paard heeft heet koud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:30

Ik ga mee met de bovenstaande reacties, meer hooi geven en ook Subli Seniores priores is heel goed..
Je kan bijvoorbeeld ook een speciekuip gebruiken of een oude badkuip om het hooi in te doen, dan waait het niet weg en hoeft het niet op de grond te liggen..
Onze paarden krijgen als ze in de wei gaan ook een lading hooi voor de hele dag..

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:35

Britta31 schreef:
Het probleem met onze britta is dat ze heel veel energie heeft.En van de bejaarde meusli met haver
Werd ze erg hieper en we rijden haar 2 keer per week een uur.Meer gaat niet door haar leeftijd.Heeft iemand nog een tip voor een dikmaker zonder haver.

Misschien kun je beter je eigen topic openen? Nu gaan er 2 problemen door elkaar lopen en dat werk iig op mij een beetje verwarrend :P

Ontopic:
Ik zou echt gaan kijken of je iets kunt vinden waardoor je meer hooi kunt geven. Een slowfeeder zou je kunnen proberen zoals hierboven gemeld wordt. En anders kun je het misschien in de stal leggen?

Een kennis van mij heeft een soort kist gemaakt met aan de zeikanten spijlen. Zo kan het hooi niet wegwaaien en kunnen de paarden er alsnog bij.

Heb even een voorbeeldje gezocht met google:
Afbeelding

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:08

1 plak hooi, maar wat voor plak? Is dat 1 plak van die kleine baaltjes of 1 plak van die grote balen? Dus, hoeveel weegt 1 plak is eigenlijk de vraag.
1 plak van een klein baaltje is zeker te weinig om de dag door te komen. Zet dan een bak neer waar het niet uit kan waaien of idd iets van een slowfeeder.

Anoniem

Re: paard heeft heet koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:13

Ik hoor iedereen maar praten over hooi maar wie zegt dat het paard het ook echt koud heeft dan?

TS heb je al gevoeld of je paard het echt koud heeft? Dit kan je bij de liezen en de aanzet van de oren voelen, doe dat eerst maar eens voordat je van alles erom heen doet.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:15

Misschien wil het paard wel naar graag naar binnen omdat hij daar weer te eten krijgt?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 14:17

Er zijn meerdere mogelijkheden om meer ruwvoer te geven, of het paard het nou werkelijk koud heeft of niet lijkt mij niet meer zo van toepassing na het schrijven van TS.

Ik schrik er werkelijk van dat het paard maar 1 plakje hooi ontvangt. TS een slowfeeder hoeft niet eens perse, maar een gewoon een hooinet of plastic bak met voldoende hooi ijkt mij wel een vereiste.
Voor het maag-darm stelsel is het nodig dat een paard voldoende ruwvoer kan eten.

Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om een deken op te doen, ik zou minimaal 100 gram op doen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 15:45

Het kleurtje is niet helemaal mijn ding, maar deze kleur hadden ze liggen in de winkel toen ik mijn hooinet/slowfeeder/hooitas wou kopen.

Ik vind het net in het echt groter dan dat hij op de foto overkomt. Hij werkt makkelijk, en is ook makkelijk buiten ergens op te hangen. Wellicht heb je wat aan deze info/foto.

Mijn paard krijgt overdag gewoon hooi op de grond in zijn stal (4 x), als hij binnen staat. 's Nachts in een slowfeeder, omdat hij de hele dag en de hele nacht moet kunnen knabbelen en eten, i.v.m. maagzweren.
Het is zonde om echt een hele grote pluk in de stal te gooien, omdat er dan veel vertrapt wordt, of door de stal heengelopen wordt. Dit is een mooie werkbare oplossing, in ons geval.

Er kunnen denk ik ongeveer 5 of 6 plakken in, van een kleine hooibaal. Hij is echt ruimer dan hij lijkt. (wij hebben grote pakken op stal)
Afbeelding

Afbeelding

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:48

maar hoe kan het dan dat ze wel verhaard. Ik heb net een hooinet gekocht en die hangt vol. ze vinden het maar eng hahaha

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:50

Verharen heeft niet alleen met temperatuur te maken, maar ook (Voor een behoorlijk deel) met daglengte. Dus dat hoeft niet zo veel te zeggen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:52

[quote="Maritje1991"]Er zijn meerdere mogelijkheden om meer ruwvoer te geven, of het paard het nou werkelijk koud heeft of niet lijkt mij niet meer zo van toepassing na het schrijven van TS.

Ik schrik er werkelijk van dat het paard maar 1 plakje hooi ontvangt. TS een slowfeeder hoeft niet eens perse, maar een gewoon een hooinet of plastic bak met voldoende hooi ijkt mij wel een vereiste.
Voor het maag-darm stelsel is het nodig dat een paard voldoende ruwvoer kan eten.

Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om een deken op te doen, ik zou minimaal 100 gram op doen.[/

Sorry maar het kan nog erger bij de vorige eigenaar kreeg ze een halve plak dag om de nacht door te komen. Ze krijgt nu 3,5 plak bij elkaar getelt over de hele dag. Met de rest van haar voer er nog bij hoor. En slecht ziet ze er zeker niet uit!

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:53

Djilna schreef:
Misschien wil het paard wel naar graag naar binnen omdat hij daar weer te eten krijgt?

Nu opeens? terwijl ze altijd graag buiten staat.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 16:57

Romy1234 schreef:
Ik hoor iedereen maar praten over hooi maar wie zegt dat het paard het ook echt koud heeft dan?

TS heb je al gevoeld of je paard het echt koud heeft? Dit kan je bij de liezen en de aanzet van de oren voelen, doe dat eerst maar eens voordat je van alles erom heen doet.

Goede tip!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:04

Mijn paard is 1.60 en als ik hem hooi geef krijgt hij zes plakken per dag ik zou dus ook meer hooi geven aan je paard met voedsel kan eem paard zichzelf goed warm houden

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:06

Maar als ze ouder worden hebben ze, zeker nu met dit weer, wat meer brandstof nodig om de kachel warm te stoken en ja, als dat voer in de stal ligt dan kan het zo zijn dat ze nu liever naar binnen wil dan dat ze vroeger deed. En dat wil dus niet zeggen dat ze het koud heeft, maar juist dat ze dit wil voorkomen.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:25

Hoe groot is 1 plak hooi? Is dat een plak van een baaltje die je zelf nog kan tillen of een plak van een baal die je met de tractor moet verplaatsen? :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:28

Heeft je paard buiten wel een schuilmogelijkheid?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:32

Uhm ja het kan veel slechter maar ook stukken beter. Heel goed dat je een hooinet hebt opgehangen. Ze wennen er snel genoeg aan.
Hou wel in de gaten of ze niet afvalt. Dan is een deken een goeie optie.
Ik zou streven naar 10 tot 13 kg hooi. Per dag dan. Het is ineens een stuk kouder nu. Dus dat kan verklaren waarom ze nu ineens naar binnen wil.
mijn paarden eten ineens een stuk meer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:32

Ik heb een goede vraag, heb je een recente foto van je merrie voor ons, waar haar buik etc op te zien zijn?

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:37

op dit moment niet. Die zal ik dan moeten maken. Hoezo?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:38

Als ik lees hoe weinig eten die krijgt, brr. -O-

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:41

haha vroeger nog veeeeeeeel minder. Krijg altijd complimentjes hoe goed ze er uit ziet. Ze krijgt niet enkelt hooi hoor.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:42

En ze krijgt maar 3,5 plak hooi? Die van mij heeft toch echt een hele nodig. (Nu weten we overigens nog steeds niet wat voor balen je hebt, ik denk constant aan zo een kleine 20 kilo baal).

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:12

Ik begrijp dat ze niet alleen hooi krijgt. Maar je paard heeft zeker in de winter minimaal 10 kg hooi nodig per dag. Ze geeft nu zelf aan dat ze ongemakkelijk is. Ik denk dat ze zich happier voelt als ze meer ruwvoer krijgt. Gewoon proberen dan kan je dat uitsluiten als oorzaak.
hou haar gewicht in de gaten. Als ze zichzwlf niet goed warm kan houden zal ze afvallen.
En alleen maar omdat ze eerst nog minder kreeg wil niet zeggen dat jij nu genoeg voert.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:15

paarden hebben het nodig om te blijven een, zo blijven ze warm!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:28

Het feit dat ze het koud heeft betekend dat ze het koud heeft of ze heeft iets onder de leden. Geef haar alsjeblieft genoeg das het minste wat je voor haar kan doen paarden mo0eten kunnen blijven eten dat is van levensbelang en leg het in haar stal zodat ze bijnnen kan eten en naar buiten kan zo mogelijk