deken discussie wie heeft er gelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:19

Cowgirl schreef:
tootje71 schreef:
Bij echte vrieskou staan mijn paarden alleen s'nachts onder deken maar dat is puur voor mijn eigen gevoel , ze zijn niet geschoren maar s'nachts kan het zo koud zijn dat als het goed vriest ik ze wel een lichte deken op doe.

Jammer dat je dat doet. Ik wil nu bijna wedden dat ze het dan juist koud hebben. Die deken drukt de haren plat dus kan het paard ze niet opzetten om warmte vast te houden.

lekker aflaten dus paard een lekker portie hooi geven en dan krijgt hij het echt niet koud.

Ja dat heb ik ook altijd in gedachten oei dan maar eraf dus tja ik weet nooit wat juist is..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 17:22

Als een paard een wintervacht heeft, kan hij hem toch ook niet uit doen, als hij op stal komt?
Deken op, is deken op. Je zou kunnen wisselen naar een iets dunnere, maar als de stal niet al te warm is, gewoon de deken oplaten, die hij al op had.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 21:58

In principe ozu op stal wel dunner kunnen. Vaak is het daar toch warmer, zeker als er veel op stal staan. Ik doe het echter ook niet, mijne heeft overdag buiten hetzelfde op als snachts binnen omdat ik het teveel gedoe vind. Maar ik hou het wel in de gaten, ze moet het natuurlijk niet te warm krijgen binnen (of te koud buiten) maar tot dusver geen problemen gehad. Alleen in het begin even, als ze net onder de deken komt, gaat hij snachts wel nog af op stal, omdat het dan nog vaak te warm is hem op te laten.

onlineshop

Re: deken discussie wie heeft er gelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 22:53

Dekens gewoon oplaten, met de ramen en deur open zal het binnen niet veel warmer zijn dan buiten. Daarbij is het s´nachts ook nog eens kouder dan overdag.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:32

Ik zou ook gewoon deken oplaten. 's Nachts is het kouder, plus: overdag is een paard in beweging en als het goed is en je voldoende gras hebt, ook nog eens constant aan het eten. Op stal staan de paarden stil en je geeft ze 's avonds hopelijk nog wel een portie hooi, maar die gaat ook niet de hele nacht mee. Spijsvertering en beweging zijn twee heel goede warmte-opwekkers - en die ontbreken dus voor een deel als je ze op stal zet. Eén en ander hangt natuurlijk af van jullie individuele situatie: hoe 'warm' wordt de stal, hoeveel ruwvoer geef je, etc, etc.

caro71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 11:32

Ik zou de dekens op laten. Je hebt de deuren en ramen open staan dus de temperatuur is ook laag op stal. Of je kunt als ze in de stal komen een iets dunnere deken op doen dan buiten. Ik ben zelf helemaal niet van de dekens bij mij staan ze 24/7 buiten en krijgen alleen een deken op met extreme neerslag. Nooit zieken paarden maar wel een dikke vacht wat minder is als je intensief rijd.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:32

gewoon oplaten in de nacht. Er is niet onwijs veel temperatuurverschil met buiten.

het zou alleen een optie zijn als het een hele warme stal zou zijn.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:24

waarom je keuze om uberhaupt een deken op te doen?
Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken in wind regen vrieskou ijzel sneeuw noem maar op.
Ik geef m wel goed hooi om zijn kacheltje aan te houden.

Overigens heb je in je openingspost geschreven dat je denkt dat je paard ziek wordt als je hem s nachts geen deken op doet?
Een paard kan niet ziek worden van frisse lucht,een paard wordt ziek van een virus of iets anders maar niet van wind.;)

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:32

connie64 schreef:
waarom je keuze om uberhaupt een deken op te doen?
Mijn paard staat 24/7 buiten zonder deken in wind regen vrieskou ijzel sneeuw noem maar op.
Ik geef m wel goed hooi om zijn kacheltje aan te houden.

Overigens heb je in je openingspost geschreven dat je denkt dat je paard ziek wordt als je hem s nachts geen deken op doet?
Een paard kan niet ziek worden van frisse lucht,een paard wordt ziek van een virus of iets anders maar niet van wind.;)

zij denkt alleen dat hij ziek kan worden omdat hij overdag een deken op heeft en als ze hem dan in de nacht opeens af zou halen.

en de deken heeft hij overdag al op :j

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:09

ah ok ik begrijp t....nou ja ik begrijp t eigenlijk niet....

een paard wordt niet ziek van zonder deken staan...

marjoleinvb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:17

De temperatuur daalt s'nachts dus ik zou ze oplaten.

Inkie1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 20:47

Je geeft zelf al aan dat de temperatuur in de stal niet veel warmer is dan buiten. Dan zou ik de deken gewoon lekker oplaten. Zeker omdat de temp nu ook wel flink aan het dalen is.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 21:13

het is nu ongeveer 5 graden boven nul, als het nu kouder wordt zo rond de -12 hoeveel dekens leggen jullie er dan op?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:25

connie64 schreef:
ah ok ik begrijp t....nou ja ik begrijp t eigenlijk niet....

een paard wordt niet ziek van zonder deken staan...

Sommigen willen niet dat hun paard een wintervacht krijgt.
Sommigen scheren een paard en dan zul je ook een deken moeten.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 12:32

dat begrijp ik lusitana......is inderdaad een keuze.
Ik neem aan dat als je wedstrijden rijdt je geen beer onder je kont wilt,ik verbaas me altijd wel hoeveel mensen hier blijkbaar wedstrijden rijden....
Het is volgens mij nogal een hype om paarden te scheren en vervolgens met dekens te gaan werken.
Ik vind het altijd zo tegenstrijdig?Je trekt een jas uit en daarna geef je hem er weer een...
Maar dat is uiteraard iedereen zo zn ding.