Monsterinsecten!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:43

Cayenne schreef:
Een Hoornaar?

Nee gelukkig niet, die steek is veeel pijnlijker :+

Weggebokt

Re: Monsterinsecten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:50

Was het geen boktor? :)

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:50

T is inderdaad door dat we een zachte winter gehad hebben alles leeft gewoon nog, we hebben hier aan de kust ook monsterlijk grote kwallen enge beesten haha :wow:

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:51

Zo ver ik weet steken sluipwespen mensen niet, die angel die ze hebben gebruiken ze alleen om eitjes te leggen in andere insecten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:52

Resistance schreef:
Was het geen boktor? :)

Nee het had doorzichtige vleugels :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:52

blyth schreef:
Zo ver ik weet steken sluipwespen mensen niet, die angel die ze hebben gebruiken ze alleen om eitjes te leggen in andere insecten.

Owh dan was het die niet :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 01:13

"je weet pas dat het een grote spin is als je hem dood wil slaan en hij pakt je krant af"
(niet zelf geschreven, wel zelf gejat van Ronald Goedemondt)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 04:39

elenaMM77 schreef:
"je weet pas dat het een grote spin is als je hem dood wil slaan en hij pakt je krant af"

_O-

Ik ben voorlopig gelukkig alleen nog maar de standaard verzameling dazen, spinnen, muggen en motten tegengekomen. Die drie laatste vooral in huis :') gelukkig heb ik 4 katten die ik in het insectenseizoen uitroep tot persoonlijke bodyguards :Y) ja, er moet zelfs ten alle tijde eentje mee naar de wc sinds ik daar een keer een gigamot ben tegengekomen :')

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 06:27

Vreselijk, hier dichtbij het bos lijken het wel miljoenen meer als vorige jaren. Ben er totaal niet blij mee, allergisch voor insectenbeten. Resultaat, bulten zo groot als een koffiekopschoteltje, dik, warm, opgezwollen, koorts en enorme hoofdpijn.

Al moet ik wel zeggen, hier zijn ze gelukkig niet zo mega eng groot. Op Gran Canaria afgelopen vakantie zaten torren/kevers van richting de 10 cm. Niet dood te krijgen zo harde schild. Pff wat heb ik gegild haha :')

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:33

Hier op stal hebben we afgelopen jaren helemaal geen dazen gehad alleen normale vliegen enz. Nu spot ik zelfs dazen hier! Ik vond dat zo gek want had ze nog nooit hier waar ik woon gezien...
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 13-07-14 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:38

Wij hebben op stal ook nooit zo'n last gehad voorheen van de dazen.. Echter ben ik nu al 2x in 1 week gestoken door die beesten.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 07:49

elenaMM77 schreef:

:') Briljant, die móét ik onthouden...

Wbt de libellen, je hebt kleintjes, dat zijn waterjuffertjes (stokjes) en groten, bv de rombout en bronlibel (helicopters). Die laatsten zijn idd wat aan de maat om het maar zo te noemen, 10 cm. is best wel normaal, en als ze vliegen 'knetteren' ze af en toe en ze vliegen ook rustig recht op je af om dan op het allerlaatste moment een zwieperd omhoog of opzij te maken. Zondagsvliegers >;) .

En grote insecten...ach, de herculus kever, die is pas Groot (zo groot als een pistolet).

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:07

Toen ik een klein muntdropje was is er een keer een libelle recht mijn mond ingevlogen. Man wat smaken die beesten vies |(

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:18

Ik heb ook al een aantal erg grote exemplaren gezien van verschillende insecten, mijn vrienden zijn het ook niet haha.
Ik zag dit jaar voor het eerst een vliegend hert dat aan het vliegen was, zie ze wel vaker als ze stil zitten maar als zon reus gaat vliegen is het toch even een ander gezicht..

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:37

Verschrikkelijk al die rotinsecten :( en dan woon ik nog aan zee. Gisteren op stal had ik ook opeens een mega beest op me xD schrok me een ongeluk

Ibanez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 08:58

Mij was het een paar jaar terug opgevallen. We hadden een hoornaar nest bij de garage. Mijn vader was op z'n hoofd gestoken, daar was ie toch wel even ziek van.. En verder een supergrote groene sprinkhaan van 8-9 cm, felgroene met paarse rupsen van zo'n 5 cm. Ergens is het toch wel gaaf om zulke beesten te vinden, maar ik ben helaas geen held met insecten.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 09:08

Wel fijn dat die insecten dit jaar eindelijk weer wat groter zijn! Is goed voor de voedselkringloop. Er zijn dieren die bijvoorbeeld vroeger altijd genoeg hadden aan 30 vliegjes per dag. Doordat de insecten steeds kleiner werden door o.a. menselijke invloeden moesten ze opeens 60 vliegjes gaan eten om vol te zitten. Je kunt begrijpen dat opeens het dubbele moeten vangen om eenzelfde hoeveelheid voedsel te eten niet bevorderlijk is en er ook dieren sterven omdat er gewoon niet genoeg voedsel is of ze niet voldoende voedsel kunnen vangen.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:56

Die grote Libelles dat zijn toch Paardenbijters ? Ik ben altijd heel blij wanneer ze er weer zijn en (in groep) rond de paarden vliegen, ze jagen op insecten !! Je hoort ze gewoon zoemen wanneer ze vliegen. Geweldige beesten, wil er heel graag, héél veel van hebben rondvliegen :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:32

Eergister was ik op stal, mijn paard was druk aan het zwiepen en stampen dus ik ging kijken wat er zat.
Was het een raar vlieg achtig beest dat tussen zijn bil en lies bij [***] zat.
Normaal zwiept ie wat wat met zijn staart of schud hij een keer bij een paarden vlieg of daas. Alleen bij dit beest was die echt aan het trappen en wild aan het doen.
Dus ik had hem en mn magic brush geplet maar toen ik hem wilde bekijken. vloog die gewoon weer weg?
Daarna kwam die meteen weer terug dus nog een keer gedaan en helemaal de borstel naar beneden langs zijn been gedaan en op de grond lopen geschuurd. Dus ik kijken, een vlieg of daas is dan allang gespiest maar hij leefde nog en bewoog en vloog weer weg!?
Toen ging die op de kont van [***] zitten en heb ik hem met de harde borstel houten kant geraakt... Nog steeds vloog die rond.
Daarna heb ik hem in een papiertje gevangen en geplet, nog steeds leefde die dus toen heb ik het papiertje in een bakje gedaan.

Normaal doe ik niet zo veel moeite en krijgt hij ze prima zelf weg maar hij bleef terug komen en [***] vond het ECHT niet leuk... Heb geprobeert een foto te maken. Denk dat hij een soort schild heb want hij was wel erg stevig! haha

Afbeelding

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:16

Afbeelding

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:21

Hier zag ik pas een enorm beest op de muur van de stapmolen. Nog nooit gezien, überhaupt niet zo'n groot insect, was echt bizar! Vraag me nog steeds af wat het was, was zeker 3 cm breed en 10 cm lang

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:23

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:24

Alou schreef:
Eergister was ik op stal, mijn paard was druk aan het zwiepen en stampen dus ik ging kijken wat er zat.
Was het een raar vlieg achtig beest dat tussen zijn bil en lies bij Bear zat.
Normaal zwiept ie wat wat met zijn staart of schud hij een keer bij een paarden vlieg of daas. Alleen bij dit beest was die echt aan het trappen en wild aan het doen.
Dus ik had hem en mn magic brush geplet maar toen ik hem wilde bekijken. vloog die gewoon weer weg?
Daarna kwam die meteen weer terug dus nog een keer gedaan en helemaal de borstel naar beneden langs zijn been gedaan en op de grond lopen geschuurd. Dus ik kijken, een vlieg of daas is dan allang gespiest maar hij leefde nog en bewoog en vloog weer weg!?
Toen ging die op de kont van Bear zitten en heb ik hem met de harde borstel houten kant geraakt... Nog steeds vloog die rond.
Daarna heb ik hem in een papiertje gevangen en geplet, nog steeds leefde die dus toen heb ik het papiertje in een bakje gedaan.

Normaal doe ik niet zo veel moeite en krijgt hij ze prima zelf weg maar hij bleef terug komen en Bear vond het ECHT niet leuk... Heb geprobeert een foto te maken. Denk dat hij een soort schild heb want hij was wel erg stevig! haha

[ Afbeelding ]

Kunnen ook heel hard rennen?

Zo ja dan heb je zoals wij ze hier noemen een "mouche plat", plat vlieg. Ik geloof in het NL is het een hertsluisvlieg??

Deze vliegen zijn heel irritant voor je paard. Gaan in bil spleten zitten, liezen, tietjes van je merrie en enige manier is om ze te vangen en helemaal dood te knijpen tussen duim en wijsvinger tot dat ze spetteren := . De eerste keren dat je dat doet doe je het wellicht net als ik met handschoenen aan (van die dunne) en ga je bijna over je nek, zo smerig vond ik het. Nu na paar jaar, vang ik ze met het grootste gemak... laat ze spetteren en was daarna mijn handen goed en het doet me niets mee. Maar dan ook helemaal niets.
Ik ben wel nog huiverig voor die reuze dazen met dikke bijen lichaam om die dood te slaan, maar die prikken je paard zo verschrikkelijk hard, dat ik het wel doe door weg te jagen gauw handschoen aan te trekken en tussen twee handen gelijk dood te slaan of via de grond met schoenen. Paarden zijn er echt als de dood voor.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:25

SindyKaya schreef:
Ik ben een tijd geleden gestoken door een heel raar beest.. Hij was langwerpig, dun en rood van kleur en had lange vleugels.. De steek was best pijnlijk en had er ook nog wel even last van. Verder was er niks te zien van te steek.
Wie weet wat het kan zijn?

Zo'n beest had ik ook laatst binnen! Heb later nog gezocht, maar ben er niet achter gekomen wat het nou was.