klant zegt maar 3 uur van te voren af...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:35

ralphtdw schreef:
Ik vind niet dat het kan.
Als zr mij gewoon vragen van wil je me paard dan en dan scheren bij ons op stal.
En hun zeggen dit af om wat voor reden dan ook.
Zal ik mijn ogen uit de kop schamen als ik zeg dat kost je wel geld.
Maar ben je een bedrijf want die heb je die paarden scheren vind ik het heel wat anders
je kan ook denken van de paarden die ik wel mag scheren en afspraak gaat door dan heb je leuk zak centje.

Dus jij scheert paarden, reserveert tijd hiervoor, wordt gebeld door een klant of je de volgende dag tijd hebt, want ze moeten naar, een keuring drie dagen later. Helaas heb je al iemand anders op de agenda staan de volgende dag, dus helaas moet je diegene teleurstellen. Dan belt die klant de volgende morgen (3 uur van tevoren) af. Dan baal je toch flink, want dan had je ook die ander kunnen helpen. Is toch te gek dat je afspraken maakt, en heb je als ze doorgaan een leuk zakcentje? Zo kun je toch niet werken? Ook niet als particulier. Je hebt de hele week afspraken staan, en misschien gaan ze wel door. :+

TS, ik vind dat je prima een percentage van je prijs kunt vragen, zolang de klant daar maar van tevoren van op de hoogte is. Uitzonderingen lijken me dan ter beoordeling van jezelf. Als je afzegt omdat de hamster van de buurvrouw van je nichtje is overleden, tja... Maar ligt je moeder/vader/partner/kind in het ziekenhuis ofzo, dan reken je natuurlijk niks :)

Als je die afspraak van tevoren maakt, kun je natuurlijk ook vragen om de gegevens van de klant. Kan de klant bij afzeggen het verschuldigde bedrag op je rekening storten, en kun je eens langsgaan als er niks overgemaakt wordt. Zul je misschien nog wel eens achter het net vissen, maar dat zij zo. De meeste mensen zullen gewoon die afspraak nakomen. Of werkt het bij jullie zo? Ik zie haar toch nooit meer, dus waarom zou ik betalen? :=

Overigens, is dit zwart werken? Dat is het toch pas boven een x bedrag? Denk niet dat TS dagelijks 6 a 7 paarden te scheren heeft.
Laatst bijgewerkt door Cerera op 17-12-13 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:35

je kan wel zeggen dat je het liefst hebt dat mensen vroeg van te voren afzeggen dat je anders een vergoeding in rekening brengt maar zodra zij niet willen betalen heb je geen rechten om dat bedrag als nog te krijgen dus je kan het altijd proberen maar uiteindelijk heb je geen poot om op te staan.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:36

Ik denk dat je toch wat in rekening kunt brengen. 15% is een redelijk deel. Je houdt er tijd voor vrij en soms ben je al onderweg. Maar de klant moet dat van te voren weten dat er kosten zijn wanneer zij binnen bepaalde tijd afzeggen. Of je nu 'wit' of 'zwart'werkt, de voorwaarden blijven hetzelfde. Als je zwart werkt, is het voor de klant vaak nog goedkoper, maar hij mag zich nog wel aan fatsoensregels houden. 3 Uur van te voren afzeggen is niet netjes.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:36

Zwart en bijverdienen is toch het zelf de.
Je doet het niet op papier.
En iedereen die het nirt op papier doet en je zegt het af vind ik kan je het niet maken om dan nog geld te vangen.
Ik denk bij mijzelf wees blij als je wat extra geld bij kunt verdienen.
En of je nu aan autos klust of stukadoor bent en je doet het zwart is het ook 9 van de 10 keer goedkoper en verdien je ook wat bij.
Bedrag zal waarschijnlijk wel wat anders wezen dan een paard scheren maar je kan dan moelijk geld voor vragen als het niet door gaat.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:40

ralphtdw schreef:
Zwart en bijverdienen is toch het zelf de.
Je doet het niet op papier.
En iedereen die het nirt op papier doet en je zegt het af vind ik kan je het niet maken om dan nog geld te vangen.
Ik denk bij mijzelf wees blij als je wat extra geld bij kunt verdienen.
En of je nu aan autos klust of stukadoor bent en je doet het zwart is het ook 9 van de 10 keer goedkoper en verdien je ook wat bij.
Bedrag zal waarschijnlijk wel wat anders wezen dan een paard scheren maar je kan dan moelijk geld voor vragen als het niet door gaat.

Als jij een zwartwerkende stucadoor inhuurt, die misschien ook wel andere opdrachten weigert omdat hij een afspraak bij jou heeft staan, die ook materiaal aanschaft om bij jou te klussen, tijd reserveert en JIJ zegt vervolgens een paar uur van tevoren af, zie jij niet in waarom je een percentage zou moeten betalen? Vind jij niet dat hij recht heeft op een deel van de kosten die hij gemaakt heeft, of het geld dat hij had kunnen verdienen als jij op tijd afgezegd had? Zou jij niet betalen? Vind ik nogal onbeschoft eerlijk gezegd...

meggiemeg

Re: klant zegt maar 3 uur van te voren af...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:46

Ligt er helemaal aan, heb je het gemeld dat als ze van te voren binnen zoveel uur afzeggen dat je dan een bepaald bedrag in rekening brengt?
Zo nee dan heb je niets om op terug te vallen.
Persoonlijk vind ik het niet kunnen om zo kort van te voren af te zeggen. Uit fatsoen hoor je dan te vragen of er kosten aan verbonden zijn omdat het zo laat is dat er afgezegd wordt. Dan is het aan de ander om hier antwoord op te geven.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:48

Eumh dit is nou wat anders he.
Als die persoon spullen heeft aangeschaft speciaal voor ons ja tuurlijk dan betaal je die spullen ja.
Maar ik zeg toch niet een afspraak af even voor de grap dan is er vaak toch wat aan de hand vooral als je het zo kort van te voren doet.

Maar nu noem ik mij vriend even als voorbeeld.
Hij verdient ook wel eens wat bij.
Hij heeft morgen een afspraak staan om een auto te spuiten voor als voorbeeld 400 euro.
En die man belt af. Wat moet je dan 200 euro gaan vragen omdat hij niet is geweest?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:52

Als er geen andere afspraak wordt gemaakt waarom niet ralphtdw?
Je maakt in eerste instantie toch niet zomaar die afspraak?
Als er persoonlijke omstandigheden een rol spelen heeft iedereen er wel begrip voor en dan is een andere afspraak ook zo gemaakt lijkt mij. Wil je niet een andere afspraak maken zal er vast wel wat anders spelen denk ik dan, wellicht iemand anders gevonden die het nog weer goedkoper wil doen....

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 10:58

Ik vind dat je dat niet kunt maken in het zwart. Hoe wil je aan dat geld komen ? De keer erop ? Dan bellen ze je ook niet meer :D

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:00

meggiemeg schreef:
Als er geen andere afspraak wordt gemaakt waarom niet ralphtdw?
Je maakt in eerste instantie toch niet zomaar die afspraak?
Als er persoonlijke omstandigheden een rol spelen heeft iedereen er wel begrip voor en dan is een andere afspraak ook zo gemaakt lijkt mij. Wil je niet een andere afspraak maken zal er vast wel wat anders spelen denk ik dan, wellicht iemand anders gevonden die het nog weer goedkoper wil doen....

Ja ik snap wel wat jullie bedoelen hoor.
Daar niet van. Maar wij brengen dan niks in rekening. Wij hebben ook wel eens iemand die helemaal nirt afbelt vind ik helemaal onbeschoft.

Dan denk ik van bel dan wel even netjes af.
Maar wij zitten denk ik dan wat anderw in elkaar.
En als iemand afbelt voor die avond ja nou ja dan is dat zo jammer. Maar zal er wel een goede reden voor hebben.
Rn als iemand anders dan wel geld gaat vragen als iemand niet op komt dagen dan moet iedereen dat zelf weten. Maar wij zouden dat niet doen.
Maar als iemand spullen heeft gekocht voor die dag en mensen komen niet dan vind ik hrt wel zo netjes om hrt te betalen

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:07

Ik denk dat je het beter kunt zoeken in duidelijk maken dat het voor jou vervelend is als ze afzeggen. Leg even uit -en neem daar even de tijd voor- dat je graag een afzegging zeg 12 uur van tevoren hoort, omdat je ook je andere afspraken hebt. Leg ook uit dat als iedereen die onverhoopt moet afzeggen dat tijdig doet, jij weer nieuwe planning kunt maken, voor de andere klanten die willen verschuiven is dat ook weer handig. Maar benadruk goed dat je ervan uitgaat dat de afspraak ook staat en doorgaat (calamiteiten daargelaten). Als mensen denken oh zij kan altijd, ze komt even langs als het mij uitkomt, dan worden ze makkelijker met afzeggen. Je moet misschien op dat gebied wat serieuzer overkomen. Dan voorkom je het probleem bij de oorzaak.

Edit: ik vind met dit -zwarte neem ik aan- werk een deel doorbetalen ook not done. Maar denk ook dat je hooguit 10 of echt max 20% afzegging zou moeten hebben.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:03

Je kunt het wel in rekening brengen, of ze het gaan betalen is een tweede. En als jij zwart werkt, kun je niet juridisch je geld gaan opeisen, denk ik?
Aan zwart werken zijn voor en nadelen verbonden, voordelen is o.a dat je geen belasting hoeft te betalen, nadeel is dat je geen echt bedrijf bent dus je officieel geen voorwaarden mag stellen volgens mij.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:25

Maar de vraag van TS was ook niet wat haar rechten zijn maar de vraag was hoe dit soort dingen op te lossen. In rekening brengen of niet?

Dat heeft niks te maken met 'je hebt geen poot om op te staan' Volgens mij is dat niet de bedoeling van dit topic.
Ik vind dat iedereen eerlijk en redelijk naar elkaar moet zijn. En inderdaad denken oh ik betaal niks ik zie die persoon toch nooit meer..... Dan kun je beter je spullen pakken want zo kom je er namelijk niet.

En wat betreft een goede reden hebben of niet.... Dit is per persoon verschillend voor de 1 is het wel een reden en voor de ander niet. En dit zal zijn vaart ook niet lopen.... Als je een klant hebt die bijvoorbeeld voor de 2de keer kort van te voren afmeld omdat hij / zij was vergeten dat er paardrijles was.... Tja dan zou ik er moe van worden en zeggen goh luister ik maak kosten voor jou etc etc.

Maar het zal allemaal zo'n vaart niet lopen. Ik bedoel ik heb het echt nog nooit gehad.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:38

Maar wat heeft het voor zin om regels/ voorwaarden te gaan stellen die niks waard zijn? Als mensen al zo laks zijn om af te zeggen zonder echte reden kan ik me echtniet voorstellen dat ze wel gaan betalen. Als ze dan niet betalen heb je en geen poot om op te staan en ze maken misschien de volgende afspraak niet bij jou omdat ze bang zijn dat je extra geld rekent. Dan loop je dus eigenlijk twee keer geld mis.
En als iemand wel een geldige reden heeft om af te zeggen is het misschien weer banketstaaf om wat te rekenen.
Ik vraag me dus hoeveel je er echt wat aan gaat hebben.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:50

Het doel is niet om alsnog geld te vangen, maar om te voorkomen dat mensen pas een paar uur vantevoren afzeggen he?! Als je weet dat je toch moet betalen, zeg je een stuk minder snel "zomaar" af... Dát is wat TS wil. Wel of geen geldige reden is per situatie te beoordelen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:52

Maar als je weet dat je toch niet hoeft te betalen omdat ze dat toch niet hard te maken maakt het dan daadwerkelijk verschil?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:55

Wat een morele verontwaardiging over mensen die afzeggen... Terwijl het hier zwart werk betreft. Hoe krom kun je redeneren dat mensen je iets verplicht zijn terwijl je zelf verplichtingen (zoals inkomen opgeven of met een factuur werken) niet nakomt.
Ik heb op zich niets tegen zwart werken, maar vind dit nu wel een bijzondere redenering.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 13:58

Het is heel simpel, zoals hierboven vaak gezegd (en toch nog niet begrepen door wat naieve persoontjes hier :') ): als jij een aangemeld bedrijf hebt (groot of klein, maakt niet uit) kun je het in je voorwaarden zetten en ja, dan kun je een percentage vragen bij afzegging. Werk jij zwart, dan kun je hoog of laag springen, maar niemand die jou een percentage gaat geven. Kun je boos worden of het unfair vinden, maar je hebt geen poot om op te staan en je hebt geen middel om je geld op te eisen.

TS, heb je een bedrijf? Anders gewoon pech dus.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:03

Reserveringskosten vragen misschien een idee?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:05

Volgens mij snappen sommige mensen het echt niet... Als zwartwerker kun je op maar weinig dingen aanspraak maken...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:12

Cerera: Je kan het wel vragen maar of je het gaat krijgen is een tweede. En als zwartwerker/bijverdiener heb je geen poot om op te staan als je "klant" besluit zich niet aan je voorwaarden te houden. :) Dat is het risico van in het zwart werken...
Dat kan je unfair vinden en heel de tamtam die ik hier voorbij zie komen maar door in het zwart te werken moet je niets afgeven van hetgeen dat je zo in je handjes krijgt... Elk voordeel heeft zijn nadeel: krijg je het niet heb je je daar gewoon bij neer te leggen... Sometimes you win one, sometimes you lose one.

Juridische stappen ondernemen ga je enkel zelf mee in problemen geraken als je niet officieel werkt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:14

Ik zei het al helemaal voor me; Klant betaalt niet en TS gaat naar incassobureau. "Ik werk zwart en nu is een klant een afspraak niet nagekomen. Omdat ik voor eerlijk zakendoen ben, wil ik heel erg graag dat er toch een deel wordt betaald. Kan ik hier eigenlijk ook zwart betalen? Want het zou niet zo handig zijn als dit wel wit is".

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:22

chevax schreef:
Wat een morele verontwaardiging over mensen die afzeggen... Terwijl het hier zwart werk betreft. Hoe krom kun je redeneren dat mensen je iets verplicht zijn terwijl je zelf verplichtingen (zoals inkomen opgeven of met een factuur werken) niet nakomt.
Ik heb op zich niets tegen zwart werken, maar vind dit nu wel een bijzondere redenering.

Beide partijen kiezen daar toch voor (zwarte werken/zwarte klus aannemen/uitbesteden)?
Dan kan je evengoed toch het fatsoen opbrengen om eerder af te zeggen?
Ik vind dat je 3 uur van te voren niet meer kunt afzeggen dat heeft gewoon met een stukje fatsoen te maken (uitgesloten dat het een spoedgeval is), je hebt je planning voor die dag al klaar, bent wellicht onderweg en komt ineens met een gat in de agenda/planning te zitten, vul je ook niet zomaar meer even op.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 17-12-13 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:24

Maar voor wat jij vindt koopt je niks. Zo simpel is dat nu eenmaal. Werk je in het zwart heb je geen poot om op te staan. Je kan het dus wel vragen maar de "klant" heeft even veel recht op zeggen "ik denk er nog niet aan" als dat jij recht hebt om het te vragen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 14:33

meggiemeg, het gaat er niet om of het fatsoenlijk is of niet. De vraag van TS is, of ze er geld voor kan vragen als mensen zo kortdag afzeggen.