Al weer een dekenvraag.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Re: Al weer een dekenvraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:13

Mijn tinker zweette ook enorm om niks. Heb zijn hals uit laten scheren en hij zweet nauwelijks meer. Alleen beetje achter oren. Maar ook als het schuim erop stond. Stapte ik hem goed uit en zette hem zo buiten. Gaat prima niks zweetdeken zijn eigen vacht doet dat prima. Ik zou niet met dekens gaan rommelen is gewoon niet nodig

yentl2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:44

Als je er nu een deken op gooit ,is de kans groot dat je paard het juist koud krijgt
Zijn vacht regelt het prima zelf ,Een paard zet zijn haren uit tegen wind en regen zo krijgt hij t niet koud
Ga je daar een deken op leggen worden de haren plat gedrukt door het deken en krijgt je paard het juist koud

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 19:02

yentl2010 schreef:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Lees dit maar eens ,,staat ook een interessant stukje over zweten

Dat heb ik wel vaker gelezen en heb daar gemengde gevoelens over.
In de zomer en herfst zeg ik ja, maar in de winter wanneer het heel koud is een vreselijke wind staat en het regent dan maak je mij niet wijs dat het geen kwaad kan als ik een bezweet paard zo buiten zet, maar goed dat is mijn mening. ;)

veenmosveen schreef:
mijn Tinkertje staat met een regendeken , allen dus om het nat van hem af te houden bij de koude , na het rijden zet ik hem op stal zodat hij opdroogt

Ik heb niet de tijd om mijn paard op stal te laten staan tot ze droog is en bovendien als ik haar als enige op stal laat staan dan zal ze nooit droog worden want dan maakt ze zich te druk.

callum schreef:
Mijn tinker zweette ook enorm om niks. Heb zijn hals uit laten scheren en hij zweet nauwelijks meer. Alleen beetje achter oren. Maar ook als het schuim erop stond. Stapte ik hem goed uit en zette hem zo buiten. Gaat prima niks zweetdeken zijn eigen vacht doet dat prima. Ik zou niet met dekens gaan rommelen is gewoon niet nodig

Ze doet het ook in de zomer het ligt dus niet aan de vacht.
Ik merk dat ze er last van heeft als ik haar zo buiten zet vandaar hier een topic.

yentl2010 schreef:
Als je er nu een deken op gooit ,is de kans groot dat je paard het juist koud krijgt
Zijn vacht regelt het prima zelf ,Een paard zet zijn haren uit tegen wind en regen zo krijgt hij t niet koud
Ga je daar een deken op leggen worden de haren plat gedrukt door het deken en krijgt je paard het juist koud

Dat is niet helemaal waar een paard kan het wel degelijk koud hebben in de wind en regen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:08

Die van mij ook in de zomer. Als ze er last van heeft als je haat nat buitenzet zou ik tovh scheren overwegrn en dan onder de deken. Deze hoef je niet elke dag op en af te doen of te wisselen. En dan is ze met een zweetdekentje zo droog en kan haar gewone deken erop.

Mijn tinkertjr had ik vorig jaar volledig geschoren en dan was hij zo droog en dan deken op. Deze werd alleen gewisseld las de temperatuur enorm veranderde.

Hij had toen een uitloopstal en stond eigenlijk altijd buiten en snachts binnen.
Wisselde weinig van deken.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:12

Mijn pony is helemaal geschoren en na intensief werk nog steeds niet nat, ik hoef dus ook niet te klooien met dekens. Hop winterdeken er weer op en naar buiten. Ideaal!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:12

Gewoon zo naar buiten zetten :)
Als het echt nat en guur is, kun je altijd voordat je het paard loslaat buiten even een goede wollen deken opleggen. Geen fleece iig, dat werkt minder

Maar een ongevoerde regendeken kun je altijd opdoen en weer afdoen; je wilt immers alleen bescherming tegen het gure weer. Dus geen gepiel met gevoerde dekens, maar ongevoerd is goed hier.
Als je pony een goede wintervacht heeft, dan is een ongevoerde deken echt goed :) en ja, die kun je een uur later ook gerust er weer af halen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 19:22

Nadeel is dat ze door de dikke wintervacht behoorlijk nazweten en het langer warm hebben. Wachten tot je paard droog is of "droogstappen" werkt inderdaad niet.

Mijn keuze is om Vince na het rijden eerst op stal uit te laten zweten (liefst een uurtje als hij echt nat is), zodat hij in elk geval zijn warmte/vocht in zijn vacht kwijt is.
Ik doe dan ook geen zweetdeken op, dat werkt niet, dan raakt hij zijn warmte nog niet kwijt.
Daarna durf ik hem gerust met de smartex rain (ongevoerd, maar met fleece) buiten te zetten. Geen wind of regen op zijn natte lijf en de fleecelaag voert het vocht netjes af.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:04

Grit Het is idd vnl het nazweten wat het zo lastig maakt, net na het rijden en uitstappen was ze aardig droog tot ik haar op stal zette.

Vandaag ben ik even bij de ruitersportzaak geweest om ook daar wat info in te winnen.
Soms wel en soms geen deken word afgeraden, omdat het paard went aan de warmte die de deken vast houd en gaat zijn vacht hier in aan passen.
Zomaar een regendeken hetzij gevoerd of ongevoerd op een ''nat'' paard raadde ze ook af omdat het paard hieronder koud word doordat het vocht niet weg kan.
Ze zei dat meestal een paard in het begin van het seizoen geschoren word en dan een deken er op krijgt, nu zit die van mij al dik in het haar dus adviseerde ze er gewoon zo een deken op te doen een niet te zware en dan dag en nacht op te houden.
Deze deken adviseerde ze.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:09

Kun je net zo goed geen deken omdoen toch?

Je kan prima een uur lang een deken om houden en afdoen als de natheid verdwenen is en alleen tijdens guur weer. Want droge koud, kunnen ze immers wel goed aan. T is de wind en nattigheid.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:15

vuurneon schreef:
Kun je net zo goed geen deken omdoen toch?

Zoals ik al eerder aan gaf merk ik dus dat ze er last van heeft als ik haar zo buiten zet als ze nog nat is.

Je voegde nog wat toe toen ik al aan het typen was, maar om daar ook nog even op te reageren, ik heb geen tijd om na een uur die deken weer af te gaan doen.
Laatst bijgewerkt door mnkortleve op 17-12-13 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:16

Ja, vandaar de aanvulling; deken even ophouden tot paard droog genoeg is :) kan prima na een uur af immers.

Want de deken die Ruitersport aanraadt is ook een regendeken en ze raadde zelf af die op te doen bij een vochtig paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:18

Een zweetdeken werkt als een vacht: trekt het zweet van de nog warme huid, naar de buitenkant. Dan is het paard snel droog en op temperatuur, zonder te snel af te koelen.
De buitenkant van de deken is dan wel nat. Dat is ook het moment dat je de zweetdeken moet afdoen, anders wordt je paard alsnog koud, als het vocht alsnog in de deken trekt.
Door een andere deken over de zweetdeken te leggen, kan de zweetdeken veel minder goed z'n werk doen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:21

vuurneon schreef:
Ja, vandaar de aanvulling; deken even ophouden tot paard droog genoeg is :) kan prima na een uur af immers.

Want de deken die Ruitersport aanraadt is ook een regendeken en ze raadde zelf af die op te doen bij een vochtig paard.

Dat is niet zomaar een regendeken dat is een deken met Stay dry system

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:23

Het is alsnog gewoon fleece dat onder de regendeken zit.

Overigens die ik wel over een nog wat vochtig paard gewoon de regendeken :) bevalt mij prima, ik zorg wel dat hij niet er warm onder gaat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-12-13 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:25

senna21 schreef:
Een zweetdeken werkt als een vacht: trekt het zweet van de nog warme huid, naar de buitenkant. Dan is het paard snel droog en op temperatuur, zonder te snel af te koelen.
De buitenkant van de deken is dan wel nat. Dat is ook het moment dat je de zweetdeken moet afdoen, anders wordt je paard alsnog koud, als het vocht alsnog in de deken trekt.
Door een andere deken over de zweetdeken te leggen, kan de zweetdeken veel minder goed z'n werk doen.

Als ik haar een zweetdeken op doe dan is die met een half uur al nat aan de buitenkant, nr 2 ook en als zou ik nr 3 er op leggen dan die ook.
Ze is dus niet snel droog met een zweetdeken.
Dit is niet alleen in de winter maar in de zomer ook alleen is dan de temperatuur buiten dusdanig dat ik haar zo buiten durf te zetten nadat ik haar afgesponsd heb.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:26

vuurneon schreef:
Het is alsnog gewoon fleece dat onder de regendeken zit.

Overigens die ik wel over een nog wat vochtig paard gewoon de regendeken :) bevalt mij prima, ik zorg wel dat hij niet er warm onder gaat.

Alleen de bovenkant is heel anders dan een normale regendeken, ik weet niet of je er wel eens 1 van dichtbij bekeken heb?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:26

Als je na het rijden nog 10 minuutjes stapt aan de hand kan ze best de weide op hoor, ik zou persoonlijk géén dekens opgooien.

Ik zou of heel natuurlijk houden, dus geen dekens gebruiken, of gelijk scheren en constant onder de dekens. Niet even deken op, even af.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:28

Ik zou geen gevoerde deken leggen op een tinker met volle wintervacht, al helemaal niet als ze 's nachts op stal staan. Dan krijgen ze het te warm en kan averechts werken, zweten door de deken.
De wintervacht gaat nu niet meer verminderen, dat gebeurd pas weer zodra de dagen langer worden.

Ga dan voor de ongevoerde smartex met alleen een fleecelaag.

Daarnaast spreekt de verkoopster zichzelf tegen, ze zegt geen deken te leggen op een nat paard omdat het vocht niet weg kan. En vervolgens adviseert ze een (warme) deken dag en nacht op te leggen, dus ook nog alsnog op een nat paard of had ze daar een andere oplossing voor?

Een regendeken met echt niks eronder dat kan inderdaad niet. Maar de smartex zijn kwalitatief de betere dekens qua ademend vermogen en de standaard fleecelaag die erin zit voert het vocht netjes af. Wel pas opleggen als het ergste zweet/warmte uit het lijf is.

Ik gebruik deze dekens al jaren bij mijn zwetende koudbloedjes met wintervacht, al dan wel en niet gedeeltelijk geschoren. Nog nooit een koud paard gehad, ook niet verkouden en de vacht komt weer zacht en fluffy onder de deken uit, niks geen opgedroogde zweetplekken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:29

xSlvna schreef:
Als je na het rijden nog 10 minuutjes stapt aan de hand kan ze best de weide op hoor, ik zou persoonlijk géén dekens opgooien.

Ik zou of heel natuurlijk houden, dus geen dekens gebruiken, of gelijk scheren en constant onder de dekens. Niet even deken op, even af.

Dat doe ik bij mijn andere paard ook alleen zoals ik al meerdere keren aangegeven heb heeft zij er dus last van als ik dat doe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:30

Bucas heeft goede dekens, maar ik zou dan wel gaan voor een lichte variant. Dit vind ik al te dik voor een paard die goed in de vacht zit en zich daar (even los van zweten na de arbeid) ook prima mee redt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:33

Enige nadeel wat ik kan bedenken van de smartex is de pasvorm, ook bij de big neck (trekken in de manenkam en schuurplekken op de borst).
Maar dat verschilt ook per paard, dus dat is uitproberen en de goede maat kiezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:35

Grit schreef:
Enige nadeel wat ik kan bedenken van de smartex is de pasvorm, ook bij de big neck (trekken in de manenkam en schuurplekken op de borst).
Maar dat verschilt ook per paard, dus dat is uitproberen en de goede maat kiezen.

Ik vind zelf horseware geweldig, juist voor bredere paarden. Maar t is vooral uitproberen inderdaad :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:47

Voor Vince heb ik van horseware ook een rambo quarter, erg fijne dekens.
Ik vind ze fijner dan de bucas, alleen de fleecelaag van bucas vind ik weer prettiger.

Zelfs bij de rambo quarter (maat 215) trok de deken teveel op de schoft, dat is opgelost door er een extra stuk deken tussen te zetten bij de schoft.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-13 23:48

Mensenlief wat is dat moeilijk allemaal, zoveel twijfels aan alle kanten.
Scheren niet scheren, mijn gevoel zegt nee.
Patroon er in, moet je dan ook dekens gebruiken of kunnen ze zo buiten staan?
Dacht dat de Bucas Smartex wel een hele goede deken was, maar ook nu ga ik weer twijfelen. :o

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:55

Zoveel mensen, zoveel meningen. Gewoon een keuze maken, sommige dingen moet je toch zelf uitproberen en wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere niet.
Misschien wil je niet anders meer en misschien ligt die "rotdeken" volgend jaar in de hoek.

En aan de bucas smartex hoef je niet te twijfelen, het zijn goede dekens.
Voorzichtig passen (laken eronder) zodat de deken omgeruild kan worden als je toch een andere maat moet hebben.
Je kent Vince wel een beetje qua postuur, hij zit op een maat van 205 of zelfs 215.