Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Staat jouw paard binnen of buiten met oudejaarsnacht?

Buiten, mijn paarden staan altijd 's nachts buiten
45 (28%)
Buiten, normaal staat mijn paard op stal maar met oudejaarsnacht vind ik buiten veiliger
Geen stemmen
Binnen, mijn paarden staan altijd 's nachts op stal
104 (66%)
Binnen, normaal staat mijn paard buiten maar met oudejaarsnacht vind ik binnen veiliger
8 (5%)

Totaal aantal stemmen: 157

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:20

De katten houden we wel binnen, niet dat ze net lekker op pad zijn en in paniek te ver weg rennen ofzo.
Paarden staan 24/7 buiten, buiten het dorp. Vorig jaar zijn we rond 7 uur (dan is het wel al donker en steken ze nog vuurwerk af) nog even wezen kijken en toen stonden ze heel relaxt hooi te eten, kijken niet eens om naar al die knallen.

Sprintje

Re: Hoe voorkom je vuurwerk-stress op Oudejaarsavond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 18:52

'De knallen die hier nu worden afgestoken daar geven onze dieren inderdaad ook niets om. Om 12 uur oudejaarsavond gaat het hier met de meeste dieren ook echt wel goed gelukkig, alleen ons shetje staat dan wel echt te bibberen. Om 12 uur is het lawaai toch wat overweldigender dan de losse knallen die je in de aanloop hoort, want daar kijkt het shetje inderdaad ook niet van op.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:00

Mijn paarden blijven buiten, ze staan altijd 24/7 buiten en dan op stal zal ze alleen maar meer stress geven.
Ik begin ongeveer een week van te voren met Strezz druppels(homeopathisch van Phytonics) en op ouderjaarsdag krijgen ze daar wat extra van. Verder voer ik altijd zo laat mogelijk de laatste hooironde.

En eigenlijk gaat dat altijd goed. Ze trekken om 12 uur wel even een sprintje samen als reactie op het geknal, maar dat is het dan ook. Al vrij snel keert de rust dan terug.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:18

Ik begrijp het gedoe niet over het vuurwerk verbieden :roll:
De paarden bij ons op stal hebben er geen last van...
Gewoon radio aan,lampen aan,controle eventueel..

Ikzelf steek ook vuurwerk af en de meiden op stal ook.
En gewoon dieren binnenhouden,die bang zijn..
En gewoon het ritme doen dat ze gewend zijn.

EDIT: en de jongeren vinden het ook leuk :)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:43

Het gaat hier niet om de discussie of vuurwerk wel of niet verboden moet worden. ;-)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:06

Hier gewoon normale routine met tijdens de piek om 12.00 uur 's nachts de radio aan en het licht aan. Na een half uurtje wordt het alweer wat minder en dan gaat de radio uit en het licht uit. Ze krijgen wel een extra portie hooi.
Gelukkig was ons eerste paard niet bang. De tweede die erbij kwam, heeft het van hem afgekeken en was dus ook niet bang. Tja en de derde dus idem dito. Dus drie paarden die niet bang zijn gelukkig. Ze kunnen nu alvast wennen want ze knallen al af en toe. Nu reageren ze er nog wel iets op, maar dat wordt snel minder.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:20

Die van ons staan overdag buiten en kunnen nu alvast genieten van wat gaat komen.
Daar zitten al stevige klappen tussen, mijn ramen trillen soms in de sponningen, maar ze kijken niet op of om van hun hooi.
Op de avond zelf gewoon hetzelfde als altijd, maar om half 12 gaan de luiken dicht en na 2 uur ofzo weer open.
Dan is het meeste vuurwerk wel geweest.
Er zal een verdwaalde vuurpijl de stal inschieten, brrr...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:21

Ik heb ze allemaal (6 stuks) buiten staan en sta eigenlijk midden tussen 2 woonwijken in.
Iedereen is nu al lekker aan het knallen dus weten ze weer hoe laat het is.
En als het dadelijk zo ver is staan ze allemaal met de koppies OF aan de grond te eten OF in de lucht naar de flikker lichtjes te kijken.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:47

Normaal staan ze 24/7 buiten, maar met oud en nieuw gaan ze op stal. Waarom? Omdat onze wei grenst aan een woonwijk waar allemaal vuurwerk afgestoken word. Ze staan zolang ik daar al verzorg op stal tijdens oud&nieuw, daar, voel ik me ook het beste bij. Ik denk niet dat ze zo gecharmeerd zijn van stokken die ze op hun hoofd krijgen }:0 Verder natuurlijk lampen aan en radio. En ik ga een paar keer kijken die avond, woon er toch naast in die woonwijk :D

Alleen waar ik me nu druk om maak, welke zender van de radio zetten jullie op?
Rond 00'00 's nachts zal het op de radio ook wel een chaos zijn, dat komt de rust van de paarden niet ten goede denk ik .
Of maak ik me nu teveel zorgen ? :))

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 16:50

Sjors schreef:
Normaal staan ze 24/7 buiten, maar met oud en nieuw gaan ze op stal. Waarom? Omdat onze wei grenst aan een woonwijk waar allemaal vuurwerk afgestoken word. Ze staan zolang ik daar al verzorg op stal tijdens oud&nieuw, daar, voel ik me ook het beste bij. Ik denk niet dat ze zo gecharmeerd zijn van stokken die ze op hun hoofd krijgen }:0 Verder natuurlijk lampen aan en radio. En ik ga een paar keer kijken die avond, woon er toch naast in die woonwijk :D

Rond 00'00 's nachts zal het op de radio ook wel een chaos zijn, dat komt de rust van de paarden niet ten goede denk ik .
Of maak ik me nu teveel zorgen ?
:))

Een rustig CD uitzoeken en deze op herhalen zetten?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:38

Citaat:

er is ooit onderzicht ergens, een aantal jaar geleden dat paarden het rustigst worden van Mozart en dat ze eigenlijk helemaal niet van muziek houden.....

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 17:45

Mijn paard staat dag en nacht buiten, en er word in de wijk vlak naast stal nu al vuurwerk afgestoken dus is ze het wel een beetje gewend.
Ze staat ver in het weiland met 5 andere paarden en hebben een grote ruif voor hooi tot hun beschikking, Evy maakt zich niet snel druk, maar ik ben wel bang dat ze gaat rennen..
Bij ons op stal is het nog nooit voorgekomen dat er paarden gewond raakten, dus daar ga ik maar vanuit!

Bij de binnenpaarden hebben ze de radio aan staan en dat is 't.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 18:44

Morrie schreef:
Citaat:

er is ooit onderzicht ergens, een aantal jaar geleden dat paarden het rustigst worden van Mozart en dat ze eigenlijk helemaal niet van muziek houden.....

Klassieke muziek is op radio 4 geloof ik :Y) Wij hebben geloof ik altijd skyradio aan staan. Puur omdat die zender het beste bereik heeft op de radio in de stal, maar daar zenden ze geen vuurwerk uit om 12 uur.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:56

We zitten hier op een fietsroute van scholieren, die knallen al een aantal weken met zwaar vuurwerk. Ze zijn hier vaak na een paar knallen wel weer gewend, dus rond oud en nieuw doen we niks anders dan normaal. Scheelt dat de pony's hier een vaste groep betreft, alleen voor de veulens is het nieuw, maar met stabiele moeders zijn ook die snel gewend. :) Als het met mijn werk uitkomt gaan ze nog wel even buiyrnz ondanks dat een boerderij verderop carbid geschoten wordt.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:42

Wij zetten de paardjes op stal met wat extra kuil lampen en radio aan, mijn merrie heeft er dit jaar niet heel veel problemen mee. Maar de ruin gaat helemaal over de zeik, zo zielig. Hij staat altijd helemaal te trillen in z'n stal. Dit jaar staat hij wel meer binnen en ik ga hem zo'n springmutsje opdoen. Hopen dat dat werkt (werkte vorig jaar bij mijn merrie wel).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:59

En wat doet hij buiten?
Binnen IS ook heel eng buiten gaat het los maar ze staan opgesloten in een hokkie kunnen geen kant op en zien niks.
Voor sommige paarden werkt buiten beter, maar niet voor alle natuurlijk.
Al mijn dieren hebben er geen problemen mee de hond wil zelfs mee doen maar mag van ons alleen buiten als we babypijltjes afsteken.

Zorrolover72

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:00

Dit wordt voor mij me eerste oud en nieuw met me pony's.
Ze staan ong. 400 m van het dorp af waar veel geknald wordt.
Ze staan wel op stal (zonder uitkijk naar buiten). De jongste is ziek dus die zal zich er weinig of niks van aantrekken, maar maak me wel zorgen om de jaarling. Ben helaas niet in de mogelijkheid om vannacht te gaan kijken, omdat ik thuis ook met doodsbange dieren zit. Maar de stal staat gelukki niet echt aan de weg en niemand kan daar het terrein op alleen de staleigenaar en ik. Wel ga ik morgenochtend zo vroeg mogelijk kijken of alles in orde is. Succes iedereen met de paardjes en andere dieren. En alvast een veilig uiteinde en een goed 2014.

Zorrolover72

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 03:15

Heb toch de mogelijkheid gehad om tegen 01.00u te gaan kijken bij de pony's, maar hebben het wel goed gedaan en volgens mij weinig last gehad gelukkig. Iedereen verder de beste wensen voor 2014. Xx

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 03:17

Hier ook alles goed gegaan! Wel beetje stress maar niet dat ze stonden te trillen op hun benen :n Ze stonden gewoon droog te kijken }:0
Ben nog een paar keer wezen kijken deze avond en nacht, maar geen overdreven reacties.