik heb nu toevallig bij een bestelling gratis spul van bucas gekregen dus dat kan ik is proberen!

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:26

Nouvel schreef:
Als Bucas goed ligt op jouw paard en je bent er heel tevreden over zou ik weer voor Bucas gaan, dan voorkom je dat je iets koopt dat misschien minder goed past.

Ik ben zelf erg tevreden over de Horseware en Dominick dekens.
Dominick vooral qua pasvorm en rambo vooral voor de scheurvastheid en waterdichtheid.

Dat is waar.. Maar het is fijn om even van gedachte te kunnen wisselen. Zo hoor je nog eens wat :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:29

dat is waar! 8-)

ik vind het liner systeem van horseware ook wel heel handig inderdaad, je kunt zo aan alle kanten wisselen en aanpassen en dekens wisselen als ze erg nat zijn geworden een keertje.

ik heb een aantal verschillende diktes buitendekens en liners en zo kun je alle kanten op!

Uitnijmegen

Re: Wie kan mij helpen met de keuze voor een outdoordeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:31

Wat is jullie ervaring overigens met een halve hals?
Lijkt me heerlijk behaaglijk en je hebt denk ik ook minder last van inregenen.
Mn jongens staan in principe de hele dag buiten, bij storm zoals gisteren gaan ze eerder naar binnen.
Maar wat doet het met de manen? Als ik zo rondvraag zijn de reacties wisselend.

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:36

Nouvel schreef:
dat is waar! 8-)

ik vind het liner systeem van horseware ook wel heel handig inderdaad, je kunt zo aan alle kanten wisselen en aanpassen en dekens wisselen als ze erg nat zijn geworden een keertje.

ik heb een aantal verschillende diktes buitendekens en liners en zo kun je alle kanten op!

Ik ben gelukkig :-) haha zie net in de productomschrijving dat deze Bucas deken geschikt is voor het Liner systeem
"Met de Bucas Stay Dry Fleece liner maakt u van deze Bucas deken in een handomdraai een effectieve zweet- en staldeken!"
Heb nog een Horsware onderdeken, wellicht past deze daar ook onder?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:41

:D
goed geregeld!
kwestie van proberen met die horseware liner, kans is groot dat dat wel past hoor!

halve hals heb ik bij mijn paard gepast, maar door zijn dikke nek komt 'ie dan klem te zitten... :+
ik hoor er goede dingen over en mindere, kwestie van passen en proberen denk ook...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:41

Horseware Liner past niet mooi onder een Bucas deken.
Voorzijde kan nat worden omdat deze hoger sluit dan de buitendeken en achter zit het bilkoort ook hoger waardoor de clips ook hoger komen te zitten en de liner niet meer netjes komt te zitten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:45

dat is dan net weer een beetje jammer... :+

voorkant probleem is opgelost als je een hals gebruikt (zo deed ik het ook met een liner onder een Dominick), maar als die ringen achter ongelijk zitten wordt het onhandig inderdaad...

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:46

hmmm jammer.. Fijn wel om alvast te weten!

Hoezo vast zitten? Dat het klemt met grazen of dat het überhaupt niet paste?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:47

met die halve hals bedoel je?
hij zat er gewoon al in klem... :+

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:51

Aiii stevige beer heb je dan!

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 15:54

josie schreef:
Horseware Liner past niet mooi onder een Bucas deken.
Voorzijde kan nat worden omdat deze hoger sluit dan de buitendeken en achter zit het bilkoort ook hoger waardoor de clips ook hoger komen te zitten en de liner niet meer netjes komt te zitten.

Ringen zijn eventueel te verzetten! Hogere borstsluiting is inderdaad wat lastiger aan te passen :+

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:00

Ik heb de horze deken waar jij het over hebt. Prima deken waar ook nog dikke stal of onderdekens onder kunnen. Pasvorm is goed, zelfs op mijn brede fries. De loopsplitten zijn ook naar voren geplaatst waardoor hij beter past.Nika begin ik niet meer aan! Dan vind ik horze beter. Ik heb ook twee horseware wug dekens en daar ben ik ook tevreden over.

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 16:19

DaraBariton schreef:
Ik heb de horze deken waar jij het over hebt. Prima deken waar ook nog dikke stal of onderdekens onder kunnen. Pasvorm is goed, zelfs op mijn brede fries. De loopsplitten zijn ook naar voren geplaatst waardoor hij beter past.Nika begin ik niet meer aan! Dan vind ik horze beter. Ik heb ook twee horseware wug dekens en daar ben ik ook tevreden over.

Dank voor je reactie en info. Fijn om te weten!
De Horze deken ziet er netjes uit ik vind het blauwe ruitje ook erg leuk, maar denk dat ik toch voor de Bucas ga, mede omdat de Horze "maar" 600D is en omdat ik toch al erg te spreken ben over Bucas.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:02

Een deken met halve hals daar gaan de manen van kapot. Kijkk eens naar Fedimaxdekens. Die hebben een hoog denier en een hoog waterkolom. Dat is wel fijn als paarden veel buiten staan.

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:55

Jaa horseware absoluut ! Snap je standpunt want ze zijn inderdaad erg prijzig :( bucas vind ik zelf niet eens erg fijn liggen, bij de dikke nek van mijn fries trekt hij er en dat verplaatst zich door naar achteren. Bovendien hing hij vaak schuin ondanks een goede maat. HH dekens lekken snel door. Van horze hoor ik wel goede berichten maar geen idee hoelang ze mee gaan. Of je gaat gelijk voor een dure die langer mee gaat of je kan volgend jaar weer om een nieuwe, dan ben je net zo nat :p

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:12

Ik heb een super simpele winterdeken 300 gram van profi rider. Niet duur en leg hem er deze winter voor de derde keer op. Ligt perfect, blijft waterdicht en houdt mn merrie lekker warm. Ze staat 24/7 buiten. Moet erbij zeggen dat ze met allemaal merries staat en ze echt de alpha merrie is waar niet zomaar iemand in de buurt mag komen. Dus geen geklooi met paarden die haar deken kapot bijten ofzo.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:19

Wesco schreef:
Een deken met halve hals daar gaan de manen van kapot. Kijkk eens naar Fedimaxdekens. Die hebben een hoog denier en een hoog waterkolom. Dat is wel fijn als paarden veel buiten staan.

Dit is niet bij alle paarden zo, mijn fries heeft er geen manen door verloren. :D zij staat alleen maar onder halve hals dekens omdat ze anders veranderd in een monster (heeft paar jaar geleden schoftwondje gehad)

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 19:53

Jullie maken het me niet makkelijk ;-)
Wel fijn om al die info te hebben hoor!! Dus veel dank :-)
Ik heb 2 boeven van jongens, dus daar moet ik wel rekening mee houden.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:00

Ja snap ik! Voor mijn paard heb ik geen mega sterke dekens nodig zelf sloopt ze niet en laat andere paarden vrijwel nooit (lang) dichtbij komen _O-

Maar als je van die boeven hebt...zou ik maar beter een sterke deken uitkiezen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:41

Ik gebruik onder de rhino dekens ook gewoon wel eens een onderdeken van de epplejeck. Past ook en ringetjes aan de achetrzijde maak ik dan vast met een eigen klipje. Voor maak ik hem nooit vast.
De halve hals is ideaal als je hem ter afwisseling hebt. Hier worden de manen wel steeds minder onder de hals. Daar staan tegenover dat de deken op de schoft veel vrijer ligt. Ik gebruik hem vaak op gure natte dagen en dan bij normaal weer weer een gewone er op.

Uitnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 15:07

Goed om te weten! Ik vind het er zo behaaglijk uit zien :-) als het weer straks guurder wordt, lijkt het me heerlijk.
Mn 2 jongens zijn allebei verwend met een enorme haardos, dus daar ben ik wel zuinig op!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:00

Hi,
Ik heb een Rhino wug met halve nek voor mijn tinker en er hele goede ervaring mee. Nu ben ik alleen op zoek naar goede onderdekens. kan iemand me de goede weg wijzen?
Groetjes Wil

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 12:12

Wesco schreef:

Heeft mijn tinker, die dikke lange manen heeft, geen last van bij de Rhino. Nooit meer wat anders voor mij.... Zoek nu alleen nog goede onderdekens

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 14:07

Ik heb mijn dekens bij equimatch vandaan, een shires en een bridleway. Ik was gewend aan horseware, maar deze dekens doen daar niet voor onder!