Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

yentl2010 schreef:http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Lees dit maar eens ,,staat ook een interessant stukje over zweten
veenmosveen schreef:mijn Tinkertje staat met een regendeken , allen dus om het nat van hem af te houden bij de koude , na het rijden zet ik hem op stal zodat hij opdroogt
callum schreef:Mijn tinker zweette ook enorm om niks. Heb zijn hals uit laten scheren en hij zweet nauwelijks meer. Alleen beetje achter oren. Maar ook als het schuim erop stond. Stapte ik hem goed uit en zette hem zo buiten. Gaat prima niks zweetdeken zijn eigen vacht doet dat prima. Ik zou niet met dekens gaan rommelen is gewoon niet nodig
yentl2010 schreef:Als je er nu een deken op gooit ,is de kans groot dat je paard het juist koud krijgt
Zijn vacht regelt het prima zelf ,Een paard zet zijn haren uit tegen wind en regen zo krijgt hij t niet koud
Ga je daar een deken op leggen worden de haren plat gedrukt door het deken en krijgt je paard het juist koud

en ja, die kun je een uur later ook gerust er weer af halen. vuurneon schreef:Kun je net zo goed geen deken omdoen toch?
vuurneon schreef:Ja, vandaar de aanvulling; deken even ophouden tot paard droog genoeg iskan prima na een uur af immers.
Want de deken die Ruitersport aanraadt is ook een regendeken en ze raadde zelf af die op te doen bij een vochtig paard.
senna21 schreef:Een zweetdeken werkt als een vacht: trekt het zweet van de nog warme huid, naar de buitenkant. Dan is het paard snel droog en op temperatuur, zonder te snel af te koelen.
De buitenkant van de deken is dan wel nat. Dat is ook het moment dat je de zweetdeken moet afdoen, anders wordt je paard alsnog koud, als het vocht alsnog in de deken trekt.
Door een andere deken over de zweetdeken te leggen, kan de zweetdeken veel minder goed z'n werk doen.
vuurneon schreef:Het is alsnog gewoon fleece dat onder de regendeken zit.
Overigens die ik wel over een nog wat vochtig paard gewoon de regendekenbevalt mij prima, ik zorg wel dat hij niet er warm onder gaat.
xSlvna schreef:Als je na het rijden nog 10 minuutjes stapt aan de hand kan ze best de weide op hoor, ik zou persoonlijk géén dekens opgooien.
Ik zou of heel natuurlijk houden, dus geen dekens gebruiken, of gelijk scheren en constant onder de dekens. Niet even deken op, even af.
Grit schreef:Enige nadeel wat ik kan bedenken van de smartex is de pasvorm, ook bij de big neck (trekken in de manenkam en schuurplekken op de borst).
Maar dat verschilt ook per paard, dus dat is uitproberen en de goede maat kiezen.