Verharen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

evelien11

Re: Verharen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:09

Ja! Mijne verhaard ook enorm! De wintervacht is er alweer bijna af. Alle lange haren zijn er al een paar weken van af! :-) ik vind em veeeeel mooier zo :-) het was net een teddybeer...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:09

Sardis schreef:
Aria_zz schreef:
Ja kan hoor, maar voor zover ik weet is licht belangrijker dan warmte. Maar ja, met dit weer, alles is een beetje uit ritme.

Maar voor mijn fjord ben ik niet bang, als het gaat vriezen heeft ie nog haar genoeg. Moest het echt niet gaan wordt het toch deken en/of scheren en deken.

Dat is het laatste waar ik bang voor ben met die teddy beer van me :+
Ik moet er eerder voor uitkijken dat hij het niet te warm en benauwd krijgt, hij heeft namelijk ook nog eens bronchitis.

Ja idd! Daarom dat de borst hier geschoren is, veel te warm. En haf hier is volledig geschoren juist omdat ie zware brochities had door veel werken + lang haar.
Tis eigenlijk veel te warm voor teddy beren :P

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:13

Celine_Famke schreef:
Ik borstel inderdaad ook uitgebreid. Maar de jeuk blijft, want ik krijg niet alle losse haren weg..

En TeSs2411: Precies, dat doet mijn paard ook, echt in elke vorm die ze kan staan om maar bij het jeukende plekje te komen.. En als ik haar dan help door daar te jeuken, gaat ze haar hoofd helemaal kantelen en haar lippen bewegen alsof ze terug kriebelt hihi.

Mijn paard heeft ook verschrikkelijk jeuk met verharen.. Vrijdag gaat het scheerapparaat er over. Ik hoop dat het werkt. Zo niet dan weet ik dat ook weer. Hij knaagt hele stukken vacht er uit -O-

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:21

Mijn shetlander merrie is ook ontzettend aan het verharen! De rest hebben er nog niet zo veel last van..

Ik wist niet wat een furminator was :o dus even opgezocht. Kwam een topic tegen (hondenforum) die het helemaal niet fijn vonden, dat je de huid beschadigd etc. Jullie hier ervaring mee?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:23

Lumea schreef:
Mijn shetlander merrie is ook ontzettend aan het verharen! De rest hebben er nog niet zo veel last van..

Ik wist niet wat een furminator was :o dus even opgezocht. Kwam een topic tegen (hondenforum) die het helemaal niet fijn vonden, dat je de huid beschadigd etc. Jullie hier ervaring mee?

Ik heb zelf juist hele positieve ervaringen met de furminator, maar ik gebruik ik het ook niet voor een hond.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:08

Mijn pony is ook vreselijk aan het verharen, komt echt zooveel vanaf elke dag :wow:
Ik schoor mijn vorige merrie elk jaar dus ik heb hier geen ervaring mee..
Hoe lang duurt dit ?! :=

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 00:41

Ik heb wel zo'n furminator, maar die hebben we ooit gekocht voor de katten. Zou ik die ook voor mijn paard kunnen gebruiken? Het is niet bepaald een klein ding.

En ik twijfel ook of ik Famke zou scheren, dan is de jeuk weg en dat is fijn voor haar. Maar ik vind het altijd zo raar bij Friezen en heb ook weleens gehoord dat dat niet goed is voor Friezen of zo? Wat vinden jullie?
En straks wordt het over 2 weken wel ineens onwijs koud, dan vind ik het weer een beetje sneu.. Ik heb dekens voor haar, maar om er dan nou super veel gram om te leggen... Dan valt ze straks nog om! Haha.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:50

Mijn paardje had ook telkens erg last van jeuk als ik haar deken af deed. Ik heb gelezen dat de jeuk meer en deels komt wegens de warmte. Dus een te dikke deken. Ik heb toen een dunnere deken op gedaan en jeuk was met 70 % minder geworden.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:36

Celine_Famke schreef:
Ik heb wel zo'n furminator, maar die hebben we ooit gekocht voor de katten. Zou ik die ook voor mijn paard kunnen gebruiken? Het is niet bepaald een klein ding.

En ik twijfel ook of ik Famke zou scheren, dan is de jeuk weg en dat is fijn voor haar. Maar ik vind het altijd zo raar bij Friezen en heb ook weleens gehoord dat dat niet goed is voor Friezen of zo? Wat vinden jullie?
En straks wordt het over 2 weken wel ineens onwijs koud, dan vind ik het weer een beetje sneu.. Ik heb dekens voor haar, maar om er dan nou super veel gram om te leggen... Dan valt ze straks nog om! Haha.

Ja hoor, een furminator voor katten kan ook prima voor paarden worden gebruikt!

Dat scheren slechts zou zijn voor Friezen lijkt mij niet. Het is echt niet zo dat Friezen een ander haarmechanisme hebben en daardoor niet geschoren kunnen worden. Wel is het nu een beetje laat om te gaan scheren, maar als het echt koud gaat worden en hij/zij heel veel jeuk heeft heb je denk ik geen andere optiedan gaan scheren.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:30

Mijn fjorden zijn ook flink aan het verharen.
Zodra de dagen langer worden, begint het feest :)
Ik haal regelmatig de rosborstel er overheen en nu zijn de langste haren er wel af.
Gelukkig hebben ze geen jeuk.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:41

Heb sinds gister een dunnere deken op gegooid. Ben benieuwd of hij komende dagen minder jeuk heeft. Haal er regelmatig de rosborstel overheen. Ben ook aan het kijken voor een furminator eventueel..

Weet iemand of het echt een furminator voor paarden moet zijn of dat een honden / katten furminator ook gebruikt kan worden voor paarden. ( heb thuis katten lopen die ook flink verharen.. )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:02

Gewoon voor hond of kat is prima. Ik heb de middelste, kan ik hond en katten mee doen en de paarden.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:37

TeSs2411 schreef:
Heb sinds gister een dunnere deken op gegooid. Ben benieuwd of hij komende dagen minder jeuk heeft. Haal er regelmatig de rosborstel overheen. Ben ook aan het kijken voor een furminator eventueel..

Weet iemand of het echt een furminator voor paarden moet zijn of dat een honden / katten furminator ook gebruikt kan worden voor paarden. ( heb thuis katten lopen die ook flink verharen.. )

De furminator voor honden, paarden en katten zijn precies het zelfde alleen het formaat is verschillend.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 19:21

TeSs2411 schreef:

Hopelijk helpt het. Bij mijn paardje wel.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:36

Dan ga ik eens kijken voor een furminator voor katten. Scheelt gigantisch in de prijs zeg.. :/
Ik hoop ook dat het helpt. Tis echt een zielig hoopje nu..

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:25

TeSs2411 schreef:
Dan ga ik eens kijken voor een furminator voor katten. Scheelt gigantisch in de prijs zeg.. :/

Hier kan je de furminators heel goedkoop kopen! Voor meer dan de helft van de prijs minder!
http://natural-horse.biedmeer.nl/diversen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:55

Hier ook twee paint horses die al weken enorm verharen. Ik pas de dekens daarom ook telkens aan als het wat warmer is, anders jeukt het ook volgens mij.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:50

TeSs2411 schreef:

En heeft het geholpen. ?

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:57

Ik ben nog op het pakketje aan het wachten ^^ de postbezorger is hier niet zo snel.
Ik heb trouwens een lichtere deken op gedaan ( van 200 naar 100 grams ) en ik moet zeggen.. hij heeft al een pak minder jeuk en de haren laten nu zelfs sneller los. Na het poetsen ook bijna geen bijt/krab momentjes meer als we gaan trainen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:35

Paarden krijgen een langere vacht als de dagen korter worden (eerder donker) en beginnen hun haren te verliezen als de dagen langer worden. Dat heeft niets met de kou te maken. Wat je kunt doen is een paar keer per week met zo'n metalen borstel of groomingblokje de overtollige haren eruit halen en verder te laten rusten. Steeds maar dekens op en af doen, daar raakt het systeem alleen maar van in de war.
De paarden bij ons op het werk begonnen een tijdje terug al met verharen (staan overigens zonder deken en de hele winter al buiten), toen de dagen begonnen te lengen. Op hun rustdagen doen we er niets aan, alleen als ze aan het werk moeten (2 tot 3 dagen per week) dan halen we het meeste weg met zo'n metalen borstel. Het is even geduld hebben, maar over een aantal weken is het weer voorbij! ;)

Mika2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:48

weetje goed dat je het zegt want mijn haflinger verhaart ook enorm! ik vroeg me al af is het niet een beetje vroeg maar blijkbaar niet he maar zij verhaart ook echt enorm

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:50

Hier gaat de furminator vnvd ook mee naar stal, er komen echt zo ontzettend veel haren vanaf nu!
Paard is alweer bijna zomer proof, als het weer nu maar niet meer ineens naar kou omslaat :Y)