longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Re: longeer/men tuig kun je daar mee sleeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:25

myhorsesss, wat bedoel je met een 'longeertuigje'? Het sleeën snap ik. Antwoord op je vraag is: als je je paard iets voort wil laten trekken, of dat nu een kar of een slee of een boom of een baksleep of wat dan ook is, zorg je voor een goed (borst)tuig.
Maar wat is jouw doel bij het longeren? Waar heb je een 'tuigje' voor nodig? Ik heb het gevoel dat je misschien een pessoateugel bedoelt..?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:46

Ik longeer met de dubbele longe ook wel met het schoftje van mijn tuig. Borst en broek zijn losse onderdelen dus kan je gewoon weglaten bij het longeren.

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:49

kitlover schreef:
[ Afbeelding ]
volgensmij is dit met een mensingel.
ik zelf heb geen goede foto's van paardjes met mentuig die worden gelongeerd.
volgensmij kan je ook evenmakkelijk een losse longeersingel kopen, die zijn ongeveer 20 euro

en die touwtjes zijn dat gewoon elastic?

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:52

IngeK schreef:
myhorsesss, wat bedoel je met een 'longeertuigje'? Het sleeën snap ik. Antwoord op je vraag is: als je je paard iets voort wil laten trekken, of dat nu een kar of een slee of een boom of een baksleep of wat dan ook is, zorg je voor een goed (borst)tuig.
Maar wat is jouw doel bij het longeren? Waar heb je een 'tuigje' voor nodig? Ik heb het gevoel dat je misschien een sleeën?pessoateugel bedoelt..?

hoi!
nou ik wil graag een tuigje waar je goed mee kunt longeren maar ook als er sneeuw is veilig mee kan sleeën.
en toen dacht ik of een mentuig of een longeertuig.
maar met een longeertuig kun je alleen longeren.
maar een mentuig kun je dus makkelijk om bouwen tot longeertuigje en wat houd de ?pessoateugel in?(waar gebruik je die voor?
grz

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:55

Ik heb wel foto's hoe wij het hadden maar ik krijg ze niet geupload.. zal het nog eens proberen

edit: wat hier inderdaad gezegd word, om iets te kunnen trekken moet je echt een goed borsttuig hebben! (op marktplaats worden die ook los verkocht, webshops hebben ze tevens ook los)
Echt niet aan het bit laten trekken!!

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 08:20

mijn pony is wel s'winters geschoren(nu ook dus).
en ze heeft een vrij gevoelige huid dus iets met touwen liever niet.
maar of je nu longeert met een longeersingel of een mensingel zit er verschil in?
in de werking?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:39

Nee. Alleen de leidselogen zitten bij een schoftje bovenop en de ringen op een longeersingel zitten iets naar beneden vaak.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:39

Om te longeren heb je minimaal een halster nodig, een longe en een zweep. Geen "tuigje".

Vandaar mijn vraag, wat bedoel je met een "longeertuig", en waar wil je het voor gebruiken? Wil je je pony bijzetten? Hoe dan? Als je je pony hoog bij wil zetten, maakt dat niet uit of je dat aan hoge ringen op de longeersingel doet of op leidselsleutels. Maar ik begrijp nog steeds niet wat je wil bereiken met het longeren. Je hebt het in je OP over "goed longeren", wat noem jij goed longeren?

Ik heb mijn longeersingel overigens 2ehands voor 5 euro gekocht. Mijn complete mentuig inclusief dubbele longe, leidsels, bit etc, voor 100 euro. Zou niet weten waarom ik dat zou willen combineren in één singel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:56

Ik geloof dat ze met longeertuig een longeersingel bedoelt. Niks meer en niks minder.

TS, als je wilt gaan sleeën, koop alsjeblieft gewoon een fatsoenlijk mentuigje. Met touwen en een singel doe je je pony echt geen plezier.
Foto van veerle vind ik ook echt niet prettig ogen, dat touw is veel te dun, heeft een veel te klein draagvlak.

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:11

Doe het niet met een longeer singel. doe het gewoon met mentuig. wat hier al genoemd is een paard moet met zijn borst trekken en niet met zijn rug lijkt me nooit goed. ik heb een shet voor de cavalettie sport lopen en daar wil ik van die slee ijzers(voor onder de kar) kopen, maar met een gewone slee kan het ook mits je een goed men tuig hebt vind ik longeersingen lijkt me geen goed idee wat er ook gezegd word

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:24

Voordat je van alles gaat kopen Hebben jij en de pony ervaring met mennen?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:31

Ieder jaar zo vlak voor het winter word krijgt iedereen de slee kriebels.
paarden/pony's die nog nooit van hun leven een mentuig van dichtbij hebben gezien worden op de meest fantasierijke manieren voor een slee gebonden, zonder dat men ook maar nadenkt over de eventuele gevolgen.
Geregeld gaat het goed, maar ook geregeld niet. Met alle gevolgen van dien. Paard trauma, sleeër een trauma en als je geluk hebt blijft het bij alleen een trauma. Want een paard dat door dolle heen met een slee achter zich aan aan de kletter gaat kan in zijn paniek nogal wat schade maken aan zichzelf en zijn omgeving.

Mensen die willen sleeën zouden eigenlijk ruim van te voren moeten beginnen om hun paard aan allerlei dingen te laten wennen. (bijvoorbeeld in de lente) Een degelijk mentuig kopen, mensen met ervaring vragen hen te helpen en zorgen dat zowel mens als dier eerst de grondbeginselen van het mennen onder de knie hebben, voor je er überhaupt maar iets achter denkt te knopen.
Het is misschien veel werk voor dat eventjes plezier, maar het is wel de manier om ervoor te zorgen dat je paard/pony er ook veel plezier in beleefd.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 12:43

Ik ben het helemaal met je eens Sabbientje

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 20:26

hoi,

mijn pony heeft geen men arvaring.
na al deze comentaren lijkt het beter om maar gewoon een longeertuigje te kopen en maar niet te gaan sleeën.want later wil ik niet dat mijn pony een trauma op loopt er van.want wil later ook met haar mennen en als ze dan al een trauma er van op heeft gelopen.:( wat vinden jullie?

myhorsesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-13 20:26

Happie schreef:
Voordat je van alles gaat kopen Hebben jij en de pony ervaring met mennen?

nee nog nooit en ook nog nooit een mentuigje om gehad heb wel stel dat ik het ga doen goede begeleiding.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:31

Verstandig besluit!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:11

Ik vind dat een verstandig besluit :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:27

Zoals eerder gezegd, niet gaan sleeen achter je pony als hij/zij er nog nooit voor heeft gelopen!
En zelfs bij menpony's is het soms nog opletten geblazen, want een slee is toch wat anders dan een kar.

Longeren met een mentuig gaat prima, je kan als ze al wat verder zijn er ook een sleepje (bv een bandje) achterhangen voor extra training.

Sleeën met alleen een longeersingel is vragen om problemen. Dit trekt naar achteren, met alle gevolgen van dien.
Ook zie ik foto's met een touw die moet dienen als borsttuig, ook NIET doen. Dit snijd en geeft druk op een hele smalle lijn. Een borsttuig is er voor gemaakt en verdeeld de druk veel beter.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:47

Goed besluit! Je kan het beter meteen goed doen dan half toch. Wie weet zijn er wel bokkers in de buurt bij wie je een keer op de slee mag...

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 09:53

Ik heb er een E merrie voor gehad met een longenceersingel wil heel makkelijk;) de pony heeft er ook geen pijn van gehad! Want als je de slee trekt komt nooit in de mond wat je maakt ook nooit de lijnen die je maakt aan het bit vast aan de singel:) en met de singel trekt de pony de slee;) maar je moet ook wel wat voor zijn borst doen want ander gaat het mis;) Ik heb wel een foto dat het kan met longenceersingel;)

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... .jpg?lvh=1[/quote]

Dit vind ik dus echt niet kunnen! Je paard hoord nietvte trekken met een longeersingel. Doe het goed of niet!
Mensen zie wel vaker dit soort foto's voorbij komen. Blijkbaar ziet niemand gevaar en doet iedereen maar wat. Waarvoor denk je dat een mentuig een borststuk heeft. Echt niet voor de sier ofzo!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 19:47

MA-> SV

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 10:37

Ts dat is een goed idee om rustig op te bouwen, als wij de ponys in tuig en voor kar beleren doe we als ze het tuig goed kennen een lichte autoband aan het tuig, dat ze zo langzaamaan ook aan gewicht wennen misschien een idee als het longeren goed gaat!

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 20:25

bij ons op stal maakte ze de slee was aan het borsttuig met stevige riempjes dier normaal gesproken aan de kar zitten dus dan wordt je niet voort getrokken in zijn mond maar aan zijn borst