Vliegenmasker in de nacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Vliegenmasker in de nacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:51

Ik liet hem gewoon de hele zomer om, dag en nacht ook met regen. Paard had er helemaal geen last van.
Met regen schudde ze het water er gewoon vanaf.
Ik heb wel enkel grofmazige maskers (Amigo of Rambo).

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:34

_AAASCHAAA_ schreef:
Ik heb hier de maskers absoluut niet om snachts of met regen. Stalgenootje haar paard raakte verblind door regen en het masker en was in blinde paniek, knalde dwars door de hardhouten bak heen op 3 plaatsen. Kop helemaal kapot, benen onder het bloed. Gelukkig kwamen we net op dat moment aan en konden we haar te pakken krijgen. Na het masker er af te hebben getrokken werd ze weer rustig. Wil niet weten wat er gebeurd was als er niemand was gekomen.

Mijn paard is een makkelijke die er niet snel van onder de indruk zal raken maar het zal maar gebeuren snachts...

Was trouwens wel een slappe bij dat paard die niet recht bleef maar op het hoofd lag. Denk dat dit ook heel erg heeft meegespeeld.

Ja dat zijn die slappe dingen, die zijn heel fijnmazig en met regen zie je daar geen moer meer door

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:39

JoyCiej007 schreef:
Mijn welsh a merrie loopt eind v/d lente en de gehele zomer vrijwel áltijd 24/7 met een vliegenmasker met neusflap, omdat ze enorm snel haar oogleden en neus verbrand.

Die laat ik dus gewoon vaak 24/7 om, óók s'avonds en s'nachts. En dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Als jij een kwalitatief goed masker hebt, dan heb je geen last van regen/rollen of donker etc.
Ik heb overigens een Cashel Crusader, géén slappe, maar is speciaal zo genaaid dat die áltijd van de ogen af blijft staan en dat water áltijd weg kan.

Als 't hele dag heel erg regent etc. haal ik hem er nog wel eens af, maar soms heeft ze 'm ook gewoon dan nog op. Tsja ik studeer, ik loop nu fulltime stage en straks werk ik rare tijden in de horeca, dus helaas kan ik niet altijd op steil en sprong kap op en af halen.

Daarbij ben ik daarmee wel eens de mist in gegaan, dan denk je; 'och, 't is zo bewolkt, laat ik 'm even een dagje af', er niet bij nadenkend dat óókal is het bewolkt, UV straling is er nog wél. Dus volgende dag stond mevrouw alsnog met een flink verbrande neus :(:)

Ik heb idd ook een cashel crusader gehad voor mijn ponys gehad, en heb nu een soortgelijk masker, met dezelfde kwaliteit voor mijn paard. Fijn te lezen dus dat dat prima gaat!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:47

Ik heb ook ieder soort vliegenmasker wel geprobeerd.
Wat ik belangrijker vind (dan goed erdoor kunnen zien :+ ), is dat die maskers niet gaan schuren (achter de oren of onder de kaak) en het juiste model hebben voor jouw paard , niet snel af kunnen vallen (iedere dag je masker zoeken in een mega wei is niét leuk), en sloop-proef zijn (stugge stof dus) :+ :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:54

Ik heb altijd schrik dat mijn paard door rollen of schuren zo'n voorgenaaide, harde flap in zijn oog krijgt. Als het ingedeukt zit, kan het moeilijk terug uitgedeukt worden van buitenaf voor een paard, en ik heb al meerdere horrorverhalen gehoord van hoornvliezen die in frut waren, om nog maar te zwijgen van de pijn die zo'n beest ervaart..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:59

Koetjesreep schreef:
Ik heb altijd schrik dat mijn paard door rollen of schuren zo'n voorgenaaide, harde flap in zijn oog krijgt. Als het ingedeukt zit, kan het moeilijk terug uitgedeukt worden van buitenaf voor een paard, en ik heb al meerdere horrorverhalen gehoord van hoornvliezen die in frut waren, om nog maar te zwijgen van de pijn die zo'n beest ervaart..

Ook als die van mij indeukt komt hij niet in haar oog.. de goede maat hebben is natuurlijk wel een must

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:35

Je kun ook overal spoken zien natuurlijk.
Als het irriteert trekt een beetje slim paard hem gewoon af.
Ik was altijd bang dat paarden paniek zouden krijgen als er een beest in zou komen. Todat ik het een keer zag gebeuren en mijn paard het insect gewoon even ging pletten tegen een ander paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:39

simodi schreef:
Op de site van de Paardendrogist staat bij het Relief masker (zo'n fijnmazige zwarte):

"Let op
Omdat het masker het zicht van uw paard beperkt raden wij u aan om het 's nachts af te doen."

Dus er zijn wel degelijk maskers waardoor het paard minder ziet! Let dus goed op het materiaal!

Ja, dat zijn de zonafwerende!
Je hebt ze ook zonder zonafwering.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:42

Die van mij had hem ook altijd dag en nacht om in de wei. Al deed meneer hem wel geregeld zelf haha :')

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:31

smurffie schreef:
Koetjesreep schreef:

Ook als die van mij indeukt komt hij niet in haar oog.. de goede maat hebben is natuurlijk wel een must

Bedankt voor de tip! Dat was eigenlijk het enige dat mij tegenhoudt, misschien toch maar een masker bovenop de lookkuur deze zomer..

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 00:36

Sizzle schreef:
Je kun ook overal spoken zien natuurlijk.
Als het irriteert trekt een beetje slim paard hem gewoon af.
Ik was altijd bang dat paarden paniek zouden krijgen als er een beest in zou komen. Todat ik het een keer zag gebeuren en mijn paard het insect gewoon even ging pletten tegen een ander paard.

Maar ook dat verschilt per paard, want die van mij raakte daadwerkelijk wel in paniek toen er een beest onder zijn vliegendeken zat... En Caspian is niet bepaald wat je noemt een zenuwpees. Is altijd een koele kikker, maar toen vloog hij me toch overal en nergens heen, was niet leuk om te zien.

Verder lees ik even mee, want ik zit in dezelfde situatie als de TS.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:39

Mijne heeft al jaren in de zomer 24/7 masker op, ook met regenbui. Heeft best een fijmazig masker (sectolin) maar mooi afstaand van de ogen en niet zo'n slappe zachte. Zij moet wel ivm gevoeligheid voor maanblindheid en pollenallergie/headshaking. Met langdurig regen gaat hij af, verder nooit probkemen want zoals sommigen al zeggen...keertje schudden indien nodig en weg druppels. Als je kwalitatief en mooi aansluiten masker hebt komt er echt geen vlieg ondervhoor...

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:52

Mijn pony heeft zomers ook dag en nacht zijn vliegenmasker op (zeer gevoelige ogen, dus dan moeten er niet ook nog eens constant vliegjes rondhangen daar). Is nog nooit een probleem geweest :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 18:38

Ik snap die spoken wel hoor. Ooit eens een vliegenmasker om gedaan, kijken hoe ze reageerde in de bak. Ze rolt, en is een kop schuurder en het had geregend. Gevolg; 1 kant compleet onder zand en dus geen zicht meer. Daar was ik wel van geschrokken.... Toen de tijd ook dat ding direct weer verkocht (zonde, was zo'n leuke met ogen :P)

Nu heeft ze er toch weer eentje vanwege neus verbranding. Snachts durf ik nog niet om te laten, maar de andere spoken ben ik al kwijt. In ieder geval als ze geen modder of zand heeft, dan mag ze rollen wat ze wilt en gaat dat ook goed. Met regen en natte plassen in het land gaat hij af.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 00:13

Die van mij heeft m ook 24/7 op in de zomer. Ik heb die van rambo met die soort van balein over de ogen heen waardoor de ogen echt 100% vrij blijven. Ik borstel m wel elke dag schoon.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 00:38

Ik heb tegen schuurplekken onder de kaak,de helft van een washandje er tegen aan genaaid.Ze had ook een kale plek onder de kin.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 00:58

Hier ook al jaren vliegenmaskers in gebruik, grofmazig dus niet van die slappe. Ze blijven 24/7 om, regen of niet. Nooit problemen mee gehad, wel met slecht passende exemplaren. Ik zweer bij de goedkope van Harry's Horse. De dure van de paardendrogist pasten nooit en waren ook nog eens erg duur.