voorheen liet ik het zadeldekje ook altijd staan, maar sinds 3 jaar gaat gewoon alles eraf.
als ze een korte zomervacht hebben, staat daar ook geen extra haar toch?
en het ziet er mooier uit.
en nog nooit geen problemen gehad
M_D_H
Geplaatst: 08-10-14 10:57
Ik scheer mijn paard altijd helemaal, dus ook het dekje.
Dit om de volgende redenen: ik scheer voor het behoud van zijn spieren, met lange haren kan het zweet niet goed weg en blijft de warmte op het lichaam staan. Gevolg is stijf spieren. Ik scheer dus omdat hij extreem veel zweet. Een van de eerste plaatsen waar hij veel en snel zweet is onder het zadel. Waarom zou ik dat dan laten staan? Verder ondervind het dier er geen last van dat ik het daar weg scheer
Beetje afhankelijk hoe dik de winter vacht is en of het paard alleen gereden wordt of ook naar keuringen of iets dergelijks gaat.
Bij een niet te dikke vacht en een paard dat alleen gereden wordt, wil ik soms het dekje nog wel laten staan. Bij een hele dikke vacht of een paard dat naar de keuring moet helemaal kaal.
Meestal dus helemaal kaal, is ook nog eens een stuk makkelijker scheren. Bij paarden met sokken, zoals Friezen scheer ik de bovenbenen wel en een nette overgang rond de voor knie en sprong gewricht, dat je het vrijwel niet ziet. De sokken blijven zo wel mooi zitten (vind dat het hoort bij bijvoorbeeld Friezen).
Heb overigens nog nooit problemen gehad onder het zadel bij helemaal geschoren paarden.