Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:31

Nikass schreef:
Ik kijk overigens naar mijn paard :) vroeger vond ik 24/7 helemaal niks. Ik heb ook steeds mijn grenzen verlegd, net als mijn paard :j
Ik overweeg nu om haar zodra het weer wat droger is snachts weer naar buiten te doen, het weer goed in de gaten te houden en haar met regen-nachten op stal te zetten.

Dit lijkt mij een zeer verstandige beslissing :j Hier komen ze ook binnen 's nachts bij regen/wind ( ook geen schuilstallen op de wei )...en dat hoeft echt geen 12u non-stop te regenen, ze zijn maar wat blij als ik ze kom halen :D Als het droger en rustiger is, komen ze zelfs niet naar het hek...zegt toch genoeg denk ik. Het ene paard kan er beter tegen dan het andere en van verkleumd en rillend in de wei te staan, wordt geen enkel dier vrolijk :n ... een mens ook niet trouwens :P

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:33

Nikass schreef:
Okee... duidelijke mening :) Alleen, van 14 uur op stal staan wordt ze ook niet beter ben ik dan bang?
In de buurt staan heel veel paarden 24/7 zonder schuil en zonder deken. Die lijken nergens last van te hebben. (Zijn wel een stuk jonger)

heet niks met leeftijd te maken.. elk paard is anders. zoals hierboven al gezegd word.

wij hebben er ook 2 staan die gewoon op stal moeten s nachts zodra het slechter weer is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:38

Tooske schreef:
Jee het is nog 18 of 20 graden en er word hier net gedaan alsof het winter is!
Ze zijn niet van suiker hoor mijn merrie stond altijd gewoon buiten hoor met dit weer. Zijn maar buien en geen deken echt niet nodig met deze temperaturen. 24 uur aan 1 stuk regen vind ik een ander verhaal dan haalde ik ze ook weleens binnen om even lekker op te drogen. Vorig jaar stond mijn veulentje er ook gewoon bij.

eh, heb jij mijn openingspost wel gelezen?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:42

Arabieren kunnen naar mijn beleving wat minder goed tegen nattigheid dan andere rassen. Die van mij hebben mogelijkheid tot schuilen (al doen ze dat niet vaak). Ze hebben ook wel zonder schuilmogelijkheid gestaan en een regendeken helpt dan ook al een stuk.

Mijn ruin is bijvoorbeeld kneiterhard, heeft nooit ergens last van, maar met veel regen wordt hij zonder deken wel stijf. Dan gooi ik hem (ondanks mijn anti-deken-beleid) toch een deken op. Dan kun je heel veel voorbeelden stellen van paarden die prima zonder kunnen, maar dat werkte niet voor die van mij. Punt.

Als een deken niet voldoende is, dan zul je toch moeten kijken hoe je jouw paard kunt helpen. Als dat niet lukt op deze stal, dan is er misschien wel een betere stalling te vinden. Ik vind een schuilstal toch wel redelijk noodzakelijk. Is het geen optie voor de staleigenaar om schuilmogelijkheid te plaatsen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:43

lisannee93 schreef:
Normaal gesproken lossen paarden het zelf wel op als ze het koud hebben, op welke manier dan ook. Maar kun je bij langdurige regen haar niet even zelf voor een uurtje binnenzetten om op te drogen?
Of twee regendekens om te wisselen als de ene nat is zodat ze droog en warm blijft op haar lichaam? Die van mij is een nrps die tot zijn vijfde alleen maar op stal heeft gestaan en daarna altijd buiten zonder schuilmogelijkheid. Nooit problemen mee gehad. Enige wat we wel gedaan hebben is een keer deken wisselen en verder zorgt ie voor zichzelf.

Tja, mijn paard heeft dus een 24/7 stal achtergrond, dat is wellicht toch iets anders. De regendeken houdt het tot nu toe prima en anders heb ik inderdaad er eentje om te wisselen. Ik kom elke dag en laat haar dan loslopen bij stal. Ze gaat dan altijd zelf de stal in en staat een tijdje hooi te eten. Hier geef ik haar uitgebreid de tijd voor. Na verloop van tijd loopt ze dan weer naar buiten. Maar als het s'nachts gaat regenen kan ik er niet ff heen om in te grijpen (dan is stal dicht nl) en dan kan het dus wel zijn dat ze uren achter elkaar in de regen staat. Ook al wordt ze dan niet doornat (goeie deken *\o/* ) ze krijgt het toch koud en wordt stijf.
Die maandag vorige week waar ik het over had was ze echt nog droog op haar lijf, maar niet warm. Haren stonden overeind en ze stond te trillen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:45

Het is zestien graden met af en toe een flinke plensbui... Kom op. Ze smelten echt niet.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:45

Mijn 2 merries (11 en 1 jaar) staan ook in een weiland zonder schuilstal. Wel veel bomen. Mijn 11 jarige heeft een 0 grams regendeken op met veel regen (zoals nu) en de kleine blijft bloot, die heeft al een pittige vacht. Ze krijgen veel ruwvoer en ik maak me eigenlijk niet druk aangezien er ook droge periodes zijn en het echt niet koud is buiten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 19:47

mariettek schreef:
Als een deken niet voldoende is, dan zul je toch moeten kijken hoe je jouw paard kunt helpen. Als dat niet lukt op deze stal, dan is er misschien wel een betere stalling te vinden. Ik vind een schuilstal toch wel redelijk noodzakelijk. Is het geen optie voor de staleigenaar om schuilmogelijkheid te plaatsen?

Nou ja als het inderdaad niet lukt met een deken, dan wordt het snachts op stal. Dat is beter dan een andere stal zoeken. 24/7 met schuilstal is hier nl niet echt te vinden.
De staleigenaar gaat geen schuilstal plaatsen, weet niet of het mag, maar deze stal gaat op termijn dicht, dus hij gaat er niet in investeren.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:51

Ik heb ze dan dus een ongevoerde deken op.
Caesar blijft ook altijd wat dun in vacht en is niet gewend om in de regen buiten te staan(werd bij vorige eigenaar bij iedere mini bui op stal gezet). In het begin was hij dus ook als een malle door het land aan het rennen als het begon te regenen.
Nu went het wat, maar zonder deken trekt hij dat echt niet hoor, word koud en stijf.

Nou moet ik zeggen, wij hebben nu ook flinke storm en voornamelijk buien op dit moment. Het is de harde wind waar hij dan nu onrustig van word. Maargoed daar is het ook gewoon het type paard naar, het is een enorm uitgesproken en (wind)gevoelig dier. Het is er ook 1 waarmee ik (ook bij plus 30 graden en zonnetje, bij wijze van) met harde wind niet buiten ga rijden. De bak is dan uitdaging genoeg ;) .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:58

Bij mijn Arabier deed ik altijd gewoon de dekens met slecht weer en hij heeft het er altijd comfortabel in.

Dus zonder beschutting en 24/7 buiten, rond 1 mei tot rond 1 oktober.

In de wintermaanden overdag buiten en savonds naar binnen, ook dan doe ik de deken om tegen regen, wind en kou.

Nooit gedoe met het wisselen van de dekens, want de buitenboxen zijn zeer open en dus erg handig in dit geval.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:58

Ik heb gisterennavond ook op mijn strepen gestaan en gevraagd of mijn paard s'nachts terug op stal kan. Ik heb een pony die gevoelig is op zijn bovenste luchtwegen. En met dit weer en geen schuilmogelijkheden kon ik erop zitten wachten tot die weer ging gaan hoesten ondanks dat ik al een hele week een dunne deken had opliggen. Wat dus gisteren ook weer is vast gesteld.
Ik vind ook dat de paarden niet van chocola zijn maar als de schuilmogelijkheden er niet zijn dan heeft het paard dus ook geen keuze en kan verder ook niets met het gure weer dan zijn kont erin draaien.
Ik vind dat er de afgelopen dagen dus teveel regen ineens viel met teveel wind en geen schuilmogelijkheden .
Nee mijn pony gaat straks weer op stal. uit de tocht en de regen. Té is téveel. Bij hem

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 19:59

Waarom moeten mensen toch altijd zo aanvallend doen? Elk paard is anders en er zitten nu eenmaal van die "mieperds" tussen die snel staan te rillen bij een beetje regen. Als paard zich niet prettig voelt, heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid om daar verandering in te brengen en niet simpel te zeggen "het moet er maar tegen kunnen, want ze zijn niet van suiker".

Mijn 2 sterke pony's gaan ook lekker in de schuilstal staan met regen en zon. Of niet, maar zij hebben de keuze. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat een schuilstal eigenlijk een must is. Mijn 2-jarig hengst lijkt een echte zeikerd te worden. Ik ben geen voorstander van dekens, maar als hij er 1 nodig heeft, zal hij er 1 krijgen.

TS: Kijk naar je paard en doe waar paard zich goed bij voelt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 20:01

Tja bij 30 graden blijft ze rustig in de volle zon staan {:} daar heeft ze dan weer geen last van. En vrieskou is ook geen probleem (wel winterdeken). Maar die rottige regen -O-
En vandaag is het gewoon weer heftig. Van die stortbuien waarbij het water van de weg op spat en ik zelf binnen vijf minuten drijfnatte sokken en schoenen heb >;)

Ragdollcat: ze staat dus al met waterdichte deken met 100 grams fleecevoering.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:05

Estera schreef:
Waarom moeten mensen toch altijd zo aanvallend doen? Elk paard is anders en er zitten nu eenmaal van die "mieperds" tussen die snel staan te rillen bij een beetje regen. Als paard zich niet prettig voelt, heb je als eigenaar de verantwoordelijkheid om daar verandering in te brengen en niet simpel te zeggen "het moet er maar tegen kunnen, want ze zijn niet van suiker".

Mijn 2 sterke pony's gaan ook lekker in de schuilstal staan met regen en zon. Of niet, maar zij hebben de keuze. Mijn persoonlijke mening is dan ook dat een schuilstal eigenlijk een must is. Mijn 2-jarig hengst lijkt een echte zeikerd te worden. Ik ben geen voorstander van dekens, maar als hij er 1 nodig heeft, zal hij er 1 krijgen.

TS: Kijk naar je paard en doe waar paard zich goed bij voelt.

Goed gezegd, zo denk ik er ook over.

En dan pas ik het aan zodat het dier het comfortabel heeft, het hoeft van mij niet te lijden en kou te lijden. Het is per dier verschillend en de gezondheid en de leeftijd speelt zeker ook een rol.

Gewoon kijken naar het dier en dan handel je ernaar.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:10

Nikass schreef:
Tooske schreef:
Jee het is nog 18 of 20 graden en er word hier net gedaan alsof het winter is!
Ze zijn niet van suiker hoor mijn merrie stond altijd gewoon buiten hoor met dit weer. Zijn maar buien en geen deken echt niet nodig met deze temperaturen. 24 uur aan 1 stuk regen vind ik een ander verhaal dan haalde ik ze ook weleens binnen om even lekker op te drogen. Vorig jaar stond mijn veulentje er ook gewoon bij.

eh, heb jij mijn openingspost wel gelezen?

Ehm ja...

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:12

Hier een Russische ara , heeft tot zijn 11e ook 20 /7 binnen gestaan , nu voor het 1e jaar zomer en winter compleet buiten . Als ze gaan rillen een dun regendekentje opleggen en dan als dat te koud zo opbouwen en zo snel mogelijk weer terug naar zonder deken zodat ze dikker jaar aanmaken en een dikker huisje kweken ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:13

Mijn paarden (waaronder een oudje van 24) hebben een schuilstal maar rara staan ze alleen in als het heel zonnig is, als het regent staan ze altijd buiten. Denk inderdaad dat het een kwestie van wennen is en dan vooral het baasje.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:14

Het klinkt bij TS als een combinatie van factoren. Gevoelig paard, geen beschutting voor regen en ook niet voor harde wind en geen mogelijkheid tot bijvoeren van hooi of kuil op de wei.

Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten. Het hele jaar zelfs. Maar omdat de wei omringd is door bomen staan ze nooit vol in de wind. Dat scheelt veel. Ze hebben een zeecontainer als schuilstal maar die gebruiken ze alleen tegen dazen :)

Ze krijgen strookbegrazing en hooi/kuil. Ze kunnen dus kiezen. Soms willen ze gras, soms liever hooi.

In jouw geval TS zou ik goed naar je paard blijven kijken en hem bij veel regen en wind 's nachts binnen zetten.

Ik vind dat een paard 24/7 buiten kan staan, maar dan moet het wel gezond zijn en moet de weide aan bepaalde eisen voldoen. Dus beschutting en kunnen bijvoeren.

Maar je schrijft ook dat de stal gaat stoppen? Is het dan toch niet een idee om verder te kijken naar een betere wei? Desnoods iets verder weg? Als je paard goed staat, dus schuilmogelijkheid en bijvoeren, dan hoef je er misschien ook niet elke dag heen?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:14

Arabesk schreef:
Het is zestien graden met af en toe een flinke plensbui... Kom op. Ze smelten echt niet.

Ze smelten niet, maar mijn paard staat met dit weer 's avonds voor de uitgang zielig te wezen omdat ze op stal wilt. Ze heeft een hekel aan regen. Met goed weer staat ze gewoon 's nachts buiten. Koude is ook niet erg... Maar regen vind ze echt niet leuk en dan zet ik haar binnen. Mijn shetlander blijft wel buiten, want die wil ook buiten blijven staan.

Ik heb één zomer lang niet naar haar geluisterd en haar gewoon 24/7 buiten laten staan. Ze was één hoopje rillerige koude ellende en ik kon echt aan haar merken hoe ongelukkig ze was. Als andere stalgenoten hun paarden uit het land wilden halen, dan vocht ze zowat om met ze mee te gaan... Het is gewoon niet voor haar, om met regen buiten te staan (ze had schuilmogelijkheden, maar ze wilde gewoon op stal).

24/7 buiten, prima, dat is het ideaal, maar hoe ideaal is het als het ten koste gaat van je paard? Dan schiet het toch het doel voorbij?

Je moet kijken naar wat het beste past bij je paard en als die van jouw met deze regen stijf, rillerig en koud is en er geen schuilmogelijkheid is, dan zou ik haar op stal zetten. Het beste zou zijn een schuilmogelijkheid in de weide, maar aangezien die optie er niet is, dan zou ik kiezen voor op stal met deze regen.

Anoli

Re: Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:16

Mijn ijslanders die ik verzorg staan 24/7 buiten. Keihard zijn die, er is schuilmogelijkheid maar ze staan er nooit. Regen, sneeuw, harde wind, felle zon... ze staan altijd op het open land. Hebben dan ook een vacht waar je u tegen zegt :j

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:21

Ik heb alles van jaarling tot 15-jarige 24/7 buiten staan. Ik voer ze sinds een week of 2 wel kuil bij. Zeker met dit weer. Hou ze verder in de gaten. Heb ze nog niet zien rillen ofzo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:22

Mijn fijnbesnaarde Egyptische arab en zijn zoon arab x Kwpn stonden nooit in de schuilstal, alleen bij urenlange regen leggen ze het af dan krijgen ze ook een regenjas aan van mama, en verder nooit

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:23

Ik heb mijn paarden 1,5 jaar buiten gehad met schuilstal en deed deken aan bij natte en winderige dagen en sneeuw enzo .
Onze C pony Star kon prima buiten zonder deken volgens de vorige eigenaar ( hij was hoofdzakelijk stal gewend ) maar die heeft echt afgezien , ging pas beter nadat ik hem dus een jas aandeed !
Mijn grote merrie werd achteraf gezien ook niet blij van het constant buiten zijn . Overdag in hun paddock paradijs en met mooi weer sliepen ze lekker buiten maar met natter kouder weer vonden ze het niet fijn .
Mijn conclusie is dus , niet elk paard wordt gelukkig van 24/7 buiten zeker als ze geen schuilmogelijkheden hebben !
En ik hoop ook dat schuilmogelijkheid verplicht gaat worden in NL , belgie heeft dat nl al verplicht gesteld .

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:31

Persoonlijk vind ik wel dat een paard/pony moet kunnen schuilen. Ook bv in de zomer vanwege de brandende zon.
Nu heb je paarden die wat robuuster zijn en er best tegen kunnen. Maar je hebt ze ook die echt niet happy zijn 24/7 uur buiten en dan ook nog zonder schuilstal.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:47

Als een paard stijf wordt van de weersomstandigheden, dan kan het dus niet. Dat er soortgelijke rassen/paarden zijn waarbij dat wel lukt, maakt niet dat het voor dit paard dan ook maar lukt. Blijkbaar kan het paard er niet tegen. Is er niet iets te realiseren waardoor het paard iig droog en beschut kan liggen? Dus bijvoorbeeld een goede rubberenvloer op een deel (waar het water onder weg kan, dus met een flinke zandlaag eronder? Zorg dan ook dat de vloer afloopt, zodat het meeste water eraf loopt en niet de bodem in trekt.

Dan nog een aantal schuttingpanelen plaatsen voor extra beschutting tegen de wind?