Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

evelien11 schreef:Vooral zorgen dat je ook voldoende rijdt!!! Misschien nog wel meer en fanatieker dan 's winters om zo in ieder geval te zorgen dat hij wat verbrandt aan vetjes....
MarlindeRooz schreef:Ik zou met de staleigenaar overleggen of er niet meer mensen zijn met dit probleem, en of je dan zelf strookbegrazing kan regelen. En dan pas een strook er bij geven als je denkt dat ze bíjna dood gaan van de honger!
Daarbij geen krachtvoer (heeft een haf niet nodig) en veel beweging.
Zo werd shetlanderlief zo in de zomer: (pony toont groot is maar 1.03)
[ Afbeelding ]
zo was hij vroegah:
[ Afbeelding ]
xSlvna schreef:Slank houden? Misschien genoeg rijden?![]()
Die van mij staat 24/7 buiten, ik vraag de boer of ze zodra het gras op kniehoogte staat op de grootste wei mag in haar up, kan ze zich lekker vol vreten maar dan zorg ik wel dat ze dagelijks gereden word, intensief.
Piekosjj schreef:Dat is helaas geen optie, ik zou het enorm graag met haar willen en ik weet ook haast wel zeker dat ze 't erg leuk zal vinden maar een kar en tuig is zo verschrikkelijk duur, dat gaat 'm als student toch echt niet worden. Klinkt misschien alsof ik er geen moeite voor doe, want ik probeer zoveel mogelijk met haar te doen maar op den duur vind ze alles saai worden, en dan zul je zien dat ik drie maanden later met tuig en een mooi karretje zit waar ik niks meer mee kan, omdat ze het dan weer gezien heeft. Was ze nu maar net zo makkelijk als mijn andere pony die gewoon voor altijd onwijs enthousiast over alles blijft
. plutolover schreef:Hier begint in april het zomerseizoen, Alleen nu vroeg ik me af hoe kan ik mijn hafje slank houden in dit seizoen. normaals wordt hij wel dikker, maar op gegeven moment wordt het land minder en komt hij weer op zijn oude gewixht.
MAar dit jaar sta ik op een andere stalling met heeeeeel veel land. Zodra zijn stuk land het gras op is, gaat hij over na een nieuw stuk.
Nu was ik van plan om hem door de weeks alleen overdags het land op te zetten. Maar in het weekend moet je zelf paarden op het land zetten. (door de weeks wordt dit gedaan). Dus ben ik van plan om na gewenning 24/7 op het land te zetten in het weekend. Omdat ik helaas geen tijd heb om 2x per dag na hem toe te gaan imv ook reistijd.
In het weekend krijgt hij wel minder krachtvoer.
Hij krijgt nu ook echt minimaal krachtvoer nog geen halve schep per dag. En dan 6/8 kg kuil verdeeld over de dag. (staat nu op stal)
pien_2010 schreef:plutolover schreef:Hier begint in april het zomerseizoen, Alleen nu vroeg ik me af hoe kan ik mijn hafje slank houden in dit seizoen. normaals wordt hij wel dikker, maar op gegeven moment wordt het land minder en komt hij weer op zijn oude gewixht.
MAar dit jaar sta ik op een andere stalling met heeeeeel veel land. Zodra zijn stuk land het gras op is, gaat hij over na een nieuw stuk.
Nu was ik van plan om hem door de weeks alleen overdags het land op te zetten. Maar in het weekend moet je zelf paarden op het land zetten. (door de weeks wordt dit gedaan). Dus ben ik van plan om na gewenning 24/7 op het land te zetten in het weekend. Omdat ik helaas geen tijd heb om 2x per dag na hem toe te gaan imv ook reistijd.
In het weekend krijgt hij wel minder krachtvoer.
Hij krijgt nu ook echt minimaal krachtvoer nog geen halve schep per dag. En dan 6/8 kg kuil verdeeld over de dag. (staat nu op stal)
Halve schep krachtvoer per dag voor een haf vind ik veel. Kuil is vind ik erg rijk voor een Haf. Omdat je dat nu geeft kan het zijn dat ze daardoor de overgang naar de wei ook gemakkelijker maakt. Mijn advies voor de zomer zou zijn, geen krachtvoer en als ze niet op de wei is zeker geen kuil. Kies dan maar voor wat hooi. Weidegang opbouwen. Voordeel van een grote wei in de kudde is dat ze veel meer bewegen en dat is belangrijk. Wel zou ik je HAF dan regelmatig en langere tijden gaan rijden. Laat ze maar werken.
Hou manenkam goed in de gaten, die moet zo zacht blijven als vrouwenborsten. Dus als manenkam hard wordt loop je risico op hoefbevangenheid. Ik zou het eens even in de gaten gaan houden. Daarbij is ook belangrijk of de wei wel of niet bemest wordt nu en werd in het verleden. Ik merk toch dat op de arme weiden hier in Frankrijk onze merens (lijken qua soberheid op een Haf) daar beter op reageren als in NL. Maar in NL hebben we ooit ook op grote weide gestaan (haalde we ze in de nacht met hooi naar de paddock) en dat gras was onbespoten natuur gras van Staatsbosbeheer. Dat ging toen met hard werken programma erg goed. Dus of je haf 7 x 24 uur aan kan zonder ziek te worden, moet je even goed bekijken. hangt dus van meerdere factoren af. Voorjaarsgras kan berucht zijn of zoals eerder iemand in het topic schreef ben voorzichtig met de kleine jonge grassprietjes.
StalNollie schreef:tegen echt goed vers gras is niet tegenop te rijden,
en paardje verdient beweging die hij nodig heeft? wat een onzin, mijn pony is net zo gelukkig 24/7 buiten met maatjes met of zonder training dat zal hem niks uitmaken.