Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Re: Paard uit wintervacht krijgen, wanneer deken op ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 12:40

Bedankt allemaal voor het reageren :)

Laten scheren vind ik eigenlijk een beetje zonde van m'n geld. :o We hebben zelf een scheerapparaat liggen, ik weet hoe ik moet scheren, heb hulp bij de hand, en als ik op tijd scheer dan zijn de strepen ook wel weggetrokken voor de keuring.

Nu scheren vind ik eigenlijk niet zo'n optie :o Ben bang dat hij dan, omdat hij in een buitenbox staat, al heel snel weer een complete teddyberen vacht op z'n hals heeft zitten en de rest dan wel mooi glad is, dat ziet er dan ook niet uit :o
Buitendat loopt hij gezellig samen met z'n broertje en zijn het een stelletje wildebrassen samen :D Ben bang dat de dekens dat niet gaan overleven :+ En het risico dat broertje dan in de deken blijft hangen.....
Dus het liefst zo kort mogelijk met dekens "lopen klooien"

Het licht langer aan laten is ook geen optie, dan zou het de hele nacht blijven branden en dat is dan wel weer erg lang :+

Hij wordt wel dagelijks gereden maar omdat we alleen een buitenbak hebben zweet hij niet of nauwelijks, anders had ik hem allang geschoren gehad (doe ik met m'n merrie wel als het nodig is, die zweet sneller en heeft een veel dikkere vacht)
Ze komen ook nog dagelijks buiten en zodra het eenmaal lekker vriest is het de bedoeling dat hij weer hele dagen het land op gaat met schuilstal.

Denk dat ik hem dan maar begin februari scheer en dan een wat dunnere deken erop gooi.....dan kan hij met een beetje geluk (duimt voor prachtig lente weer :D ) na de keuring gewoon af blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:44

Hoezo een teddyvacht op de hals? Dan doe je hem toch een halsdeken om? En nee daarvan gaan de manen er niet af. Mijn haflinger met lange manen staat er ook onder ze blijven er heel mooi van.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 12:49

Halsdekens passen hem niet :o
Als hij om z'n nek past, zijn ze te lang en gaan ze aan het schuiven en draaien en als ze de juiste lengte hebben passen ze niet om z'n speknek heen :o

Hij heeft wat dat betreft hele vervelende maten...... Met dekens precies het zelfde.....passen ze in de lengte, passen ze bij z'n borst niet...... Passen ze bij z'n borst.....dan zijn ze in de lengte te kort......

Hij heeft echt de maten van z'n vader :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:58

Shayla schreef:
Hier altijd :o Maar dat zal wel aan m'n scheerapparaat leggen denk ik :+ Of aan mijn scheerkunsten _O-

Paard op voorhand een paar keer goed wassen dat er geen vuil, zand of vet meer in de vacht zit.
Scheren in lange banen die elkaar deels overlappen.
(Zorgen dat je machine uiteraard scherpe, schone messen heeft en regelmatig geolied wordt tijdens het scheren.)
Na het scheren even een borstel met lange haren erover om alle kleine haartjes weg te halen, kun je gelijk checken of je iets vergeten bent.
Dan een oude theedoek oid goed nat maken met azijn en dat over je paard wrijven, dat neemt het laatste huidvet mee.

Als je dan nog strepen hebt weet ik het niet meer.

Ik zou rond volgend weekend een keer scheren en dan onder een goed warme deken zetten dat de vacht niet te snel terugkomt, dan zou hij rond de keuring in een dun vachtje moeten zitten.

Als hij echt net geschoren moet/mag zijn dan 3 weken op voorhand scheren.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 13:22

Bedankt voor de scheertips ;) Lange banen en overlappen deed ik al, maar dat met azijn is nieuw voor me :D

Heel netjes geschoren moet niet, maar vind het zelf gewoon veel netter staan ;)
Er zijn er genoeg die ze gewoon met de wintervacht op de keuring tonen, maar vind het zelf gewoon mooier, dus een echte must is het niet gelukkig :)

Volgend weekend scheren vind ik niet zo'n optie omdat hij samen loopt met z'n jaarling broertje..... Ben bang dat broertje dan in de deken blijft hangen met alle gevolgen van dien...... (meer voor broertje dan voor de deken, een scheur in een deken maakt me weinig uit, liever deken stuk dan broertje ;) )

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 13:35

Bedenk wel dat als je hem in febr gaat scheren, dat je ook al een deel van de nieuwe zomervacht eraf scheert. Dus voor de keuring zal hij er dan mooi uitzien in maart, maar misschien later in het jaar ziet zijn vacht er raar uit. Dus als je in de zomer nergens meer naar een keuring hoeft kun je het prima doen. maar anders zou ik er even over nadenken.
Ik zou hem iig nu ook niet gaan scheren, als ze dan gaan verharen, ziet de vacht er in maart/april altijd het slechtst uit. dus of in jan een lichte deken opdoen zodat hij sneller verhaart en in maart miss al mooi kort in zijn vacht zit, of ong 2 weken voor de keuring scheren. Als ik scheer blijven er nooit strepen achter. Kwestie van goed scheerapp gebruiken en goed secuur scheren.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:48

Je wilt nu niet scheren, licht niet aanlaten, wel een paard met teddyberenvel een dikke deken op doen om hem uit zijn vacht te krijgen, of in feb scheren en dan een dunne deken op doen..arm peerd.

Geen dikke deken op een teddybeer leggen..hij kan je dr wel onderweg broeien.
Als je hem scheert in feb zal je dr een dikke deken op moeten gooien..je haalt zijn dikke vacht er af en dat zul je moeten compenseren..niet met een dunne deken.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 13:18

@ orion , de rest van het jaar hoeft hij nergens meer heen (in oktober pas waarschijnlijk) dus dat het er dan een beetje raar uitziet is niet zo'n punt ;) Zolang hij maar een goed functioneerde vacht heeft (mbt warmte ast houden en droog blijven) mag het er van mij best raar uitzien :D

karev schreef:
Je wilt nu niet scheren, licht niet aanlaten, wel een paard met teddyberenvel een dikke deken op doen om hem uit zijn vacht te krijgen, of in feb scheren en dan een dunne deken op doen..arm peerd.

Geen dikke deken op een teddybeer leggen..hij kan je dr wel onderweg broeien.
Als je hem scheert in feb zal je dr een dikke deken op moeten gooien..je haalt zijn dikke vacht er af en dat zul je moeten compenseren..niet met een dunne deken.

En lezen is ook een kunst......

Ik wil hem NU geen dikke deken opgooien , ik vroeg gewoon hoe het zat, omdat hij jaar terug wel op die manier sneller uit z'n vacht kwam, maar toen was de keuring ook een maand later.

Licht aanlaten is geen optie omdat het aan de hele nacht blijft branden. En aangezien ik om 5 uur / half 6 'sochtends er weer uit moet heb ik weinig zin om tot 11 uur savonds op te blijven zitten om daarna in m'n auto te stappen, naar m'n paarden te rijden, even een knopje om te zetten en weer naar huis te gaan.......

Als het beter is om hem NU te scheren, zal ik dat zeker doen. Maar ik doe het LIEVER NIET nu omdat hij samen loopt met o.a. z'n jaarling broertje en ik geen risico wil nemen dat z'n broertje in de deken blijft hangen en op die manier zich verwond. Er wordt nogal wat afgespeeld en gestijgerd tussen die 2.

In februari scheren leek me dan een betere optie en hem dan een wat DUNNERE deken op doen. Zodat zn vacht weer wat sneller aangroeit. (ook weer met het oog op het spelen met broer zodat de deken er sneller af kan)
Geen dunne deken, maar ipv bijvoorbeeld een 300 grams een 200/150 grams. Je doet nu net alsof ik hem na het scheren alleen maar onder een fleecedeken wil zetten ofzo.......

Zeker arm peerd...... Vrouwtje vraagt advies voordat ze wat doet, omdat ze het voor hem goed wil doen.....arm peerd...... :+
Vrouwtje wil liever niet te lang meteen deken klooien omdat ze het risico vrij groot vind dat broertje erin blijft hangen...... Ach....arm peerd, een hengst met een sociaal leven...... Arm beest..... :+

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:00

Je schrijft zelf dat je dr als je hem in feb scheert een dunne deken op wilt leggen..dan denk ik niet aan een 200 of 300 grams.

En ja een paard met teddyvacht een deken op doen, dik of dun, vind ik sneu. Dik broeit ie onderweg en dun kan ie zich niet warm houden..

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 14:09

karev schreef:
Je schrijft zelf dat je dr als je hem in feb scheert een dunne deken op wilt leggen..dan denk ik niet aan een 200 of 300 grams.

En ja een paard met teddyvacht een deken op doen, dik of dun, vind ik sneu. Dik broeit ie onderweg en dun kan ie zich niet warm houden..

Ik quote mezelf maar even dan..... Ik schrijf toch duidelijk een wat dunnere deken..... Niet een dun dekentje.....En wat voor de een een dikke deken is valt voor de ander onder dunnere dekens..... Ik heb dus echt geen dekens in huis die meer dan 300 grams zijn.....Die vallen voor mij onder de dikke dekens.... Dus een dunnere deken is voor mij 150 / 200 grams....... Een dunne deken is voor mij een fleecedeken .....

Shayla schreef:
Denk dat ik hem dan maar begin februari scheer en dan een wat dunnere deken erop gooi.....dan kan hij met een beetje geluk (duimt voor prachtig lente weer :D ) na de keuring gewoon af blijven.

Hij heeft nu toch geen deken op ? Dat is volgens mij ook echt de hele reden dat ik dit topic aangemaakt heb..... Om te vragen of het kan ja of nee ? Of het helpt ja of nee ?
Je doet nu net alsof ik hem al een deken opgedaan heb :?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:12

Ben je te laat mee, dat wordt scheren en daarna de dekens gebruiken. Vaak blijven tinkers in de dikke vacht zitten tot ongeveer april tot zelfs ongeveer eind mei. Er stonden tinkers op de stal van waar mijn paard stond, wel zonder dekens omdat het anders te warm werd voor ze en echt ze hadden megadikke vachten.

Het heeft nu geen zin meer om de dekens te gaan gebruiken, daar zal het alleen maar te warm van krijgen en dat is ook niet zo gezond.

Je kan het beste beginnen met de dekens als het nog zomervacht heeft, maar ik ga meer voor het scheren, want ik vind zelf............. je houdt het dier te warm door het vroeg dekens op te doen........ lijkt me ook niet zo lekker voor het dier zelf dat robuust en sober is van het ras.

En het houdt toch niet echt de wintervacht tegen, dat gaat onder invloed van de kortere uren daglicht.

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:24

Ik zou hem dan in februari scheren en daarna onder een deken zetten. Dan kan hij nu lekker in zijn teddy vacht blijven lopen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 23:47

onlineshop schreef:
Ik zou hem dan in februari scheren en daarna onder een deken zetten. Dan kan hij nu lekker in zijn teddy vacht blijven lopen.

Dat is wat ik zou doen, ziet er evengoed mooi uit.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 00:12

Bedankt allemaal. :)

Ik denk ook dat scheren in februari de beste optie is :j
Heb ik in ieder geval nog even de tijd om een goed passende deken te vinden :D