Neus ernstig verbrand! Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 00:43

Ik heb 2 paarden met een brede bles en dus roze neus, beide lopen nu met een theedoek aan de neusriem :+

Hadden al allerlei zonnebrand spul geprobeerd, maar alles zat na een paar minuten aan de voorbenen, of op de tong... En de neus alsnog vol met korsten.

Nu helemaal geen last meer van een verbrande neus. Alleen het eerste uur kreeg je een snot douche omdat het op de neus kriebelde :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 01:07

Ik wil iedereen echt afraden om vaseline op de neus te smeren...
Ik heb dit vorig jaar gedaan omdat ik dacht dat ze "gewoon een wondje" op de neus had, binnen 1 dag is heel haar neus verbrand! En bleken de vorige plekjes ook brandwondjes te zijn.
Hier gaat bij de eerste zonnebrand plekjes het veiligheidshalster om met neusflap.
Ook zonnebrand créme oid. werkte hier niet (het werkt te kort, voor goed effect moet je elk uur smeren).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 01:33

Aftersun moet je NIET smeren op de huid als die kapot is, dat doet pijn.
Als er echt korsten op zitten moet je hem de eerste paar dagen uit de zon houden, liever ook niet in de schaduw onder een boom maar echt op stal.
Bepanthen is fijn spul voor de genezing.

Als het over is en hij gaat weer naar buiten, smeer dan een goede zonnebrandcreme en herhaal dat om de paar uur. Zo'n lap op de neus is nog een beter idee.

HTM

Re: Neus ernstig verbrand! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 01:42

Gelukkig geen ervaring met verbrande neuzen zelf.
Weet wel dat zinkzalf goed pijn kan doen als je dat op open wonden smeert, en dat het ik persoonlijk ondervonden :(

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 01:50

Yoghurt werkt bij mij mezelf echt heerlijk als ik verbrand ben. Vraag me af of dat ook niet een oplossing kan zijn bij paarden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 01:59

anneliesdj schreef:

Ja zeker, hééél veel pijn :x Heb dat ooit eens op een wond bij mezelf gesmeerd omdat ik niks anders in huis had. Nou, dat is dus echt zielig om bij een paard op wonden te smeren :j

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 11:05

judith_irene schreef:
Voor nu zou ik iets verzachtends smeren.

Om herhaling te voorkomen smeer ik altijd equi sunblock. Sindsdien heeft mijn paard nooit meer een verbrande snuit.
Het voordeel van dit spul is dat ik het s'avonds al erop kan smeren, het werkt dan de volgende dag nog. Het is ook waterproof.

Een netje hielp bij de mijne niet. Haar (witte) onderlip verbrand net zo hard en daar,beschermt een netje niet. De equi sunblock gaat perfect. Je hoeft het ook maar heel dun te smeren, ik doe een heel seizoen met zo'n potje.

Ik heb zelf ook een Tinker en die smeer in inderdaad ook in met Sunblock, dat werkt bij hem goed, maar bij het paard van mijn moeder hadden we dat er dus ook al opgesmeerd en toch zo erg verbrand :(

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 11:05

Daphne__ schreef:
anneliesdj schreef:

Ja zeker, hééél veel pijn :x Heb dat ooit eens op een wond bij mezelf gesmeerd omdat ik niks anders in huis had. Nou, dat is dus echt zielig om bij een paard op wonden te smeren :j

Okee nee dan gaan we dat zeker niet doen! :D

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 11:09

xSCWx schreef:
Ik wil iedereen echt afraden om vaseline op de neus te smeren...
Ik heb dit vorig jaar gedaan omdat ik dacht dat ze "gewoon een wondje" op de neus had, binnen 1 dag is heel haar neus verbrand! En bleken de vorige plekjes ook brandwondjes te zijn.
Hier gaat bij de eerste zonnebrand plekjes het veiligheidshalster om met neusflap.
Ook zonnebrand créme oid. werkte hier niet (het werkt te kort, voor goed effect moet je elk uur smeren).

Klopt van Vaseline heb ik inderdaad al heel vaak gehoord dat dit juist meer gaat branden door de zon..

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:12

Niemand oppert pure aloë vera zalf?

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:14

Jaaa sudocreme :)
ik doe het al 3 jaar bij mijn haflinger.
het verzacht, geneest en voorkomt verbranding.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:17

Calendulan zalf! Brandt niet in en irriteert niet!!
is een natuurlijk product, dus uitstekend te gebruiken voor paarden..
ik gebruik het ook bij mijn paard, en ook eventueel voor kleine wondjes als ze die heeft.

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:17

Eerst laten helen (dus snachts de wei op, overdag binnen.)

NU vet spul erop zorgt ervoor dat de hitte uit de huid niet weg kan.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 11:19

Ja dat is mischien ook een goed idee Puchje? dat kan nooit kwaad toch aloe vera? en wat denken jullie van Calendulan? dit is voor als het paard al ernstig verbrand is net als die van ons ) niet om het verbranden tegen te gaan..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:20

Als het paard uit de zon is kan je er vetramil honingzalf op smeren (mijn paard heeft ooit een echte brandwond gehad, mooi genezen met vetramil) In de zon geen vaseline of vetramil dan verbrand het alleen maar meer. Sunblock en vaak smeren. Flapje en nog liever uit de zon.
Sudocreme werkt bijna overal voor maar liever niet op brandplekken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:20

Nooit vaseline,uiercrene oid smeren. Dit werkt namelijk als bakboter in de zon.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:21

Mijn haf verbrande ook altijd zijn neus. Op advies van de da factor 50 gesmeerd. Voor de verbrande huid zou ik op de plekjes calendulan doen, en daarover zinkzalf.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:22

Geen aftersun op een beschadige huid smeren maar mesitran en als het dicht is sudocreme. Verder uit de zon houden voorlopig. Ik heb zelf een washandje open geknipt en die als neuslap voor mijn paard zij verbrandde het eerste jaar ook haar neus

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 11:25

quartel schreef:
dikke laag sudocreme iedere dag.......

Is goed voor baby billetjes dus kan echt geen kwaad.
Verzacht en hersteld.......en werkt op de paarden neus ook echt erg goed.

beterschap.

Inderdaad een dikke laag sudocreme.

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 11:26

paardjes123 schreef:
Geen aftersun op een beschadige huid smeren maar mesitran en als het dicht is sudocreme. Verder uit de zon houden voorlopig. Ik heb zelf een washandje open geknipt en die als neuslap voor mijn paard zij verbrandde het eerste jaar ook haar neus

We hebben deze dagen er idd al mesitran op gesmeerd maar dit werkt nog niet erg.. ik smeer dit zelf ook altijd bij mn tinker op open plekjes enz, dit werkt dan wel goed! :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 12:56

Is hij al uit de zon dan, anders kan het ook niet genezen.
Aloe vera geneest heel goed maar beschermt niet tegen de zon.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:10

Klopt, ik smeer mijn Tinker met roze neus `s avonds in met Aloe vera Gelly en overdag met Aloe Sunscreen ;)

*hier spreekt een aloe fan*
PB me even TS, dan kunnen we misschien wat regelen als je dichtbij een teamlid van me woont.

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:31

Onze pony heeft een allergie voor parfums, dus alles wat geen Zwitsal is, werkt bij haar averechts. Zo hadden we laatst een goedkoper merk erop gesmeerd en haar hele neus was helemaal kapot. Het was niet om aan te zien.
We hebben haar inderdaad eerst een paar dagen overdag op stal gezet. 's Nachts in de wei en haar neus alleen maar gekoeld met water. Toen de vellen er grotendeels af waren met Sudocrème gaan smeren en nu gaat ze bij felle zon gewoon overdag op stal.
Om zonnebrand tegen te gaan, werkt Zwitsal best oké, maar andere merken absoluut niet. Je moet ook heel goed weten of je paard tegen parfums kan of niet (zo wassen we die van ons ook alleen met paarden- of babyshampoo).
Als ze niet verbrand is, smeer ik er 's avonds wel aftersun op. Dit verkoelt in ieder geval.
Sudocrème werkt dus wel, maar niet op open wonden. Aftersun niet op de verbrande huid smeren en goed kijken of je paard tegen parfum kan of niet, voor je er zonnebrand op smeert.
Ik gebruik NOOIT vaseline. Ook niet voor andere wondjes.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:43

Zwistal zit ramvol met parfum, dus die vlieger gaat niet helemaal op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 13:45

Pas op met een theedoek, paard bij mij op stal is er bijna in gestikt toen hij ging drinken en de doek nat werd en zijn neus dit vacuum trok. Beter kun je een neusnetje kopen.