Tinker met roze neus en felle zon....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: Tinker met roze neus en felle zon....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:59

Mogen ze geen halster om ook?

Ik heb zelf zo'n vliegenmasker met verlenging, UV werend dat over haar neus heen valt (Cashel vliegenmasker) wat echt enorm goed werkt. De jaren ervoor werkte ik met zonnebrand, maar ik ben alleen eind van de dag op stal, en dan is smeren een beetje nutteloos. Het kalmeerde de huid dan wel iets, maar tegen verbranden werkte het natuurlijk niet. Met zo'n masker werkt het veel beter. Die heb ik met goed weer dag en nacht om. Als het nat is, gaat regenen of ze op zand staat heeft ze een halster met netje aan.

Vind ik toch wel de handigste manier. Maar ja, wel lastig als je niets om hun hoofd mag hangen...

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:03

Heel goed in smeren?

Of een halster met parasol maken :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:03

Als een halster met lapje oid niet helpt of kan en smeren lastig is is er nog een optie. Misschien niet de meest voor de hand liggende variant maar het helpt hier erg goed. Ben lang aan het prutsen geweest met lapjes (gingen eraf, werden smerig en soepig of meneer gooide steeds zijn hoofd en dus lapje omhoog). Smeren was een gigantisch karwei en meneer hield niet van de middelen. Een dag niet kunnen smeren en zijn neus was verbrand. Niet met blaren maar wel duidelijk verbrand. Dit een aantal dagen verzorgd zodat het goed genas maar daarna geen verbranding meer gehad dat jaar. Neusje werd netjes bruin.

De jaren erna dus eigenlijk maar de natuur zijn gang laten gaan. Een keer in het voorjaar verbrande de boel om daarna netjes bruin te genezen en er geen verbranding meer optrad. Geen lapjes, geen smeerseltjes maar een bruin neusje. Misschien eens kijken hoe dat gaat?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 06:32

Nou meneer hier blijft verbranden hoor, na 12 jaar regelmatig de blaren op zn neus gehad te hebben.. gewoon een verbrandde neus als er niets aan gedaan word. Dus standaard een netje op zn neus. Gewoon zo'n heerlijk stijf exemplaar die niet verschuift, niet dubbelvouwt en lekker blijft zitten tot ik t tijd vind om een nieuwe op te doen omdat ie vol gesnotterd zit haha

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:30

Bij paarden die verbranden, is er wel eens op leverwaarden getest?

Hier 2 pony's met witte neus, 1tje is idd 1x (heel lelijk) verbrand, hele neus en onderlip 1 grote wonde en de rest rood en blaren maar die had dus plantjes gegeten die licht giftig zijn of slecht te verteren oid (wei stond vol met van alles aan planten, vooral langs de randen). De ander had nergens last van (kieskeurige eter).

Dit jaar hebben ze veel mooiere weide wat dat betreft, staan geen andere plantjes in dan gras en nu hebben ze beide nergens last van. 24/7 buiten......Roze neusje is wel iets roder maar goed dat mag.

Wat wij wel doen als het echt warm is dan staan ze snachts op de wei en overdag in paddock met schuilstal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:54

Ik merk bij die van mij dat het ook aan de wei ligt inderdaad, ze worden regelmatig omgezet en in de wei waar meer onkruid enzo staat heeft hij eerst een iets verbrande neus

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 09:36

De lever van onze tinker is idd niet al te best. Heeft in Engeland JKK binnengehad. Een van de eerste hete maanden toen hij bij ons was is hij zelfs eens bijna helemaal verbrand over zijn lijf. Hij heeft toen maanden een zonwerende deken moeten dragen. Hij lijkt daar overheen gegroeid te zijn. Nu dus maar een keer een verbrande neus en daarna is het over.

Ook stijve lapjes werken bij hem niet. Of hij laat een weimaatje het lapje verwijderen, doet zijn hele halster af of gaat zo lang lopen wurmen dat het alsnog recht omhoog staat.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:54

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:28

Mijn eigen paardje smeerde ik indertijd in met Factor 50 en één van de paarden op het werk smeer ik daar ook mee in. Werkt super! Voor mijn eigen paardje deed ik de zonnebrandcreme van Roc op haar neus en die van mijn werk nivea of rituals (net wat ik bij me heb). Maakt eigenlijk niet uit of het een bekend merk is of niet, als de factor maar goed hoog is. ;)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 06:40

had dat reltopic gelezen op fb over zonnebrandcreme van de action, daar zei carnier dat de creme zijn kracht verliest na 1 jaar. Ga dus maar eens wat weggooien onderhand.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:11

Dat wat Karuna zegt dat ken ik inderdaad. Mijn tinker heeft het ook een x gehad het eerste jaar dat ik haar had. Zo sneu heel de witte plekken lagen 2 cm boven de zwarte vlekken en dat over haar hele lijf. Ze is toen daarna ook echt gaan vervellen. Gewoon stukken huid met vacht erop verliezen. Echt heel gek.

En dit is gewoon met zwaar bewolkt weer gebeurd. Maar er bleek toch veel UV in de lucht te zitten. Eerste jaren altijd een UV deken opgehad. Tegenwoordig loopt ze bloot zegmaar. Ik heb wel een hoofdkap met een afneembare flap. Toevallig een paar weken geleden weer even opgehad. Maar dat is na jaren weer een x. Hij blijft goed zitten, scheelt wel dat ik merrie heb in een merriewei. Hij blijft dan ook dag en nacht op

die kap heb ik gekocht bij paardendrogist.

Donderwolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:06

Zonnebrand van P20 factor 50 gebruik ik: 1x smeren en 10 uur beschermd.
Maar bij zonkracht 6 of hoger (bijna standaard in de maanden juni, juli, augustus en soms september) moet hij een lapje voor zij neus (+ insmeren).
Het lapje smeer ik in met antibijt, i.v.m. een speelgraag weidegenootje.

Ook hier is het de lever die voor problemen zorgt, waarschijnlijk was het leververvetting.
Ik heb het voer al een jaar aangepast en sta nu op een nieuwe stal. Daarom wil eind zomer opnieuw een bloedonderzoek doen om de leverwaardes te checken.
Uiteindelijk is het beter om te voorkomen dan te genezen, dus als ik de lever kan ondersteunen dan ga ik dat doen.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 09:24

Bedankt voor alle opties, ik heb gemerkt na ook al deze verhalen gelezen te hebben dan een extra roze neus nog niet verbrand is! Dus mijn zonnebrand creme zal wel helpen :)

Een halster is echt geen optie dit zou erg zielig zijn en ik denk ook niet dat deze langdurig zal helpen omdat die eraf word gesloopt!
Na deze tube zal ik eens gaan kijken voor P20 :)

Bedankt allemaal!!

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:54

Stalgenoot heeft ook een tinker met rode neus en die smeert er uierzalf/creme op en zonnebrand factor 50, ik denk dat de uierzalf tegen het water is maar dat weet ik niet zeker, zou ik moeten navragen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 09:59

Hee Michelle,

ik heb het met Femke ook. Als ik dus zonnebrandcreme smeer, heb ik het idee dat het alleen maar erger wordt. Ik smeer nu enkele jaren al sudocreme erop en nergens meer last van gehad. Mijn vriendin haar paardje heeft dit ook. Ze begon dit jaar zoals gewoonlijk met zonnebrandcreme en ze had al een hele roze neus. Sinds ze sudocreme smeert is dit een heel stuk minder. Heel veel zeggen juist niet smeren, maar ik ken fem al sinds ze 9 jaar is en ze wordt bijna 21 en is al heeeeel tijdje bij me. De eerste jaren was een hel. Kortsen etc. Nu echt nergens last meer van.

Voor fem heb ik ook een neusflapje, maar die gebruik ik ook vanwege dr pollenallergie en is UV werend. Twee vliegen in één klap.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:54

3 is ook tegen vliegen haha

itsfloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:45

4 ook lol :)