Hoe bouwen jullie weidegang op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:26

Scum schreef:
Ik bouw het helemaal niet op. Ze lopen in de winter ook de hele dag in de wei. Alleen 's nachts naar binnen. Of de hele nacht buiten.
Als het gras begint te groeien dan gaat dat voor de paarden dus ook geleidelijk aan want ze liepen toch al in die wei.
Het enige wat ik wel doe is geleidelijkt aan het bijvoeren van hooi minderen.

Hier hetzelfde verhaal :j

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:28

Hier gaan we eerst gewoon aan de hand grazen, dit bouw je op je eigen tempo op.
De 1 begin met ene kwartier ander met een uur, net wat je zelf wilt.
Nu is er een stuk afgezet waar je je paard gewoon op kan zetten, zolang als je zelf wilt en dit doe je ook zelf wanneer je er bij bent.

Zo dadelijk als ze het land opgaan gaan ze gelijk een paar uur.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:32

Hier beginnen met aan de hand grazen voor het seizoen begint, zodra het begint gaan ze 1 uur en dan aan de hand van de mest gaan ze steeds meer.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:13

RianneH schreef:
Voordroog is een totaal ander type voer dan gras. Het schijnt ook beter te zijn eerst een bodem aan voordroog te hebben voor ze op het gras gaan, ter voorkoming van koliek.

Dat doe ik inderdaad ook. Paarden krijgen eerst ruwvoer en daarna pas het gras op.. Ook omdat het fructaan in het gras 's ochtends het hoogst is.

Tancreda4

Re: Hoe bouwen jullie weidegang op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:16

Op mijn vorige stal was het opbouwen niet echt heel erg aanwezig. Dan kwam ik op stal en stonden ze al meerdere uren op het land :+ Maar daar hadden wel schapen gelopen en was het eerste gras al op. En genoeg mensen gezien die hun paarden bam 24/7 op het land gooien gelijk. En bij zulke mensen gaat het altijd goed :+ Ik moet bij die van mij nog wat voorzichtig zijn met gaskoliek door het schrokken *jeej gras*

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:28

Wij hebben hier 30 pension paarden en die gaan eigenlijk al jaren in 1 keer het land op..

Nooit wat van gekregen. }:0

_bloemetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:01

Ik bouw het op met elke 2 dagen weer een uurtje erbij totdat ze de hele dag erop kunnen :)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:51

Wij bouwen het op per half uur. Daarvoor begin ik vaak met het grazen aan de hand.

Paard gaat nu verhuizen van stal, waar hij de hele dag op de wei mag. Daar wordt het natuurlijk ook opgebouwd, maar moet eerlijk bekennen dat ik niet weet hoe precies. Proberen het paard nu al elke dag even op het gras te zetten, maar op de huidige stal mogen ze helaas de weien nog niet in. Daarom nu even aan de hand grazen en dan begint aankomende week het echte werk!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:58

Ik bouw niks op, maar mijn paarden staan ook altijd buiten.. Ze hebben deze winter maar twee weken binnen gestaan, maar voor die 2 weekjes ga ik niks opbouwen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:03

Scum schreef:
Ik bouw het helemaal niet op. Ze lopen in de winter ook de hele dag in de wei. Alleen 's nachts naar binnen. Of de hele nacht buiten.
Als het gras begint te groeien dan gaat dat voor de paarden dus ook geleidelijk aan want ze liepen toch al in die wei.
Het enige wat ik wel doe is geleidelijkt aan het bijvoeren van hooi minderen.

Zelfde als bij ons op stal. *\o/*

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:07

Helaas heb ik niet zoveel weide dat bij mij de paarden er de hele dag op kunnen.
Na de winterstop bouw ik het op, begin met een uurtje en na een aantal weken lopen ze maximaal 5 uur op de weide. De rest op de paddock met goed hooi. 's Nachts op stal ook met goed hooi.
Ze krijgen hier altijd hooi tot hun beschikking.
Had graag meer grond gehad maar wie weet als de buurman ooit stopt met het boerenbedrijf...

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:09

Niet. Gewoon het land op, samen met een kameraadje en dan komt het helemaal goed. Af en toe eens komen kijken hoe ze het hebben, na 2 dagen weten ze het wel.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:14

Hier staan ze gewoon zomer en winter op het land. Er wordt dus niet opgebouwd. Wel doen we aan strookbegrazing, omdat er ontzettend veel weide is voor maar een paar dieren en iedere dag een metertje erbij zorgt er voor dat ze niet te vet worden :)

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:29

Vandaag voor het eerst even op de wei gestaan.
Ff lekker voor ze :Y)
Maar dan willen ze er bijna niet af ;)
Dan maar omkopen met een brokje :D

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:32

byjou1983 schreef:
Vandaag voor het eerst even op de wei gestaan.
Ff lekker voor ze :Y)
Maar dan willen ze er bijna niet af ;)
Dan maar omkopen met een brokje :D

Dat probleem heb ik gelukkig nooit, uiteindelijk komt ie altijd naar mij toe

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:34

Even een gerelateerde vraag:

Mijn paard stond al 6h per dag op de wei.
Nu is vorige vrijdag het land bemest geweest met koeienmest als ik het goed heb.

Kan ze hier dan ook gewoon verder op opgebouwd worden of moet ik opnieuw beginnen? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:35

Ik bouw niets op; gooi ze er gelijk op :)

ze hebben nu ook al 2 week erop gestaan, ivm slecht weer er nu weer even af en straks er weer gewoon op! Nog nooit opgebouwd eigenlijk.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:37

Hier niets opgebouwd. Paard heeft vorige week na langdurige blessure groen licht gekregen en mag de wei weer in. Wordt in de ochtend buiten gezet en ik haal haar iedere avond na mijn werk weer naar binnen. Is ook een kwpn er. Als het straks snachts minder koud is blijft ze 24/7 buiten.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 11:59

Ze staan hier het hele jaar op het gras dus echt opbouwen is niet nodig ze gaan meestal van overdag weidegang naar 24/7 op de wei. Dit staan ze ook al weer een week of 2.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:10

Hier staat een deel het hele jaar dag en nacht op het land met loop stal

Het andere deel bouw ik op met een kwartier in het begin dan na 4 dagen een half uur dan na 4 dagen een uur en dan verder met een half uur
wij hebben heel voedingrijk gras en uit ervaring is gelijk een uur erop gooien op dit gras niet fijn voor de paarden diaree of zelfs koliek

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:57

Ik doe vaak het paard een uurtje in het gras, daarna er uit halen, volgende dag weer een uurtje. Soms even een dag helemaal niet in het gras. En altijd maar kleine beetjes, mede omdat ons gras land niet zo groot is ;)

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:41

Ik bouw ook niks op.
En het gaat altijd goed.